Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

Veryamaethon

Senior Member
@Troebels Onderdeelnummers bekijken op de veren, de aslasten op de sticker en het type achteras van de auto, die controleer je met de gegevens van Eibach. Ik heb contact gezocht met @Antera en vond in de webshop van Eibach het een en ander aan gegevens.

Of het met rijden uitmaakt kan ik je na morgenochtend vertellen. Dan worden de juiste veren onder mijn auto gezet ;)
Linkje

P.s. het wordt op prijsgesteld als je even de tijd neemt je voorstellen. Hier is een plekje op het forum voor http://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet.33/
 

Veryamaethon

Senior Member
Of het met rijden uitmaakt kan ik je na morgenochtend vertellen. Dan worden de juiste veren onder mijn auto gezet ;)

De 'goede' veren zijn onder de auto geplaatst, heb er nu +/- 100KM mee gereden en de resultaten zijn binnen.
De auto staat voor een stukje hoger op de poten. Dat staat minder mooi. (is persoonlijk dat weet ik)

Tijdens het rijden is het minder stug dan eerder, deint meer. Bij het optrekken, remmen en bochten nemen lijkt het alsof de carroserie overhelt/nakomt. Eerder was dit super strak. remmen/gas geven of bochten nemen, geen krimp gaf tie. Dit gedrag heeft mijn voorkeur.

Ik vermoed dat 1.6TDI veren door hun lagere asllast waarde in rust al meer ingedrukt waren.
De 1.6TDI heeft als aslast waarde max 985KG vs die van een 2.0TDI max 1070KG. Hierdoor zullen ze meer ingedrukt zijn en al in het stugge bereik van hun veerweg zijn geweest.

Onder aan de streep best teleurgesteld over het resultaat.:cry:

Ga nu eerst met de auto op vakantie, dan ga ik wel eens even kijken wat ik ermee ga doen.

Ik heb er dus eigenlijk best wel spijt van dat ik de wijsneus heb uitgehangen..... :bloos:

Edit: max aslast 2.0tdi goed gezet
 
Laatst bewerkt:

Veryamaethon

Senior Member
@Corné de Kluijver Ik heb geen ervaring met "standaard" octavia's buiten de ene rit van een halfuurtje in een demo. Dat was eind januari.
Hoe de auto nu is, is volgens velen hier een stap vooruit op de standaard, qua looks en qua rijervaring. Daar ben ik wel blij mee. Maar het vergelijk tussen standaard en nu heb ik niet.

Kan alleen concluderen dan mijn verwachting van wat de Eibach veren zouden doen meer overeenkomen met de "verkeerde" veren die ik tot vanmorgen onder de auto had (11-15-021-01-VA) dan de "goede"veren die er nu onder zitten (11-15-021-02)

Groeten
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

seerd

Lid
vandaag de auto terug van 60dkm beurt en nu blijkt dat de lagers van mijn veerpoten stuk/versleten zijn.
het lijkt mij wel gortig dat dit elke 60dkm moet?
iemand soort gelijke ervaring?
 

Antera

Donateur
ik vind het raar om te horen idd dat je de auto ineens minder prettig vind rijden. De veren waren idd door de te hoge aslasten wel verder in gedrukt en zouden toch minder goed overweg kunnen met het teveel aan gewicht wat dus een onrustigere auto zou moeten geven bij remmen en bochten. De juiste veren zouden de auto stabiler moeten houden.

Toch vreemd dus

Toplagers slijten niet zo snel @seerd dus waarom het al zo snel is goede vraag
 

Veryamaethon

Senior Member
@Antera Vandaag weer 200KM gereden vandaag, maar ik kan er maar niet aan wennen. Net alsof ik in een oude americaan rijd en de carroserie mee deint (wellicht overdreven ;) maar dan snap je wat ik bedoel). Het is zaak echt de aandacht erbij te houden bij het wisselen van rijstrook als ik op snelheid ben. Heb dit eerder gehad toen vrouw lief de stuurinrichting van een auto krom had gereden en de auto niet meer spoorde.

Kan het zijn dat de auto niet opnieuw uitgelijnt is en daardoor dit gedrag vertoont.
De afspraak was tussen 9:30 en 12:30 gisteren qua tijd zou het passen, maar ik weet niet of het gedaan is.

Ik zal eens navragen of dat gedaan is.
 

CDK

Forumguru
je bent wel 100% zeker van de juiste veren? nogmaals ik vind het zeer opmerkelijk, mijn ervaring is vooral strak sturen en zeker niet deinen....
 

Antera

Donateur
Graag foto's van de nummers op alle veren ik ben erg benieuwd wat er gemonteerd is. Niet uitgelijnt kan zeer zeker de klachten veroorzaken omdat de wielen dan gaan zoeken wat een minder fijn weg gedrag kan veroorzaken.

Stuur maar even door op de mail dan gaat ik eens polsen
 
  • Leuk
Waarderingen: W124

W124

Senior Member
@Antera ik ervaar ook dat ik continu moet corrigeren. Het stuur staat licht naar links bij rechtdoor. Morgen een afspraak voor (opnieuw) uitlijnen. Hopelijk brengt dat verbetering. Ik lees op dit forum dat de octavia sowieso onrustig is in het stuur. Misschien is aanpassing van de stuurbekrachtiging ook nog te overwegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Veryamaethon

Senior Member
Hallo allen,

Op dit moment staat de auto bij de dealer. Hij wordt bij een ander bedrijf vandaag uitgelijnt. Afgelopen dinsdag was alleen de sporing gecontroleerd met een stang.

Anyways ben blij dat er voor mijn vakantie (zondag a.s.) nog iets aan gebeurd.

Een foto van hoe de auto op de veren staat en het nu gemonteerde onderdeelnummer NieuweVeren01_50.jpg NieuweVeren02_50.jpg

@Antera Ik zal zodra ik de auto weer bij de deur heb rondom de nummers controleren en ze op de mail zetten.
 

micky

Forumguru
je bent wel 100% zeker van de juiste veren? nogmaals ik vind het zeer opmerkelijk, mijn ervaring is vooral strak sturen en zeker niet deinen....
Zoals ik hier al vaker geschreven heb ben ik ook niet echt te spreken over het veergedrag van de Eibach onder de O3 (maar ook ik heb niet echt ervaring met de standaard veren, mijn broer wel en heeft na ongeveer 30.000km eibach laten monteren, een enorm verschil positief, zijn auto rijdt wel vergelijkbaar met de mijne), heb veel ervaring met Eibach en ben altijd tevreden geweest, maar zoals geschreven in mijn "ervaring O3" deint en danst de auto op de snelweg veel te veel, stuurgedrag is wel goed, maar soms verliest de auto gewoon de strakke lijn door deuken in het wegdek, dit op stukken waar ik al 10 jaar meerdere keren per week rij en dus ook precies weet waar er veel gevraagd wordt van de ophanging, ik verdenk de schokbrekers van de O3, die zijn gewoon niet "je van het", dus wat mij betreft ALTIJD Eibach monteren bij de O3, maar er zijn andere auto's die nog beter rijden na deze aanpassing.
(voor de niet-weters, ik heb een 1.6tdi DSG)
 

peterrapid

Forumguru
@micky eigenlijk denk ik dat een goeie schroefset de oplossing moet zijn, ben er ook naar aan het kijken ... maar voor het ogenblik andere prioriteiten met de centjes :cry:
 

Veryamaethon

Senior Member
Excuses voor de late reaktie, met de vakantie voor de deur. (caravan halen, uitladen spullen schoonouders, inpakken eigen spullen, boodschappen enz) ben ik even niet in de buurt van een laptop geweest.

De nummers op de achterveren klopte natuurlijk al en nu kloppen de nummers rondom, voor 11-15-021-02-VA en achter 11-70-012-01-HA.

Bij het uitlijnen is gezien dat de sporing niet goed was en dit is gecorrigeerd. Hoe het verkeerd stond kreeg ik niet te horen. Het was bij een externe bedrijf gedaan dus grote kans dat dit ook niet is terug gekoppeld aan de dealer.
Wel werd even bij vermeld dat als er nu nog iets mis was dat het alleen de verlagingsset kon zijn. Kreeg een beetje het gevoel dat hij bedoelde dat ik er zelf om gevraagd had ofzo. Terwijl probleem is niet dat de boel te stug is eerder nogsteeds te slap. Maar goed..

Ter vergelijk heb ik vandaag in een O3C 1.2TSI DGS gereden als vervangend vervoer. De auto was 3 weken ouder dan mijne maar had een 3de van de kilometers op de teller. Het reed op zich prima, maar het deinende waar ik het over had, had die standaard auto nog meer. Deze helt meer over in de bochten en heeft meer beweging in de neus met optrekken en remmen als mijn auto nu doet en zeker zoals hij deed met de 'verkeerde' veren. Dus op zich doen de Eibachs het prima.

Toch ben ik er achter gekomen dat ik blijkbaar meer een Eibach Sportline persoon ben dan een Pro-line persoon. Ietsje lager en ietsje stugger, daar gaat mijn voorkeur naar uit.

Hoe technisch onverstandig het ook kan zijn. Voor mijn gevoel zou ik graag de oude verkeerde veren weer terug hebben. Ik snap natuurlijk wel dat dat waarschijnlijk niet gaat.

In de vakantie ga ik ruim 2500KM met de caravan rijden en dan de losse kilometers tijdens de 3 weken in zuid frankrijk er nog bij. Ga kijken of ik er aan kan wennen. Zo niet? dat zien we dan wel weer...

Groeten!
 

micky

Forumguru
@micky, wat jij beschrijft over de demping in de Octavia ervaar ik met de Fabia, dempers komen volgens mij bij de Tsjechische Action vandaan :cry:
Door extreem tijdtekort lees ik helaas veel te weinig mee hier momenteel, maar jullie hadden de Fabia toch ook voorzien van Eibach als ik het me goed herinner? ga daar jou kennende wel vanuit, dus idd zal het wel aan de dempers moeten liggen......
 
Bovenaan Onderaan