De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Jaja, dit lijkt erop. Ritje van Den Haag naar Amsterdam, dus veel 100 en 80 wegen (en een stukje 130 ;))....
e8a4aryz.jpg
 

henriz

Forumguru
Dat kan beter.
Ik had laatst een ritje van 101 km, voornamelijk 80 en 100 km/u wegen en een stukje door de stad.
'Sinds start' gaf 3.9 l/100 km aan! Ik stond er zelf van te kijken.
Ik had er eigenlijk een foto van moeten maken als bewijs.
 

Rick

Senior Member
wel appels en peren vergelijken he :-) die 5,6 gaat over een 1.4TSI. Jij rijdt een 1.6 diesel toch? Hoe dan ook is 3.9 wel heel zuinig
 
Dat wat Arnoldtje op 10-1 beschrijft heb ik ook: regelmatig stuk hoger verbruik door schoonbranden roetfilter. Dat terwijl ik door de weeks toch elke dag zo'n 200km rij, alleen in het weekend wat kortere afstanden. Rij wel rustig, normaal 5km/u boven max en schakel snel op (tussen 2000 en 2300 toeren). Reed hiervoor in een leenauto: een nieuwe Golf, ook een 1.6 TDI, wel een bluemotion. Daar dat soort dingen nooit in gezien. Zojuist spritmonitor maar eens ingesteld om bij te gaan houden hoe het nu echt zit met het verbruikt.
 

Remakil

Forumguru
1:18 vandaag na tanken, maar daar zat ook ca. 250 km op 150 km/u bij...

Valt niet tegen met de 1.6 TDI met JD tuning...
 
Voor ik mijn verbruik hier begin te posten..
Als ik op de boordcomputer kijk, vind ik mijn gemiddeld verbruik terug. Is dit over het begin (dag 1 tot nu), of vanaf het moment ik de teller gereset heb (bedoel dan de kilometerstand na het tanken) of is dat het gemiddeld verbruik van mijn rit?
 

Rick

Senior Member
Er zijn drie standen: vanaf start van je rit (reset na 2 uur stilstand), vanaf laatste tankbeurt en vanaf start toen je de auto kreeg (tenzij je die zelf hebt gereset). Kun je zien door door te scrollen in het menu naar de gereden km's in die betreffende stand.
 

MaRco2

Forumguru
Staat er onder: sinds tanken, langere tijd of sinds start (begin rit/starten motor).

Wel werkelijk verbruik uitrekenen, computer is te positief.

De laatste drie tankbeurten stond de computer zo rond de 1:18,5 sinds tanken en in werkelijkheid was het 1:17,5, 1:17,3 en 1:17,7.

Alle drie superscores, vooral cruise op de snelweg, maar ook binnendoor, drempels, stadsverkeer, waardoor de maxidot van bijvoorbeeld 1:18,9 terug liep naar 1:18,3, tegenwind scheelt ook een stuk! Deze gegevens waren van gisteren: vertrok met 18,9 en terug stond hij op 18.3.
 
alright, straks is kijken dan.
Eerste 1000 km ben ik gepasseerd, maar de eerste tank heb ik maar iets van een 600-700km gereden :( scheelt wel tegenover mijn vorige auto (met gemak 1100+ km..)

Nu rij ik met een 1.6 TDI (manueel) 5 vitesse
Ervoor 1.6 TDI (manueel) eco motor, 6 vitesse
Logisch resultaat wel wss ;)
 

stradje

Actief lid
Zo, zojuist mijn eerste 1:31,9 rit met de nieuwe O3 GL BL gereden. Uiteraard als bewuste "zuinigheidsoefening", op de rechterbaan op gepaste afstand achter een vrachtwagen met Fiatjes 500. Maar toch, dit is wel verrekte mooi. Hij is gewoon even zuinig te rijden als mijn Fabia Greenline, die ik hiervoor had. Hoeft niet altijd, maar het kan dus wel. Met de Fabia heb ik ooit een rit van 1:38,5 gehad. Ik ben benieuwd of dat in zomer met wat rugwind te kloppen valt. Ik wil eigenlijk gaan voor de 1:40. Na de Olympische successen krijg je een beetje record-verslaving :tegek:.

Ook nog een andere ervaring (ik ben nog bezig met mijn eerste tank). Gisteren reed ik zelf 's ochtends precies het zelfde traject als mijn dochter ' avonds. Mijn verbruik was 1:25,1, dat van haar 1:19,2. Het verschil? Het was een route met veel rotondes en ik reed hem helemaal volgens de nieuwe rijden regeltjes: 250m voor de rotonde van de CC en na de rotonde optrekken m.b.v. diezelfde CC. Ik vind het echt een verbetering dat je gewoon kunt schakelen, waardoor je dus zelf geen gas geeft maar alleen op de schakelmomenten let. Mijn dochter (die wel les heeft gehad in het nieuwe rijden) reed als zovelen: "sportief" optrekken en blijven gassen tot vlak voor de rotonde en dan in de ankers.

En ondanks dat de kinderen zo'n 20% van de kilometers hebben gereden is het BC-gemiddelde "sinds tanken" nu 1:23,8.

Ik ben vet tevreden over Taafje. Ook qua zuinigheid.
 

O3-Rider

Senior Member
Dat optrekken zonder gas geven.....ik heb het nu een aantal keer geprobeerd, maar wellicht ligt het aan mij, het is vreselijk. Op aangegeven moment schakel, dan valt tie even stil zeg maar, waarna je hop ineens een por voelt omdat het gas er weer opkomt. Ofwel we zitten allemaal te schudden in de auto.

Nog tips?
 

Gieliovd

Forumguru
Er staat ondertussen bijna 13.000 km op de O3 onder mijn kont, het verbruik volgens de BC over lange afstand:

1:14,5

Meer krijg ik er niet uit hoor!

Zal te maken hebben met het feit dat ik 75% van de tijd op de meest linker baan te vinden ben. En nee, niet als linksplakker. Gewoon meerijden met de snelsten.
 
Nou, vandaag even lekker gereden en volgens mij zijn de Eibach veertjes ook goed voor een zuinige afdronk..... :DTijdens het file rijden, veel binnendoor weggetjes met rotondes en een aantal stukken 130 km/uur....... Als dat zo door gaat rijd ik 800 op 1 tank benzine. :jaja:

image.jpg
 

henriz

Forumguru


Ja. Niet schakelen volgens de indicator. Schakelen tussen de 2000 en 2500 toeren. Snel schakelen (hoe korter de koppeling in getrapt hoe beter). Langzaam op laten komen is niet nodig. Kan die bak en die diesel best hebben.
Geen geschud. Soepele en snelle rit.
 

henriz

Forumguru
@stradje
Ik rijd geregeld op een 80km weg met rotondes. Wanneer het verkeer het toe laat mag ik die graag volgens (mijn interpretatie van) het nieuwe rijden nemen: 250 meter van te voren CC er af, vlak ervoor in z'n 3 en dan op 2 banden de rotonde over :D
Zo min mogelijk snelheid verliezen!
 
Bovenaan Onderaan