De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Blijft het vreemd vinden, 1.6D zegt gemiddeld rond de 1;20 maar de radius blijft 800.
Tankinhoud is toch 50 liter.... dan zou ik in theorie 1000km moet kunnen rijden.
Wie legt uit.
Foto-CWKCQQCW.jpg

Gieliovd

Forumguru
Jawel, hij moet een referentiekader opbouwen. Maar 2000 km is daar zat voor dus geen excuus.

Had je uit de garage maar eens moeten kijken, dan was je actieradius 200 km ofzo.

Sire

Lid
Blijft het vreemd vinden, 1.6D zegt gemiddeld rond de 1;20 maar de radius blijft 800.
Tankinhoud is toch 50 liter.... dan zou ik in theorie 1000km moet kunnen rijden.
Wie legt uit.
Foto-CWKCQQCW.jpg

Volgens de prijslijst en dealer zou er idd 50 liter in de greenline 1.6tdi gaan, maar ik krijg er echt maar 45 in. Mijn Passat hiervoor had een inhoud van 70 liter en daar tankte ik makkelijk 72 liter in als die goed leeg was. Volgens de dealer zit er 5 liter reserve in. Toen ik hem vroeg of ik dus rustig 100 km door kon rijden, werd dat toch afgeraden. 45 liter dus... Één van de verrassingen bij de aflevering van Skoda. Het is bijna gokken als je een Skoda koopt.

Oh ja, ik zit nu op 3000 km en haal gemiddeld 1:19,5. Mijn Passat Bluemotion met de 1.6 TDI 105 pk deed dat beter (en 70 liter!!!).

MaRco2

Forumguru
Nou nou, met mijn 1.2 tsitje voor het eerst in de 20igers!! Normaal 16-17km/l. Zeker windje mee gehad!
ydutegug.jpg

Met 'sinds start' makkelijk te doen. Warm tanken en dan 87 km rijden op de cruise, kan nog een stuk beter.:)

Een tijdje geleden zelfs 'sinds tanken' ruim 500 km hem op de BC op 1:20 kunnen houden, toen kwamen er files en binnendoor verkeer en ging het ergens in de 1:19 hangen.

micky

Forumguru
nou, dat hoef ik niet eens te gaan proberen, ik rij bijna wekelijks een paar dagen in Duitsland, ik wordt waarschijnlijk de winnaar met het hoogste verbruik:nailbiting:

isonic125

Actief lid
Die doet het nog beter dan een GL. Wat is jouw rijstijl?

Denk gematigde rijstijl:
Optrekken niet echt fel. Maar zeker niet trager dan overig verkeer
(ik hou er niet van anderen op te houden)
Rij meestal 5 a 10 km/uur harder dan aangeven staat
Probeer wel zo veel mogelijk op constante snelheid te rijden (cruise control) en ruim op tijd te anticiperen op verkeerssituatie (gas los, etc)

Dan meestal 4,7 l/100km

Vandaag wel even express op gelet om verbruik zo laag mogelijk te houden.
CC op 100 en verkeer werkte mee; genoeg ruimte om vrachtwagens in te halen zonder naar 120 te gaan of eerst af te moeten remmen omdat rijbanen bezet zijn.

erikkie

Senior Member
Poeh dat is wel heel laag. In mijn km's zitten namelijk aardig wat ritjes Utrecht Amsterdam en vv en beter hou je je daar aan de snelheid(100). Zijn dus zuinige ritjes (5,6) of zo. Maar met de andere ritjes kom ik dan toch nog aan de 7,8. Vraagje: hoeveel inch velgen heb je? Is de auto verlaagd?

He he eindelijk iemand met een verbruik dat meer bij mij in de buurt komt...Op boordcomputer meestal 1:15 als ik gereden km deel door getankte liters meestal ruim 1:14. Laatste keer 48 Liter getankt, nu al 700km gereden op deze tank, morgen eens kijken hoe ver ik nog kom....(18" Alaris, handgeschakeld 1,4 tsi, niet verlaagd.)

Rick

Senior Member
Ja en op papier is de handbak minder zuinig dan de dsg (fabrieksnorm), maar in praktijk blijkt dit zeker niet. Klopt overigens ook niet met andere auto's waar de DSG altijd minder zuinig is.

BaSsDruM

Senior Member
Ja en op papier is de handbak minder zuinig dan de dsg (fabrieksnorm), maar in praktijk blijkt dit zeker niet. Klopt overigens ook niet met andere auto's waar de DSG altijd minder zuinig is.
DSG7 is zuiniger, DSG6 is onzuiniger dan handgeschakeld. Diesel heeft door het hogere koppel volgens mij altijd DSG6.

Bovenaan Onderaan