DSG issues, kloppen mijn bevindingen?

pkrijgsman

Actief lid
@gjmaters een forumlid @andrehj volgens mij heeft zelf zn olie wél vervangen. De foto gaf toch wel n duidelijk verschil te zien. Voor mij zou vervangen van de bakolie (die uit de dsg, niet de frituurpan ) wel n optie zijn...
 

1983jeroen

Forumguru
Mijne is ook van 2019 en heeft nu 85000 gelopen. Wel is ongeveer 30.000km geleden de DSG getuned dus hoop dat hat nog wat langer mee gaat.
Ik rijd alleen wel met caravan, dus heeft de koppeling het daardoor zwaarder af en toe.

Ik houdt er wel rekening mee dat mijne komend jaar ook een keer aan de beurt is :(
 

pkrijgsman

Actief lid
Nog een aanvulling, de koppeling is nu nog 5,2mm. Normaal is 8 a 9 mm. Dus dit is heel slecht? Hoe lang kun je hier nog mee rijden? (Garage gaat zsm gebeuren, maar kost toch weer even wachttijd)
 
Ik weet niet hoe deze getallen precies te interpreteren, maar denk dat die 5,2 een software uitleeswaarde is? Zo’n concrete waarde heb ik niet doorgekregen, maar mij werd door VAGtechniek aangegeven dat de auto echt niet zomaar stilvalt, terwijl deze in de oneven versnellingen af-en-toe echt wel voelbaar slipt en schokt. Lijkt dus niet op een dag of week te komen, maar binnenkort toch maar wel een concrete afspraak maken ook…
 

pkrijgsman

Actief lid
In mijn beleving kreeg ik 5,2mm door. Tegelijk is het dat het slippen nog niet heel heftig is...in een ander topic las ik dat de kritieke waarde bereikt en opgeslagen was, dat heb ik niet teruggehoord, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is...
Misschien dat @hemi24 hier iets zinnigs kan zeggen?
 

hemi24

Forumguru
uitgelezen waarde is een correctiewaarde toch?
de bediening (aangrijppunt) van de koppelingen wordt als het ware aangepast aan de slijtage.

kan best zijn dat dit bij nieuwe platen ronde de 8 of 9 ingesteld staat, maar ik heb geen idee wat de waarde is waarbij de koppeling slip begint te vertonen....
 

pkrijgsman

Actief lid
Idd. Volgens mijn offerte een ruime E1300,-
Rondvragen naar prijzen is lonend. Reken wel op meerdere dagen auto kwijt, vaak uit voorzorg. Het kan, als alles meezit, in 1 dag, maar vaak rekenen ze met 2 dagen. Stel dat...
Daarna misschien de DSG laten tunen door TVS misschien? Anders blijf je met slip zitten....
Oh, vliegwiel, offerte gaf een goeie E500 aan...
 
Zou vandaag de auto laten tunen en DSG stage 2 aanpassen maar na een proefrit kwam de mededeling dat de koppeling slipt en vervangen moet worden, 1599 eurie incl montage, bij een VAG garage en 1 dag de auto kwijt. Gelukkig heb ik nog een maand garantie dus even kijken wat de garage gaat doen.
 
Ah, da’s balen, maar weet je wel dat je het straks mechanisch ook op orde hebt. Wat is jouw km-stand?
Mijne is vorig jaar bij 70K getuned maar koppeling gaf onlangs vanaf 95K alsnog slip. Juist deze week laten vervangen incl. vliegwiel en nieuwe bakolie voor vergelijkbare bedragen als hierboven genoemd.
 
Beide zijn op zich optioneel, maar ik heb uiteindelijk toch gekozen om het volledig aan te pakken in de verwachting dat het dan weer minimaal 90K probleemloos zal functioneren. In mijn geval bleek het vliegwiel op zich nog wel goed, maar zat er weldegelijk veel meer speling in dan bij de nieuwe van exact hetzelfde merk (LUK). Bakolie heb ik toen ook maar laten doen, want dat gaat voor de garagist veel makkelijker als de bak toch al los van de auto op de werkbank ligt en kost zodoende ook de kop niet meer. Daarbij wordt - ook op dit forum - regelmatig gesteld dat het marketing-praat is dat olie een autoleven lang kan meegaan, soortgelijk aan de 30K verversing interval van motorolie.
 
Lijkt me idd een slim plan. De boel ligt dan toch open. Denk dat de kosten van de olie en vliegwiel voor eigen rekening komen.
 

pkrijgsman

Actief lid
Olie kreeg ik vd garage er ongevraagd bij. Is ook niet heel duur. Wel doen, is mijn advies. @andrehj heeft een foto gepost van olie voor en na verversen...
Als t vliegwiel defect is, lijkt me dat ook garantie. Mjjne was oke, heb t toch niet gedaan vanwege de josten.
 

pkrijgsman

Actief lid
Goedemorgen Skodabroeders,

Dit draadje maar ns afhechten wegens reparatie elders
De vakgarage (ketennaam) heeft de DSG vervangen. Het gekke is dus dat TVS aangeeft dat K1 versleten was, maar beide koppelingsplaten waren in normale staat. Althans, geen bijzondere of overmatige slijtage. Er zit voor de koppelingsplaten een soort tandrad (zie foto), daar zaten slijtageplakken op en veroorzaakte de slip bij het schakelen. Want dat was vooral merkbaar, tijdens het schakelen. In de versnelling zelf niet. Kunnen onze techneuten (@Tees Of @andrehj bijvoorbeeld) dit uitleggen? Verder gaf de garage aan dat uitlezen dus níet kan, je meet kennelijk dan bepaalde spanningen (als in krachten) in de koppeling en op basis daarvan conclusie. Ik snap t niet, maar dit is ook hogere wiskunde voor mij.
Enfin, DSG koppeling vervangen, olie in de bak vervangen en hij rijdt weer prima! Factuur gaf aan ongeveer E1300 aan kosten (dus @1983jeroen misschien toch de investering waard?).

Verder nog n beurtje gedaan en n trekhaak gemonteerd. Ik ben er tevreden mee, en... To uitlees de slijtage or not to uitlees de slijtage-het zal wel. Ik kan weer door
 

Bijlagen

  • 20250429_200505.jpg
    20250429_200505.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Er zit voor de koppelingsplaten een soort tandrad (zie foto), daar zaten slijtageplakken op en veroorzaakte de slip bij het schakelen.
Geen idee wat je bedoelt. Ik zie op deze foto geen tandrad of slijtageplekken. Kun je met een pijl of cirkel aangeven waar die slijtageplekken zitten?
Want dat was vooral merkbaar, tijdens het schakelen. In de versnelling zelf niet. Kunnen onze techneuten (@Tees Of @andrehj bijvoorbeeld) dit uitleggen? Verder gaf de garage aan dat uitlezen dus níet kan, je meet kennelijk dan bepaalde spanningen (als in krachten) in de koppeling en op basis daarvan conclusie. Ik snap t niet, maar dit is ook hogere wiskunde voor mij.
Wat bedoel je met "tijdens het schakelen"? Wat merkte je dan?
Theoretisch kun je met het uitlezen van een bepaalde waarde in mm de slijtage bepalen, maar die waarde schiet bij mij alle kanten op, de ene dag weer meer, en de andere weer minder, dus ik heb daar ook nog geen slijtage mee kunnen bepalen.
Enfin, DSG vervangen, olie in de bak vervangen en hij rijdt weer prima!
Ik neem aan dat je de koppelingen hebt vervangen en niet de hele DSG?
 

pkrijgsman

Actief lid
Sorry, even kort: idd koppeling, niet dsg, je hebt gelijk.

Tandrad of wat het ook is, zie de omcirkeling. Het is een voorwerp wat vóór de koppelingen K1 en K2 zit. Monteur zei dat er verschil in te zien is als je let op die omcirkelde gebieden. Er zou idealiter een gelijkmatig patroon te zien moeten zijn.

Met het schakelen bedoel ik dat tijdens het rijden het toerental gelijkmatig stijgt (tijdens optrekken), maar dat het toerentaal tijdens schakelen vooral op en neer gaat. Gepaard gaande met af en toe gebonk. Rij ik in bijv 4, geef gas, dan geen slip. Maar vooral van 5 naar 6e versnelling varieert het toerental en voel je gebonk.
@andrehj , zou beter omschreven?
 

Bijlagen

  • 20250429_200505.jpg
    20250429_200505.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Bij mij wordt eind mei de koppeling vervangen, ben benieuwd! Valt nog onder de garantie gelukkig. Hopelijk vervangen ze hem ook echt en niet wat dingen ff repareren zodat ik op korte termijn weer problemen heb.
 
Bovenaan Onderaan