De reële verbruikscijfers van de Octavia III

CDK

Forumguru
Bij een groen imago past nu eenmaal geen hardrijder ;) #chillmodusactivatiegewenst :jaja:


(Ik neem aan dat geitenwollen sokken en de gebreide greenline onderbroek ook nog een keertje andersom aangetrokken worden voordat ze handmatig in een biologisch afbreekbaar sopje uitgespoeld worden?) :D
 

Joske

Forumguru
je aan de maximumsnelheid houden is toch niet "hard" rijden? :pieker:

Waarom hebben ze dan in mijn auto een 6e versnelling ingeplant? Om 100km/u in 6e te kunnen rijden? Want anders haal ik mijn fabrieksopgave niet..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Oogje

Senior Member
je aan de maximumsnelheid houden is toch niet "hard" rijden? :pieker:

Waarom hebben ze dan in mijn auto een 6e versnelling ingeplant? Om 100km/u in 6e te kunnen rijden? Want anders haal ik mijn fabrieksopgave niet..
Man, ik rij al 80 in de 6e, maar kom niet in de buurt van de fabrieksopgave
 

Canon-Eye

Forumguru
Het gemiddelde verbruik wordt natuurlijk mede bepaald door de gereden snelheid - maar in veel sterkere mate door o.a. deze twee factoren:
  • hoe constanter, hoe zuiniger: flink bijgassen kost meestal meer extra brandstof dan het inhouden oplevert (leve de cruisecontrol)
  • enthousiast optrekken (verkeerslichten, rotondes e.d. - de "zware voet" dus) is sowieso dodelijk voor een gunstig gemiddelde.
Daarnaast is het inderdaad zo dat bij toenemende snelheden boven de 100/120 het verbruik progressief stijgt - in procenten gerekend méér dan de tijdwinst die er tegenover staat.

Toch kan ik het ook meestal niet laten om waar mogelijk de Vmax + 4 à 5 km/u (gps-snelheid) aan te houden, in de wetenschap dat ik daarmee op de lange termijn toch rond de 5 L/100km zal blijven hangen.
Ik troost me dan maar met de gedachte dat de meeste andere auto's bij gelijkblijvende rijpraktijk meer verbruiken... :jaja:
 

Tom RS

Forumguru
Ik rij zelfs 60 in 6de (lange stukken waarbij niet moet versneld worden), zonder probleem.
Zuinigheid van de fabrieksgegevens ga ik evenwel nooit halen want voor de rest rijd ik aardig sportief.
Die fabrieksgegevens zijn eigenlijk bedoeld als homologatiegegevens en gehaald op een rollenbank, niks te maken met reële omstandigheden en dus omzeggens niet haalbaar.
 

andrehj

Forumguru
Ondanks dat ik zal toegeven dat de ECE test helemaal nergens op slaat (ik zou liever het constante verbruik bij 120km/h gemeten willen zien of in ieder geval een veel groter aandeel snelweg in de test, dan worden de fabrikanten tenminste weer eens gestimuleerd om wat aan de luchtweerstand te doen), blijkt het met mijn auto toch mogelijk om gemiddeld ruim de fabrieksopgave te halen.
Mijn verbruik staat momenteel op 6.88 l/100 km terwijl de fabrieksopgave 7.3 is.
Hier moet je dan ook wel wat voor doen:
  • Banden met lage rolweerstand monteren
  • Zo weinig mogelijk korte stukjes rijden
  • Niet sneller dan 110 rijden
  • Stadsverkeer vermijden (ik snap niet hoe ze met zo'n groot aandeel stadsverkeer in die test nog zo'n gunstig verbruik kunnen scoren)
En dan kan het nog wel beter, want in deze 6.88 l/100 km (gemiddeld over zo'n 35.000 km) zitten ook nog zo'n 2000 km met volbeladen aanhanger en te veel korte ritjes (6 km) naar mijn werk. Bovendien rij ik de meeste kilometers op vrij lege snelwegen, waarbij je dus zelf de volle laag qua luchtweerstand krijgt. Op een drukke snelweg met de flow meerijden is veel zuiniger.

Overigens ben ik wel achter gekomen dat dit met een klein autootje niet lukt. Onze tweede auto, een Twingo haalt de norm niet. Deze blijft hangen op 5.1 liter, waar de norm 4.7 is. Reden hiervoor is vooral dat deze auto ook veel op de snelweg rijdt, en daar de luchtweerstand erg hard meetelt. Deze luchtweerstand is bij een Superb nauwelijks groter dan bij een Twingo.
 

stradje

Actief lid
blijkt het met mijn auto toch mogelijk om gemiddeld ruim de fabrieksopgave te halen.
Dat zal bij de Octavia 3 GLBL niet gaan lukken, terwijl ik best wel mijn best doe. Het verbruik verbetert nog steeds (inmiddels ruim 7K op de teller) naar inmiddels 1:24, maar 1:30 zal ook op lange termijn een brug te ver zijn. Overigens is het verschil in litersverbruik per 100 km tussen 1:24 en 1:30 ongeveer evenveel als het verschil tussen 1:10 en 1:11. Maar dat laatste verschil lijkt optisch maar 10% en bij onze zuinige Octavia 20% verschil. De wereld is hard voor zuinige auto's! :jaja:

Je noemde bij de factoren om het verbruik te drukken de belangrijkste nog niet:

Medeberijders met de juiste "mindset". :arghh::mad::dankje: :tegek:

In mijn handtekening kun je zien dat volgens spritmonitor de Octavia inmiddels zuiniger is dan de Fabia. Dat heeft veel te maken met die zojuist genoemde factor. ;)
 
Laatst bewerkt:
Zo, nog even een update van mijn verbruik. Zie de handtekening.

Opvallend is dat ik met winterbanden wat minder verbuikt heb dan met zomerbanden. Zomer 18" Conti SC5, winter 16" Michelin Pilot Alpin. Kan aan de maat liggen, waarschijnlijk echter meer aan het rubber en de kleinere breedte (205 tov 225).

Verder haal ik in normaal woonwerk verkeer tussen de 5 en 5,4 op 100. Aangezien ik nog wel eens in Duitsland rijd, stijgt dat naar het huidige gemiddelde over ruim 25.000 km.
 

MaRco2

Forumguru
De laatste tijd zit ik vrijwel continu (af en toe een uitschietertje naar boven of onder) rond de 1:18. De rolweerstand van de SportContact5 is niet zo best volgens het label, binnenkort rol ik voor - waarschijnlijk - op de Goodyear Eagle F1 Asymmetric2 (met eerdere F1's erg goede ervaringen) met C label ipv F en lager geluidsniveau.

Mijn semi favoriet de Falken FK453 is wel goedkoper (de FK452 was qua rijden/slijten zeker zo goed als de F1's), maar qua label wat ongunstiger (als SC5). Ik ben benieuwd of dat merkbaar zal zijn.
 

MaRco2

Forumguru
10277509_714317528633055_6584702225261835616_n.jpg
 
Sinds do zomerbanden erop zitten kom ik alleen nog maar rond de 1:16 uit. Zelfde velgen alleen andere banden. Ipv Michelin heb ik de Conti's...
 

raymondv

Actief lid
7aqugemy.jpg

uduruzeq.jpg
 

Bijlagen

  • ImageUploadedByTapatalk1398965373.269385.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1398965373.269385.jpg
    144,5 KB · Weergaven: 20
  • ImageUploadedByTapatalk1398965384.347439.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1398965384.347439.jpg
    282,6 KB · Weergaven: 19

Desperado

Forumguru
Banden kunnen een wezenlijk verschil maken. Kun je de labels van beide niet achterhalen? Dan kun je makkelijk vergelijken.
 

otto69

Nieuw lid
Na bijna 8000 km is mijn gemiddelde verbruik 4,9l/100km, boordcomputer is erg nauwkeurig. Heb het nl ook een paar keer op de "ouderwetse" manier gecontroleerd (dagtellerstand:wat er bij de pomp in ging) en dat kwam elke keer overeen met de computer. Goede cijfers vind ik terwijl ik niet echt superzuinig rijd.
 

henriz

Forumguru
Mijn gebruik nu over 15 keer tanken (14.000 km) is dat mijn verbruik bijzonder constant is. Het verschil tussen de hoogste en laagste waarde is 0,5 (in l/100km). Ik houd de boordcomputer niet bij, maar kijk er af en toe op. Ik denk dat het verschil tussen BC en werkelijk zo'n 0,3 is. Daar is goed mee te leven.
 
Bovenaan Onderaan