Detailen van je auto, kennis nodig?

Noord26

Forumguru
Wat kun je er aan doen als er iemand met een rode auto langs je zilvergrijze bolide is gereden? Kwam vanmorgen bij onze Alto en daar bleken strepen felrood op de achterdeur aanwezig te zijn. Met poetsen/polijsten zal ik waarschijnlijk roze krijgen?

Jee13

Forumguru
Die rode auto is natuurlijk doorgereden

Met polijstmiddel met de hand rustig rood eraf poetsen, zal waarschijnlijk wel geheel verdwijnen en niet roze worden. Maak anders een foto zodat we beter kunnen oordelen.

Wat heb je voor poetsspulletjes thuis?

Cordoba

Forumguru
@Noord26 Eh, ik zou beginnen met kleien, in plaats van polijsten. Goede kans dat alleen met kleien al meer dan 90% verdwijnt, en dan polijsten wat er nog zit. Afhankelijk van hoe het er dan uitziet beginnen met middelgrof of grof (grof alleen als je de beschikking hebt over een machine, omdat je het anders niet meer goed glimmend krijgt).

Bij een nichtje van me ook zwarte strepen van een andere auto op de achterbumper, alleen met kleien meer dan 95% weggekregen, en dat kost je dus niets van je eigen laklaag (met name de blanke toplaag)

Jee13

Forumguru
@Cordoba, U weet het beter\?

gewoon even met het handje met polijstmiddel op microvezel testen

je hoeft het niet volgens de boekje te doen hoor, is echt geen heiligschennis, daarom vroeg ik wat je voor middelen thuis had

maar misschien voor de volledigheid en volgens de boekjes

-was de auto
-droog auto
-pak je lube en klei
-pak polijstmachine, oranje pad erop, monello mezzo
-daarna fijn uitwerken met wit en rafini
-seal de lak
-zet er wax op

maar zoals ik zei, grote kans dat je de grootste hoeveelheid rode lak van tegenpartij verwijderd door wat monello mezzo op microvezel te doen en even stukje met de hand te proberen. Kan ook met scratch X bijv.
microvezel in de wasmand en klaar is Kees

• Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
@Corné de Kluijver Nu je het zegt, heb ik het geloof ik wel gelezen van die starterskit, ik geloof alleen dat er in de periode dat Noord26 'm heeft besteld geen Monello maar Mothers polijstmiddel in de starterskit. Die samenstelling van de producten in de kit wijzigt regelmatig, dus dat is niet echt bij te houden, en aangezien Carclean wel zorgt dat er geen rommel in die samengestelde kits komt, is het ook niet zo belangrijk.

@Jee13 Volgens de 'boekjes' moet je toch echt eerst een testspot maken.:D

Cordoba

Forumguru
Klei heb je gewoon nodig voor je (verantwoord) kunt gaan polijsten, maar kleien op zich kan met zulke probleempjes al veel doen. En die starterkits: je hebt de gewone kit en de lite kit, en dan ook nog verschillende machines (DAP500, DAP900, en nu in het voorjaar ook van V2 naar de V3 gegaan), en ik schat dat gemiddeld 2-3x per jaar die kits worden aangepast, en soms bij speciale gelegenheden zitten er nog extra zaken bij voor de normale prijs.

H@RM

Senior Member
Roze worden zal wel meevallen. Maar ben het met Cordoba eens. Waarom zou je gelijk naar polijstmiddel grijpen als je met klei de rode lak kunt verwijderen.

Als de "extra" lak weg is kun je ook beter zien wat je aan het polijsten bent. Helemaal als je machinaal op een bumper aan de gang gaat

H@RM

Senior Member
Hangt er van af welke klei je gebruikt.
Mezzo kan ook sporen achter laten die je weer na moet bewerken met finale

Jee13

Forumguru
Denk dat je met soft clay niet heel veel bereikt, dan zal je al naar de medium clay moeten grijpen

Marring op zilver zal ook best wel meevallen, net als de sporen die de mezzo met de hand achter zou laten

Cordoba

Forumguru
Ik werk meestal met Mother's Gold Clay, die als zacht bekend staat, maar wel het effect dat ik al eerder heb genoemd, en af en toe gebruik ik Monello Verde ook een redelijk milde klei.

Als de extra lak op de bumper zit, nog een extra reden om voorzichtig te zijn met polijsten: Noord26 heeft nog weinig ervaring met polijsten, en op een kunststofbumper moet je voorzichtig zijn, dat de kunststof niet oververhit raakt. Overigens kun je inderdaad met de hand polijsten, heb je ook het voordeel dat je lokaal druk kan zetten op je pad. Eventueel kun je gewoon met een losse machinepad, dus zonder machine of backing plate aan de gang gaan, en eventueel nabewerken met de DAP.

Noord26

Forumguru
Ik heb een dap900 v3 met monello polijstmiddelen. De rode lak zit midden op de achterdeur. Vreemde hoogte, het hoeft natuurlijk geen auto geweest te zijn. Het is in de vorm van 3 brede strepen waarvan 1tje groot is. Dus zeker op stalen ondergrond en geen kunststof.

Heb ook klei en lube in huis klei is van dodo. Heb nog nooit met de dap gewerkt. Wil dat onder toezicht van iemand doen die weet hoe hem te hanteren. De superb zit vol met kleine krasjes en roept er al langer om. Spullen gekocht tijdens een aanbieding..

Zal de alto eerst wassen en kleien. Daarna met de hand proberen te polijsten icm een micro vezel doek. Het voelt alsof het wel glad is de lak. Daarom dacht ik niet aan kleien.

CDK

Forumguru
als je toch al gaat kleien kan je het beste daarna ook direct polijsten, na een full detail staat de Alto er ook weer lekker strak bij, is ook direct een goede oefening voor je voordat je aan je Superbee begint ;)

Noord26

Forumguru
Yup, nu nog de tijd hebben en het weer wat mee gaat zitten ipv dit weer met regen/zon/regen/zon..

Bovenaan Onderaan