Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

lada44

Lid
Ik ben sinds maandag trotse berijder van een octavia GL BL combi met eibach set en 18" Alaris.

Gelijk de eerste ritten viel me op dat ik constant een licht gebonk (gerommel) waarneem alsmede onregelmatig trillingen bij lagere snelheden (20-70 km/h). Alles afhankelijk van wegdek natuurlijk, maar ook bij (ogenschijnlijk) snaarstrak wegdek voel je bij bv 40-50 km/h onregelmatig trillingen en gerommel/bonken in de achteras. Noem het licht dribbelen.

Daarnaast ervaar ik bij hobbels tot glooiingen in de weg dat de achterkant heel deinerig in- en uitveert. Het voelt aan of ik met 4 zakken cement in de achterbak rondrij...

Ik weet dat een het door de platte banden stoterig kan zijn, maar ik heb het hier over gewoon asfalt en deinerig veergedrag. De standaard achterdempers kunnen denk ik het progressieve veerkarakter blijkbaar niet bijbenen.

Kortom: ik had me van 18" en eibach echt wat anders voorgesteld.

Voor de beeldvorming: Er zit eibach E1079100322 onder. Dus dat is goed. Nu is er een ander topic over kinderziektes waar demperproblemen beschreven worden, maar veelal betreft dat 2013 HB modellen icm druk op de oren. Daar zal ik verder zoeken. Ik heb een 2015 model met "HE" dempers. Vanmiddag bij de dealer geweest en een monteur bevestigt wat ik merk. Gekeken bij een 3 tal nieuwe combi's (2x GL en 1x 2.0tdi) en allen hebben "HE" dempers. De 2.0tdi wordt ook nog voorzien van Eibach en 18", dus dan gaan we vergelijken. Voor de dealer allemaal nieuw.... Aangezien de 2.0TDI en GL dezelfde achteras en dempers hebben, ben ik benieuwd wat er uit komt.

Nu de vraag, zijn deze geluiden en veerkarakter herkenbaar onder mede eibach/18" kombi rijders? En welk dempertype zit er achter onder?

Doorus

Lid
Ik heb dezelfde combinatie als jou. Ik herken gelukkig geen enkele klacht die jij beschrijft. 1.4 tsi automaat Amb-Bl 18" Alaris en Eibach pro kit Door dealer geïnstalleerd.

Het rijdt FANTASTISCH.

Trouwens welk type motor heb je.

lada44

Lid
@Doorus, ik heb een Greenline 1.6 TDI. Er is alleen door de modeljaren heen veel veranderd aan de dempers vanwege gedribbeld en druk op de oren. Ik denk echt dat de laatste dempers geen gelukkige combinatie met Eibach zijn, maar binnenkort een vergelijking...

Overigens is het bochtenwerk heel goed!!

lugolux78

Forumguru
Volgens mij zijn de dempers niet het probleem. Eerder foutieve type Eibach. Je hebt een set voor multilink ophanging en voor starre achteras. Jouw auto heeft een starre achteras (2.0 TDI)
@Antera kan het beter uitleggen dan ik.
Maar ik gok dat daar het probleem ligt...

lada44

Lid
Dank je @lugolux78. Ik heb een greenline combi 1.6 TDI en ik heb E10-79-010-03-22. Heb de doos met originele veren thuis. Misschien kan @Antera zeggen of dit idd de goede zijn? Uit eerdere post meen ik ook op dit type uit te komen. Maar goed, er staat een 2.0tdi (heeft tot mijn verbazing ook een starre as !?; zelf vanmiddag gezien) klaar om binnenkort afgeleverd te worden met eibach en 18". We gaan binnenkort vergelijken.

Zou een type eibach voor een andere aslast achter het probleem kunnen verhelpen?

Edit: Excuus! Zie net dat ik in een eerdere post de 0 en de 1 in het eibach typenummer had omgedraaid.

Laatst bewerkt:

Jstruijk

Senior Member
Je moet even in de deurstijl kijken. Daar staat een typeplaatje met gewichten. Die zijn leidend in de keuze voor de juiste veren

Antera

Donateur
Je aslastenplaatje is van belang

Is de vooras (1) lager dan 985KG dan moet je de 03-22 hebben en als het meer is dan 985kg moet je de 04-22 hebben

Michael83

Senior Member
Ik heb 117001201HA.
Als ik het goed heb, heb je (eerder in dit topic) bij iemand op een Elegance gezet.
Betekend dit dat ik de verkeerde heb gemonteerd gekregen door de dealer (ik heb een Greenline Businessline combi)

Jstruijk

Senior Member
@Michael83 Zo niets van te zeggen. Bekijk het aslastenplaatje op de deurstijl van je auto en geef de vermelde gewichten eens door hier. Alleen op basis van die gewichten kan de juiste set aanbevolen worden.

Antera

Donateur
Deze belgische RS staat ook weer op een Custom Lowering Eibach setje.

10397985_705578212845843_6288606541811589752_n.jpg

en de volgende ook

10676313_705579106179087_1970079844738240476_n.jpg

Michael83

Senior Member
@Michael83 Zo niets van te zeggen. Bekijk het aslastenplaatje op de deurstijl van je auto en geef de vermelde gewichten eens door hier. Alleen op basis van die gewichten kan de juiste set aanbevolen worden.

Hopelijk ben ik niet tot last om deze vraag neer te plempen dan..

Aslasten plaatje:
1850kg
2850kg
1- 950kg
2- 930kg

nummers van de gemonteerde veren:
111502102VA
117001201HA

reden dat ik op zoek ben naar verduidelijking: de auto staat enorm mooi op hoogte; echter wordt ik bij relatief korte drempels (geasfalteerde heuveltjes) zo ongeveer gelanceerd bij zeer lage snelheid (ging écht per ongeluk :( )

Ik dacht, ik zoek wat gegevens bij elkaar van vorige posts, maar dan mis ik wat voor type auto het is e.d.
een Tabelletje leek me handig?

Code:
Merk	Model	Motor type	Uitvoering				Combi/Hatchback	Aslast voor	Aslast achter	Modelcode Eibach veren voorzijde	Modelcode Eibach veren achterzijde	Eibach set code
Skoda	Octavia	1.6 TDI		Greenline Businessline	Combi				950			930			111502102VA					117001201HA						?

Bovenaan Onderaan