De reële verbruikscijfers van de Octavia III

octaafje IV

Actief lid
Helaas blijkt dan bij het voltanken het werkelijke verbruik steeds ruim 1 km korter per liter......
(Maar het toont wel leuk aan je passagiers).
Mogelijke oorzaken: 1. telwerk benzinepomp jokt 2. brandstoftank of leidingen lekken 3. BC onnauwkeurig.
Ik vermoed nr. 3: weet iemand of dit te corrigeren/bij te stellen is?
 

Gunner

Forumguru
Boordcomputer lijkt me juist vrij nauwkeurig. Met als voorbeeld bovenstaande foto; geeft 1:17,6

Heb 49,5 liter getanked, en dat geeft over 880 kilometer een gemiddelde van 1:17,8 zelfs.
 
  • Leuk
Waarderingen: HeHa

Oogje

Senior Member
Ik heb er nu vier tankbeurten op zitten. Ik haal, zonder de reserve aan te spreken, 750 kilometer op een tank. Ik tank dan tussen de 43 en 45 liter. Dat brengt mij op een verbruik van 1:17,5 en dat komt exact overeen met hetgeen de boordcomputer aangeeft.

Ik sta op 18" (Alaris) zomerbanden. 2.0 TDI. Tot heden zijn mijn grootste afstanden constant 100km/h wegen, waar ik dan 103 km/h werkelijke kilometers/uur rijd. Hoe klote ik de Megane ook vond die ik tijdelijk als voorloper gehad heb, de actieradius was wel lekker, want daarmee reed ik met gemak 1000 km op een tank, zonder ook maar enige concessie te hoeven doen in rijstijl.
 

Pollewop

Forumguru
Helaas blijkt dan bij het voltanken het werkelijke verbruik steeds ruim 1 km korter per liter......
(Maar het toont wel leuk aan je passagiers).
Mogelijke oorzaken: 1. telwerk benzinepomp jokt 2. brandstoftank of leidingen lekken 3. BC onnauwkeurig.
Ik vermoed nr. 3: weet iemand of dit te corrigeren/bij te stellen is?

Je vermoeden is denk ik juist.
1) Het telwerk van de benzinepomp wordt regelmatig gecontroleerd / gekalibreerd
2) Lekkage van brandstof kun je zien / ruiken
3) BC wordt niet gekalibreerd.

Voor zover ik weet is de BC verbruiksmeter niet gekalibreerd, en er kunnen dus van exemplaar tot exemplaar (flinke) verschillen zijn. Een gekalibreerde brandstofverbruiksmeter zou, volgens mij, ook te duur en onnodig zijn, aangezien de BC slechts een indicatie geeft van het verbruik. om zo doende de nieuwsgierigheid van de bestuurder te bevredigen. Het echte verbruik wordt immers bepaald door de werkelijk gereden afstand en het werkelijk getankte volume brandstof. Ook is het zo dat de kilometerteller in een auto niet is gekalibreerd, dus dat kan ook al een verschil verklaren tussen de BC-verbruik en het werkelijke verbruik.

Succes... :thumbsup:
 

octaafje IV

Actief lid
Pollewop, dank voor je reactie, ik zal dit euveltje maar toevoegen aan de kleine ongemakken des levens....

Toevallig vandaag weer moeten tanken: na 792 km (en vlgs BC nog 30 te gaan) 47,62 liter kunnen innemen.
Werkelijk verbruik is dus 1:16,6 Volgens BC was dit 1:17,4 . (1.4 TSI H6 Combi)
Zou het ook nog kunnen zijn dat de benzine in de tank langzaam verdampt? Mijn voertuig staat wel eens drie dagen stil in het zonnetje.....
Na 13.000 km is gelukkig wel duidelijk dat hij ca. 1,5 L. zuiniger is als z'n voorganger: OII, 1,4 TSI Dsg Combi,
maar die was dan ook 95 kg zwaarder en had nog geen SS + "energieterugwinning".
 

om1

Senior Member
Remmen is niks anders dan duurbetaalde bewegingsenergie omzetten in warmte die vervolgens door de trommels c.q. (geventileerde!) schijven wordt afgestaan aan de atmosfeer. In principe energieverspilling dus - met uitzondering van hybride of vol-elektrische auto's die met een vorm van energieterugwinning zijn uitgerust.
Maar dát zijn vooralsnog in elk geval géén Skoda's... :nono:

Rapids met start-stop systeem (en dat zijn denk ik alle modellen die in nederland verkocht worden behalve die met een MPI motor) hebben een regeneratief remsysteem.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Da's mooi voor de bühne (wat zijn we groen hè...), maar ik vraag me wel af wat dit in de praktijk nou netto oplevert.
 

andrehj

Forumguru
Voor zover ik weet is de BC verbruiksmeter niet gekalibreerd, en er kunnen dus van exemplaar tot exemplaar (flinke) verschillen zijn. Een gekalibreerde brandstofverbruiksmeter zou, volgens mij, ook te duur en onnodig zijn, aangezien de BC slechts een indicatie geeft van het verbruik. om zo doende de nieuwsgierigheid van de bestuurder te bevredigen.
De verbruiksmeter van een O2 of S2 kun je zelf (met VCDS) eenvoudig kalibreren. Dat zal bij een O3 toch ook zo zijn?
Overigens is de nauwkeurigheid van de verbruiksmeter van mijn S2 weer een ander verhaal, toen de auto nieuw was, was de afwijking zo'n 7%, en nu (bij 33.000 km) is deze afwijking minder dan 1%. Ik ben benieuwd waar deze trend gaat stoppen....
 
Sinds 4 weken nu ook in het bezit van een Octavia GBL. En ik denk dat ik net als Stradje een relaxte rijder ben, zit op spritmonitor nog net onder hem.

Wat mij opvalt is dat de eerste 15 minuten van de rit het verbruik nog redelijk hoog ligt. Zolang de olie nog niet lekker op temperatuur is 90 graden of hoger scheelt dat al gauw gemiddeld een km of 5 per liter.

Mijn dagelijkse rit momenteel is van Denekamp naar Harderwijk en 's avonds weer terug. Een mooi resultaat heb ik al weten te behalen.
IMG_2423 (Medium).JPG

Echter als je dan toch even in Duitsland de topsnelheid wilt controleren is dat voor je verbruik score een stuk minder gunstig.
IMG_2443 (Medium).JPG
IMG_2470 (Medium).JPG
 
Laatst bewerkt:

AdB

Senior Member
Ik deel de ervaring van Kleine Tom. Pas na zo'n 15 km als de motor op bedrijfstemperatuur is rijdt ie pas echt lekker zuinig, tenminste als je relaxed rijdt.
 

serum

Forumguru
Echter als je dan toch even in Duitsland de topsnelheid wilt controleren is dat voor je verbruik score een stuk minder gunstig.

Doet de 6 nog wat bij de ~200 of zakt hij dan in qua snelheid?
 
Laatst bewerkt:
Maakt weinig verschil. In de 5e naar de 204 km/h gereden dan naar de 6 en dan houdt ie de snelheid gewoon vast. In de 6 kom je er ook wel maar in de 5 gaat dat wat vlotter. Overigens lekker laag toerental 3250 bij 204 in de 6. :D
 

Bijlagen

  • IMG_2451 (Medium).JPG
    IMG_2451 (Medium).JPG
    128,1 KB · Weergaven: 60

Gieliovd

Forumguru
Dat is erg rustig op die snelheid! Dikke overdrive die 6 dus.

Hier weer lachen zaterdag. Ik had een aanhanger met huif van 3 meter lang en zo'n 2,50 hoog achter de Octavia gehangen. Mooi eerste keer trekhaak gebruikt. Heerlijk systeem! Klik en gaan :)

Maar hier komt het.... Rij je rustig 97 op de cruise zie je het verbruik opeens hahaha, 1:9. En klein heuveltje... Opeens schakelt hij naar de 6 terug. En hij bleef heel lang in versnellingen hangen.

Hele nieuwe ervaring dus haha.

Ding trekt als een stier overigens. Ik ben altijd als eerste weg bij de stoplichten maar met aanhanger dus ook. Gaat wel zwabberen met zo'n plastic baksteen erachter.
 

katapult

Nieuw lid
Ik heb er nu vier tankbeurten op zitten. Ik haal, zonder de reserve aan te spreken, 750 kilometer op een tank. Ik tank dan tussen de 43 en 45 liter. Dat brengt mij op een verbruik van 1:17,5 en dat komt exact overeen met hetgeen de boordcomputer aangeeft.

Ik sta op 18" (Alaris) zomerbanden. 2.0 TDI. Tot heden zijn mijn grootste afstanden constant 100km/h wegen, waar ik dan 103 km/h werkelijke kilometers/uur rijd. Hoe klote ik de Megane ook vond die ik tijdelijk als voorloper gehad heb, de actieradius was wel lekker, want daarmee reed ik met gemak 1000 km op een tank, zonder ook maar enige concessie te hoeven doen in rijstijl.

hetzelfde verbruik heb ik ook, kom niet zuiniger dan 1:17/18 en dat met een kleine tank van 50 liter kom ik ongeveer op 800 km. meeste ritten op de snelweg 120/130 km/uur
 

andrehj

Forumguru
Dat is het probleem. Als je zuinig wilt rijden moet je niet zo hard rijden. Boven de 100 neemt je verbruik met toenemende snelheid enorm snel toe.
Ook de grote 17 of 18" wielen geven t.o.v. 16" Energy Savers een flink meerverbruik. Dat kan wel 30% in rolweerstand schelen!
 

andrehj

Forumguru
Je hoort mij niet zeggen dat 130 snel of te snel is, alleen dat je heel veel brandstof kunt besparen door langzamer (dus minder snel) te rijden.
Die afweging moet ieder voor zich maken.
Maar dat je de fabrieksopgave (die wordt bepaald in een cyclus met een gemiddelde snelheid van misschien 60 km/h) niet haalt als je met 130 over de snelweg rijdt lijkt me duidelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Klopt helemaal @andrehj, laatst ook gezien op de verbruiksmeter toen ik met een 1.2 TSI O3 op pad was, tussen 90 en 100 is die eigenlijk het zuinigst, boven de 100 neemt het verbruik sterk toe.
 

henriz

Forumguru
Maar dat je de fabrieksopgave (die wordt bepaald in een cyclus met een gemiddelde snelheid van misschien 60 km/h) niet haalt als je met 130 over de snelweg rijdt lijkt me duidelijk.
Dus mijn Greenline haalt bij normaal gebruik helemaal geen 1 op 33 ?? :(

Ik moet Skoda gaan aanklagen! :tegek:
 
Bovenaan Onderaan