De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Saint Usuge

Nieuw lid
Bij mij is het gemiddelde nu 1:17 over de laatste 3000 km. Met daarbij de heen en terugreis naar wintersport. Vooral de terugreis ging vlot met gem 139 km/h. De rest veelal op 100 km/h woonwerk en snelweg.
Per rit kom ik eigenlijk nooit beter dan 1:19 uit. Ik ben benieuwd of dit nog beter wordt?

Joske

Forumguru
6liter per 100km voor een nieuwe 2liter TDI lijkt me niet meer dan normaal.. heb net hetzelfde, maar sinds ik de kaap van 15000km overschreden heb begint ie waarempel wat zuiniger te rijden! En dan heb ik het over effectief verbruik gemeten aan de pomp, niet op basis van de BC. Nu zit ik gemiddeld op 5,2 liter volgens de BC, dat had ik voorheen nooit.

Saint Usuge

Nieuw lid
De 4x4 waarmee ik rijd zal de auto ook niet zuiniger maken. Mijn vorige auto was een octavia II 1.8tsi 4x4 en daarmee reed ik gem. 1:12. Dus 1:18 moet wel te halen met mijn nieuwe denk ik.

Herman Janssens

Senior Member
Ja, Rick, wel over een lange rit naar Trier, Luxemburg en terug.met 4 volwassenen en hun bagage aan boord.

Over gans zijn levenstijd gezien geeft de bc 6, 8 l/ 100 km aan. Er zit dus duidelijk een constante beterschap in. Ik ben wel een kalme chauffeur.

Rick

Senior Member
Ah ok. 6,8 zit wel in de buurt van mijn 7.0. Ben benieuwd of het verbruik nog wat gaat dalen. Zit nu op de 7000 km. Verwacht dat het nog wel lager kan. Fabrieksnorm is 5 en werkelijk verbruik langdurig is 7,7 (aan de pomp gemeten). Dus meer dan 50% overschrijding.

MeneerB

Forumguru
Verwacht dat het nog wel lager kan.

Dat kan zeker lager. Dit haal ik (soms) ook met mijn 1.8. Maar dan moet ik niet teveel korte ritjes maken.
Lange ritten over provinciale wegen met zomerse temperaturen drukken mijn verbruik op dat moment zelfs richting de 6,5L.
Maar een keer stevig inhalen..... en weg is je winst.
Valt me sowieso op: Hoeveel spreiding er tegenwoordig in je verbruik zit. Dit bevestigd een beetje dat de motoren geoptimaliseerd zijn voor heel rustig rijden maar zodra er wat meer gevraagd wordt schiet het verbruik omhoog.

In mijn oude Passat Diesel van vroeguh reed ik altijd tussen de 1:18 - 1:19 Met een extreme uitschieter naar 1:15 tijdens een 180+ km/h ritje naar Oostenrijk.

MaRco2

Forumguru
Heb je een diesel? Dan is het niet zuinig. Mijn tsi haalt op 100 stukken 1:19,4 (volgens de BC ;) )

De laatste drie tankbeurten (bijna leeg: totale actieradius volgens boordcomputer kwam op meer dan 960 km) haalde ik 1:18,3, 1:18,7 en 1:17,1 (wat meer doorgereden), dit in werkelijkheid... BC stond op z'n best bij het tanken op 1:19,9 na 850 km sinds tanken.

Gemiddeld is dus ook binnendoor stukken, rotondes, drempels, rode lichten, stadsverkeer, etc.

Ben er buitengewoon tevreden over.:)

De laatste drie tankbeurten (bijna leeg: totale actieradius volgens boordcomputer kwam op meer dan 960 km) haalde ik 1:18,3, 1:18,7 en 1:17,1 (wat meer doorgereden), dit in werkelijkheid... BC stond op z'n best bij het tanken op 1:19,9 na 850 km sinds tanken.

Gemiddeld is dus ook binnendoor stukken, rotondes, drempels, rode lichten, stadsverkeer, etc.

Ben er buitengewoon tevreden over.:)

Heb deze ervaring ook, lijkt of de auto na 8000 km zuiniger gaat worden in het verbruik. Zit nu ook zo rond de 1 op 17-18 km per liter.

LMutsaers

Nieuw lid
Gemiddeld @Herman Janssens ? Dat is netjes, ik zit op de 7 l/100 km op de BC gemiddeld. En dan probeer ik het rustig aan te doen.

Op snelwegstukken haalt ik volgende BC zelfs 4.8l/100km ... meer dan 1 op 20.. dan rijd ik netjes gewoon met verkeer mee op middenbaan (geen haast over linkerbaan etc)... relaxed cruisen. Ik doe ook aan geocachen en volgens spritmonitor zit ik op 5.8l/100km gemiddeld over nu 3 tankbeurten, ben benieuwd wat dat op de lange termijn gaat doen

1.4 tsi (140pk) met DSG EBL Combi 3.

Rick

Senior Member
Poeh dat is wel heel laag. In mijn km's zitten namelijk aardig wat ritjes Utrecht Amsterdam en vv en beter hou je je daar aan de snelheid(100). Zijn dus zuinige ritjes (5,6) of zo. Maar met de andere ritjes kom ik dan toch nog aan de 7,8. Vraagje: hoeveel inch velgen heb je? Is de auto verlaagd?

Ik ben het aan het bekijken, heb er momenteel 1700km op staan op de BC zegt hij meestal gemiddeld rond de 5-5,5/100km maar de radius is rond de 800 km..... dus ben benieuwd wat er strak in gaat.
Volgens BC zou ik 1:19 moeten kunnen rijden, volgens radius zou deze beduidend lager uitkomen.

JeeJeeR

Actief lid
Nou nou, met mijn 1.2 tsitje voor het eerst in de 20igers!! Normaal 16-17km/l. Zeker windje mee gehad!
ydutegug.jpg

Bovenaan Onderaan