De reële verbruikscijfers van de Octavia III

RoelF

Forumguru
Dat is 5,6 km/l, netjes hoor! Aan de pomp of op de BC?
Alles onder de 6km/l (op de BC) ben ik zelf ook al blij mee.
 

derf

Senior Member
RoelF
dit meet ik aan de pomp. aantal km gedeeld door de getakte liters.
op de lange ritten staat de BC soms op 5.6
ben zelf ook altijd blij als die onder de 6 staat
dit is dus gewoon een zuinige wagen
 

stradje

Actief lid
Ik verbaas me dat er op Spritmonitor (klik voor een overzicht) zo weinig "zuinige" Octavia's GL BL te vinden zijn. Ik lijk zelf af te stevenen op een gemiddeld gemeten verbruik tussen 1:23 en 1:24. De eerstvolgende rijdt 1:21,84, dan nog eentje met 1:20,82 en de rest allemaal onder de 1:20.
 

Joske

Forumguru
je neemt dan ook bouwjaar >2013

daar rijden nu vooral leaserijders mee en nog weinig particulieren.. die laatsten zullen misschien wat meer met hun verbruik bezig zijn dan de gemiddelde leaserijder.. :pieker: vandaar de weinige mensen die het bijhouden op spritmonitor, dus maw weinig referentiemateriaal voor de moment.

(ik trap hier waarschijnlijk wel mee op enkele tenen maar dat nemen we er dan maar bij.. :D )
 

jellemeer79

Actief lid
Net terug uit Duitsland en toen ik er woensdagnacht naar toe reed even gekeken op vlak leeg stuk weg wat het verbruik was van mijn Greenline op verschillende cruisesnelheiden, heb het gemeten door BC steeds terug te zetten naar 0 en onderstaande over 5-10km te rijden op cruise control:
140km/uur cruise = 18.5 - 19.0km per liter
150km/uur cruise = 17.0 - 17.5km per liter
160km/uur cruise = 15.5 - 16.0km per liter
170km/uur cruise = 13.5 - 14.0km per liter
180km/uur cruise = 10.5 - 11.0km per liter
 

jellemeer79

Actief lid
Ik verbaas me dat er op Spritmonitor (klik voor een overzicht) zo weinig "zuinige" Octavia's GL BL te vinden zijn. Ik lijk zelf af te stevenen op een gemiddeld gemeten verbruik tussen 1:23 en 1:24. De eerstvolgende rijdt 1:21,84, dan nog eentje met 1:20,82 en de rest allemaal onder de 1:20.

Nou ik heb de 1 op 25 op langere ritten ook gehaald, maar een paar test ritjes en met mijn laatste tripje Duitsland zoals hierboven beschreven is mijn gemiddeld verbruik toch behoorlijk opgelopen, zeker door stukken Autobahn met 200+
 

henriz

Forumguru
@stradje
Ik ben die 3e met 4,80 km/100l. Het lukt me maar niet om die echt naar beneden te krijgen. Misschien nu de zomerbanden er onder zitten.
Jouw 4,34 is echt een flink stuk zuiniger.
 

stradje

Actief lid
@henriz
Ik heb ook wel een qua verbruik erg gunstig traject. 80% snelweg (A67) die door de giga hoeveelheid vrachtwagens automatisch verandert in een "langzaamweg". Als je aan het traject niks kunt veranderen is "uitrollen" het belangrijkste punt waar wat te halen valt. Of eigenlijk voorkomen dat je moet remmen. Want dat laatste geldt ook op de snelweg zelf. Als je goed anticipeert haal je de snelheid ook uit de wagen door het gas/CC tijdig eraf te gooien. Dat scheelt gemakkelijk 2 km/l per rit is mijn ervaring.
 

RoelF

Forumguru
Je moet ook wel echt 100% van de tijd zuinig rijden om er alles uit te halen.
Laatst reed ik een heel stuk snelweg, trots op het lage verbruik.
Daarna 1x sportief weg bij een stoplicht en alles was voor niets :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick

henriz

Forumguru
Ja, ik zeg wel 'het lukt me maar niet', maar ik doe niet echt mijn best. Op snelwegen rijd ik liever 130 dan 100. Bij een stoplicht rijd ik normaal vlot weg; ik ga niet het verkeer achter me ophouden enkel om een plaats hoger te komen in de zuinigheid trofee lijst.
 

stradje

Actief lid
@henriz: Het verkeer om je heen hinderen is ook nergens voor nodig. Redelijk vlot optrekken (zonder te "planken") en steeds opschakelen zodra je op zo'n 2200 toeren komt is in mijn ervaring ook niet slecht voor het verbruik. Maar met name uitrollen waar het kan en niet "stressen" op de snelweg, waarbij je dus probeert alle aanpassingen met je gas te regelen i.p.v. met de rem. Dat zijn de zaken die zoden aan de dijk zetten.

En het tempo waarin je rijdt is inderdaad gewoon afhankelijk van waar je zin in hebt. Op vakantie rijd ik ook het liefst 120-130. Maar op die knettervolle snelweg naar mijn werk voel ik me veel relaxter als ik mik op CC 95. En dan is-tie ECHT zuinig. De laatste tijd heb ik regelmatig ritten van 1:30 tot 1:33, volgens de BC die bij mij wel 15% jokt.

Ik merk ook dat ik me tegenwoordig als bijrijder een beetje kan ergeren als de chauffeur (bijvoorbeeld een van mijn eigen kinderen) richting een rotonde blijft door gassen om dan 50 meter voor de rotonde vol in de ankers te gaan. Ik verwacht dat dat ook wel in de komende jaren een beetje gaat uitsterven. Ik probeer zelf meestal om zonder te remmen de rotonde rond te rijden, dus met redelijk wat vaart.

Er valt me vaak iets op als ik dan achter een andere wagen zit van het type "gassen/remmen". Alles wat die aan voorsprong wint door sneller op te trekken en niet uit te rollen raakt hij kort voor en op de rotonde weer helemaal kwijt. Vaak moet ik dan zelfs bij het uitrijden van de rotonde nog een ietsie-pietsie bijremmen om niet op zijn achterbumper te komen.

Zuinig rijden is geen doel op zich, maar kan wel een gunstige bijkomstigheid van relaxt rijden. En je krijgt het gevoel dat je wagen echt eindeloos mee zal kunnen. Ik blijf me wel oprecht verbazen dat rijden volgens het nieuwe rijden inderdaad (10-)15% verschil maakt. Toen ik er voor het eerst van hoorde kon ik dat niet geloven.

Ze zouden het in mijn ogen wel veeeeeeel simpeler kunnen samenvatten tot "remmen is zonde". Zou de reclameboodschappen ook veel simpeler maken en de aandacht concentreren op het ene punt dat het meeste oplevert.
 
Laatst bewerkt:

Gieliovd

Forumguru
Na maanden begint de gemiddelde teller te stijgen. Ik zit nu op 1:15 gemiddeld. Geregeld rijd ik opeens 1:15.6 gemiddeld enzo. Laatste een ritje toen ik helemaal in rustige stemming was... 1:18 ofzo. Moet niet gekker worden.

Hij begint in te lopen denk ik. Na tegen de 18.000 mag dat ook wel ;)
 

AdB

Senior Member
Helemaal eens met stradje. Relaxed en bewust autorijden, gewoon aanpassen aan de snelheid van de medeweggebruikers, levert mij na een dikke 30.000 km op de teller een gemiddeld verbruik op van 4.8-5.0 liter per 100 km (mits overwegend buitenwegen en niet te veel korte ritjes). Ook met een 2.0 TDI is dat dus heel goed mogelijk. En natuurlijk is het soms wel eens fijn om lekker te gassen, maar je hebt dan al gauw een draaikolk in je brandstoftank en het levert qua tijd weinig tot niets op.
 

erikkie

Senior Member
Als ik met tanken, paar keer doortank na afslaan gaat er wel elke keer litertje of 47 á 48 in, daarmee haal ik dan 700km of meer. gem 1:14 á 1:15 (1.4 tsi H6)
 

Canon-Eye

Forumguru
niet "stressen" op de snelweg, waarbij je dus probeert alle aanpassingen met je gas te regelen i.p.v. met de rem. Dat zijn de zaken die zoden aan de dijk zetten
Eens! Zoveel mogelijk afremmen door uitrollen met "0-verbruik", dus gebruikmaken van lucht- en rolweerstand.

Remmen is niks anders dan duurbetaalde bewegingsenergie omzetten in warmte die vervolgens door de trommels c.q. (geventileerde!) schijven wordt afgestaan aan de atmosfeer. In principe energieverspilling dus - met uitzondering van hybride of vol-elektrische auto's die met een vorm van energieterugwinning zijn uitgerust.
Maar dát zijn vooralsnog in elk geval géén Skoda's... :nono:
 

Gunner

Forumguru
full.jpg


Wel een beetje je best voor doen, maar ik ben er niet ontevreden over.

Motor is 1.2 TSI.
 

Gunner

Forumguru
Ik heb toevallig nog een Volkswagen Up! ernaast :D
maar die rijdt niet heel veel zuiniger trouwens.....
 
Bovenaan Onderaan