De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Skoda-MAN

Forumguru
@Corné de Kluijver Brandstof besparend rijden heeft niets met langzaam rijden te maken. Ik laat de chauffeurs met volgas optrekken en gerust naar 1900 toeren gaan zodat er versnellingen overgeslagen kunnen worden. (niet in kicdown trappen)
Je moet ook aan de nieuwe karakteristiek wennen, onze E6 motoren hebben het maximum koppel al bij 930 toeren en maximaal vermogen bij 1400, dus blijft een automatische bak zoveel mogelijk in dat gebied (laagste specifieke verbruik tussen 1000 en 1350 toeren)
Hoe langer de turbodruk maximaal blijft hoe hoger de efficiency van de motor. Bij elke schakeling stort de turbodruk in en moet daarna weer opbouwen. (sommige merken trucks vinden dat niet prettig )
Het belangrijkste is verkeersinzicht en uit laten rollen, vooral proberen niet stil te vallen.
Met mijn skoda doe ik dat ook (als ie warm is) wegrijden in 1 en direct naar 2 en dan naar 4 en 6, of als het zo uitkomt van 3 naar 6.
Aan de vorige twee afbeeldingen is te zien dat mijn gemiddelde snelheid gelijk is aan die van @Belgianr26 waarvan ik denk dat het een diesel is.
Mijn verbruik zal de komende maanden hoger worden, ik ga nu naar 75% stadsverkeer en de koude tijd komt ongetwijfeld aan.
Koude lucht = compact = hogere luchtweerstand = hoger verbruik (verschil tussen zomer en winter is 8 - 10 % voor alle auto's )
 

elsinga

Forumguru
Interessante kost, @Skoda-MAN ! Ik wil best brandstofbesparend rijden als dat de doorstroming niet in gevaar brengt. Anticiperen doe ik al vrij veel, de Adaptive Cruise Control van mijn O3 2.0TDI remt voor mij eigenlijk veel te laat helaas. Hiervoor met de Mondeo met normale CC kreeg ik klachten van de garage dat ik te weinig remde. ;) En dan rij ik op de snelweg meestal met de CC op 150, dus veel kans op langzaam rijdende voorgangers.

Maar dat moderne rijden met schakelen rond 2000rpm is dus niet gunstig voor brandstof besparen, je kunt beter pas bij (veel) hoger toerental opschakelen en dan versnellingen skippen? Deed ik van 4 naar 6 regelmatig, maar kan wellicht nog vaker?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Maar dat moderne rijden met schakelen rond 2000rpm is dus niet gunstig voor brandstof besparen, je kunt beter pas bij (veel) hoger toerental opschakelen en dan versnellingen skippen? Deed ik van 4 naar 6 regelmatig, maar kan wellicht nog vaker?

Met een benzinemotor heb je natuurlijk een veel breder toeren gebied ter beschikking en gebeurt het soms dat ik van 2 direct naar 6 ga.
Eenmaal op snelheid rijdt ik zo laag mogelijk in toeren, gerust 1250 in 5 bijvoorbeeld. Hier beginnen alle EGR kleppen fanaten te steigeren maar die vervuilen toch wel.
Verkeer ophouden is niet nodig maar veel mensen snappen het spelletje niet, als op een N-weg het stoplicht rood is dan rem ik iets eerder zodat ik nog rol met X snelheid als het weer groen is, optrekken van 20 km/h naar 80 gaat sneller als van 0 naar 80.
Mijn stelregel is dat degene die achter mij rijdt mijn bekeuringen en brandstof niet betaald dus heb ik niets met hem of haar te maken :maakmegek:
 

elsinga

Forumguru
LOL! Nee, die mensen achter mij maken mij ook niet zovele uit, al maak ik wel ruimte als iemand om me heen wil (zelden trouwens... ;) ).

Ik rij ook indien mogelijk laag in de toeren, maar daar mag ik dus wel vlot naartoe en dat met later schakelen dan het nieuwe rijden wil? En dat uitrollen doe ik ook graag, liefst kom ik net aan bij de stopstreep als het stoplicht op groen gaat en ik dus gewoon door kan rijden. :)
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik rij ook indien mogelijk laag in de toeren, maar daar mag ik dus wel vlot naartoe en dat met later schakelen dan het nieuwe rijden wil? En dat uitrollen doe
Zuinig rijden is vlot naar de gewenste snelheid gaan, dus voldoende gas geven. 150 km/h is natuurlijk een snelheid die behoorlijk wat brandstof kost in verband met de luchtweerstand, tevens moet je dan vaker afremmen en dat is brandstof verspilling.
Je kunt je afvragen wat je tijdwinst is bijvoorbeeld ten opzichte van 130 km/h. (in Duitsland gaat het bij mij ook op de plank)
 

elsinga

Forumguru
Ach, ik rij rond 05:30 over de A6, dus de ACC hoeft weinig te remmen. ;) En ja, het kost wat extra brandstof, maar op een rit van bijna 2 uur scheelt me dat toch 20 minuten a een half uur. En dan haal ik 1 op 16 gemiddeld, dus niet heel erg verkeerd. Als er meer verkeer is dan haal ik de 150 ook niet. Mijn snelheid is over het algemeen vrij constant.
 

Testedoene

Forumguru
Update na 2500 extra km's op de teller

TO = Octavia 3 Combi
MO = 1.2 TSI
SO = 6 versnellingen
GO = mix maar hoofdgebruikster rijdt veel korte afstanden
KM = +/- 12.500
RV = gezakt van 7,2 l/100km (of 13,88 km/l) naar 6,8 l/100km (of 14,70km/l) (echter kan ik hem bij grotere afstanden gemakkelijk op 6 liter houden met uitschieters tot 5,5 liter gedurende 120 km autosnelweg)

Gisteren trouwens een economy-run gehouden (zone 50-70-90) en dan kwam ik uit op 5,2 l/100km (of 19,23km/l) waar ik best tevreden mee was.
Opmerking: het verbruik is dus zwaar gezakt om over een afstand van 2500 km's van 7,2l naar 6,8 te gaan!
Deze update is de laatste die ik hier doe om het topic niet te veel te vervuilen...
Opmerking 2: Het is voor mij niet nodig om zo weinig mogelijk te verbruiken. Het rijplezier primeert op de portefeuille.
 
Type Octavia (TO): C
Motorisatie Octavia (MO): 1.6 diesel (euro 6)
Schakelwijze Octavia (SO): hs
Gebruik Octavia (GO): mix
Gereden kilometers (KM): 7150
Reëel verbruik (RV) : 5,2 l/100km
 

jeng

Actief lid
Een tourke eco-drive met de camion was bij mij 20% zuiniger en zelfs 6min sneller dan een tourke op niet eco...
Met de auto daarentegen...staat eco niet in de woordenboek...tssn de 10 en 11l/100km...anders had ik wel een dieselke of zo gekocht...
Al kan ik (via bc)een ritje van overpelt naar ikea Eindhoven en terug op 7l/100km houden.
Rs tsi combi.
 

Joske

Forumguru
interessante lectuur @Skoda-MAN
hetgeen jij beschrijft is ook wel deels mijn rijstijl, betreffende het anticiperen, uitrollen en proberen terug in tweede versnelling te kunnen "doorrijden". Maar ik doe nog iets te vaak stoplichtsprintjes vermoed ik... :bloos: en ook even flink doortrekken in 3e bij opkomen autosnelweg hoort er natuurlijk ook bij :deuk:.

Van 4e naar 6e doe ik ook regelmatig, al de rest van de versnellingen wordt aardig aangesproken :laugh:

en dat levert mij, inclusief heel wat korte ritjes (minder dan 5km) een gemiddeld verbruik van 6,95 l / 100 op. Oftwel, 7 liter :D

niet slecht met een 1.4TSI vind ik
 

Skoda-MAN

Forumguru
niet slecht met een 1.4TSI vind ik
Dat is zeker niet slecht, die korte ritjes zijn natuurlijk erg schadelijk voor het verbruik en motoreke zal niet warm worden en dat is weer schadelijk voor het mechaniek. Niet vergeten de uitlaat vol condenswater, och och Joske ga toch fietsen die kleine stukjes. voor meer bagageruimte neem je een bakfiets:maakmegek:
 
Bovenaan Onderaan