Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

Fean

Forumguru
Spoorverbreders.. hoorde net van de dealer en LM dat het je gaat kosten als je een ongeluk veroorzaakt + dat het ook nog eens levensgevaarlijk kan zijn. Dat is wel jammer, ik vind die bak van Corne optisch gezien wel zeer en zeer geslaagd.

Begrijp die fabrikanten ook niet.. de auto had er standaard al zo uit moeten zien.


Ik zie trouwens op de foto van Dennis Nijholt inklapbare spiegels.. is dat standaard bij EBL?
 

CDK

Forumguru
@Fean, dealers zijn er geen fan van, maar als je spacers/spoorverbreders van een goed merk met TüV goedkeuring koopt is er niets aan de hand en ook absoluut niet onveilig! het rare is dat op een autotentoonstelling en presentatie van nieuwe modellen Skoda zelf voor het gezicht wel spacers plaatst.....

p.s. dankje voor de complimenten! :)

Greetz Corné
 

Antera

Donateur
@Fean, dealers zijn er geen fan van, maar als je spacers/spoorverbreders van een goed merk met TüV goedkeuring koopt is er niets aan de hand en ook absoluut niet onveilig! het rare is dat op een autotentoonstelling en presentatie van nieuwe modellen Skoda zelf voor het gezicht wel spacers plaatst.....

p.s. dankje voor de complimenten! :)

Greetz Corné

Even mijn 52cents;)

Even kort gezegt mag je niks veranderen tov de type goedkeuring. Zelf geen uitlaat/lampje/velgen of wat anders maar er is geen verzekering die moeilijk doet mits het niet een gebrek is van een "goedkope" spoorverbreder die afbrak of iets anders.:thumbsup:

Dit is helemaal waar. En ik moet de verzekering nog zien die de schade verhaalt bij de bestuurder omdat er andere velgen of spoorverbreders op zitten. Er is in NL geen direkte wet die dat verbied. Met de APK is het toegestaan en zolang je wielen niet uitsteken is er niks aan de hand. Zelf meneer agent kan er niks van zeggen en zal dat ook niet doen.

De ABS heeft er ook geen last van aangezien deze kijkt of de wielen blokkeren of anders en staat helemaal los van verder of je nu grotere of kleinere wielen neemt mits je met de afrolomtrek binnen de marge's blijft bij b.v. een 4-motion . Net als de ESP/ASR kijkt of een wiel doorslipt cq middelpunt vliegende kracht te groot word waardoor de auto kan uitbreken en grijpt daarop in. Niks nadelig meer het hele spul blijft werken zoals het hoort.:tongue:

Zou ook niet goed zijn anders dan zou de dealer ook geen andere wielen en banden mogen monteren en zou dit in de boekjes van Skoda en andere merken moeten staan



De schuurstraal ga je wijzigen het enigste wat daar last van kan hebben is op de langere termijn je wiellagers maar verder niet zoveel hoor met spoorverbreders.

maar goed ieder voor zich natuurlijk
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CoesDoes

Forumguru
Even mijn 52cents;)
...
zolang je wielen niet uitsteken is er niks aan de hand. Zelf meneer agent kan er niks van zeggen en zal dat ook niet doen.
...
De schuurstraal ga je wijzigen het enigste wat daar last van kan hebben is op de langere termijn je wiellagers maar verder niet zoveel hoor met spoorverbreders.
Jouw 52 cents zijn zo te zien best veel waard! ;)

Volgens mij is de officiële regel dat de spoorbreedte niet meer dan 2% mag toenemen (uit mijn hoofd is de spoorbreedte ongeveer 180cm) dus ongeveer 3,6 cm oftewel max 18mm aan spoorverbreder per kant (bij gelijkblijvende velgbreedte en ET waarde).
Daarnaast zal je draaicirkel kunnen veranderen en kun je inderdaad iets meer schade aan wiellagers verwachten.

Al het bovenstaande geldt uiteraard ook bij plaatsen van andere wielen die breder zijn en/of een lagere ET waarde hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CoesDoes

Forumguru
guilty! :jaja: geduld is niet mijn beste eigenschap idd...

@CoesDoes : overigens nergens gezien dat H&R stugger zou zijn dan Eibach...
Klinkt bekend, geduld is ook niet mijn sterkste punt...
Ik heb uit heeeeel betrouwbare bron vernomen dat H&R iets stugger zou zijn.., namelijk de persoon die de veren onder onze auto's gaat schroeven. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Wesly

Senior Member
Mijn dealer heeft over spoorverbreders het volgende te melden:

Spoorverbreders kunnen wij inderdaad niet monteren. Wordt ook sterk afgeraden door mijn werkplaats (ivm met het aangepaste rijgedrag)!

Ik zie hier ook van af omdat ik uit technisch oogpunt ook wel kan begrijpen dat een onderstel (mqb platform) is ontwikkeld met bepaalde maatstaven.

@Dennis Nijholt
Misschien komt het slechte rijgedrag ook wel gewoon deels door de andere ET-waarde van die andere velgen en ook maar deels door de onbekende (slechtere) banden?
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Mijn dealer heeft over spoorverbreders het volgende te melden:

Spoorverbreders kunnen wij inderdaad niet monteren. Wordt ook sterk afgeraden door mijn werkplaats (ivm met het aangepaste rijgedrag)!

Ik zie hier ook van af omdat ik uit technisch oogpunt ook wel kan begrijpen dat een onderstel (mqb platform) is ontwikkeld met bepaalde maatstaven.

@Dennis Nijholt
Misschien komt het slechte rijgedrag ook wel gewoon deels door de andere ET-waarde van die andere velgen en ook maar deels door de onbekende (slechtere) banden?

onmogelijk dat door goede velgen die 1 slag breder zijn de auto slechter rijdt, stuurt of weet ik wat al niet meer....
dealers..... echt hè daar hebben ze een gezegde over.... 'voor eigen parochie preken'
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
guilty! :jaja: geduld is niet mijn beste eigenschap idd...

@CoesDoes : overigens nergens gezien dat H&R stugger zou zijn dan Eibach...


heb dit bij de leverancier ook nagevraagt en uit eigen ervaring is H&R stugger dan eibach. Eibach ontwikkeld de veren compleet van scratch af. H&R niet deze pakt de originele veren en maken die direkt na maar dan wat korter en niet door testen zoals eibach wel doet. Eibach test zijn verensets 3 maanden lang en past ze aan,

H&R niet
 

Antera

Donateur
Ik zie hier ook van af omdat ik uit technisch oogpunt ook wel kan begrijpen dat een onderstel (mqb platform) is ontwikkeld met bepaalde maatstaven.

Beetje kolder lijkt me. Dan zou je nooit iets mogen vervangen of aanpassen wat iets afwijkt van standaard zoals andere velgen. Dan rest mij nog de vraag waarom auto's fabrieksaf dan ook niet altijd 100% op hun poten staan en de klant daar toch niks van merkt :D en er niks aan gedaan word zolang de klant niet klaagt
 

CoesDoes

Forumguru
heb dit bij de leverancier ook nagevraagt en uit eigen ervaring is H&R stugger dan eibach. Eibach ontwikkeld de veren compleet van scratch af. H&R niet deze pakt de originele veren en maken die direkt na maar dan wat korter en niet door testen zoals eibach wel doet. Eibach test zijn verensets 3 maanden lang en past ze aan,

H&R niet
Kijk, dat is duidelijke info.
...nu ga ik weer verder met duimen dat 'mijn' Eibach veren op tijd binnen zijn zodat ze op tijd voor de meeting in V'veld onder mijn auto kunnen zitten...
 

Flem_nl

Forumguru
heb dit bij de leverancier ook nagevraagt en uit eigen ervaring is H&R stugger dan eibach. Eibach ontwikkeld de veren compleet van scratch af. H&R niet deze pakt de originele veren en maken die direkt na maar dan wat korter en niet door testen zoals eibach wel doet. Eibach test zijn verensets 3 maanden lang en past ze aan,

H&R niet
Eibach is nu ook bezig met het ontwikkelen van een tussen versie. Geen 3, maar 1,5 cm verlaging. Dan kom je op het nivo van de sportverlaging die in andere landen wel te bestellen is.
 
Bovenaan Onderaan