Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

rouwehand

Senior Member
@Troebels , bij mijn OII Combi heb ik specifiek hulpveren gemonteerd.
Nu bij mijn OIII Combi, heb ik Eibach verlaging laten monteren. Dit zijn progressieve veren d.w.z. dat de veren onder zware belasting niet enorm doorveren.
Volgende week ga ik voor het eerst mijn Caravan ophalen (1300 kg) en zal ik wat foto's maken en posten.
Ik verwacht geen problemen. En al die andere dagen zonder caravan / aanhanger heb ik heel veel plezier van de Eibach. Wat een betere wegligging :thumbsup:
 

Troebels

Actief lid
@rouwehand , Bedankt voor de info... Dit geeft de burger weer moed :-). Ben heel benieuwd naar je bevindingen en foto's.
Ik zie trouwens ook dat je een afneembare trekhaak hebt. Weet jij (of iemand anders) of deze lager ligt dan een vaste?
Momenteel rijd ik een Peugeot 508 met afneembare trekhaak, maar deze ligt beduidend lager als een vaste. Vandaar dat ik voor mijn nog te bestellen OIII combi een vaste erop bestel.
 

Antera

Donateur
Ik omschrijf het altijd als volgt en dit hebben we bij Marco gezien en die heeft zijn kofferbak aardig vol liggen met boeken voor de taxaties die hij moet doen.

de auto staat met belading net zo laag met de OEM veren als met de Eibach veren. Daarnaast werken de Eibach veren meer tegen wegens hun progressieviteit en is het daardoor beter te besturen. Ook helt de auto minder over wat het weggedrag ook met caravan stabiler maakt.

De laagte met de trekhaak kan je eventueel zelf eens test met een simpele oplossing die we met de voorbumper ook altijd aanraden. pak een stukje piepschuim 3cm en knoop die onder je trekhaak. Ga ermee rijden en kijk wat er gebeurd of je wat raakt al dan niet met belading. De kogeldruk mag 75 kilo zijn dus dat eventueel achter in de kofferbak leggen
 

rouwehand

Senior Member
@Troebels , goede vraag of een afneembare lager is dan een vaste trekhaak?!
De ophanging van de trekhaakbeugel is het zelfde. Ook heeft de afstand van de kogel tot aan de grond een minimale vereiste afstand.
Mijn voorkeur gaat uit naar een afneembare, waarom;
1. staat mooier
2. je stoot je schenen niet als je achterin iets wil inladen
3. bij gebruik 3-4 keer per jaar is een afneembare trekhaak ideaal

n.b. helaas gebruiken sommige "idioten" de trekhaak als stootbumper.
 

Troebels

Actief lid
@rouwehand , inderdaad staat zonder beter. Maar ik heb nu ook een afneembare die er niet meer af en op slot kan. Dus dit geeft mij een onbetrouwbaar gevoel. En inderdaad gebruiken sommige het als stootbumper, maar daar is t dan weer een leaseauto voor :-)
 

Gizzmo

Forumguru
Volgens mij is een vaste lager dan een afneembare, er zit bij mij nog een stuk lomp metaal aan die onder de beugel uitsteekt. Als ik het van te voren had geweten, over had nagedacht, had ik een afneembare genomen. Echter aangezien ik de trekhaak meestal 2x per week gebruik vond ik het niet nodig. Dat is wellicht ook de reden waarom die bij mij soms de straat raakt, bijvoorbeeld bij uitrijden woonerf als de caravan erachter hangt, had ik bij mijn vorige auto geen last van, verlaagde astra met afneembare trekhaak.
 

micky

Forumguru
Thnks voor de reactie en foto Corne, helemaal top. Moet zeggen dat door deze foto juist de twijfel is toegenomen. Vindt hem behoorlijk laag hangen ondanks de reactie van Micky. Ben benieuwd hoe zwaar zijn caravan is. Sowieso kan zijn neuswiel nog wel een stukje omhoog.

Het is echt ideaal zo en geen probleem ook niet met drempels, tuurlijk kan het neuswiel nog helemaal omhoog, hij hangt hier op de grond omdat ik ging afkoppelen en toen bedacht ik me dat ik nog een foto moest/wilde maken, ik rij vaker met aanhangers en heb nooit problemen met de bodemvrijheid.
 
Voor Antera...

Voor zekerheid....Octavia 2014 1,6 tdi 77kw DSG voor 980kg,achter 930 kg E10-79-010-03-22 is juiste numer?Bedankt.
Wil ik graag naar Breda,maar lange afstand uit Slowakije:-)
 

EdK

Forumguru
Wil ik graag naar Breda,maar lange afstand uit Slowakije:-)
Maak je er een mooie vakantie van, nederland is mooi hoor en bevalt het niet, België ligt naast Breda en het @Joske hotel ligt in een pracht van een omgeving....
Joske hotel te duur dan heeft hij ook nog een camping met een chalet in zijn tuin...één met glijbaan...:deuk::deuk:



oef wat benne we weer melig, moet maar weer gaan sneeuwen..
 
Mijn ervaring is dezelfde als die van Micky. Toen ik de auto bij de dealer ophaalde schrok ik een beetje, ik dacht als daar ook nog een caravan achter moet en ik heb vier personen in de auto schraap ik de toplaag van autoroute de soleil af. Niets bleek minder waar, de auto zakt nog nauwelijks lijkt het en blijft comfortabel.
Oh ja, mijn caravan (TEC Sienna 480) weegt ca. 1200 kg en ik rij met een kogeldruk van 75 kg, geen centje pijn.
 

Troebels

Actief lid
Die caravan van mij is alleen 150kg (max 1350kg) zwaarder. Hoop niet dat dat nog veel uitmaakt.
Maar ondertussen heb ik de knoop doorgehakt. T wordt een 1.6 dsg style businessline met open dak, dynamic, 18"black Torrini met spiegelkappen zwart, in t racing blue met nog een aantal opties. Ben heel benieuwd ....Van de week gaat hij besteld worden en duurt t (helaas) tot oktober tot uitlevering. Zal tzt wel wat foto's plaatsen. En dan ben ik heel benieuwd hoe hij met caravan rijdt
 

Antera

Donateur
dit zou idd de juiste set moeten zijn mits je geen onafhankelijke ophanging hebt. De 03-22 kan tot 985KG vooraslast
 

rouwehand

Senior Member
Zoals beloofd hierbij een 2-tal foto's van mijn "dubbele witte" Combi (met afneembare trekhaak @Troebels )
Eibach verlaging houdt zich prima, rijgedrag perfect en zeker comfortabel i.c.m. DSG

Caravan nog niet beladen met de gehele vakantie-uitrusting, maar nu zeker al 1200 kg "schoon aan de haak".

Capture 1.JPG

Beperkt doorzakken van de Eibach;
Capture 2.JPG
 
Vandaag was het dan eindelijk zover de Skoda is stukje gezakt met vering van eibach. Ben ik zeer tevreden met resultat:thumbsup:
voor
DSC00976.JPG


naar
DSC01025.JPG
 
Bovenaan Onderaan