De reële verbruikscijfers van de Octavia III

henriz

Forumguru
Wauw, 32l/100km. Dan kun je 150km stapvoets rijden op een tank.
Maar goed, stapvoets rijden met een koude motor. Heeft het start-stop systeem überhaupt wat kunnen doen?

blauwkeut

Forumguru
Klopt, het was inderdaad met een koude motor, maar start-stop legde de motor stil iedere keer ik wat vooruit gereden was, ondanks de koude motor...

ehampols

Nieuw lid
TO = C
MO = 1.6 Diesel
SO = dsg
GO = mix
KM = 26496 (3000km met aanhanger van 1500kg)
RV = 5,82 l/100km of 17,18 km/l

ehampols

Nieuw lid
Type Octavia (TO): Combi Eleg Bns
Motorisatie Octavia (MO): 1.6 diesel
Schakelwijze Octavia (SO): DSG (dsg)
Gebruik Octavia (GO): mix (mix) veel snelweg en aanhangers
Gereden kilometers (KM): 26496km
Reëel verbruik (RV) : 6.21l/100km of 16.3 km/l

ehampols

Nieuw lid
Het eerste verbuikt in bovenstaande is volgens boordcomputer van de auto (wat te optimistisch aangeeft) t.o.v. de werkelijke aan de hand van km / hoeveelheden Diesel aangeeft.

CDK

Forumguru
Zuinig en uitstoot is niet geheel hetzelfde helaas, misschien dat daar de schoen wringt?

henriz

Forumguru
Een diesel is echt niet gemaakt voor korte ritjes. Door omstandigheden de afgelopen tijd grotendeels korte ritten binnen de stad gemaakt. Voor het eerst sinds de aanschaf is mijn tank-op-tank gebruik weer boven de 5l/100km gekomen. :(
En ik was net zo lekker zuinig bezig.

• Leuk
Waarderingen: AdB

Joske

Forumguru
@henriz

Tijd om je diesel eens uit te laten! Een DPF die vol geraakt moet eens goed kunnen regenereren ;)

Nadien zal je verbruik wel terug zakken.

andrehj

Forumguru
Een diesel is echt niet gemaakt voor korte ritjes. Door omstandigheden de afgelopen tijd grotendeels korte ritten binnen de stad gemaakt. Voor het eerst sinds de aanschaf is mijn tank-op-tank gebruik weer boven de 5l/100km gekomen. :(
En ik was net zo lekker zuinig bezig.
Dat probleem heeft mijn 1.8 TSI ook hoor :angel:. Als ik veel in de stad rij gaat mijn verbruik ook enorm omhoog. Door volgas met 800 kg aanhanger de berg oprijden trouwens ook, al is het wel erg leuk om daarbij de meeste medeweggebruikers achter je te laten. :D

• Leuk
Waarderingen: CDK

woutur

Lid
Mijn verbruik gaat de laatste vijf duizend kilometer (14000 naar 19000 km) eigenlijk hartstikke goed. Ik kom telkens zo op de 1 op 20. En dat zijn liters diesel erin en kilometers eruit. De boordcomputer is een beetje negatiever. Die zit er vaak net wat onder. Heb ik ook niet vaak meegemaakt, ze zijn toch vaker positiever over het verbruik.
Is trouwens in een 2.0 tdi hatchback.

Ik rijd rustige kilometers met af en toe een stukje veel te hard en ik wil ook nog wel eens wat vlotjes optrekken bij het stoplicht. Gekke is dat ik voor mijn gevoel met dezelfde rijstijl eerder maar zo'n 1 op 17 reed.. Dit is trouwens in standje individual waarbij alles hetzelfde is als sport behalve stuur.

Stats: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/616468.html

Rijd nog niet heel lang mijn BL GL 1.6 TDI maar tot nu toe bijna 1:20.
Ik rijd veel snelweg en ben een rustige rijder die structureel 5 km te hard rijd :D

Bovenaan Onderaan