EGR terugroepactie petitie / brief.

Status
Niet open voor verdere reacties.

wanderer

Senior Member
er wordt hier over van alles ge-OH-d, maar de brief waar de topicstarter over begon is er nog steeds niet....blijkbaar is het onderwerp niet serieus genoeg...

aidemos

Nieuw lid
er wordt hier over van alles ge-OH-d, maar de brief waar de topicstarter over begon is er nog steeds niet....blijkbaar is het onderwerp niet serieus genoeg...

moet erg lachen om jullie reacties, hilarisch, maar...inderdaad, waar gaat dit topic over? dit begint onderhand meer op Facebook of hoe ze allemaal heten te lijken, jammer.

w.r.

Lid
Kijk ik ben eigenlijk een beetje klaar met al die negatieve reacties, als iedereen het allemaal zo goed weet

Ik had best een hoop aandacht aan het topic willen besteden, maar het feit is dat weinigen hier veel willen behalve hun gal spuwen over de Fabia EGR klep en de gedragingen van Pon

Toch wil ik voor degene die wel openstaan voor een oplossing een korte constructieve bijdrage leveren

Top op heden maakte Pon Leusden gebruik en zo u wilt misbruik van het gegeven dat u in feite alleen een contract heeft met uw dealer en het conformiteitsbeginsel alleen van toepassing is op u en uw dealer

Wat betreft garantie bent u afhankelijk van skoda en de door haar aangewezen instanties en de door haar vastgestelde condities waaronder in ieder gevalt de periode waarvoor garantie werd verleend

De coulance na afloop van de garantie verstrekt door Pon was geen recht hooguit een voorrecht welke te pas en te onpas werd verstrekt onder wisselende voorwaarden en condities afhankelijk van hoe het jasje van de firma Pon Leusden op dat moment stond

Een actie in het kader van product aansprakelijkheid richting Pon en of Vag en of Skoda was kansloos omdat het gebrekkige product dan een gevaarzettingssituatie moest vormen, kortom uw gebrekkige EGR zou tevens een gevaar moeten vormen welke uiteraard niet aan de orde is en was

Kortgeleden is echter de product aansprakelijkheid door de Hoge Raad aanzienlijk opgerekt en wel in de volgende zin:

Voor aansprakelijkheid op de voet van artikel 6:162 BW van de producent voor het door hem in het verkeer gebrachte product is niet vereist dat dit product in het algemeen of dat de gehele soort waarvan dit product deel uitmaakt, bij normaal gebruik voor het doel waarvoor het is bestemd schade veroorzaakt.

In concreto zou Pon Luesden zich niet meer kunnen verschuilen achter het feit dat niet alle EGR kleppen of koelers defect raken

In tegenstelling tot ontwerp- en instructiefouten hoeven bij productiefouten daarentegen slechts één exemplaar of een aantal exemplaren gebrekkig zijn. De serie is in dat geval de norm, en het gebrekkige product wijkt daarvan
af

In de jurisprudentie van de Hoge Raad komt naar voren dat productaansprakelijk op grond van onrechtmatige daad kan worden aangenomen bij het bestaan van slechts één gebrekkig exemplaar

Maar het wordt nog leuker voor ons want het begrip producent wordt aanzienlijk opgerekt, ook de tussenschakels welke hun naam of merk verbinden aan het betreffende gebrekkige artikel kunnen op basis van onrechtmatige daad aansprakelijk zijn voor gebrekkige producten

Overigens nog een kleine tip voor hen die hier of elders willen posten, als u problemen heeft met uw EGR klep begin dan uw titel en post met Fabia onderhoudskosten extreem hoog

Pon zal wellicht onder omstandigheden in rechte worden gedwongen tot coulance maar niks is sterker als de marktwerking en de (social) media Een Pon de merkt dat de verkopen terug gaan lopen, omdat iedereen langzaam snapt dat die in ieder geval een extreem risico loopt tot extreme onderhoudskosten bij de aankoop van een Skoda en wellicht daardoor zal afzien van aankoop, zal zich wellicht anders gaan opstellen

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
dorie, zat er naast, het zijn 500 woorden.. maar wél nog steeds de leestekens niet gevonden blijkbaar..

Lexris

Lid
@w.r.
Bedankt voor deze info. Ik vind, dat je inderdaad ondanks de vele reacties over de EGR goed zaken aandraag. Ik denk als we hier iets mee willen doen vanuit het forum. We zeker moeten proberen een professionelere aanpak te gebruiken. Dit Qua notatie en registratie. Ik weet dat de moderators dit ook geheel belangeloos doen. Maar om dit in goede banen te brengen/begeleiden is dit wel een taak voor hun, maar ook van alle lezers/gebruikers.

MarcoO2

Forumguru
Kijk ik ben eigenlijk een beetje klaar met al die negatieve reacties, als iedereen het allemaal zo goed weet
Je zou jezelf af kunnen vragen waar die reacties vandaan komen... :pieker:

Kortgeleden is echter de product aansprakelijkheid door de Hoge Raad aanzienlijk opgerekt en wel in de volgende zin: Voor aansprakelijkheid op de voet van artikel 6:162 BW van de producent voor het door hem in het verkeer gebrachte product is niet vereist dat dit product in het algemeen of dat de gehele soort waarvan dit product deel uitmaakt, bij normaal gebruik voor het doel waarvoor het is bestemd schade veroorzaakt.

Dan nog even inhoudelijk. "kortgeleden" is voor jou blijkbaar een ruim begrip, want de Hoge Raad heeft deze uitspraak (LJN BO5803, ECLI:NL:HR:2011:BO5803) al bijna drie jaar geleden gedaan. Overigens is er door deze uitspraak niets veranderd, zoals jij lijkt te stellen. De Hoge Raad heeft deze uitspraak in een bestendige lijn met eerdere uitspraken (teruggaand tot 1966!) gedaan.

Cruciaal in deze uitspraak is niet dat de Hoge Raad een wijziging in de heersende leer doorvoert, maar juist dat de Hoge Raad het Hof terug in z'n hok stuurt omdat het Hof andersluidend had besloten. De Hoge Raad oordeelt dat het Hof een onjuiste rechtsopvatting had, dat deze opvatting strijdig was met de reeds decennialang heersende leer en dat het oordeel van het Hof daarom wordt vernietigd.

Kortom, niets nieuws onder de zon...

Bart1979

Actief lid
Ik zou het waarderen indien we hier met zijn allen constructieve bijdrages kunnen leveren aan het probleem en de eventuele aanpak hiervan. Ongenoegen uiten over mensen die een bijdrage leveren of over hoe ze dat doen, vind ik persoonlijk niet gepast, zolang die bijdrage redelijk en netjes is.
Niet iedereen hoeft het altijd met elkaar eens te zijn.

Evenmin is dit enkel een forum om de gal te spuwen over de EGR klep en Pon.

Het begin van dit draadje was goed, maar nu gaat het niet bepaald de goede kant op.

Anyway, het lijkt er niet op dat we op deze manier gaan komen tot een centrale aanpak van het probleem, een petitie of wat dan ook. Kracht van sociale media inzetten is een optie, al heb ik zelf echt geen benul van hoe zoiets op te tuigen.

Groeten, Bart.

Joske

Forumguru
@Bart1979
Wel jouw manier van schrijven op het forum kan ik alvast appreciëren, maar hoe dat de bovengenoemde soms post op het forum.. DAT is vragen om ongenoegen van de andere forumleden. Het idee op zich is zeker goed, maar de aanpak naar het forum toe kan zeker heel wat beter! Op deze manier krijg je geen sympathie van net diegenen van wie je steun wilt krijgen. Integendeel, je krijgt spottende en belachelijke opmerkingen wat de ernst van dit topic zwaar ondermijnd. Van mijn part zou dit topic zelfs gewoon gesloten mogen worden en verticaal naar het archief gestuurd worden. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening uiteraard!

Bart1979

Actief lid
Ik ben het ten dele met je eens, het is inderdaad een kwestie van geven en nemen. Het moet in geen geval persoonlijk worden, en inderdaad, dit soort spottende opmerkingen doen zwaar afbraak aan de inhoud, en dat vind ik erg jammer.

Als ik de zaken zo bekijk ben ik ook van mening dat het opstellen van een petitie via dit forum (met samenwerking van andere fora die over dit onderwerp handelen) niet echt te doen gaat zijn...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan