Ik heb nog een beetje zitten kijken en kom uit op het volgende:
De velgbreedte wordt in inches aangeduid (en aan de 'binnenzijde' dus de opstaande randen komen daar nog bij) en de ET in mm voor de stand naar buiten.
Als ik dan kijk naar het verschil tussen de standaard Octavia velg: 7,5Jx18 ET51 en de Audi RS velg van @Dennis Nijholt : 8Jx18 ET45.
De ET even niet meenemen levert op dat de nieuwe velg 1,27 cm breder is (0,5*2,54) en dus 0,635 (1,27/2) verder naar binnen én verder naar buiten zal staan, daar komt bij dat door de ET de velg 0,6 cm verder naar binnen wordt verschoven wat er neer zou komen op dat de buitenkant van het wiel slechts 0,035 cm verder naar buiten staat. (en dus 1,235 cm dichter tegen de schokbrekers aan).
Als ik naar de foto's kijk lijkt het toch alsof het wiel verder naar buiten staat, doe ik iets verkeerd of komt het doordat de nieuwe band hoger is en dus die wielkast nog iets meer vult?
(ik zal ook even @Antera noemen omdat die misschien ook wel een idee heeft )
Een lagere et betekent verder naar buiten. Het wiel staat dus 1,1 cm meer naar buiten dan de oude velg. Als je dit effect wilt zul je dus een spacer van 11 of 12 mm moeten monteren bij een standaard Alaris velg.