Een superb kopen, problemen of genot? (Chicco's topic)

Chicco_Himself

Forumguru
Pfffff nog 4 dagen en dan is het zover.....
Ondertussen al heel veel gelezen hier op het forum en via "updaten van de Columbus", naar "instellen rechter buiten spiegel bij het achteruitrijden" tot het "4x laten knipperen van mijn richtingaanwijzer" en nog vele andere leuke dingen :)
Zodra het weer het toelaat de Superb ook gelijk een flinke detailbeurt geven (alhoewel ik helaas mijn DAP900 weg heb moeten doen ivm rugklachten).
Van mij mag hij dus komen :thumbsup:

kansberg

Forumguru
Ik ken de fase waarin je nu verkeert :jaja: Vond het ook ontzettend spannend, moest het bijna nog een week doorschuiven i.v.m. allerlei verplichtingen, maar heb dat weten te forceren op het laatste moment. Maar het is ook wel een leuke tijd, de voorpret, het 'inlezen' en het www afstruinen naar informatie die je kunt gebruiken als je daadwerkelijk in de Superb rond tuft.

Maar ook heel leuk is het straks 'eigen' maken van de auto, hem inrichten en alle functies naar eigen smaak instellen. Ben er nog dagelijks mee bezig :)

Chicco_Himself

Forumguru
Gisteren nog even een mailtje gestuurd mbt de vraag welke firmware er op de Columbus zit en, indien het een oude versie betreft, of men deze wilt updaten.
In ieder geval al een reactie ontvangen dat er in de loop der jaren al verschillende Columbus series gemaakt zijn en men niet weet of er een update beschikbaar is voor mijn Superb. Men gaat in ieder geval kijken en laat weten of eea mogelijk is...

TooTall

Forumguru
Vraag al zeker voor een up-to-date navigatiekaart...dat is V10, oftewel 8048. Dus setup blijven indrukken, en dan zie je dit;

Active Map Coverage West Europe
Active Map Supplier Navteq
Map Version HDD 8048

Als daar niet 8048 staat maar iets anders, dan heb je een oudere kaart. Meteen eisen van de V10 / 8048 te krijgen!

TooTall

Forumguru
Excuseer? En dat voor een nieuwe wagen? Is dat een officiele dealer? Ik zou maar rap een mailtje sturen naar Skoda, of Pon, of naar de baas van de garage om hierover je beklag te doen...en moest dat allemaal niet helpen, dan moet je bij het gaan ophalen van de wagen maar genoeg dingen vinden om over te klagen (strepen in het leder, slecht gepoetst, krasjes hier en daar,...) om dan voor te stellen dat ze indien ze je de V10 versie erop zetten, je het allemaal door de vingers zal zien...

LT83

Forumguru
Excuseer? En dat voor een nieuwe wagen? Is dat een officiele dealer? Ik zou maar rap een mailtje sturen naar Skoda, of Pon, of naar de baas van de garage om hierover je beklag te doen...en moest dat allemaal niet helpen, dan moet je bij het gaan ophalen van de wagen maar genoeg dingen vinden om over te klagen (strepen in het leder, slecht gepoetst, krasjes hier en daar,...) om dan voor te stellen dat ze indien ze je de V10 versie erop zetten, je het allemaal door de vingers zal zien...

Heel verstandig om bovenstaande uit te voeren wanneer je nog 12 mnd garantie op een auto hebt :(
De dealer zal dan absoluut meedenkend blijven en coulant zijn bij problemen...niet dus!!!
Gewoon eerlijk en reeel blijven, een goede band met je garage is niet onbelangrijk te noemen.

Uiteraard alvast veel plezier met je dikke superb toegewenst!

Chicco_Himself

Forumguru
Het is geen nieuwe wagen @TooTall, maar aan een V10-versie is natuurlijk altijd nog te komen. Ik heb tot nu toe al veel dingen netjes kunnen regelen met de verkoper en die verstandhouding wil ik inderdaad ook zo houden @Luuk Thijssen ;)

kansberg

Forumguru
De V10 kun je downloaden (zowel west als oost Europa), op een double-layer DVD branden en hoplà.... uurtje rondrijden en de data is gekopieerd naar je HDD....Zag er in de eerste instantie ook een beetje tegenop, maar het blijkt het spreekwoordelijk fluitje van een cent te zijn....

Chicco_Himself

Forumguru
Ik heb zojuist via de "bekende plaats op de markt" een DVD van West Europa besteld. Zo te zien al bijna 5 jr actief mbt software. Dus ook dat gaat helemaal goed komen ;)

TooTall

Forumguru
Heel verstandig om bovenstaande uit te voeren wanneer je nog 12 mnd garantie op een auto hebt :(
De dealer zal dan absoluut meedenkend blijven en coulant zijn bij problemen...niet dus!!!
Gewoon eerlijk en reeel blijven, een goede band met je garage is niet onbelangrijk te noemen.

Uiteraard alvast veel plezier met je dikke superb toegewenst!

Als een dealer het vertikt om een wagen af te leveren met recente navi dan weet ik het antwoord al op je vragen mbt. coulance...dat zal dan zeer jammer zijn meneer, maar helaas...

En trouwens, gaan we er niet allemaal van uit dat we onze garantie zonder problemen doorstaan? :D

kansberg

Forumguru
Ook een Skoda dealer probeert zijn 'waar' zo scherp mogelijk in de markt te zetten. De concurrentie in autoland is immers moordend. Maar dezelfde dealer wil zich ook onderscheiden en verkoopt vrijwel uitsluitend de betere Skoda's.

Je kunt misschien verwachten dat de dealer de meest recente navi software installeert, maar dit gebeurt eigenlijk nooit. Het is ook niet van primair belang bij de verkoop van een auto. Tenslotte koop je een gebruikte auto en is de b.b.h. navi software ook 'tweedehands.'

Als je een nieuwe Skoda koopt met, laten we zeggen een Columbus systeem, dan beschik je over de meest recente navi software. Maar wil je in 2017 een 'update,' dan zul je er ook voor moeten betalen....

Dit is mijn vierde gebruikte auto met 'af fabriek' navigatie, maar heb nog nooit de meest recente software gekregen bij de aankoop.
Vrienden van ons die in 2012 een nieuwe Astra hebben gekocht moeten nu ook € 170,00 betalen voor een navigatie update, daar balen ze van maar het is wel degelijk een onderhandelingspunt tijdens de aankoop, als je dit aangeeft dat je met een paar jaar gratis wilt 'updaten' zul je dit vast moeten laten leggen in het contract en heeft wellicht financiële consequenties. Ik vind het niet raar.

TooTall

Forumguru
Als je een nieuwe Skoda koopt met, laten we zeggen een Columbus systeem, dan beschik je over de meest recente navi software. Maar wil je in 2017 een 'update,' dan zul je er ook voor moeten betalen....

Daar ben ik het roerend mee eens. Ik ga er ook van uit dat de Superb van Chicco nieuw is (als in, moet nog gebouwd worden). Als ik dan lees;

Dat heb ik al gevraagd echter men vraagt €199 voor V10 en de versie daarvoor €75 :sterretjes:
Dus dat gaat 'm helaas niet worden....

Dat is pure oplichterij. Nieuwe auto = up to date auto, en klaar. En voor mij moeten er tijdens de garantieperiode ook gratis upgrades gegeven worden van het kaartmateriaal. Als die dealer niet toegeeft, dan is het meteen de laatste keer dat ik daar kom...we hebben het hier niet over een wagen van 10.000,00 EUR, voor dit geld mag er wat goodwill zijn.

Bovenaan Onderaan