Dimlicht indicatie

Canon-Eye

Forumguru
Ach, in basis ging het nog steeds over nut/noodzaak van dat ene lampje, toch? Geheel in lijn met de topictitel.
:troost:
Ik vond je reactie dus wel on-topic, al was-ie volgens mij gebaseerd op de verkeerde conclusie dat die lampjes blijkbaar toch niet echt belangrijk voor mij zijn omdat ik ten onrechte dacht dat ze mee opgloeien bij het starten. De oorzaak van deze vergissing heb ik wel voldoende toegelicht, lijkt me
Da's al...
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Mijn punt was en dat zal ik dan nog even vermelden voor de volledigheid, dat als je (jij) denkt dat die lampjes gaan branden ter controle bij het op contact zetten, terwijl dit helemaal niet zo is, die lampjes dus voor jouw niet van belang zijn (of tenminste van ondergeschikt belang) anders had je wel geweten wanneer ze wel en niet ter controle gaan branden :jaja:

met daarop dus jouw bovenstaande reactie:

Reactie op een (inmiddels verdwenen???) post van @micky :

Ik kijk er wel degelijk naar, en wel bij het inschakelen van de verlichting - in het bijzonder mist(achter)licht, als bevestiging dat ik de knop goed heb uitgetrokken, dus niet per ongeluk 2x ipv 1x - maar ook als ik gewoon de verlichting aan zet.

Het verschil is, dat als de motor eenmaal draait al die andere lampjes niet branden welke in de eerste seconde na het sleutel omdraaien allemaal tegelijk aan- en )op die paar zogeheten essentiële na) vrijwel meteen weer uitflitsen.

Pas bij het bekijken van de foto kwam ik er achter hoeveel het er eigenlijk zijn - normaal gesproken heb je de tijd niet om ze te tellen. Dat in die veelheid het ontbreken van die andere 4 mij niet opviel is vooral een gevolg van de overvloed aan lampjes op dat moment; ik ging er in gedachten - kennelijk abusievelijk - van uit dat op dat moment "alles" brandde.
Waarmee je dan anderzijds ook wel weer het nut-als-check van dat (te?) kortstondig oplichten bij de start ter discussie kunt stellen: het zijn er zo veel en ze branden zo kort dat dit feitelijk niet in één oogopslag en binnen een split second te verwerken is.

Dit laat onverlet dat ik toch echt aan mijn groene lampie voor (dim)licht gehecht ben.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Nog een hele belangrijke geruststelling: bij defecte lichtschakelaar gaan de dimlichten en de rest van de verlichting automatisch aan als de motor in werking is. (lopende of draaiende motor geeft natuurlijk weer reacties van kapotte motorrubbers enzo)
 
Ik kom er nog één keer op terug met de melding dat het uiteindelijk wel meevalt. Na iets meer dan een maand nu ook situaties meegemaakt waarin alleen de dagrijverlichting brandt. (Toen ik de post opende kennelijk nog niet.) Dan is dat groene lampje in de schakelaar duidelijk uit.
Zodra het dimlicht aangaat is de indicatie in de schakelaar duidelijk. Zit dus alleen niet in het directe gezichtsveld, maar is er wel.

Verder had ik niet meteen door waar de dagrijverlichting zit. Ik meen dat dit bij de S2 (netjes) onderin de bumper zat. En ik dacht LED dagrijverlichting gelezen/besteld te hebben. Maar het ziet er eerlijk gezegd een beetje als ouderwetse stadslichten uit.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Scooper Ik zal er ook wel aan moeten wennen, heb altijd een dimlicht indicatie lampje gehad en ik begrijp dat dat op mijn nieuw te ontvangen Skoda niet meer zo is.:(
 

canth

Actief lid
Zo, vandaag eens goed opgelet.

als eerst de lichtschakelaar:
alle symbolen branden zachtjes groen.
Als de schakelaar op auto staat brand de autoindicatie oranje
dan brandt dus de dagrijverlichting.
dimlicht is uit.
Wanneer het donker genoeg wordt gaat dimlicht aan, en gaat het stadslichtsymbool fel groen branden.
Onduidelijk waarom eigenlijk het stadslichtsymbool gaat branden ipv het dimlichtsymbool.
als de schakelaar handmatig op stadslicht gezet wordt gaat het stadslichtsymbool ook harder branden
Als de schakelaar handmatig op dimlicht gezet wordt gaat het stadslichtsymbool ook harder branden.

zodra dimlicht aangaat, zowel handmatig als automatisch gaat navigatiescherm op nachtstand, als deze zo staat ingesteld. anders gebeurd er natuurlijk niets.

overdag met voldoende licht en dimlicht uit brand dashboardverlichting voluit.
toen het schemerig werd ging dashboardverlichting zeer zacht branden, vrijwel niet zichtbaar, wijzers branden altijd.
op moment dat dimlicht aangaat, gaat dashboardverlichting weer fel branden.

betreft hier een O3 MY2015

Goede post, dank voor het uitzoeken!
Ik heb hetzelfde modeljaar en hoewel ik begrijp dat het de stadslichtindicator aangeeft of het dimlicht aan is of niet heb ik nog wel een vraag. De dashboardverlichting brandt inderdaad soms fel (met dimlicht) en soms heel flauw (ook met dimlicht). Kan iemand mij uitleggen waarom dit is? Zit er een sensor ergens die de hoeveelheid daglicht meet? Die sensor doet het dan niet zo goed, want het is overdag gokken of de dashboardverlichting fel of flauw brandt. 's nachts is de dashboard verlichting (gelukkig) wel altijd gedimd.
 

canth

Actief lid
Mickey, hoe werkt het dan bij jou dan? Geen Dimlicht --> felle dashboardverlichting, wel dimlicht --> flauwe dashboardverlichting?

Gisteren reed ik weer terug van mijn werk en zag het weer duidelijk in de schipholtunnel. Veel fellere dashboardverlichting dan normaal en dimlichten aan. De tunnel was in ieder geval geen reden voor mijn auto om de dashboardverlichting een tandje terug te schakelen. Overigens moet ik eerlijk zeggen dat ik er prima mee kan leven, ik ben alleen benieuwd wat de logica van dit gedrag is :)
 

micky

Forumguru
Ik doelde op het lampje in de knop, of het tellerblok veranderd van intensiteit zou ik niet weten, ik zal er eens op letten
 
Bovenaan Onderaan