De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Cordoba

Forumguru
@chefkok Gezien de lage km-stand rij je misschien vooral korte stukjes? Dat is ook nogal nadelig voor je verbruik, ander punt kan zijn dat de DSG iets te snel opschakelt (accelereren bij lage toerentallen duurt niet alleen langer, maar kost ook meer brandstof), en daarnaast is het soort trajecten dat je rijdt en in hoeverre je vooruit kijkt ook behoorlijk van invloed op je verbruik. DSG kun je aanlaten passen bij o.a. TVS/DSG-dokter, zie elders op het forum.

Als je op Spritmonitor kijkt ben je in elk geval degene met het hoogste brandstof verbruik voor een OIII 1.2 DSG op benzine. Het zijn er maar 4, maar de eerstvolgende combi heeft voor elke 100 km gewoon een liter brandstof minder nodig, dus een fors verschil.

Andere mogelijke oorzaken:
- kwaliteit van de brandstof die je tankt (een merk als Shell is niet bepaald een topper)
- bandenspanning van je auto
- misschien een veel bredere bandenmaat gemonteerd?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Dat kan Gunner, maar veel mensen denken dat er niets beters is dan Shell, mijn opmerking was vooral bedoeld om mensen na te laten denken of een bekend merk inderdaad ook een goede kwaliteit levert. Ik heb al jarenlang de ervaring als ik een keer bij Shell ga tanken (meestal noodgedwongen) voor de verandering, ik ook steevast minder km's uit een liter brandstof haal, en ik sta bepaald niet alleen in die ervaring. Zowel tuners (die het ook kunnen zien aan het bijregelen van de motor voor de brandstofkwaliteit) als mensen die nauwgezet hun verbruik bij houden zijn eigenlijk maar heel zelden enthousiast over de brandstof van Shell.

In mijn ervaring zijn er twee 'merken' die er negatief uitspringen: de brandstof van de Makro en bij de meeste pompen de Shell. (wel eens een paar keer in Belgie bij de Shell getankt, en daar eigenaardig genoeg een 'normale' prestatie(dus beter dan Shell Nederland) op Shell.
 

CDK

Forumguru
Shell en Esso hebben beide een chemie tak, rest product door o.a. fout productie of storingen uit die chemie tak wordt deels afgefakkeld en deels opgemengd door de brandstoffen, ze blijven uiteraard aan de gestelde normen voldoen, maar is inderdaad niet het beste wat er te koop is ;)
 

Gieliovd

Forumguru
Ik rij rustig (trek niet hard op en hou de teller op de snelheidsmeter tussen de 100 en 110) maar onze O3 combi 1.2TSI is ook geen zuinigheid. Teleurgesteld is een groot woord maar ik had toch een beter verbruik verwacht.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/611744.html
Ik trap wel goed door, trek snel op en rij altijd op de snelle baan... en ik haal ook 1:15 zo'n beetje. Ook met de DSG.

Auto mag ook wel wat werken hoor, is goed voor hem.
 

Gunner

Forumguru
Dat kan Gunner, maar veel mensen denken dat er niets beters is dan Shell, mijn opmerking was vooral bedoeld om mensen na te laten denken of een bekend merk inderdaad ook een goede kwaliteit levert. Ik heb al jarenlang de ervaring als ik een keer bij Shell ga tanken (meestal noodgedwongen) voor de verandering, ik ook steevast minder km's uit een liter brandstof haal, en ik sta bepaald niet alleen in die ervaring. Zowel tuners (die het ook kunnen zien aan het bijregelen van de motor voor de brandstofkwaliteit) als mensen die nauwgezet hun verbruik bij houden zijn eigenlijk maar heel zelden enthousiast over de brandstof van Shell.

In mijn ervaring zijn er twee 'merken' die er negatief uitspringen: de brandstof van de Makro en bij de meeste pompen de Shell. (wel eens een paar keer in Belgie bij de Shell getankt, en daar eigenaardig genoeg een 'normale' prestatie(dus beter dan Shell Nederland) op Shell.
Wat is dan 'goede' brandstof? Ik denk persoonlijk dat het allemaal relatief is. De slechte verhalen hoor ik alleen over pompen als tango etc
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
BP Ultimate is over het algemeen van goede kwaliteit, eventueel bij een auto met een maatchip aan te vullen met enkele liters bio ethanol. Of als je in Duitsland kan tanken Aral Ultimate 102, dat vind'ie lekker hoor!! ;)
 

Cordoba

Forumguru
Voor getunede auto's gaat het verhaal op zoals Corné dat hierboven neer heeft gezet, voor een doorsnee auto die gewoon op Euro95 rijdt zijn die verschillen een stuk minder groot. Als je op euro95 rijdt, is Shell niet direct slecht voor je auto, maar wel voor je portemonnee: duurdere brandstof en minder km's (doordat de brandstof helemaal aan het minimum van de eisen zit). Ik tank de laatste jaren normaal heel veel Tango, en zowel qua prestaties als prijs geen slechte ervaringen. Het verhaal dat goedkope benzine slecht is, is van 20-30 jaar terug, toen een deel van de (vooral goedkope) tankstations slechte opslagtanks hadden waardoor er vaak veel water in de brandstof zat. In de vorige eeuw zijn de milieuwetten voor die opslagtanks en tankstations fors aangescherpt, waardoor dat in Nederland eigenlijk geen probleem meer is.

Ik zou zeggen: let op de literprijs, en kijk gewoon hoeveel km's je op een liter rijdt. Als je een paar keer bij een bepaald tankstation hebt getankt en je hebt iedere keer 10% meer verbruikt dan bij een ander merk, dan weet je dat de brandstof kwalitatief minder is. (als je bij iedere tankbeurt wisselt van tankstation kan het verschil ook zitten in hoe snel de pomp bij een bepaald station afslaat).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
verbr_116.jpg


Actieradius- en zuinigheidsrecord @ 1.2 TSI.
Knap hoor, zo had ik hem vorige week ook staan, nu inmiddels 15000 km op de teller. Veel cruisecontrol, rustig optrekken, uitrollen en niet teveel boven de 120 km. Ivm drukte op de weg heeft dat toch geen zin om 120 te rijden, zodoende zit ik nu ook qua combi tussen de 1 op 16,5 en 17 km per liter. Niet slecht voor zo'n grote bak.
 

Pollewop

Forumguru
Uiteraard, Er zijn geen wezenlijke verschillen tussen de diverse benzinemerken, alleen het octaangetal zal een (belangrijke) rol kunnen spelen. Als iemand een bepaalde voorkeur voor een bepaald benzinemerk heeft is het gewoon een kwestie van "gevoel". 100% subjectief dus... Het zit volledig "tussen de oren".
HTS Autotechniek in Arnhem heeft een aantal jaren geleden benzine van "de Witte pomp" vergeleken met Shell V-power, BP Ultimate en Total Excellium.

Conclusie: Geen meetbaar verschil, ook niet op een rollerbank...
Dus wat mij betreft, van Merkloos RON 95 tot ARAL Ultimate 102, alles is goed...:thumbsup:
 

chefkok

Actief lid
@chefkok Gezien de lage km-stand rij je misschien vooral korte stukjes?

- misschien een veel bredere bandenmaat gemonteerd?

Gewoon de standaard banden er onder zitten dus dat zou het niet mogen zijn.
Eigenlijk rijden we zelden korte stukjes: waarschijnlijk ook de reden dat we zo weinig rijden maar we gebruiken de auto alleen voor familie bezoek (ritjes vanaf 100 km héén).
 

Cordoba

Forumguru
@chefkok dan lijkt het erop dat het vrij hoge verbruik in elk geval niet zit in de manier (type ritjes) waarvoor je de auto gebruikt. Even aangenomen dat er geen afwijking in de auto zit, blijven er voor zover ik kan zien twee mogelijke oorzaken over: te lage bandenspanning en misschien dat je niet zo'n zuinige rijder bent. (ik weet niet hoe je verbruik bij eerdere auto's was ten opzichte van wat anderen daar gemiddeld mee verbruiken.)
 

wachma

Actief lid
iemand die een skoda octavia rs TSI dsg heeft? Ik vind niet meteen een verbruik hiervan tenzij ik er over heb gezien :s
 

JeeJeeR

Actief lid
Poeh, vakantie ritje met koffer op het dak en volle bepakking. 1.2tje heeft het zwaar!! Wat verbruik dan want heb toch weinig lastig gehad van te weinig power. DSG moest heel af en toe even terug naar 5 maar voor de rest prima! uploadfromtaptalk1403102171827.jpg
 

VWim

Forumguru
Poeh, vakantie ritje met koffer op het dak en volle bepakking. 1.2tje heeft het zwaar!! Wat verbruik dan want heb toch weinig lastig gehad van te weinig power. DSG moest heel af en toe even terug naar 5 maar voor de rest prima! Bekijk bijlage 27537
Een dergelijk verbruik had ik een poosje geleden met een 1.6tdi met dakkoffer en fietsendrager. :troost:
 

blauwkeut

Forumguru
Ik ga ervan uit dat dit zal beteren (langs de andere kant - don't care want tankkaart) maar erg goed voor het verbruik is die start-stop in sommige gevallen precies toch niet. Vertrokken op het werk en meteen een half uur in een stapvoetse file om van ons industrieterrein af te raken. Ik heb start-stop rustig zijn ding laten doen... Het steeg nog tot 33,6l/100km. Eenmaal ik kon rijden zakte het wel natuurlijk, maar toch...
IMAG0344.jpg
 
Bovenaan Onderaan