Ik ben sinds maandag trotse berijder van een octavia GL BL combi met eibach set en 18" Alaris.
Gelijk de eerste ritten viel me op dat ik constant een licht gebonk (gerommel) waarneem alsmede onregelmatig trillingen bij lagere snelheden (20-70 km/h). Alles afhankelijk van wegdek natuurlijk, maar ook bij (ogenschijnlijk) snaarstrak wegdek voel je bij bv 40-50 km/h onregelmatig trillingen en gerommel/bonken in de achteras. Noem het licht dribbelen.
Daarnaast ervaar ik bij hobbels tot glooiingen in de weg dat de achterkant heel deinerig in- en uitveert. Het voelt aan of ik met 4 zakken cement in de achterbak rondrij...
Ik weet dat een het door de platte banden stoterig kan zijn, maar ik heb het hier over gewoon asfalt en deinerig veergedrag. De standaard achterdempers kunnen denk ik het progressieve veerkarakter blijkbaar niet bijbenen.
Kortom: ik had me van 18" en eibach echt wat anders voorgesteld.
Voor de beeldvorming: Er zit eibach E1079100322 onder. Dus dat is goed. Nu is er een ander topic over kinderziektes waar demperproblemen beschreven worden, maar veelal betreft dat 2013 HB modellen icm druk op de oren. Daar zal ik verder zoeken. Ik heb een 2015 model met "HE" dempers. Vanmiddag bij de dealer geweest en een monteur bevestigt wat ik merk. Gekeken bij een 3 tal nieuwe combi's (2x GL en 1x 2.0tdi) en allen hebben "HE" dempers. De 2.0tdi wordt ook nog voorzien van Eibach en 18", dus dan gaan we vergelijken. Voor de dealer allemaal nieuw.... Aangezien de 2.0TDI en GL dezelfde achteras en dempers hebben, ben ik benieuwd wat er uit komt.
Nu de vraag, zijn deze geluiden en veerkarakter herkenbaar onder mede eibach/18" kombi rijders? En welk dempertype zit er achter onder?