De reële verbruikscijfers van de Octavia III

stradje

Actief lid
@stradje
Ik rijd geregeld op een 80km weg met rotondes. Wanneer het verkeer het toe laat mag ik die graag volgens (mijn interpretatie van) het nieuwe rijden nemen: 250 meter van te voren CC er af, vlak ervoor in z'n 3 en dan op 2 banden de rotonde over :D
Zo min mogelijk snelheid verliezen!
That's the spirit! En het oogt ook nog snel, zo op 2 wielen :yeehaa:
 

Remakil

Forumguru
Grappig dat velen zich richten op de bc, die liegt dat hij bijna barst... ;)

BC zegt bij mij sinds tanken vaak ruim 1:19,5 maar de praktijk is beduidend minder. Al ben ik ruim 1:18 dik tevreden, gezien mijn rijstijl niet het EGR-klep verneukende "nieuwe rijden" is...
 

Pollewop

Forumguru
Gerekend over ruim 8000, m.b.v. Spritmonitor, kom ik op een verbruik van 6,21 L/100 (1 op 16,1).

Vind ik zuinig... Ik heb een normale rijstijl, en hou me doorgaans aan de max. toegestane snelheid, en met af-en-toe een uitschieter naar "boven". Het enige dat ik niet doe is "hard" accelereren. Ik trek gestaag op en let niet op de schakelindictor. Schakel puur op het gevoel.

Verbruik op de BC komt prima overeen met het echte verbruik. Laatste tankbeurt: BC: 5,7 L/100. Echt: 5.76 L/100.


Al met al een vrije stille, zuinige en vooral prettig rijdende auto... :)
 
Laatst bewerkt:

BSdV

Actief lid
Nou, vandaag even lekker gereden en volgens mij zijn de Eibach veertjes ook goed voor een zuinige afdronk.....

Bekijk bijlage 23739


Dit wordt ook mijn "verkoopargument" om een verlaging te rechtvaardigen..
Wellicht leuk om even te bekijken: http://www.autobild.de/bilder/die-tops-und-flops-im-windkanal-668619.html#bild33

Volgens dit artikel wordt bij een golf met een verlaging van 20mm een vermindering in de cw waarde van 0.01 bereikt, wat volgens beeld 43 dan weer hetzelfde effect heeft als 100kg minder gewicht...
Toch kunnen hier wel kanttekeningen bij worden gezet denk ik. Als je de auto verlaagt dan passeert nog steeds dezelfde hoeveelheid lucht langs de onderkant van de auto waardoor de luchtstroming versnelt. Dit zorgt dan weer voor een lagere druk onder de auto wat er dan weer voor zorgt dat je meer aan het wegdek plakt. Volgens mij heft dit dan wel weer deels de eventuele besparing op.. Ditzelfde principe geldt in ieder geval wel voor schepen, hier wordt dit squat genoemd, en dit gaat volgens mij ook op voor auto's.
 

BSdV

Actief lid
Iets meer on topic, op onze tweede tank met onze 2.0tdi 4x4 een verbuik van 5.8l/100km. Zowel volgens de BC als aan de pomp. Grotendeels 80 en 100 wegen, misschien 20 procent snelweg en 10 procent stad. Ga ervan uit dat dit toch nog wel omlaag gaat.
 

Gieliovd

Forumguru
Welkom op 't forum en mooi resultaat!

Moet ik ook eens gaan proberen... Mijn probleem is dat er meestal nogal veel prutsers rond die snelheid rijden. Je kent het wel, die jengelaars. 102 - 105 - 97... dus dan klap ik hem uit irritatie maar weer naar de linker baan. En dat is niet goed voor het verbruik.

Misschien morgenochtend maar eens rustig naar 't werk.
 

stradje

Actief lid
Op het gevaar af een "jengelaar" te worden gevonden ;):D


full

full
 

chefkok

Actief lid
Voor het eerst had ik vanmiddag ook eens een "acceptabele" waarde op het scherm staan.
Stad, provinciale weg en rijksweg.
 

Bijlagen

  • 20140213_114853.jpg
    20140213_114853.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 63

stradje

Actief lid
Jengelaar :D
Je camera was dronken :tegek:
En niet te "zuinig" ook!:maakmegek:

Ik ga het er gewoon op wagen en rij stug door op deze tank tot 1100km. Moet kunnen bij dit gemiddeld verbruik. Hij probeert me trouwens wel erg indringend duidelijk te maken dat ik toch echt moet gaan tanken. Heeft iemand al ontdekt of je dat "gezeur" kunt uitzetten?
 

JeeJeeR

Actief lid
Welkom op 't forum en mooi resultaat!

Moet ik ook eens gaan proberen... Mijn probleem is dat er meestal nogal veel prutsers rond die snelheid rijden. Je kent het wel, die jengelaars. 102 - 105 - 97... dus dan klap ik hem uit irritatie maar weer naar de linker baan. En dat is niet goed voor het verbruik.

Misschien morgenochtend maar eens rustig naar 't werk.

Heel herkenbaar. Normaal rij ik ook meer rond 16km/l gecombineerd.
 
Welkom op 't forum en mooi resultaat!

Moet ik ook eens gaan proberen... Mijn probleem is dat er meestal nogal veel prutsers rond die snelheid rijden. Je kent het wel, die jengelaars. 102 - 105 - 97... dus dan klap ik hem uit irritatie maar weer naar de linker baan. En dat is niet goed voor het verbruik.

Misschien morgenochtend maar eens rustig naar 't werk.

Wacht maar: totdat je een brief ontvangt van cjib met een mooie boete, dan trap je niet meer zo hard het gaspedaal in...................
 

Gieliovd

Forumguru
Wacht maar: totdat je een brief ontvangt van cjib met een mooie boete, dan trap je niet meer zo hard het gaspedaal in...................
Wat is dat nu weer voor onzin?

In >500.000 km heb ik misschien €200 bij elkaar aan boetes.

Er is nog altijd een groot verschil tussen te hard rijden, snel rijden, doorrijden, asociaal gedrag enz.... Ik schaal mezelf onder snel rijden. Maar dat snel, is nog altijd sociaal, doordacht en bewust.

Vanmorgen rustig aan gereden naar 't werk... netjes aansluiten, cruise control achter de rij aan.. ik zag 't verbruik naar 1:16 op kruipen. Helaas was ik het op 3/4 van de weg alweer spuugzat. Irritant volk te twijfelen, remmen om niets.. afzakken, versnellen.. En dan hou je ruim afstand, duikt iedereen ervoor zodat je weer in de remmen moet.

Ik heb mezelf voorgenomen rustiger aan te doen, maar ja.. moet iedereen wel meehelpen aan een soepel verkeer....
 
Bovenaan Onderaan