Detailen van je auto, kennis nodig?

Noord26

Forumguru
Maar zeggen jullie nu, met aantekening van de topic-titel, ga gewoon aan de slag met je spullen (DAP900, etc.), of liever met iemand erbij die er alles vanaf weet? De zwarte SuperB gaat namelijk binnen nu en een paar weken gepolijst worden in de welverdiende vakantie. Maar of ik dat helemaal zelf ga doen, laat doen, of 'onder begeleiding' ben ik nog niet uit.

;)
 

smutzkanone

Forumguru
Dat is het zelfde als ze zeggen dat je niet zomaar meteen Rotary moet beginnen.
Als je al vaker een slijptol vast hebt gehad,je een beetje inleest, en je gezond verstand gebruikt kom je al een heel eind.
Gewoon zelf beginnen.voorzichtig doen,en kijken wat het resultaat is na elke pas.
In theorie weet je al wat je moet doen met welk materiaal in welke volgorde.nu moet je gewoon dat apparaat leren kennen en weten hoe je materiaal op je autolak reageerde.
 

EdK

Forumguru
zou lekker met dat rooie karretje beginnen, als ik goed begrijp kan daar toch nog weinig aan verpest worden...... en als die er weer als nieuw uitziet dan je lekker uitleven op die toch wel erg grote Skoda...
 

Noord26

Forumguru
@smutzkanone

Een slijptol heb ik dagelijks in mijn handen, maar dat is totaal ander werk als lak behandelen toch? En iets vlak slijpen is heel andere koek als iets doorslijpen (wat 98% van iedereen er wel mee doet). Beetje gevoel moet ik er dus wel voor hebben ivm vlakslijpen?

@EdK, rood, zilver- who cares?

Alleen nog wel afplaktape scoren ergens..
 
Laatst bewerkt:

Pendragon

Donateur
Gewoon zelf beginnen. Desnoods eerst niet de polijst stappen maar de laatste stappen of bijvoorbeeld eerst je motorkap. Zijkanten vind ik wel lastiger omdat je in een onnatuurlijke houding zit/staat. En met de dap kun je echt weinig mis doen.
 

Jee13

Forumguru
Met een excentrische machine of dap kan iedereen starten, het zijn meer de handigheidjes, tips/trics die iemand met ervaring kan overdragen en uiteraard het stappenplan.

Met rotary zonder ervaring beginnen is niet echt aan te raden, vind ik
 

Cordoba

Forumguru
@Noord26 Goed inlezen, en rustig je tijd nemen, en vooral geen druk zetten (ik heb de indruk dat je met kleien mogelijk teveel druk hebt gebruikt): op liggende delen zoals de motorkap en het dak is het gewicht van de machine genoeg druk. Zoals al door anderen aangegeven, anders gewoon eerst alleen de glaze/sealant/wax aanbrengen, dan raak je vertrouwd met de machine.

Verder de volgende aandachtspunten:
- let op dat je niet te veel 'substantie' op je pads aanbrengt
- verdeel eerst de 'substantie' binnen het 'vak' dat je behandelt, door óf de machine met pad (uitgeschakeld) over het deel te bewegen, of zet de machine op het te behandelen deel, schakel dan in op de laagste stand en verdeel het, en voer je toerental op en werk je 'vak' af met dit product
- plak alleen naden, ongespoten kunststof delen enz. af, maar gebruik de tape nooit om bijv. je motorkap of dak in vakken te verdelen: de kans is groot dat bij polijsten er altijd zichtbare overgangen ontstaan.
- let er vooral op dat je de machine vlak houdt.
 

Cordoba

Forumguru
Even een aanvulling om spetteren te voorkomen:
- als je klaar bent met een vak/deel, schakel dan de machine uit terwijl ie nog op het deel rust, en haal de machine er rustig af voor ie helemaal stil staat.

Verder als je een deel hebt gedaan: even een microvezeldoek erover zodat je zicht hebt op de schone lak, zodat je een goed beeld hebt, hoe de lak er na je behandeling uit ziet.
 

Noord26

Forumguru
Het zijn kleine tips, maar ik merk dat het standaard handelingen zijn die ik vrijwel dagelijks toe pas op RVS producten die wij produceren op de zaak. Handen jeuken al om te beginnen!
 

smutzkanone

Forumguru
tussen slijpen en polijsten zit natuurlijk een groot verschil, maar het zijn allebei elektrisch aangedreven apparaten met een "schij"f eraan. Om te slijpen heb je ook feeling nodig.je moet de machine het werk laten doen,niet teveel druk zetten, de feedback van kracht/koppel die de machine geeft moet je controleren ,of op die feedback anticiperen.
Same als met polijsten. Als je in je leven nog geen schroevendraaier vast hebt gehouden, bij wijze van spreken, moet je veel meer "leren" dan als je wel weet hoe zon apparaat reageert.
 

H@RM

Senior Member
Youtube is ook een van je beste vrienden om te zien hoe je met voor jouw nieuwe technieken om moet gaan.

Kijk anders eens naar de filmpjes van:
Mike Phillips/Autogeek
Chemical Guys
AMMO NYC

Chemical Guys geeft ook cursus dagen. Zijn niet goedkoop (€119,-) en voor jou een stukje rijden (Almelo) maar wel leerzaam
 

Noord26

Forumguru
€119,- voor een dag-cursusje polijsten? Zo wil ik ook wel mijn geld verdienen..

Of is dat incl taxi heen en terug incl onbeperkt drinken?
 

Pendragon

Donateur
Vanmiddag was het dan tijd voor de test met de G3 Pro Clay Prep handschoen met de G3 Pro Bodyshop detailer ter vervanging van Clay met een Quick Detailer.

Ik moet eerlijk bekennen dat toen ik de handschoen zag ik nogal pessimistisch was. Een handschoen met wat rubber erop, meer leek het niet. Verder een fles met Detailer die vast niks anders is dan een andere goede detailer spray.

Vanmiddag eerst de auto goed gewassen en daarna een schaduwplek gezocht, want in de volle zon is het niet handig. Mijn test bestond uit 3 delen:

1) een gedeelte van de motorkap met de G3 Pro Clay Prep handschoen
2) een gedeelte van de motorkap met Meguiars Smooth Surface Clay bar 50 gram
3) een gedeelte van de motorkap met G3 en daarna met Meguiars.

De handschoen ligt op zich lekker in de hand, maar een duim gedeelte was handiger geweest. Probleem is natuurlijk dat niet iedereen even grote handen heeft ;)
De G3 detailer kan vanuit de fles met 2 verschillende manier srpayen, echt nevel of iets meer spray. Mijn voorkeur gaat uit naar de stand -- (iets meer spray) omdat de nevel met een beetje wind wel wegwaait.
Eerst heb ik de handschoen ingespoten met de detailer en daarna gedeelte voor gedeelte de motorkap. De handschoen zonder veel druk over de motorkap laten gaan en dat gaat heel makkelijk. Ik had meer weerstand verwacht van het rubber. Na een aantal keer heen en weer voel je al dat het makkelijker gaat. Helemaal het gevoel zoals bij clay is het niet, want rubber is van zichzelf natuurlijk stroef. Nadat ik het idee had dat het wel goed was, met een microvezel doek de overige spray verwijderd door een klein beetje extra spray te spuiten, anders is de rest erg droog. Dit zal misschien anders zijn bij wat vochtiger weer, nu droogde alles in no time op.

Hierna hetzelfde met de Clay gedaan en wat mij gelijk opvalt is de hoeveelheid spray ik moest gebruiken bij het kleien ten opzicht van de handschoen, vooral omdat het stuk klei veel kleiner is en je dus kleine oppervlakte tegelijk doet. Met de handschoen heb je meer oppervlakte en kun je ook snel over de lak gaan.

Nadat ik klaar was met de clay en deze met de microvezeldoek afgenomen had, de vergelijking hoe glad de lak was en in veel filmpjes had ik gezien dat ze zeiden dat het met de handschoen veel gladder was. Nou ik kan je uit de droom helpen, dat is niet zo. Beide stukken waren even glad. En dat is precies wat ik ook wilde, want het hoeft van mij niet beter te zijn dan klei, maar wel even goed en dat was het zeker. Ik heb het nog een ander persoon laten voelen en ook die voelde geen verschil (dit om het eerlijk te houden :) ).

Toen de laatste test: eerst G3 en daarna Clay en wat ik wel verwachtte, totaal geen viezigheid op de klei, dus prima resultaat met G3.

Alles op een rij:

Voordelen G3:
- handschoen gaat makkelijk over het oppervlak
- handschoen ligt makkelijk in de hand en zal niet zo snel op de grond vallen als een stuk klei
- de handschoen is makkelijk schoon te maken en veel vaker te gebruiken dan klei (volgens de fabrikant, nog geen ervaring mee).
- door het grote oppervlakte van de handschoen veel minder detailer spray nodig.
Nadelen G3:
- volgens de fabrikant moet je de G3 detailer spray gebruiken, maar daar ik op dit moment geen andere detailer spray heb, heb ik dat niet kunnen testen
- de fles detailer spray is niet van super kwaliteit, waardoor deze bij het spuiten nogal lekt bij het de spuitopening. Ik zou dan zelf de spray in een andere fles stoppen of als het mogelijk is een ander merk gebruiken.

10536589_10202033359266714_1784179506_o.jpg
 

CDK

Forumguru
Ik ga ook proberen er aan te geraken om het zelf te testen denk ik, al verwacht ik wel dat het met willekeurig welke detailerspray ook moet kunnen!
 

Pendragon

Donateur
Je kunt hem bij Koos bestellen en als je nog even geduld hebt kan ik er ook een paar meenemen uit Engeland als ik daar over 2 weken ben. Daar kosten ze 12 pond bij Halfords.
 
Bovenaan Onderaan