Detailen van je auto, kennis nodig?

Desperado

Forumguru
Dan komt het volgende probleem; voor een auto van 14 jaar oud vind ik het zonde om zoveel geld uit te geven aan alleen schoonmaak poetsmiddelen. Daar doe ik liever andere leuke dingen van. Ik besteed hem nog wel een keer uit zodat hij in elk geval bij de meeting toonbaar is :D

Michelv.

Forumguru
Een Hand-Foampadje om de Glaze of Wax aan te brengen, of een Foam fingermitt, net wat je zelf prettig vind werken.

Michelv.

Forumguru
Ja, idd. Geen microfiber ofzo gebruiken. En vooral met Waxen zo weinig mogelijk Wax gebruiken, ligt een beetje aan welke Wax je gebruik maar als je de verkeerde gebruikt en er teveel erop smeert is het een Pain in the Ass om het uit te poetsen.

Cordoba

Forumguru
@Noord26 Zo'n Monello Disco pad, is inderdaad een optie, maar voor Black Hole (zwart/grijze substantie), zou ik dan de rode versie nemen. Je hebt namelijk altijd de neiging om veel te veel product op je pad te doen, en door een padkleur te kiezen die contrasteerd met het middel dat je gebruikt, zie je beter hoeveel middel er nog op de pad zit. Een andere pad die heel fijn werkt voor dergelijke zaken is deze, maar helaas is daar de rode versie van uit het assortiment.

Cordoba

Forumguru
Moet ook zeggen uit eigen ervaring, dat veel particulieren, maar ook poetsbedrijven het polijsten en met name automatisch reinigen, niet echt onder de knie hebben.
Wij hebben een oldtimer op de zaak, deze is laats door een poetsbedrijf met een dap onder handen genomen, maar je wilt niet weten hoe deze er nu uit ziet....

Wat bedoel je met 'automatisch reinigen'?
Weet je zeker dat ie met een DAP heeft gewerkt, en niet met een Rotary? (dus zonder excenter) Verder zie je vooral van poetsbedrijven die voor garages werken vaak zeer matig werk. Dat komt niet alleen door gebrek aan kennis of materiaal, maar ook door de prijs die er voor zo'n poetsbeurt beschikbaar is. Gevolg is dat meestal gewerkt wordt volgens het principe van snel werken, en korte tijd(weken) een mooi effect.

Cordoba

Forumguru
@Pendragon Ik doe ALLE pads in de was: handpads, machinepads maakt niet uit. Wel vooraf in lauw water met wat afwasmiddel schoon maken (spoelen, vuil er uit 'wrijven', en nog eens herhalen tot de pad redelijk schoon is), géén wasverzachter gebruiken, bij voorkeur vloeibaar wasmiddel en niet centrifuceren.

Pendragon

Donateur
Ik doe ook alles in de was, maar foam pads? Die kruimelen dan toch stuk lijkt me? Nou, ik zal het eens proberen. Ik was de foam pads altijd met de hand.

CDK

Forumguru
Ik gooi m'n hand foampads ook gewoon in de machinewas hoor, alleen stop ik ze in zo'n netje met een rits, officieel is dat voor kwetsbare kleding en beugel bh's ;) ik gooi uitsluitend auto was en wax spullen bij elkaar, spons met vacht, washandschoem, droogdoeken etc. Uiteraard nooit icm ander wasgoed en uiteraard nooit wasverzachter gebruiken.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Juist om schade te voorkomen dus niet centrifugeren, en niet combineren met wasgoed met ritsen, of andere metalen delen, zoals bijvoorbeeld de haakjes van een BH.
En nooit in de droger, ook de doeken niet: ook doeken gaan veel harder achteruit bij gebruik van een droger. In de praktijk vaak een was met pads, doeken, droogdoek en nog wat andere zaken als dweilen, handdoeken en dergelijke.

Cordoba

Forumguru
Probleem is dat door de hitte van de droger ook de vezels van de MF-doeken kan beschadigen (kan door hitte aan elkaar gaan plakken).

Noord26

Forumguru
Die tas verbaasde ik mij ook het meeste over. Prima kwaliteit. Als het weer mee zit aanstaande zaterdag aan de gang.

En ze zijn meteen weer uitverkocht hoor die DAP900. Populair machientje!

Cordoba

Forumguru
Is de tas anders dan van de V1 en V2 machines?

Overigens is die kleine steunplaat bij de DAP900 ook wel lekker: kun je 4" pads gebruiken voor moeilijk bereikbare plekken. Overigens is het mij ook wel eens gebeurd dat ik bijna klaar was, en bij het wisselen een 5,5" pad op de grond en in de aarde rolde, dus even niet bruikbaar. Vervolgens maar even over gestapt op de 4" pad en de klus daarmee afgemaakt.

Overigens de kleine steunplaat kun je ook los bijkopen bij de DAP500, en je pad moet altijd groter zijn dan de steunplaat omdat je anders veel kans loopt dat de zijkant van je steunplaat ergens de lak beschadigd.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Pendragon: dat machientje gaat je wel bevallen! Zat alleen nog een gebruiksaanwijzing bij van de V2 uitvoering. Ik ben zeer goed te spreken over de tas die erbij zit. Daar zit de PAD900 nu niet meer in, maar wel alle poets- en polijstspullen. Ideale tas daarvoor. En lekker stevig.

Gebruiksaanwijzing komt ook goed, dit is wat Tim (mede-eigenaar CC) erover zegt:
De V3 handleiding komt er dus nog aan. Er konden pas foto's gemaakt worden nadat de machines geleverd zijn. We hebben ervoor gekozen om de machines toch uit te laten leveren, omdat je anders nog 3 weken moet wachten op de handleiding.

De tassen kwamen opgevouwen uit de fabriek en zijn uitgevouwen om de machine in te doen. Het hoort dus zo en na verloop van tijd komt er wat meer stevigheid in terug.

Overigens de machine wél volgens gebruiksaanwijzing onbelast laten lopen voor het eerste gebruik (inlopen koolborstels).

Noord26

Forumguru
Ik moet de gebruikshandleiding nog doornemen. ;)

Edit: @Cordoba, waar staat dan in de handleiding van het onbelast inlopen? Ik zie dat nergens staan?

Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
deze tas zou er bij moeten zitten, maar dan met Polishing Power er op ipv Monello... borsa.jpg

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan