@
henriz: Het verkeer om je heen hinderen is ook nergens voor nodig. Redelijk vlot optrekken (zonder te "planken") en steeds opschakelen zodra je op zo'n 2200 toeren komt is in mijn ervaring ook niet slecht voor het verbruik. Maar met name uitrollen waar het kan en niet "stressen" op de snelweg, waarbij je dus probeert alle aanpassingen met je gas te regelen i.p.v. met de rem. Dat zijn de zaken die zoden aan de dijk zetten.
En het tempo waarin je rijdt is inderdaad gewoon afhankelijk van waar je zin in hebt. Op vakantie rijd ik ook het liefst 120-130. Maar op die knettervolle snelweg naar mijn werk voel ik me veel relaxter als ik mik op CC 95. En dan is-tie ECHT zuinig. De laatste tijd heb ik regelmatig ritten van 1:30 tot 1:33, volgens de BC die bij mij wel 15% jokt.
Ik merk ook dat ik me tegenwoordig als bijrijder een beetje kan ergeren als de chauffeur (bijvoorbeeld een van mijn eigen kinderen) richting een rotonde blijft door gassen om dan 50 meter voor de rotonde vol in de ankers te gaan. Ik verwacht dat dat ook wel in de komende jaren een beetje gaat uitsterven. Ik probeer zelf meestal om zonder te remmen de rotonde rond te rijden, dus met redelijk wat vaart.
Er valt me vaak iets op als ik dan achter een andere wagen zit van het type "gassen/remmen". Alles wat die aan voorsprong wint door sneller op te trekken en niet uit te rollen raakt hij kort voor en op de rotonde weer helemaal kwijt. Vaak moet ik dan zelfs bij het uitrijden van de rotonde nog een ietsie-pietsie bijremmen om niet op zijn achterbumper te komen.
Zuinig rijden is geen doel op zich, maar kan wel een gunstige bijkomstigheid van relaxt rijden. En je krijgt het gevoel dat je wagen echt eindeloos mee zal kunnen. Ik blijf me wel oprecht verbazen dat rijden volgens het nieuwe rijden inderdaad (10-)15% verschil maakt. Toen ik er voor het eerst van hoorde kon ik dat niet geloven.
Ze zouden het in mijn ogen wel veeeeeeel simpeler kunnen samenvatten tot "remmen is zonde". Zou de reclameboodschappen ook veel simpeler maken en de aandacht concentreren op het ene punt dat het meeste oplevert.