Dimlicht indicatie

AndreM

Forumguru
Stadslichten bestaan al jaren niet meer, dat heet parkeerlichten tegenwoordig.
Kijk zelf maar, ik heb net de foto's gemaakt en dan zal je zien wat ik bedoel.
Ik vind het ook een gemis dat je niet kan zien bij de klokken of je dimlicht brand.
Maar helaas het is niet anders, kwestie van wennen. :jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
Stadslichten bestaan al jaren niet meer, dat heet parkeerlichten tegenwoordig.
Uitgaande van de Duitse kreet "Standlicht" heb je gelijk. Ben het er zelfs mee eens.

Maar: in de Nederlandse verkeerswetgeving wordt het (ook) nog steeds stadslicht genoemd. *)
Dus het bestaat...

*) Althans: nog maar een maand of 2 of zo geleden was dat zeker het geval. Zoek maar eens op "stadslicht" in wetten.nl, dan kom je ze wel tegen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind het ook een gemis dat je niet kan zien bij de klokken of je dimlicht brand
Ik ben bang dat ik zo'n auto niet ga willen...
Branden de lampjes voor grootlicht (blauw) en mist(achter)licht nog wel in of bij de klokken? Dat is volgens mij namelijk gewoon een uitrustingseis zonder welke geen typegoedkeuring kan volgen...
 

AndreM

Forumguru
Ik ben bang dat ik zo'n auto niet ga willen.

Valt nog best mee @Canon-Eye, je wil eigenlijk zelf de controle houden, maar het gaat automatisch.
In "auto" stand gaat de verlichting vanzelf naar dimlicht als daar behoefte voor is.
Als het regend zie je vaak auto's rijden met dagrijverlichting maar bij de O3 niet.
Deze gaat, als je het juist heb insteld, automatisch naar dimlicht na een aantal malen wissen van je ruitenwissers.

Staat de schakelaar in "auto" stand, dan heb je er eigenlijk geen omkijken naar.
Is gewoon wennen in het begin! :jaja:
Zelf vond ik het een positieve toevoeging, omdat bij de Astra H altijd het dashbord verlichting brande en je niet snel in de gaten had dat je zonder verlichting reed.
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
duidelijk nog niet in Antwerpen gereden :tongue: ;)

@Joske op de randweg vaak genoeg, maar in Antwerpen zelf niet.
Maar ja, jij zou ook niet graag in Rotterdam Centrum willen rijden?
Door de Maastunnel uit 1945, die net 2 auto's breed is en dat met je eerste autorijles, is wel lachen .......... achteraf! :tongue:

Op deze manier leer je wel wat autorijden is.
 
Laatst bewerkt:

skodaboy

Forumguru
Ik vind het ook een gemis dat je niet kan zien bij de klokken of je dimlicht brand.
:jaja:

er zijn ook nog andere wagens/modellen uit de algemene VAG-stal die deze indicatie niet hebben (onderhanden in de Golf)..:cry:
want ik was laatst op pad met een Golf en daar stond de lichtschakelaar ook op "auto".
en ik kon ook niet checken of de dimlichten daadwerkelijk branden..:jaja:
 

Klaasje

Forumguru
Bij mij brand dagrijverlichting altijd. In alle standen.
Dus heb altijd verlichting voor if ju regent of niet. Mistlampenindicatie is in instrumentenpaneel te zien, net als grootlocht (en auto groot licht)
 

AndreM

Forumguru
Bij mij brand dagrijverlichting altijd. In alle standen.
Dus heb altijd verlichting voor if ju regent of niet. Mistlampenindicatie is in instrumentenpaneel te zien, net als grootlocht (en auto groot licht)

En als het regend ben jij dus iemand die uit het niets opduikt omdat je achterlichten niet branden. Lekker duidelijk voor de andere weggebruiker.
 

Klaasje

Forumguru
Achterlichten branden ook continue. Kun je met VCDS aanpassen

Ik rijdt dus altijd duidelijk zichtbaar voor iedereen
 

Canon-Eye

Forumguru
je wil eigenlijk zelf de controle houden, maar het gaat automatisch.
In "auto" stand gaat de verlichting vanzelf naar dimlicht als daar behoefte voor is.
Precies!
Ik ben al sinds medio jaren '70 gewend om altijd, onder alle omstandigheden, met (dim)licht aan te rijden. Mijn vorige auto (O2C uit 2007) had nog een extra stand van de lichtschakelaar: dan ging het dimlicht automatisch uit als het contact werd afgezet - nou ja, na 10 seconden dan vanwege de CH - en ook weer aan als je start. Dat was een prima oplossing.
Nu ben ik best blij met mijn huidige DRL maar ik beslis inderdaad zelf wel of ik dat voldoende vind of toch eigenlijk niet. En ik vind vaker van niet dan de meeste automaatjes...
Los daarvan wil ik trouwens ook gewoon zeker weten welk licht ik voer. Zo bewust ben ik wel met rijden bezig...
 

Darkside

Forumguru
Ben het er mee eens dat het niet super duidelijk is.
Je moet echt om je stuur heen kijken (ik wel tenminste) om te kijken of het groene lampje brand.
Grootlicht zie je gelukkig wel in de tellers voor je.
Tevens is het volgens mij ook niet helemaal zo dat als je navi op dag staat (in de auto stand) dat je dan geen dimlicht voert.
Bij de 02 waren die iig wel gescheiden.
 

Gizzmo

Forumguru
@Canon-Eye , ook dat kan nog steeds, zet je verlichting gewoon op dimlicht (geheel rechts) en je dimlicht brandt altijd totdat je je contact uitzet, dan gaat die ook uit.
Staat de verlichting op auto en het groene lampje ernaast brandt dan kan je dus zien dat dimlicht brandt, en je kan het inderdaad ook zien aan de nachtstand van je navi.
Maar 1 extra indicatielampje bij je tellers was makkelijker geweest.
mistlampindicatie en grootlicht is wel gewoon bij je tellers aanwezig.
 

Altos

Banned
Ik ben juist blij dat er niet teveel lampjes branden in het dashboard. Dat stoort me juist aan de meeste franse auto's, die hele kerstboom aan lampjes tussen de klokken. Ik weet zelf wanneer het licht aan of uit moet en doe dit dus ook elke keer (ook mistlicht) dat is hoezeer ik bezig ben met autorijden tijdens elke rit. Overigens kan ik gelukkig wel in een oogopslag langs het stuur af kijken om te controleren of de auto stand van de verlichting wel goed zijn werk doet. Ieder z'n ding hoor maar ik ben er wel blij mee dat sommige dingen in de autoindustrie onderhand eens aangepast worden, waaronder dit soort controle lampjes. Vind je het niks, laat je deze auto toch staan? Hopelijk gaan ze niet voor die paar mensen alles weer in oude toestanden terugbrengen.:pardon:
 

micky

Forumguru
@Canon-Eye , ook dat kan nog steeds, zet je verlichting gewoon op dimlicht (geheel rechts) en je dimlicht brandt altijd totdat je je contact uitzet, dan gaat die ook uit.
Staat de verlichting op auto en het groene lampje ernaast brandt dan kan je dus zien dat dimlicht brandt, en je kan het inderdaad ook zien aan de nachtstand van je navi.
Maar 1 extra indicatielampje bij je tellers was makkelijker geweest.
mistlampindicatie en grootlicht is wel gewoon bij je tellers aanwezig.

Maar dan moet je steeds aan de schakelaar zitten want de adaptieve Xenon werk alleen in de stand "auto"
 
Met alle respect Altos; rare reactie, of is het als grap bedoeld?
Aan iedere auto zit wel iets, dus daar laat je een auto niet voor staan.

Het gaat er mij ook niet om hoe geweldig jij als chauffeur bent, maar om het veiligheidseffect op de gemiddelde bestuurder. Dan vind ik het vreemd dat dit zo ontworpen en goedgekeurd wordt. Een rustige cockpit is geweldig, heb je helemaal gelijk in, maar dit is nou net één van de belangrijkste indicaties. En heb je als eens van redundante informatievoorziening gehoord? "normaal" zie je aan stand schakelaar én indicatie wat de toestand van het systeem is. Nu ben je afhankelijk geworden van dat ene lampje in die schakelaar. Als verantwoorde en super bestuurder heb jij dat meteen door, en laat je het vervangen. Als deze generatie auto's straks tien jaar oud is, hoeveel procent van de derde/vierde eigenaren laat het meteen repareren? Ik gok dat er heel veel gaan doorrijden. Weg indicatie! Je ontwerpt een auto voor z'n hele levensfase.

Voor alle duidelijkheid; ik startte de thread omdat ik twijfelde of er iets stuk was aan de nieuwe O3. Is toch net anders dan in de S2. Zo zijn er meer kleine verschillen waar ik de auto eerder voor zou laten staan (de linkerbuitenspiegel bv).
 
Bovenaan Onderaan