Detailen van je auto, kennis nodig?

EdK

Forumguru
@Cordoba het verhaal kon ik al hoor , dat was al gepost en vandaar mijn reactie daarop...

En zoals al gezegd , denk dat onbelast draaien slechter is in algemeen voor een machine dan belast.
Maar goed wie ben ik ................. (kop maar in )
 

MarZ_E

Senior Member
Mooie machine hoor... Zeg vraagje aan de experts: kan je dit soort krassen ook uitpoetsen/polijsten?
ImageUploadedByTapatalk1398975663.519948.jpg
ImageUploadedByTapatalk1398975674.420249.jpg
De auto is nu een week oud, maar nu al heeft er iemand tegen de deur gezeten... Het lijkt niet door de lak heen te zitten, maar wel best diep...
 

Cordoba

Forumguru
Moeilijk te beoordelen op foto, maar ik schat in dat de diepe kras voor 95% onzichtbaar kan worden gemaakt, en de rest helemaal. Overigens een tip als je zoiets wil fotograferen: plak een stukje tape van een contrasterende kleur naast de beschadiging. De camera stelt dan scherp op de lak, en niet op de reflectie in de lak, waardoor het beter te zien is.

Overigens heb je voor dergelijke krassen waarschijnlijk wel een wool-pad nodig om het netjes te krijgen. (wool-pad lijkt een beetje op de schapenvacht waar ze bij Tell-Sell de auto mee in de wax zetten).
 

Michelv.

Forumguru
Over het algemeen; Als je met een natte vinger over zo'n kras gaat en de kras "Verdwijnt" dan is ie er uit te polijsten.

Is de kras na de natte vinger nog zichtbaar, dan wordt het bijwerken met verf, wetsanden en polijsten, iets meer werk dus:D
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Een uurtje of 3 bezig geweest met (de hand- HD komt maandag pas eindelijk binnen..) wassen, kleinen, voeden en wax aanbrengen. Verrast door de werking van klei. Werkt erg lekker. In het begin te hard duwen natuurlijk, maar moet hem lekker laten glijden- in feite zijn werk laten doen. En opmerkelijk dat er zoveel verschil zit tussen panelen waar bijna of juist heel veel verontreiniging nog vanaf komt.

Heerlijk buiten waar de zon en bewolking elkaar afwisselden. Kon helaas niet alle panelen helemaal doen zoals ik wilde, omdat de vuilstort hier juist vandaag getroffen werd door een brand waardoor men geadviseerd werd ramen en deuren dicht te houden..

Bandenzwart doe ik niet aan, maar zou het wel 'af' maken. Achterbumper en bepaalde panelen moeten echt een keer met de polijstmachine aangepakt gaan worden. Van hologrammen is niet echt sprake, maar kleine krasjes wel. Die worden nu in feite alleen verborgen door de sealer. Edit: @Cordoba door de glaze (Black Hole), bedoelde ik.

Snelle smartphone-pic:

ambcw6.jpg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Noord26: krasjes e.d. worden verborgen door glaze (bijv. Black Hole), en sealant is een kunstmatige wax, om de lak nadien te beschermen. Let ook maar eens op hoeveel zooi er gewoon niet aan je auto blijft plakken komende weken, en hoe makkelijk je 'm schoon krijgt bij de volgende wasbeurt.

Hier de Faab net ook gewassen, en met een oud stuk klei even wat rubber van de velgen gehaald: ik was wel heel kort langs een stoeprandje gereden, en had een zwarte rubber-veeg op de velgrand. Zometeen dak kleien, black hole en sealant, dan is dat stuk alvast weer klaar.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb ook Black Hole gebruikt met wax (Collinite of zoiets..). Werkt erg prettig. Wel even wennen hoeveel verschil er zit tussen de panelen wat er op genomen wordt.
 

Noord26

Forumguru
@Jee13

Dat klopt helemaal. Maar wellicht dat ik volgende week in Dordrecht ben om een crash-cursus te krijgen hoe te werken met een machine. @Corné de Kluijver heeft mij al tamelijk uitgenodigd om eens een kijkje te nemen..

De schade die iemand vorige week erop heeft gereden is wellicht met een poetsmachine helemaal wel te krijgen. Lang leve de kunststof bumpers..

;)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Collonite kan: dat zet ik er alleen op als laatste laag, en doe dat meestal een dag later. (Collonite 845 Insulator Wax). Ik heb toch nog een deel van het dak met mezzo e oranje pad gedaan, omdat ik wat krasjes zag, maar moet van de zomer als ik tijd heb een keer beter te werk gaan, ook met Inizio (voorloper van Monello Veloce), en kijken of ik eventueel de woolpad nodig heb. Na polijsten even afgenomen met eraser voor inspectie, en ik was niet tevreden over het resultaat, maar vanwege de beschikbare tijd toch maar door.

Mijn normale opbouw: Black hole, Exp en dan 845 erover heen.
 

Cordoba

Forumguru
Bandenzwart is zo 1980. Mijn banden toonden behoorlijk grijs, dus Poorboys Bold 'n Bright gebruikt voor de banden: zat in een sample kit, met andere producten die ik echt wilde proberen, en 1 á 2 keer per jaar gebruik ik het.

Overigens om 18.30 nog even Collinite 845 erover gezet, zodat ik in principe de zomer niets meer aan het dak hoef te doen qua beschermlagen, maar zal nog wel een keer wat plekjes aanpakken als ik tijd en zin heb én het geschikt weer is.
 

Kippie-style

Forumguru
Ik gebruik voor de banden autofinesse geeft ook mooie zwarte banden. De bold and brite heb ik ook maar deze bind ik tegenvallen voortaan koop ik ook sample nu zit ik met een volle fles.

Vandaag wel weer 2 auto's klaar gemaakt voor Wörthersee dr vr6t van me broertje en 16v g60 van een maatje. beide gedaan met veloce,finale,black hole, ex-p sealant, dodo juice rainforrest rub.

uploadfromtaptalk1399144902319.jpg
uploadfromtaptalk1399144921301.jpg

uploadfromtaptalk1399144946780.jpg
uploadfromtaptalk1399144974569.jpg
 
Bovenaan Onderaan