Eerste close-up beelden ŠKODA KODIAQ: opvallend design

Noord26

Forumguru
de 1.8 maakt hem echt vlot, nadeel vind ik weer waar de 1.4 met slim rijden best nog wel zuinig is , loopt de 1.8 toch wel een stuk duurder bij gelijke omstandigheden.
1.8 is met gemak volgens opgave fabriek te rijden. Dan doen wij nu ook. En dan worden de extra paardjes uit Lochem regelmatig aan het werk gezet.

Halen van fabrieksopgave was met de vorige auto (1.2 TDI Greenline), met gelijke rijstijl 50% hoger als fabrieksopgave..

Absoluut gezien verbruikt een dikkere motor meer als een kleine motor. Maar in de praktijk is alles relatief .

Ik zou waarschijnlijk toch voor de 1.4 eco TSI gaan icm met de Kodiaq. Zeer prettige soepele en sterke motor welke ook nog eens relatief erg zuinig kan zijn.
 

CDK

Forumguru
400pk gewend en dan dezelfde ervaring met 140pk willen hebben; is dat verbruik begrijpelijk.

Mijn vrouw is voor 99% de vaste bestuurder van de Fabia en heb haar nog nooit boven de 3000rpm zien opschakelen, dus jouw conclusie gaat niet op. ;)
 

0ri0n88

Forumguru
Ik haal met mijn 1.4 tsi O2 als ik wil zo goed als de fabrieksopgaves en dan met name in de stad loopt die exact 8.0l op 100 km (boordcomputer is minder positief als de pomp dus nog iets minder eigenlijk) op de buitenweg als ik wil 6.0, alleen wil ik dat nooit en kom ik meestal op 6.3 a 6.5l op 100km in NL plat dus :D
 

dj.verhulst

Forumguru
Dat snap ik. Maar met een tankpas en een inkomen uit de olie industrie vind ik dat persoonlijk niet zo erg.:D


kijk als je in die comfortabele positie zit snap ik het prima , ze willen Skoda in de VS gaan verkopen, dan is een Octavia met een 1.8 met een DSG een ideale auto
 

ertromp

Forumguru
kijk als je in die comfortabele positie zit snap ik het prima , ze willen Skoda in de VS gaan verkopen, dan is een Octavia met een 1.8 met een DSG een ideale auto
Ik denk alleen niet dat de Amerikaanse markt op een Octavia zit te wachten. Dat zal toch echt een Kodiaq moeten zijn met 2.0 TSI
 

dj.verhulst

Forumguru
@Noord26, onze Fabia 1.2 TSI haalt zelfs de 1:13 niet bij gemengd gebruik.

dan noem je ook een blok op ........

Ik denk alleen niet dat de Amerikaanse markt op een Octavia zit te wachten. Dat zal toch echt een Kodiaq moeten zijn met 2.0 TSI

zal je verbazen heb wat filmpjes van m'n eigen O1 die ik ooit had en nu de O3 mijn familie en wat vrienden in de VS vond het een geweldige auto.

de tijd dat iedereen met een dikke V8 naar de supermarkt rijd is over, het merendeel rijd met 4 cilinder van een 2 L en met relatief compacte v6 van 3 L

Daar gaan ze ook downsizen, zelfs dikke picktrucks ruilen hun 6 L V8 om voor een 3 L 6cilinder diesel , niet overal en even van harte maar toch.

kijk een Citigo verkoopt daar niet, maar een Octavia en superB en natuurlijk de Kodiaq zouden het wel gaan doen, wel de iets grotere motoren en automaat.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
dan noem je ook een blok op ........



zal je verbazen heb wat filmpjes van m'n eigen O1 die ik ooit had en nu de O3 mijn familie en wat vrienden in de VS vond het een geweldige auto.

de tijd dat iedereen met een dikke V8 naar de supermarkt rijd is over, het merendeel rijd met 4 cilinder van een 2 L en met relatief compacte v6 van 3 L

Daar gaan ze ook downsizen, zelfs dikke picktrucks ruilen hun 6 L V8 om voor een 3 L 6cilinder diesel , niet overal en even van harte maar toch.

kijk een Citigo verkoopt daar niet, maar een Octavia en superB en natuurlijk de Kodiaq zouden het wel gaan doen, wel de iets grotere motoren en automaat.
Ik kom zelf al vele jaren in de VS maar neem maar van mij aan dat een O3 sedan of combi het echt niet gaat worden daar.
Een S3 zal toch ook minimaal die 2.0 TSI moeten gaan voeren want anders zijn ze er daar ook zo weer klaar mee.
Een Golf GTI wil wel maar dat is weer een ander segment en kaliber dan een O3. Ook de sedans van Audi met minimaal een 2 liter motor aan boord doen het goed.
Zeker doen ze daar aan "downsizing" maar veelal wat je aangeeft wel van 8 cylinder naar 6 cylinder en dan vindt ik 3 liter respectabel maar dat heeft Skoda gewoon niet in de aanbieding. Er is heel veel al "gedownsized" en zeker in een staat als Californië zijn de hybride auto's verkooptoppers.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

s-line

Forumguru
Haha, 2 kinderen met ADHD, ik geef ze twee weken geen medicijnen, daarna mag jij ze "opvoeden" ok? :deuk:
Ze vechten elkaar de tent uit, als je het niet gewend bent, dan ben je na 3 kwartier aan vakantie toe :tegek:
Dan snap ik wel dat je zo een "grote"auto nidig hebt!:sterretjes:
Maar misschien als ze wat minder ruimte hebben hoeven ook geen ruzie te maken over de extra ruimte die ze allebei willen hebben.
 

Noord26

Forumguru
Afgezien of de ruimte echt nodig is, vind ik dat een grotere (zwaardere) auto wat meer rust geeft. Stiller. Over het algemeen betere afwerking, uitgebalanceerde onderstel, etc.

Ooit een aanrijding gehad van achteren. Sindsdien heb ik auto's zoals model Aygo afgezworen. Daar zit je zo dicht tegen de achterkant van de auto aan..

Sindsdien doen wij het thuis dus met 1 grote ipv 2 middel/kleine auto's. Maar dat moet natuurlijk wel haalbaar zijn in de praktijk. Financieel is het een stuk goedkoper om 1 grote ipv 2 kleine auto's te rijden.

Zet hem morgen maar in de showroom die Kodiaq incl prijslijst.
 

B.Stuurder

Forumguru
Bij zware belasting niet hoor. Leuk voorbeeld is mijn eigen 3.6 FSI met compressor. Gemiddeld verbruik 1:8.3
Vergelijk dat eens met het gemiddeld verbruik van een opgefokte S3 2.0 280? Zelfs de kleinere en lichtere Seat Leon Cupra van @sitechris had een verbruik gelijkwaardig of schadelijker aan dat van mij. Grotere motoren verbruiken niet per definitie meer.
Mazda doet om deze reden niet mee aan het downsizen. Ze zijn druk bezig de compressieverhouding te verhogen. Waardoor je de voordelen van een grotere motor hebt en het verbruik van een kleinere (kort gezegd)

Dat kan ik ondersteunen, voorheen 2.0 turbodiesel in de Mondeo met een verbruik van gemiddeld 6,4 l/100km, nu 1.5 turbodiesel in een lichtere auto, Megane Estate, verbruik gemiddeld 7,2 l/100km. En dezelfde rechtervoet.
Tenzij je echt anders gaat rijden, ga je met een kleinere motor niet besparen. En aangezien ik altijd zsm van a naar b wil, is een kleine motor aan mij niet besteed. Wat niet wil zeggen dat dit bij andere mensen ook zo is.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

B.Stuurder

Forumguru
Dan snap ik wel dat je zo een "grote"auto nidig hebt!:sterretjes:
Maar misschien als ze wat minder ruimte hebben hoeven ook geen ruzie te maken over de extra ruimte die ze allebei willen hebben.

Misschien als ik een tweezitter neem, dat het probleem ook is opgelost. Die zijn ook vaak wat kleiner.....
 
Bovenaan Onderaan