De reële verbruikscijfers van de Octavia III

B@s0302

Senior Member
Misschien niet helemaal het juiste topic maar even benieuwd naar jullie actieradius..
Octavia Combi 1.6tdi Greentech 5bak
18inch
11.200km
Veel snelweg met ca 140 km/h
5,9/100km

Dat betekent dat ik iedere kleine 700km bij de pomp sta en er op dat moment meestal zo'n 41l in gaat. Klopt dat wel? Tank is toch 44l + 6l reserve?
 

boontjeRS

Forumguru
Ik heb al eens 46,4liter getankt e kreeg nog geen melding op dashboard. Vul wel altijd tot de nok vol. Kon nog 67km ofzo rijden. Wel rs tsi.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik heb laatst precies 45 l getankt en daarvoor stond de tankmeter exact op de grens van reserve en iets rondom 75 km resterend
 

canth

Actief lid
Hier is al een 58 pagina's tellend topic over. Dit is een probleem (mogelijk door Skoda als 'intended functionality' bedoeld) met de restweergave van de OIII diesels. Ik rij zelf de tank tot 0 KM leeg, daarna switch ik naar de 'liters te tanken' (ooit een keer met VCDS in laten stellen), die staat dan nog op 40. Zodra deze op 45 springt (meestal km of 20 na nul-punt) dan zoek ik binnen 100 km een tankstation op. Met een 2.0tdi kom ik zeer regelmatig op 1000km+ per tank uit. Beste ooit was 1100km. Toen moest ik wel iets meer dan 50 liter tanken.
Gisteren ben ik nog van Roermond naar Hilversum gereden; gemiddelde was 120km/u (heb dus iets boven de maximumsnelheid gereden); verbruik (volgens boordcomputer) 1:18.6. Die computer zit er gemiddeld ongeveer 5% naast, zal dus ongeveer 1/18 zijn geweest. Ik ben daar zelf behoorlijk tevreden over :)
 
Laatst bewerkt:
Gemiddeld op 5kg per 100km, op lange stukken snelweg met cruise control op 120 km en niet teveel verkeer, haal ik gemakkelijk 4,2kg per 100km.
 

boontjeRS

Forumguru
@Skoda-MAN G-Tec ABL ken ik niet hier in Belgenland daarmee niet de link gelegd, kon ook typefout zijn hé daar dit denk ik in liters niet veel zal schelen bijeen rustige rijstijl me dunkt. Weer wat slimmer en ik was al zo... ;)
 

Skoda-MAN

Forumguru
@boontjeRS Ik dacht laatst op dit forum gelezen te hebben dat 1 van jullie landgenoten ook een G-tec heeft besteld en mogelijk al in bedrijf heeft genomen. Ik weet niet meer wie de Gelukkige is maar hij had er ook een heel logisch verhaal bij.
 

Kogamyata

Senior Member
@Premo64 Het verbruik scheelt dan niet veel met dieselaars. Actieradius is wel veel korter. Het voordeel zit zeker in de wegenbelasting? Hoeveel is de meerprijs t.o.v. vergelijkbaar benzinemodel en evt. diesel? Ik las enige tijd geleden iets overde Citygo (wel heel andere auto) daarin stond dat iemand naar Skandinavië was geweest en gemiddeld 1;40 had gereden en dat de prijs per kg ca € 0.60 was. Heel ander verhaal, dus. ik meen dat het in autoweek stond ca 1 jaar terug. Citygo had toen CNG mogelijkheid af fabriek.
 
@Helmond42 Het is idd vergelijkbaar met een 1.6tdi. Als ik de huidige dieselprijs aanhou (hier gemiddeld 1,20 per liter) en hou een verbruik aan van 1 op 21 (vergelijkbaar met mijn 5kg), dan is de kilometerprijs gemiddeld €0,06. Bij CNG is dat €0,05. Wegenbelasting is €83 maand, voor de 1.6tdi zou ik €102 per maand betalen.
Huidige catalogusprijs 1.4 G-Tec ABL combi is €25490, de 1.6tdi ABL 6versn is €27795, de 1.2tsi ABL (die in mijn ogen vergelijkbaar is) kost €23290. Mijn provincie heeft een subsidie vastgesteld voor rijden op groen gas van €2000,-. Als je die daar nog af haalt, ligt de prijs op €23490.
 
Bovenaan Onderaan