Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

Antera

Donateur
Veren allemaal besteld. Helaas toch nergens meer een setje te vinden.
Levertijd helaas omstreeks 19 September. Dus wees er snel bij want voor je het weet zijn ze op voordat ze binnen zijn
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Het verschil naar buiten tussen de standaard en de RS van Dennis is de 12mm die we (met dank aan @Nielz) berekend hebben. Hopen dat het meevalt en dat er nog mooie foto's van verlaging met standaard velgen volgen voordat ik zelf aan de beurt ben.
Nou CoesDoes hier dan foto's met de standaard alaris velgen

pydamapa.jpg
u9eruva8.jpg
5ysumy7y.jpg


Ik denk dat het wel meevalt en je geen spacers nodig hebt
 

CDK

Forumguru
check het verschil, wat is mooier, naar binnen of naar buiten staand? waarschijnlijk een gevalletje van persoonlijke smaak, waar niet over valt te twisten :)
6a8ajy7y.jpg
 

CoesDoes

Forumguru
Nou CoesDoes hier dan foto's met de standaard alaris velgen

pydamapa.jpg
u9eruva8.jpg
5ysumy7y.jpg


Ik denk dat het wel meevalt en je geen spacers nodig hebt

Dat ziet er inderdaad best goed uit! :thumbsup:

check het verschil, wat is mooier, naar binnen of naar buiten staand? waarschijnlijk een gevalletje van persoonlijke smaak, waar niet over valt te twisten :)
6a8ajy7y.jpg

Voor mij is het in dit geval niet alleen smaak, maar ook een geval van wel of niet plaatsen van spoorverbreders, met alle mogelijke gevolgen (in België mag het bv niet eens..)
Als het om nieuwe velgen gaat is het een ander verhaal en zou ik waarschijnlijk ook voor iets verder naar buiten gaan.
 

Dennis Nijholt

Forumguru
@Dennis, ga je de type aanduiding nog weg laten halen?

Nou was het niet van plan, maar ja was het bij geen enkele auto van plan die ik gehad heb en toen ik ze inruilde stond er niks meer achterop....maar voorlopig niet (ben er wel met me poetsdoek achter blijven haken. Achter de S van Skoda) dus kan zo zijn dat ik het irritant ga vinden en alles eraf haal.
 

Wesly

Senior Member
Dat ziet er inderdaad best goed uit! :thumbsup:



Voor mij is het in dit geval niet alleen smaak, maar ook een geval van wel of niet plaatsen van spoorverbreders, met alle mogelijke gevolgen (in België mag het bv niet eens..)
Als het om nieuwe velgen gaat is het een ander verhaal en zou ik waarschijnlijk ook voor iets verder naar buiten gaan.
Sorry voor de lap met tekst maar dit vond ik op internet. Wat ik hieruit opmaak is dat het onderstel en de ABS afstelling is afgestemd op de ET waarde van de velgen die door de fabrikant worden gemonteerd, of eigenlijk andersom :

Aan het monteren van zogeheten spoorverbreders is een aantal juridische en technische aspecten verbonden. We geven ze in een notedop weer. De juridische basis voor het al dan niet mogen monteren van spoorverbreders is opgenomen in de typegoedkeuring van het betreffende voertuig.

Dat is ook de reden waarom de politie deze, in geval van controle, laat demonteren. Bij de APK wordt op de montage van spoorverbreders in principe niet gelet. Wel of de eventuele montage van spoorverbreders ertoe bijdraagt dat de technische staat van de auto in conflict komt met de APK- regeling.

Zo kan de spoorbreedte van de auto meer dan 2 procent bedragen dan is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister. Op dit artikel (Keuringseisen; 5.2.23) wordt om administratieve redenen nog niet getoetst, maar het komt er aanl Door het monteren van spoorverbreders kunnen de wielen buiten de carrosserie steken. Art. 5,2,48, lid 4, geeft aan dat de wielen voldoende moeten zijn afgeschermd. In het verlengde daarvan wordt in een voetnoot gemeld dat wielen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming mogen steken.

Art, 5.2.24, lid 2, regelt dat de wielen c.q. velgen met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen deugdelijk zijn bevestigd, Dus geen te korte bouten, moeren of tapeinden.

Tenslotte moeten de wielen (art. 5.2,29) bij het verdraaien van het stuur tot de aanslagen vrij kunnen draaien; dus niet tegen koetswerk- of ophangingsdelen aanlopen. De technische aspecten kunnen worden samengevat onder de noemer krachtuitoefening.

Doordat de wielen verder naar buiten zijn geplaatst wordt er een grotere hevelwerking uitgeoefend op wieldragers en lagering. Daarnaast komt een aantal factoren naar voren die vergelijkbaar zijn met het monteren van wielen met een andere wielbolling (offset, Einpresstiefe, ET-waarde); zie hiervoor ook AMT 9/1996, 'Sportificeren van het onderstel'.

Bij het monteren van spoorverbreders zal ook de schuurstraal aanzienlijk veranderen. Bij een negatieve schuurstraal bevinden het snijpunt van het wielmiddenvlak en het snijpunt van de fuseehartlijn zich boven het wegdek, Bij een positieve schuurstraal kruisen deze snijlijnen zich onder het wegdek, waardoor er (rem)momenten ontstaan die de wielen aan de Voorzijde uit elkaar drukken.

Bij een negatieve schuurstraal zorgen deze momenten ervoor dat deze wielen naar elkaar toe worden gedrukt, hetgeen een gunstige invloed heeft op de voertuigstabiliteit. Het monteren van spoorverbreders kan er heel snel toe leiden dat een negatieve schuurstraal in een positieve wordt omgezet, met alle gevaren van dien.

Het verdient aanbeveling, ook bij het monteren van spoorverbreders, de fabrieksspecificaties met betrekking tot het uitlijnen te hanteren. Alhoewel de wielstanden gedurende het doorlopen van de bocht wel anders zijn dan dat de voertuigconstructeur had bedacht.

De door de spoorverbreders gewijzigde kracht op de wieldrager heeft ook een negatieve invloed op de werking van het ABS. Er wordt een groter moment overgebracht op de wieldrager, waardoor er een vertragingsfout ontstaat.

Het monteren van spoorverbreders, hoe aantrekkelijk dit ook mag lijken (de prijs!), kan dus een aantal serieuze gevaren opleveren. Om die reden zijn ze in de meeste takken van de autosport verboden.
 

Dennis Nijholt

Forumguru
de spoorverbreders waar Corné het over heeft zijn nou niet zo extreem en laten de wielen niet buiten de wielkast verschijnen. dan hebben we het over binnen de specificaties van het voertuig. want de goedkeuring van de velgen gaan ook over verschillende ET waardes..dus dat zou dan ook negatief uitwerken..maar is niet zo dus je moet met de spoorverbreders gewoon niet buiten de ET waardes van je voertuig werken. kijk met de Alaris velg ET waarde 51..spoorverbreder ertussen en je krijgt ET waarde 45..is dan hetzelfde als een velg met ET waarde 45. dus ruim binnen je specificaties van in dit geval de octavia.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan