Dimlicht indicatie

micky

Forumguru
@Scooper dat het 1 van de bangelijkste indicaties is, zie ik niet zo, je hebt immers DRL wat overdag brand en als het donkerder wordt of als je een tunnel in rijdt, dan gaat eventueel je dimlicht er ook bij aan, de gevoeligheid hiervan is zelfs in te stellen in je systeem. Los van dat ik het gevoelsmatig ook graag zou weten heeft het tegenwoordig gewoon niet meer een belangrijke functie.
 

Edwin

Lid
@Scooper dat het 1 van de bangelijkste indicaties is, zie ik niet zo, je hebt immers DRL wat overdag brand en als het donkerder wordt of als je een tunnel in rijdt, dan gaat eventueel je dimlicht er ook bij aan, de gevoeligheid hiervan is zelfs in te stellen in je systeem. Los van dat ik het gevoelsmatig ook graag zou weten heeft het tegenwoordig gewoon niet meer een belangrijke functie.

Niet belangrijk? Ik geef ze de kost die vertrouwen op de automaat en fijn in de (dichte) mist met DL-lichten rijden waarbij de achterlichten niet zijn aangeschakeld (afgelopen vrijdagochtend was het weer feest).
 

micky

Forumguru
@Edwin , bij mij branden de achterlichten bij DRL, maar laten we eerlijk zijn die groep mensen kijkt ook niet naar een lampje of hun licht wel brand die rijden gewoon voor het vaderland weg en als je geen mee brandende achterlichten hebt, dan draai je toch sowieso de verlichting even aan, wie weet gaat het wel aan onder de bomen en 100 meter verder weer uit, je zit dan toch niet de hele rit naar dat lampje te staren of ze wel blijven branden?
 

Gizzmo

Forumguru
Maar dan moet je steeds aan de schakelaar zitten want de adaptieve Xenon werk alleen in de stand "auto"


Dat klopt, maar ik weet niet of die Xenon heeft, en hij wilt dat zijn licht altijd aan staat en ik heb het ook, en het is grappig, maar om nou te zeggen dat er een wereld voor mij open gaat met die adaptieve verlichting.
 

Gizzmo

Forumguru
Niet belangrijk? Ik geef ze de kost die vertrouwen op de automaat en fijn in de (dichte) mist met DL-lichten rijden waarbij de achterlichten niet zijn aangeschakeld (afgelopen vrijdagochtend was het weer feest).


Ik zou een lampje wel handig vinden bij mijn tellers, maar of dat al die nitwits helpt is natuurlijk ook te betwijfgelen, want zie ook vaak zat mensen met grootlicht en mistlampen rijden, en dan zou er dus een lampje op hun dashboard moeten branden, maat het helpt weinig :(
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar dan moet je steeds aan de schakelaar zitten want de adaptieve Xenon werk alleen in de stand "auto"
Da's een beetje het basisprincipe van een schakelaar, toch?
Als het echt automatisch moet, dan zou die hele schakelaar ook wel kunnen vervallen...
Ik regel het nu eenmaal gewoon liever zelf. :pardon:

Zijlijntje: zo wil ik bv. ook niet dat navigatie of dashboardverlichting automatisch dimt ("in nachtstand schiet") als het (dim)licht aangaat, want dat is erg vervelend als ik gewoon overdag, op een zonovergoten weg, ervoor kies om dimlicht te voeren voor betere zichtbaarheid. Voor mij weer een extra reden om geen inbouwnavigatie te willen...
 

Michelv.

Forumguru
Kan je gewoon uitzetten op de OEM navi's, dat ie automatisch naar nachtstand schakelt. Ik heb er ook een hekel aan maar gewoon uitgezet in het menu van mijn "oude" Columbus.
 

micky

Forumguru
Dat klopt, maar ik weet niet of die Xenon heeft, en hij wilt dat zijn licht altijd aan staat en ik heb het ook, en het is grappig, maar om nou te zeggen dat er een wereld voor mij open gaat met die adaptieve verlichting.
Daar heb ik een hele andere mening over, maar het lastige is, om het te zien, hij verlicht op alle voor jou belangrijke plekken, doe 2 keer in het donker hetzelfde ritje, 1 keer met en 1 keer zonder, met zie je schuin voor je veel beter verlicht, plekken waar dus 1 eens een voetganger te voorschijn kan komen, hij gaat lager schijnen bij mist, ook dat merk je natuurlijk niet echt, tenzij je het weer uitzet, je krijgt gewoon een zo goed mogelijke opbrengst, een echter revolutie is het ook niet, gewoon een verbetering van zicht en alle beetje helpen :)
 

micky

Forumguru
Da's een beetje het basisprincipe van een schakelaar, toch?
Als het echt automatisch moet, dan zou die hele schakelaar ook wel kunnen vervallen...
Ik regel het nu eenmaal gewoon liever zelf. :pardon:

Zijlijntje: zo wil ik bv. ook niet dat navigatie of dashboardverlichting automatisch dimt ("in nachtstand schiet") als het (dim)licht aangaat, want dat is erg vervelend als ik gewoon overdag, op een zonovergoten weg, ervoor kies om dimlicht te voeren voor betere zichtbaarheid. Voor mij weer een extra reden om geen inbouwnavigatie te willen...
Ik weet dat jij zo bent @Canon-Eye daarom hou jij ook niet van al die "moderne' veranderingen, ik kijk gewoon naar mezelf, ik zit in 170.000km ECHT alleen aan de lichtschakelaar als ik een mistlamp aan wil doen en dat komt echt sporadisch voor..
Wat betreft die navi, die gaat bij mij niet vanzelf op nachtstand, tenzij je dat wilt, maar dat zal in de laatste jaren wel veranderd zijn bij Skoda :)

Edit, dat laatste was al gemeld zie ik :)
 

Altos

Banned
Met alle respect Altos; rare reactie, of is het als grap bedoeld?
Aan iedere auto zit wel iets, dus daar laat je een auto niet voor staan.

Het gaat er mij ook niet om hoe geweldig jij als chauffeur bent, maar om het veiligheidseffect op de gemiddelde bestuurder. Dan vind ik het vreemd dat dit zo ontworpen en goedgekeurd wordt. Een rustige cockpit is geweldig, heb je helemaal gelijk in, maar dit is nou net één van de belangrijkste indicaties. En heb je als eens van redundante informatievoorziening gehoord? "normaal" zie je aan stand schakelaar én indicatie wat de toestand van het systeem is. Nu ben je afhankelijk geworden van dat ene lampje in die schakelaar. Als verantwoorde en super bestuurder heb jij dat meteen door, en laat je het vervangen. Als deze generatie auto's straks tien jaar oud is, hoeveel procent van de derde/vierde eigenaren laat het meteen repareren? Ik gok dat er heel veel gaan doorrijden. Weg indicatie! Je ontwerpt een auto voor z'n hele levensfase.

Voor alle duidelijkheid; ik startte de thread omdat ik twijfelde of er iets stuk was aan de nieuwe O3. Is toch net anders dan in de S2. Zo zijn er meer kleine verschillen waar ik de auto eerder voor zou laten staan (de linkerbuitenspiegel bv).
Niet persé als grap maar @Canon-Eye geeft aan dat om deze functie deze auto er bij hem niet in komt, dus eigenlijk ben ik het meer met jou eens, en zou het apart zijn als je een auto om deze "kleine" rede laat staan. Verder praat ik nergens over hoe goed ik ben als chauffeur maar geef alleen mijn mening en leg uit hoe ik mijn auto's in gebruik neem. Daarbij houd ik niet van teveel lampjes die in mijn zicht zitten, daar mag iedereen anders over denken. Het mooie aan de hele schakelaar is dat het gebruik van de automatische modus een keuze is, net als bijvoorbeeld de automatisch inschakelende ruitenwissers. Wel vind ik dat er soms teveel "geklaagd" wordt wat er allemaal zogenaamd een misser is aan de auto is terwijl dit niet persé een misser is maar een persoonlijke voorkeur. Verder laat ik, voor zover ik weet, iedereen in zijn waarde en mag van mij iedereen zijn mening spuien mits er enige onderbouwing geboden wordt. Zoniet hoor ik het graag.
 

Blackokkie2

Forumguru
Begrijp ik hieruit dat de dashboard-verlichting bij de auto's met DRL altijd brandt? Als dat zou kunnen zou ik dat dus uitschakelen, dan weet je gewoon of je je lampen wel of niet aan hebt. Of gewoon altijd je lampen aan, maar dan heeft DRL geen functie.

Bij de schamia's bij mij op het werk brandt dat ook altijd, vreselijk irritant.
 

Renzo4000

Forumguru
Hebben jullie het nou nog steeds over een lampje die je wel of niet ziet? Tjeeeeh, dat zijn wel de 1st world problems of nie?

Kleine tip van mij, zet hem dan gewoon standaard op dimlicht en dan hoef je je ook niet meer af te vragen of ze branden ja of de nee .... problem solved.


Man man man man .... :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Begrijp ik hieruit dat de dashboard-verlichting bij de auto's met DRL altijd brandt?
Bij mijn Fabia uit 2011 in elk geval niet. Daar gaat de dashboardverllichting pas aan zodra de lichtschakelaar uit de nulstand komt - dus inderdaad: ook met alleen stads- c.q. stand- c.q. parkeerlichten aan. Daardoor is zonder het groene controlelampje niet direct te zien of je echt dimlicht aan hebt - moet ik voor aan de schakelaar voelen of om het stuur heen kijken.

En hoewel ik er wel op mag vertrouwen dat ik uit gewoonte de schakelaar altijd dóórdraai naar de dim/grootlichtstand, stel ik de bevestiging van dat groene lampje toch wel op prijs.
Vertrouwen is goed, controle is beter... :pardon:
(Maar dát is wellicht een beroepsdeformatie van de kwaliteits- en veiligheidsmanager en auditor)
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat is niet nodig, @Renzo4000. Althans niet als je oplet bij het starten - dán kun je namelijk controleren of alle controlelampjes functioneren.
Zo'n inspectie vóór elk gebruik is ruimschoots voldoende. :pardon:
 

andrehj

Forumguru
Bij een S2 is het iig als volgt: Schakelaar op auto, dashboardverlichting is altijd aan. En als het te donker wordt gaan de Xenons aan, wat duidelijk wordt weergegeven door het aangaan van dit lampje:
192px-A02_Low_Beam_Indicator.svg.png
 

Gizzmo

Forumguru
Zo, vandaag eens goed opgelet.

als eerst de lichtschakelaar:
alle symbolen branden zachtjes groen.
Als de schakelaar op auto staat brand de autoindicatie oranje
dan brandt dus de dagrijverlichting.
dimlicht is uit.
Wanneer het donker genoeg wordt gaat dimlicht aan, en gaat het stadslichtsymbool fel groen branden.
Onduidelijk waarom eigenlijk het stadslichtsymbool gaat branden ipv het dimlichtsymbool.
als de schakelaar handmatig op stadslicht gezet wordt gaat het stadslichtsymbool ook harder branden
Als de schakelaar handmatig op dimlicht gezet wordt gaat het stadslichtsymbool ook harder branden.

zodra dimlicht aangaat, zowel handmatig als automatisch gaat navigatiescherm op nachtstand, als deze zo staat ingesteld. anders gebeurd er natuurlijk niets.

overdag met voldoende licht en dimlicht uit brand dashboardverlichting voluit.
toen het schemerig werd ging dashboardverlichting zeer zacht branden, vrijwel niet zichtbaar, wijzers branden altijd.
op moment dat dimlicht aangaat, gaat dashboardverlichting weer fel branden.

betreft hier een O3 MY2015
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan