De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Hans_RS

Forumguru
Ik vroeg bij de aflevering om de banden te wisselen naar Goodyear Eagle F1's en 't zou me €200 extra kosten. Dan maar even snel deze oprijden dacht ik zo.

@vw125 Ik ga helemaal akkoord: ben ook fan van de Rainsport, heb er verschillende sets van gehad op mijn vorige wagen. Zodra die Sportcontact 2's opgerookt zijn, ook hier Uniroyal erop.

On topic: de laatste 500km (1500 - 2000km odo) eens wat dieper het gas ingetrapt om de motor in vorm te krijgen. Gevolg: gemiddeld verbruik 9.6 l/100km. Daar stond wel een serieuze duw in de rug tegenover :D

vw125

Forumguru
Nu 9000 km op de teller, bij stadsverkeer heb ik een verbruik van 10.5 l/100 km.
Doe ik lange afstanden op de autosnelweg met de maximale toegelaten snelheid zakt hij naar 7.6l/100km

Ik haal gemiddeld over lange tijd 1:19,5 dat is snelweg / stads enzv door elkaar... niet slecht.
Mis wel de echte power van wat ik gewend was, maar goed krijg er weer een boel voor terug.
Alleen als ik 180+ rij vindt ik de skoda maar een zenuwachtig ding worden, scheelt dat ik dat zelden rijdt.

Remakil

Forumguru
Ik rij regelmatig 180+ en ook 200+... heb nergens last van qua zenuwachtigheid en de O3 ook niet... ;)

Qua banden rij ik Conti Sportcontact 5 225/40 92Y.. er zijn namelijk verschillende types Sportcontact 5 banden. De 92Y versie is zuiniger, maar heeft verder nog steeds goede kwaliteiten op nat wegdek en ze bevallen mij uitstekend! Wheelspin? Ja, zeker bij nat wegdek, maar dat is niet gek met JD tuning aan boord... ;)

Verbruik? Ca. 1:18,5 gemiddeld... soms 1:19+... soms 1:18...
Rij doorgaans aardig door, meestal rond de 130/140 en of wat sneller dan dat.

Momenteel zit mijn verbruik met de OIII GL/BL Combi op 1:19.93 volgens de leaseapp. Gemiddeld verbruik voor deze auto is volgens de leasemaatschapij 1:17.24

Rijstijl: Normaal (volgens de hedendaagse verkeersmentaliteit te typeren als rustig), harder rijden heeft geen zin hier. Af en toe even de pijp schoonblazen, dat wel. Je wilt geen vastgekoekte EGR klep toch? ;)
Belading: 50% volledig beladen (ben bezig met verhuizen....). Sta er elke keer weer versteld van wat ik mee kan zeulen in de OIII.
Banden: Michelin Alpin 5 winterbandjes (standaard formaat)
Luchtdruk: Geen idee.
KM stand ca 15.000
Drive mode: Sport

Dus al met al niet slecht.

henriz

Forumguru
@Dirk-Jan
1 op 17 als gemiddeld gebruik? Dat is 5,88 l/100km. Ik vind dat heel hoog voor deze auto. Zelf zit ik op 4,7 l/100km. En het officiële (zij het onhaalbare) gebruikscijfer is 3,3 l/100km.
Veel zware voeten bij die leasemaatschappij.

Joske

Forumguru
@Dirk-Jan
1 op 17 als gemiddeld gebruik? Dat is 5,88 l/100km. Ik vind dat heel hoog voor deze auto. Zelf zit ik op 4,7 l/100km. En het officiële (zij het onhaalbare) gebruikscijfer is 3,3 l/100km.
als je dat al veel vindt... het verbruik van @micky al eens gezien? :maakmegek:
(gelukkig kan ie het nog op Autobahn steken :laugh:)

Badnews

Senior Member
Precies, of veel stadsverkeer of files. die werken ook niet mee. Verkeerslichten zijn bv ook een ramp voor verbruik.

Remakil

Forumguru
@Dirk-Jan
Of jij rijdt gewoon niet door... ;)

m@rc

Lid
@Remakil Ben benieuwd welke Sportcontact 5 ik eronder had liggen.. had, want die staan nu bij de bandenboer tot maart...:jaja: Voor de rest rijd ik de laatste tijd tussen de 4,9 en 5,3. 5,3 vaak inclusief wat sneller bij de oosterbuurtjes ;), wat ik dan erg netjes vind.

auriga

Forumguru
Ik ben benieuwd of de o3 greenline in de praktijk zuiniger is dan mijn bijna 12 jaar oude Bora. Daarmee heb ik de laatste 5000 km een gemiddelde van 4.5 l/100 km gehaald (1 op 22) met een zelfde soort rijstijl als @Dirk-Jan.

Remakil

Forumguru
Ik ben inderdaad een rustige rijder, ik laat het gejaag wel aan de rest over. Doorrijden doe ik, met beleid en anticiperend.
Ik jaag ook niet, maar rij gewoon lekker door. Doorgaans 130/140...

Het hangt natuurlijk ook af van waar je rijdt. Voor woon/werk rij ik dagelijks de A15 af, op redelijk gunstige tijdstippen. Meestal moet ik 1x in de week over de A12 richting Utrecht (vanaf Arnhem) en dan is het grootste deel max. 100 en rij ik niet veel harder dan 115... dan zie je het verbruik afnemen na mate je kilometers maakt... ;)

Bovenaan Onderaan