Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Ennorm verschil ook bij een hatchback ik mijn hatchback ook op eibach pro staan gaat alleen maar beter sturen vindt ik! Veel plezier ermee goede investering!

Bijzonder veel berichten over eibach al geplaatst op dit forum skoda zou eens bij zich zelf ten rade moeten gaan.

Ook over de starre achteras blijf ik eeuwig zonde vinden tenopzichte van de O2 waar de wegligging beter van is volgens mijn mening.
 

Rooie

Actief lid
Hieronder de reactie die is gegeven aan de dealers van Pon betreffende het sportonderstel.

Verbetering onderstel Octavia Greenline
Op 1 december jongstleden bent u middels DealerXtranet geïnformeerd over de verbetering van het onderstel op de Octavia Greenline (85 g/km). Naar aanleiding van een herhaling van dit schrijven van 14 februari zijn er enkele vragen ontstaan. Vandaar dat wij u graag middels dit schrijven informeren over de achtergrond van deze wijziging, om hiermee uw klanten te woord te kunnen staan.

ŠKODA probeert continu haar producten te verbeteren, en de verbetering van het onderstel van de Octavia Greenline is hier een voorbeeld van. Er zijn voor de Octavia Greenline met 85 g/km CO2-uitstoot namelijk enkele wijzigingen doorgevoerd aan het onderstel ten opzichte van de versie met 87 g/km versie (zonder trekgewicht). Dit heeft geresulteerd in een voor de Greenline met 85 g/km (met 1.000 kg trekgewicht) specifieke afstemming van het onderstel.

De belangrijkste redenen om het de verbetering door te voeren aan het onderstel van de Octavia Greenline zijn:

· Verhoogd rijcomfort (meer evenwichtige vering);

· Minder rijgeluiden;

· Verhoogd maximaal laadgewicht van 40kg;

· Maximaal trekgewicht van 1.000 kg;

Wij zijn blij dat ondanks de voordelen van 85 gram (14% bijtelling) en 1.000 kg trekgewicht het sportieve karakter van het vernieuwde Greenline onderstel behouden is.

Door de plotselinge wijziging kan het gebeurd zijn dat niet overal de prijslijsten zijn aangepast. Om onduidelijkheden over bovenstaande te vermijden worden de prijslijsten online aangepast en wordt sportonderstel vervangen door `Onderstel met dynamische afstelling'.

Om deze redenen raden zowel ŠKODA Auto als Pon Mobiel dan ook ten zeerste af om achteraf wijzigingen aan het onderstel aan te brengen.


Ik heb de volgende vragen;
Is dit onderstel anders dan dat er standaard onder de nieuwe octavia wordt geplaatst?
Ze raden ten zeerste af om achteraf nog aanpassingen te doen, bijv. Eibach. Is dat terecht?
 

Antera

Donateur
Mijn idee is dat vanwege het feit dat er veel gedonder is met het plaatsen van de ( onjuiste ) eibach veren en de daarbij komende klachten enz dat daarom deze stap is gemaakt en het niet geadviseerd meer word.

Dat verhoogd rijcomfort snap ik wel. Geen kortere veren meer af fabriek dus staat hij hoger op zijn pootjes en meer rijcomfort vanwege meer veerweg. Daarintegen word de auto minder koersvast wat niet vermeld word. Minder rijgeluiden is meer met demping of iets te maken maar niet met het onderstel.

Dat verhoogt laadgewicht snap ik ook wel. Auto staat hoger op zijn pootjes dus bij meer laadgewicht haalt deze pas de hoogte die hij anders had gekregen met een standaard green-line onderstel.

Eibach is daarintegen nog steeds een progressieve veer die juist met deze extra belading kan omgaan en niet zover zal zakken als de standaard veren. Daarmee zal ook het weg gedrag strakker en beter worden met het plaatsen van Eibach veren.

Maar goed dit is mijn bescheiden mening
 

ertromp

Forumguru
@Antera +1

Als er 1 goede veren fabrikant is dan is het wel Eibach. Jammer dat er zoveel dealers zijn die onjuiste veren monteren. Gezien de vele positieve ervaringen hier is het zeker een aanrader zo'n verlaging met Eibach op je O3

En natuurlijk zal PON het afraden want zij schuiven liever after market zaken door zoals veren naar hun dealers.
Als er ergens op verdient wordt dan is het wel bijvoorbeeld zo'n verlaging door de dealer te laten doen.
 
@Antera + 2
Gisteren met vrouwlief gaan shoppen bij een grote Zweedse keten. De auto helemaal vol gepropt met o.a. kasten etc. Resultaat, auto blijft prima op z'n veren staan en zakt nauwelijks extra door. Dit biedt hoop voor de geplande vakantie in mei waarbij ook de fietsen op de drager mee gaan.... :)
 

micky

Forumguru
@Skoda liefhebber 1 , dat geeft de burger moet, de Eibach's bestel ik ook omdat ik de caravan trekken wil en niet zo wil doorhangen, dit werkte bij mijn A4 Avant heel goed, dus ik hoop nu weer :)
 
Dat gaf mij idd ook moed. Was al bang dat er wellicht een probleem kon ontstaan met de fietsen op de drager. @Antera had al aangegeven dat dat geen probleem zou zijn en dat lijkt na gisteren ook zeker te kloppen! :thumbsup:
 

Fucky

Senior Member
@Antera + 3
Fietsdrager + 2 fietsen totaal 63 kg er op gezet vandaag!
Is niet eens te merken, helemaal top die Eibachs.
Morgen de trailer(1000 kg) proberen!
 

Jstruijk

Senior Member
Tsja, dat er toch zo vaak verkeerde Eibach veren worden geplaatst door de dealers vind ik helemaal niet zo vreemd. De dealers weten niet wat ze moeten bestellen en geven bij bestellen gewoon het chassisnummer aan de accessoires afdeling van PON door met het verzoek geschikte Eibach veren te leveren.
Ik heb mijn dealer verzocht door te geven aan mij hoe PON de juiste veren selecteert, maar daarbij wordt helemaal niet gekeken naar de asbelasting per auto. Ze stellen simpelweg TSI is set X, TDI is set Y. Echter er zijn ook auto met TDI motoren waarbij set X gemonteerd moet worden gezien de asbelasting.
Ik heb ze verzocht bij mij op basis van asbelasting de veren te selecteren, zoals Eibach ook verschrijft, echter dat is nog steeds in behandeling. Zo moeilijk kan het niet zijn volgens mij.
Mijn dealer raad nu ineens ook af om Eibach veren te monteren en verwijst naar hetzelfde document zoals hierboven te lezen, terwijl zij in eerste instantie tezamen met de klantenservice van PON de Eibach veren als alternatief en als compensatie hadden aangeboden ipv het sportonderstel!
Intussen is de auto nog steeds niet geleverd en staat nog steeds bij de dealer. Fijn dat de auto niet in week 18 maar week 7 geproduceerd is, maar deze ellende begint mij nu echt de neus uit te komen. De gebrekkige(lees: geen) communicatie richting de klant, het niet daadkrachtig oplossen van problemen en aantoonbaar selecteren van verkeerde onderdelen geeft mij zacht gezegd geen goed gevoel bij Skoda en/of PON.
Ik ga er maar vanuit dat alles spoedig toch wel opgelost gaat worden, maar de schoonheidsprijs krijgt het niet en gezien de vele verhalen hier mogen ze toch wel eens kritisch naar zichzelf kijken. Problemen kunnen voorkomen, hoe je deze oplost is wat klanten het belangrijkste vinden en onthouden.

Klaagmodus uit: ik heb de auto al mogen aanschouwen bij de dealer en als deze nog een stukkie wordt verlaagd denk ik dat wij een prachtige fijne auto gaan rijden de komende jaren!
 

Majefloti

Forumguru
Wat een non-reactie van Pon. Het kan aan mij liggen maar iedereen hier op het forum, die overgegaan is op Eibach veren, is zeer positief er vanuit gaande dat ze juist gemonteerd worden! Die Eibachs rijden echt prima!
Blijkbaar denkt Pon alles zelf te kunnen / moeten bedenken terwijl er toch echt voldoende onderbouwde info is op diverse fora!
Hoe moeilijk kan het zijn......
 

Rooie

Actief lid
Wat een non-reactie van Pon. Het kan aan mij liggen maar iedereen hier op het forum, die overgegaan is op Eibach veren, is zeer positief er vanuit gaande dat ze juist gemonteerd worden! Die Eibachs rijden echt prima!
Blijkbaar denkt Pon alles zelf te kunnen / moeten bedenken terwijl er toch echt voldoende onderbouwde info is op diverse fora!
Hoe moeilijk kan het zijn......
De reactie van Pon is volgens mij puur juridisch uitgedacht om elke claim te kunnen weerleggen. Dat is het enige waar ze naar kijken.
 
Na lang wikken en wegen toch besloten om mijn Octavia HB 1.8 TSI/DSG te laten verlagen met de Eibachs. Ik loop me al een tijd te ergeren aan het zoekerig gedrag op de snelweg, en de stabiliteit bij sterke zijwind is ook niet geweldig. Het waren uiteindelijk de positieve ervaringen van Fucky die mij over de streep trokken!

De veren worden op 12 april onder de auto geplaatst.

Nu ik eenmaal de beslissing heb genomen wil ik het liefst dat de veren z.s.m. worden geplaatst, maar ik zal rustig op mijn beurt moeten wachten.
 

Fucky

Senior Member
@Fucky maak morgen effuh een foto als die trailer er achter hangt. Ben benieuwd.... ;)
Sorry Skoda liefhebber 1 ben vergeten een foto te maken
wel het verschil gemeten met sloep/trailer combi van 1050 kg
Als volgt; met 70 kg kogeldruk(normaal doe ik 60 kg) achter 13 mm lager en aan de voorzijde 3mm hoger en verschillende drempels tussen de 30 en 50 km/u genomen, GEEN probleem!
 
Waar kan ik op de eibach site nou precies vinden welke verlagingset geschikt is voor mijn 03?

Het lijkt er namelijk op dat er bij mij een set voor de golf 7 onder zit. Of is dit dezelfde veer?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan