Vanmiddag was het dan tijd voor de test met de G3 Pro Clay Prep handschoen met de G3 Pro Bodyshop detailer ter vervanging van Clay met een Quick Detailer.
Ik moet eerlijk bekennen dat toen ik de handschoen zag ik nogal pessimistisch was. Een handschoen met wat rubber erop, meer leek het niet. Verder een fles met Detailer die vast niks anders is dan een andere goede detailer spray.
Vanmiddag eerst de auto goed gewassen en daarna een schaduwplek gezocht, want in de volle zon is het niet handig. Mijn test bestond uit 3 delen:
1) een gedeelte van de motorkap met de G3 Pro Clay Prep handschoen
2) een gedeelte van de motorkap met Meguiars Smooth Surface Clay bar 50 gram
3) een gedeelte van de motorkap met G3 en daarna met Meguiars.
De handschoen ligt op zich lekker in de hand, maar een duim gedeelte was handiger geweest. Probleem is natuurlijk dat niet iedereen even grote handen heeft
De G3 detailer kan vanuit de fles met 2 verschillende manier srpayen, echt nevel of iets meer spray. Mijn voorkeur gaat uit naar de stand -- (iets meer spray) omdat de nevel met een beetje wind wel wegwaait.
Eerst heb ik de handschoen ingespoten met de detailer en daarna gedeelte voor gedeelte de motorkap. De handschoen zonder veel druk over de motorkap laten gaan en dat gaat heel makkelijk. Ik had meer weerstand verwacht van het rubber. Na een aantal keer heen en weer voel je al dat het makkelijker gaat. Helemaal het gevoel zoals bij clay is het niet, want rubber is van zichzelf natuurlijk stroef. Nadat ik het idee had dat het wel goed was, met een microvezel doek de overige spray verwijderd door een klein beetje extra spray te spuiten, anders is de rest erg droog. Dit zal misschien anders zijn bij wat vochtiger weer, nu droogde alles in no time op.
Hierna hetzelfde met de Clay gedaan en wat mij gelijk opvalt is de hoeveelheid spray ik moest gebruiken bij het kleien ten opzicht van de handschoen, vooral omdat het stuk klei veel kleiner is en je dus kleine oppervlakte tegelijk doet. Met de handschoen heb je meer oppervlakte en kun je ook snel over de lak gaan.
Nadat ik klaar was met de clay en deze met de microvezeldoek afgenomen had, de vergelijking hoe glad de lak was en in veel filmpjes had ik gezien dat ze zeiden dat het met de handschoen veel gladder was. Nou ik kan je uit de droom helpen, dat is niet zo. Beide stukken waren even glad. En dat is precies wat ik ook wilde, want het hoeft van mij niet beter te zijn dan klei, maar wel even goed en dat was het zeker. Ik heb het nog een ander persoon laten voelen en ook die voelde geen verschil (dit om het eerlijk te houden
).
Toen de laatste test: eerst G3 en daarna Clay en wat ik wel verwachtte, totaal geen viezigheid op de klei, dus prima resultaat met G3.
Alles op een rij:
Voordelen G3:
- handschoen gaat makkelijk over het oppervlak
- handschoen ligt makkelijk in de hand en zal niet zo snel op de grond vallen als een stuk klei
- de handschoen is makkelijk schoon te maken en veel vaker te gebruiken dan klei (volgens de fabrikant, nog geen ervaring mee).
- door het grote oppervlakte van de handschoen veel minder detailer spray nodig.
Nadelen G3:
- volgens de fabrikant moet je de G3 detailer spray gebruiken, maar daar ik op dit moment geen andere detailer spray heb, heb ik dat niet kunnen testen
- de fles detailer spray is niet van super kwaliteit, waardoor deze bij het spuiten nogal lekt bij het de spuitopening. Ik zou dan zelf de spray in een andere fles stoppen of als het mogelijk is een ander merk gebruiken.