Dimlicht indicatie

Darkside

Forumguru
Klopt die ervaring heb ik ook. En ook vind het een raar symbool toen ik het voor de eerste keer zag en zeker wou zijn dat het dimlicht brandde.
Ben er nu aangewend.

overigens heb ik Navi op automatisch staan net als het licht. En kan het zijn dat bv bij regen wel de dimlichten branden maar het navi gewoon nog op dag staat. wel zo prettig overigens (dit was na de firmware update ook zo bij de O2 trouwens)
 

micky

Forumguru
dat viel mij idd gisteren ook op dat het stadslicht symbooltje feller brandde, heb echter de lichten op vroeg staan, waardoor ze overdag in deze tijd bijna altijd branden.
 

Gizzmo

Forumguru
klopt inderdaad allemaal.
conclusie is eigenlijk dat je aan je dashboardverlichting kan zien dat je automatische verlichting werkt, als het schemerig is en je dashboardverlichting brandt niet of zeer zacht dan branden je dimlichten niet, is het schemerig en brandt je dashboardverlichting wel dan branden ook je dimlichten.
En het groenje lampje van je stadslicht natuurlijk op je schakelaar, welke overigens best wel goed te zie is vanuit je stoel.
 

Canon-Eye

Forumguru
En het groenje lampje van je stadslicht natuurlijk op je schakelaar, welke overigens best wel goed te zie is vanuit je stoel.
Vind ik niet, want als je het wil checken dan moet je blik naar mijn smaak veel te veel afwijken van de "rechtuitkijklijn". Nog afgezien van het feit dat het ook nog van je postuur en de stuurverstelling afhangt - en in sommige modellen sowieso alleen te zien is als je opzij buigt en om je stuur heen kijkt.

Een controlelampje is een vrij essentieel instrument en hoort wat mij betreft dan ook gewoon in het instrumentenpaneel (dashboard, dus).
 

Gizzmo

Forumguru
tsja, wat is te veel?? Wat als je in je rechterbuitenspiegel kijkt of over je schouder om te kijken of er niemand in de dode hoek zit??

Dan nog hoef je het niet continue te controleren, enkel bij mist bijvoorbeeld, de automaat doet als het donker wordt zijn werk wel. En met mijn uitleg zie je het aan je dashboard verlichting :)

En ja, een controle lampje op je dashboard was makkelijk geweest.
 

micky

Forumguru
Vind ik niet, want als je het wil checken dan moet je blik naar mijn smaak veel te veel afwijken van de "rechtuitkijklijn". Nog afgezien van het feit dat het ook nog van je postuur en de stuurverstelling afhangt - en in sommige modellen sowieso alleen te zien is als je opzij buigt en om je stuur heen kijkt.

Een controlelampje is een vrij essentieel instrument en hoort wat mij betreft dan ook gewoon in het instrumentenpaneel (dashboard, dus).

Dit draadje gaat over de O3, niet over de Fabia, wellicht zit daar het verschil, ook ik zie zonder moeite de knop..
Maar wil jij naast een standaard controle lampje dan ook graag een controle lampje voor het controle lampje?? want stel dat het controle lampje stuk is gegaan, dan weet je niet of het controle lampje zou moeten branden of niet :deuk:

vind dat we langzaam wel erg ver afdwalen van het werkelijke nut, de verlichting gaat automatisch, werkt dat niet dan komt er een foutmelding in je maxidot, rij je in de mist en heb je niet je achterlichten mee geprogrammeerd op de DRL, dan draai je aan de knop om je licht aan te zetten, hebben we daar nu ECHT een lampje voor nodig, persoonlijk denk ik dat ik best overleef zonder dat lampje:dankje:
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
Kennen jullie dat zoemertje nog die we vroeger :pieker: in de auto bouwde als je de verlichting vergat en lawaai ging maken als je de deur open deed.................Ja? :jaja:

Nou als je die nou eens rechtstreeks op het controlelampje aansluit van je dimlichten, dus niet via de deurschakelaar, dan weet je ieder moment van de rit dat je DIMLICHTEN aanstaan. :maakmegek:

Heb je ook geen controlelampje meer nodig die een ander controlelampje moet controleren, mocht het niet via de MaxDot gemeld worden.

Zo, opgelost!!!:sterretjes:
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
@AndreM dat is een goeie helemaal vergeten, die moet ik op mijn snoek plaatsen, daarvan laat ik namelijk altijd de verlichting branden..
 

VWim

Forumguru
de verlichting gaat automatisch, werkt dat niet dan komt er een foutmelding in je maxidot, rij je in de mist en heb je niet je achterlichten mee geprogrammeerd op de DRL, dan draai je aan de knop om je licht aan te zetten, hebben we daar nu ECHT een lampje voor nodig, persoonlijk denk ik dat ik best overleef zonder dat lampje:dankje:

Ik denk dat we hier de essentie redelijk te pakken hebben. En zoals eerder ook al opgemerkt, mocht je van mening zijn dat je altijd met dimlicht wil rijden? Geen probleem. Gewoon je schakelaar op dimlicht zetten, dan brandt de verlichting altijd bij ingeschakeld contact. Tevens gaat deze automatisch mee uit zodra het contact wordt uitgeschakeld. Enig nadeel, de dynamische koplampen van de xenon werken niet meer...
 

micky

Forumguru
@Canon-Eye voor jouw informatie, die post had ik gelezen, maar niet de moeite genomen om op te reageren, dat doe ik nu dan toch maar: sinds wanneer gaan controle lampjes van de verlichting branden bij het starten dan? het zijn doorgaans alleen de lampjes voor de vitale delen van de auto die ter controle even oplichten

hier een dashboard van een 2011 Fabia:
 

Canon-Eye

Forumguru
@micky,
Je hebt voor een deel gelijk, zo bleek mij toen ik naar aanleiding van jouw foto nog eens goed naar het dashboard van mijn eigen Fabia 2011 (met maxidot, dat dan weer wel) ging kijken.

Want de eerste seconde of zo na het omdraaien van de sleutel branden daarin 13 (!) controlelampjes, waarvan er wel zeer snel een heleboel uitgaan terwijl de auto nog over het starten nadenkt. Maar bij die 13 zitten bij nadere inspectie dus inderdaad niet die ene groene, 1 blauwe en 2 oranje van de verlichting (resp. dim/stadslicht, grootlicht, mist voor en mist achter)...
Wat ik trouwens een vreemde en vrij willekeurige keuze vind. De controle of deze controlelampjes het nog doen kan dus feitelijk alleen bij het inschakelen van de bijbehorende lichten plaatsvinden.
't Is niet anders... :)

Fabia2011-controlelampjes-4246.jpg

Op deze auto zit overigens geen lichtautomatiek - op m'n vorige wel, maar die gebruikte ik bewust nooit. Daar zat nog geen DRL op, dus ik reed gewoon altijd met (minstens) dimlicht aan - wat ik al sinds eind jaren '60 toch altijd al deed trouwens...
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Wat ik trouwens een vreemde en vrij willekeurige keuze vind.
eigenlijk niet.. de lampjes die van belang zijn: namelijk oranje en rode lampjes lichten op bij starten van de auto. Dat zijn toch net de lampjes die een bestuurder iets "belangrijks" willen vertellen als ie aan het rijden is. Dus belangrijk om te weten of ze nog werken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kwestie van interpretatie.
De lampjes voor grootlicht en mistachterlicht zijn wel belangrijk genoeg om verplicht aanwezig te zijn...
 

Joske

Forumguru
Voor het welzijn van de bestuurder mss.. maar niet voor het welzijn van de motor.

Dus ja.. zoals je zegt: vatbaar voor interpretatie :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Reactie op een (inmiddels verdwenen???) post van @micky :

Ik kijk er wel degelijk naar, en wel bij het inschakelen van de verlichting - in het bijzonder mist(achter)licht, als bevestiging dat ik de knop goed heb uitgetrokken, dus niet per ongeluk 2x ipv 1x - maar ook als ik gewoon de verlichting aan zet.

Het verschil is, dat als de motor eenmaal draait al die andere lampjes niet branden welke in de eerste seconde na het sleutel omdraaien allemaal tegelijk aan- en )op die paar zogeheten essentiële na) vrijwel meteen weer uitflitsen.

Pas bij het bekijken van de foto kwam ik er achter hoeveel het er eigenlijk zijn - normaal gesproken heb je de tijd niet om ze te tellen. Dat in die veelheid het ontbreken van die andere 4 mij niet opviel is vooral een gevolg van de overvloed aan lampjes op dat moment; ik ging er in gedachten - kennelijk abusievelijk - van uit dat op dat moment "alles" brandde.
Waarmee je dan anderzijds ook wel weer het nut-als-check van dat (te?) kortstondig oplichten bij de start ter discussie kunt stellen: het zijn er zo veel en ze branden zo kort dat dit feitelijk niet in één oogopslag en binnen een split second te verwerken is.

Dit laat onverlet dat ik toch echt aan mijn groene lampie voor (dim)licht gehecht ben.
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
@Canon-Eye , bedankt voor je reactie, ik had hem na plaatsen weggehaald (had niet verwacht dat hij al gelezen was) omdat ik geen welles nietes wil veroorzaken en eigenlijk vond dat mijn reactie te ver van het onderwerp afging:bloos:
 
Bovenaan Onderaan