De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Met die gemiddelde snelheden betekent dat dus veel snelweg km. En ja, dan kan je wel een RS hebben maar je kunt weinig sporten op de snelweg he. Gisteravond ook gemiddeld 110 ofzo gehaald door goed doorrijden, 1:15,6.

Eerder stond hij op 1:16,7!
O gelukkig, Heb ook net een nieuwe O3 , een 1.2 Met DSg , 1e 1000 km 1:16 gereden zal dat na ingelopen te zijn nog beter worden ?

Gieliovd

Forumguru
O gelukkig, Heb ook net een nieuwe O3 , een 1.2 Met DSg , 1e 1000 km 1:16 gereden zal dat na ingelopen te zijn nog beter worden ?
Tja, 33k verder met mijn rijstijl kom ik gemiddeld niet boven de 1:14,7 uit. Laatste tijd gaat beter, maar dat gemiddelde gaat onder mijn voet niet ver boven de 1:15 komen.

Ben je een rustig rijder lukt het misschien nog een beetje zuiniger zalniet veel zijn.

Ik? Altijd linker baan. Vlot stoplicht. Beetje spelen. Vlot rijden. Respect voor de techniek.

Stewie

Senior Member
Na 10000km heb ik een gemiddeld verbruik van 5.2l/100km (1:19,23) volgens de boordcomputer. De laatste tankbeurten tikken af op 5.0l/100km (effectief verbruik).

Ik moet vaak het verkeer volgen en doe dan ook geen moeite om ver boven de 1500 rpm uit te komen. Deze ritjes verbruiken 4.3-4.5l/100km. Andere keren kan ik wat doorrijden en dan schommelt het verbruik rond de 5.5l/100km.
Al bij al zijn dit toch wel nette verbruikscijfers. Motor is lekker vlot onderin en zeer stil te noemen.

Laatst bewerkt:

auriga

Forumguru
ik vraag me serieus af waarom jij zo'n zuinig gemiddelde haalt net een RS, het verbruik dat jij hebt , is vergelijkbaar met een gewone diesel

Bij een vergelijkbare rijstijl hoeft de sterkere RS motor minder hard te werken dan een 'gewone diesel', dus zal het verbruik lager zijn.
...totdat het rechtervoetje zwaar wordt natuurlijk

Stewie

Senior Member
@auriga, dat snap ik, ik bedoelde eigenlijk, waarom rij je een RS als je het niet gebruikt :tongue:

Omdat een krachtige motor fijner rijdt dan een mindere motor.
De soepelheid en kracht onderin zijn niet te vergelijken met de 1.6TDI (en ik vergelijk dan met de gewone 150pk versie). Het rijgevoel is gewoon stukken beter.

Een RS zal in wezen niet meer gebruiken dan een 2.0TDI 150pk. Omdat je die extra pk's zelden gaat aanspreken.

En dan het uitzicht van de wagen niet vergeten, een RS is toch nog altijd een stukje mooier dan een elegance/ambition/active.

henriz

Forumguru
:ot: dit heeft niets met verbruik te maken.

Elegance:
SKODA_Octavia_TDI_RaceBlue06.jpg

RS:
SKODA-Octavia-RS-4876_17.jpg

De ondergrille en mistlampen vallen op. Daarnaast minder chroom, zwarte zijspiegels, andere velgen. Verder nog iets?

Laatst bewerkt:

peterrapid

Forumguru
De foto van de RS is wel een black-line pakket, alles zwart niks chroom. standaard is het chroom biesje boven de grille bij een RS.

micky

Forumguru
@henriz , andere achterbumper met dubbele uitlaten, rode remklauwen, al met al toch een heleboel kleine zaken die de auto een heel ander uiterlijk geven :)

eerste 1500km met mijn TSI RS: 8,5 l/100km. Nogal wat stadsverkeer daarbij (gemiddelde snelheid: 39km/u), dus ik ben redelijk tevreden, maar het mag nog wat zakken.

peterrapid

Forumguru
Eerste 650km met TDI RS : 6.4l/100km. Helft stadsverkeer helft autosnelweg (gemiddelde snelheid : 64km/u), dus ik had het verwacht en hoop stiekem toch dat het nog wat naar beneden gaat.

Stewie

Senior Member
Eerste 650km met TDI RS : 6.4l/100km. Helft stadsverkeer helft autosnelweg (gemiddelde snelheid : 64km/u), dus ik had het verwacht en hoop stiekem toch dat het nog wat naar beneden gaat.

Had in het begin een vergelijkbaar verbruik met mijne ambition, maar dat zakte al snel.
Veel hangt natuurlijk van de rijstijl af, maar bij normaal rijgedrag raak je gemakkelijk aan 5.5l/100km.

peterbaarlo

Senior Member
ik heb met mijn 1.6 tdi greenline (jd getuned en met 18 inch velgen en 225 brede bandjes) met stevige rijstijl een gemiddeld verbruik van 1:20,5 over 41.000 km volgens mijn tankpas. Wel veel snelweg km's (80%)

valt dus helemaal niet tegen. beter als met mijn voorgaande auto een (ook door jd behandeld en met 215 brede banden) VW 1.2 tdi bluemotion. die liep 1:19,5 bij zelfde rijstijl.

andrehj

Forumguru
Echt bizar! Met winterbanden rijdt'ie een stuk zuiniger! Een record!
Het is niet zo dat de winterbanden zuiniger zijn omdat het winterbanden zijn, maar omdat ze waarschijnlijk 16" zijn terwijl je normaliter op 18" rijdt. Probeer voor de gein eens op 16" zomerbanden te rijden, dan zul je zien dat je nog zuiniger gaat rijden.
Bij mij (ik rij altijd op 16") zijn de winterbanden namelijk onzuiniger dan de zomerbanden.

BTW: Is het niet wat vroeg voor de winterbanden?

Bovenaan Onderaan