De reële verbruikscijfers van de Octavia III

MaRco2

Forumguru
Verschil is bij mij groter, staat de BC gemiddeld na tanken op 1:19,9, is het in werkelijkheid zo rond de 1:18,3.

Dennis1973

Nieuw lid
Ik snap niet hoe jullie zo zuinig kunnen rijden haal met moeite 6.8 bij 120km/h.
OC3 1.2TSI

Laatst bewerkt:

Rick

Senior Member
Voorstel: wil iedereen die in dit topic zijn verbruiksgegevens meldt ook de motorisering toevoegen (of in de handtekening opnemen)? Dat praat wat makkelijker :cheers:

henriz

Forumguru
Mijn zuinigste tankbeurt tot nu toe: 4,36 l/100 km over 1000 km.
De boordcomputer kon hier goed mee overweg: die gaf 4,3 l/100 km aan.

Ter info: mijn auto is een Greenline diesel, dus die mag wel zuinig zijn.

stradje

Actief lid
Mijn zuinigste tankbeurt tot nu toe: 4,36 l/100 km over 1000 km.
De boordcomputer kon hier goed mee overweg: die gaf 4,3 l/100 km aan.

Ter info: mijn auto is een Greenline diesel, dus die mag wel zuinig zijn.
Ik ben benieuwd of de zuinigheid boven de 10.000 km nog veel verbetert, zoals je vaak ziet. Mijn laatste tank was 1:24,2 (4,13l/100km). De BC heeft nu vaker een wat acceptabelere afwijking dan de 15% waaraan ik langzaam aan het wennen was.

Als ik de fietsendrager erop zet is hij gelijk zo'n dikke 10% onzuiniger. Het verbruik lijkt wat minder gevoelig voor de snelheid dan ik gewend was bij de Fabia.

Ik heb de Octavia GL BL Combi 1.6 tdi nu iets meer dan een week. En niet eens zo bewust zuinig gereden. Er zitten 17" Hawk velgen onder, die 225 breed zijn.
Ik was dan ook verrast dat ik meer dan 850 km kon rijden op het 50 liter tankje.
Na 2e keer tanken vanaf aflevering zag ik onderstaande.
Die 990 km zal ik waarschijnlijk niet werkelijk gaan halen, maar toch vond ik het een heel positief bericht, voor mij het vermelden waard, en nu heb ik het vermoeden dat als ik er moeite voor ga doen, nog wat zuiniger kan :-)

Ik had hiervoor een Passat met 70 liter tank, en zag er een beetje tegen op dat ik naar 50 liter ging. Ook omdat ik met tankpasje alleen bij Total mag tanken, en die vind ik weinig op mijn gebruikelijke routes.

image.jpeg

serum

Forumguru
Met mijn passat heb ik op de 70l tank (2.0 tdi) 1780km gereden. Deze greenliner gedraagt zich in dit opzicht nog niet heel netjes. Afgelopen 3000 km gemiddeld 1:20 (bc geeft 4,4L op 100km aan. net als myadventures 1:22.7) met 18" en 225 banden.

Na een rustige tocht van 80km, meldde de BC mij dat ik 1:31 had gereden. Toen was het geduld weer even op.

MaRco2

Forumguru
Ik heb de Octavia GL BL Combi 1.6 tdi nu iets meer dan een week. En niet eens zo bewust zuinig gereden. Er zitten 17" Hawk velgen onder, die 225 breed zijn.
Ik was dan ook verrast dat ik meer dan 850 km kon rijden op het 50 liter tankje.
Na 2e keer tanken vanaf aflevering zag ik onderstaande.
Die 990 km zal ik waarschijnlijk niet werkelijk gaan halen, maar toch vond ik het een heel positief bericht,

Bekijk bijlage 26210

Dat móet toch véél beter kunnen?

1.300 km lijkt me met een Greenline toch niet iets onbereikbaars?

Als mijn benzinetje al rond de 900 km (dan is het rode deel nog lang niet weg) haalt, 1 keer zelfs nipt de 1.000 km gehaald (en niet stilgevallen ofzo), dan moet zo'n lichte en ultrazuinige Diesel dat toch veel beter kunnen?

peterbaarlo

Senior Member
ik rij 80% snelweg km's (vlot doorrijden) 20% km's buiten snelweg juist rustig aan.. standaard 205 spaarbandjes vervangen door 18 inch met 225 banden, verbruik volgens tankpas over 22.000 km gemiddeld 1 : 20,5

Greenline 1.6 tdi met JD aanpassing :D

Gunner

Forumguru
verbr_116.jpg

Actieradius- en zuinigheidsrecord @ 1.2 TSI.

@Gunner:
Wat is je rijgedrag Met de O3 combi 1.2TSI zit ik aan gemiddeld 6L/100KM oftewel 16.66KM/L na ongeveer 7500KM.
Op de gewone wegen is mijn verbruik en stuk hoger maar in het weekend rijd ik geregeld 110KM/U op de snelweg wat mijn gemiddelde goed omlaag trekt.

Gunner

Forumguru
@Gunner:
Wat is je rijgedrag Met de O3 combi 1.2TSI zit ik aan gemiddeld 6L/100KM oftewel 16.66KM/L na ongeveer 7500KM.
Op de gewone wegen is mijn verbruik en stuk hoger maar in het weekend rijd ik geregeld 110KM/U op de snelweg wat mijn gemiddelde goed omlaag trekt.
Ik ben wel een rustige rijder. Als ik naar m'n werk ga dan kan ik op de snelweg vaak toch niet harder dan 100/110 en op de rest van de wegen hou ik me aan de maximumsnelheid en probeer goed uit te rollen bij rotondes of stoplichten. Bovendien vind ik het een sport om zo zuinig mogelijk te rijden en het scheelt ook nog eens in de portemonnee.

Gunner

Forumguru
@chefkok dat gevoel had ik in het begin ook ;)

Volgens spritmonitor heb je nog maar 4000km gereden? mijn ervaring is wel dat het wat beter wordt naar mate de motor wat meer 'ingereden' is. Ik heb net meer dan 9000 kilometer gedraaid.

wat meer trendgegevens vind je hier; (klikbaar)

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan