Ondanks dat ik zal toegeven dat de ECE test helemaal nergens op slaat (ik zou liever het constante verbruik bij 120km/h gemeten willen zien of in ieder geval een veel groter aandeel snelweg in de test, dan worden de fabrikanten tenminste weer eens gestimuleerd om wat aan de luchtweerstand te doen), blijkt het met mijn auto toch mogelijk om gemiddeld ruim de fabrieksopgave te halen.
Mijn verbruik staat momenteel op 6.88 l/100 km terwijl de fabrieksopgave 7.3 is.
Hier moet je dan ook wel wat voor doen:
- Banden met lage rolweerstand monteren
- Zo weinig mogelijk korte stukjes rijden
- Niet sneller dan 110 rijden
- Stadsverkeer vermijden (ik snap niet hoe ze met zo'n groot aandeel stadsverkeer in die test nog zo'n gunstig verbruik kunnen scoren)
En dan kan het nog wel beter, want in deze 6.88 l/100 km (gemiddeld over zo'n 35.000 km) zitten ook nog zo'n 2000 km met volbeladen aanhanger en te veel korte ritjes (6 km) naar mijn werk. Bovendien rij ik de meeste kilometers op vrij lege snelwegen, waarbij je dus zelf de volle laag qua luchtweerstand krijgt. Op een drukke snelweg met de flow meerijden is veel zuiniger.
Overigens ben ik wel achter gekomen dat dit met een klein autootje niet lukt. Onze tweede auto, een Twingo haalt de norm niet. Deze blijft hangen op 5.1 liter, waar de norm 4.7 is. Reden hiervoor is vooral dat deze auto ook veel op de snelweg rijdt, en daar de luchtweerstand erg hard meetelt. Deze luchtweerstand is bij een Superb nauwelijks groter dan bij een Twingo.