Ervaringen Octavia Greenline met Caravan trekken

Ondertussen is weer bijna iedereen terug van vakantie. Dus alle sleurhutten zijn weer heen en weer gesleurd. Nu zijn wij van plan een caravan te gaan kopen. Ik krijg eind september de greenline geleverd. Deze mag 1000 kg trekken. Vergelijkbare uitvoeringen mogen meer trekken. Ik weet dat dit ligt aan de meer "gesloten" voorbumper ligt. Nu ben ik benieuwd of er iemand al ervaring heeft met het sleuren van een Caravan (of iets anders) tegen het maximale gewicht in combinatie met de greenline.
 

seerd

Lid
Ik heb een prima ervaring, maar was slechts 100 km heen. En 100 km terug. Wel zakt ie veel in aan de achterkant, maar met de eibach set straks hoop dat dat minder zakt.
Was gewoon stabiel en ik heb vakantie dus echt hard hoeft het niet. 100 km/h in de 6e ging in Nederland prima met caravan van 1000 kg.
 
Heb je het gevoel dat je veel "over" hebt? Of dat het allemaal krap aan is. Wij zijn van plan een caravan te kopen die leeg al bijna 1000kg weegt. Spullen dan gewoon in de auto. Eibach had ik ook al gelezen hier ja...
 

micky

Forumguru
denk er wel aan dat als je met de caravan over de 1000kg gaat, je formeel niet verzekerd en in overtreding bent, krijg je een weging of welke controle dan ook onderweg, dan wordt hier na gekeken en indien niet in orde, mag je niet verder rijden. vorig zomer zijn wij in zo'n val in Duitsland gereden.
Ook is bekend dat het kenteken gewicht nooit het werkelijke gewicht is, dus staat er leeg 995kg op het kenteken, dan is dat zonder zaken als gasfles eventuele boiler, airco, mover, accu en bij de oudere caravans zelfs zonder koelkast, dus laat de caravan voor dat je hem koopt wegen op een geijkte weegbrug, dan weet je zeker dat je niet te zwaar gaat zijn.
 

Bakkertje

Forumguru
Wij zijn van plan een caravan te kopen die leeg al bijna 1000kg weegt. Spullen dan gewoon in de auto.

Een caravan die leeg al bijna 1000 kg weegt, weegt al meer dan 1000 kg met de potten, pannen, borden, bestek etc. Persoonlijk zou ik het niet doen, maar goed ieder z'n ding natuurlijk.
Zelf ben ik laatst in conclaaf geweest met het ministerie over het implementeren van de de europese regels rondom het B rijbewijs in NL is die regel namelijk afwijkend geïmplementeerd. De reden is vrij simpel, in NL wordt er gehandhaafd enkel en alleen op het gewogen gewicht van een caravan, de auto wordt niet gewogen omdat men dat niet kan (of wil). Daarom gaat men bij de auto uit van het maximale kentekengewicht voor wat betreft je E rijbewijs.

Kortom bij controles wordt je caravan gewogen, als die dan over de 1000 kg weegt kun je hem daar ter plekke laten staan. Je bent dan immers niet verzekerd.

Dus als je al een caravan van bijna 1000 kg zou kopen, dan zou ik hem toch eerst even wegen..
 
De combinatie plus laadvermogen is minder dan 3500kg dus rijbewijs B. Regels zijn een beetje veranderd onlangs. Weet niet precies wanneer. Vriend van me is politieagent en wist ook nog niet af van die regelgeving. Vandaag ook nog een trosje bananen gewonnen door een weddenschap met een collega. :D De caravan weegt leegt 940 kg. Je krijgt ook nog 5% "speelruimte". Maar inderdaad even wegen voordat we gaan sleuren!!
 

micky

Forumguru
@barrie spoorenberg de nieuwe regels mbt de rijbewijzen zijn ingegaan op 19 Januari 2013, maar hebben niets met jouw situatie te maken, voor jouw auto geld altijd "B" waar het omgaat is dat je niet meer mag voortbewegen aan de trekhaak dan 1000KG zo gauw je over de 1000kg aanhangergewicht komt zit je fout en geloof me, dat ga je met een caravan met leeggewicht van 940KG nooit redden, die weegt na wegen al meer dan 1000KG geloof me maar.

Voor diegene die de nieuwe regels willen leren, hier staan ze en idd er zijn nog steeds Dienders die de nieuwe regels niet kennen

http://www.rijksoverheid.nl/documen...2/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs.html
 

jalex_h

Forumguru
Wat er veranderd is sinds begin van dit jaar, is dat als je alleen B hebt, het maximaal toegestane terreingewicht van de combinatie onder de 3500 kg moet blijven. De eis dat het leeggewicht van de auto zwaarder moet zijn dan het maximaal toelaatbare gewicht van de caravan is komen te vervallen.
Overigens, voor wat betreft die 5% marge, dat is alleen in Nederland. Kun je in het buitenland geen rechten aan ontlenen.

En die 940 kg, is dat de afdruk of afdruk plus de kogeldruk? Want dat laatste is wat die caravan echt weegt! Alleen controleert de politie dat nooit, die kijkt alleen naar de afdruk.
Overigens zou ik me over de verzekering geen zorgen maken. Ik ken diverse mensen die hun caravan total los gereden hebben, ieder zo om verschillende redenen. Maar er is nooit gecontroleerd wat de echte reden was (te oude banden, te zwaar, jaren geen onderhoud), er werd gewoon uitgekeerd.
Daarbij, als je hele hebben en houden over 435 meter Route du Soleil verspreid ligt, laat de politie of verzekering dan nog maar eens uitzoeken wat van jou is en wat daarvan in de caravan lag......
 

Desperado

Forumguru
Maar er is nooit gecontroleerd wat de echte reden was (te oude banden, te zwaar, jaren geen onderhoud), er werd gewoon uitgekeerd.
Tot het te vaak gebeurt. Dan gaan ze strenger worden en zijn de mensen die alles wel netjes bijhouden de dupe van de "wat kan mij het schelen, ik krijg toch wel betaald" eikels.
 

Tafkah

Forumguru
Mbt gewicht caravan: zaken als accu, mover, boiler, vers water, spoelwater toilet, gasfles, reservewiel en eventueel later ingebouwde accessoires zijn vaak niet in het lediggewicht zoals op het type plaatje staat meegenomen. Meten is weten!
 
D

Deleted member 12693

Tja, dat wordt dan toch maar een vouwwagen..........
 

kansberg

Forumguru
Heb geen Octavia maar een Superb met een dergelijke motor. als trekker (caravan beladen 1100 kg.) gaat het prima, maar de hoogste versnelling is vrijwel onbruikbaar. Het is wel een stabiele combinatie, ook met een geringe kogeldruk. Mijn vorige auto, een Astra 1.7 CDTI 81 Kw. was wat sneller met de caravan maar de Superb een stuk comfortabeler. Eerdaags wordt de auto 'gechiptuned' en dan weet ik zeker dat het de ultieme combinatie wordt.

Let wel, een Superb is al snel 200 kg. zwaarder dan een Octavia, dus de prestaties zullen alleen maar beter zijn met een Octavia.

Blijft alleen het wettelijk toegestane trekgewicht ter discussie....
 
Laat ik voorop stellen dat alles veilig moet zijn en gaan. Op heb op caravan sites gelezen dat een combinatie Octavia met 1500 kg niet echt een stabiele combinatie is. Een Greenline is qua constructie en gewicht niet heel veel anders dan bijvoorbeeld een 1.4 TSI elegance businessline. Ik denk dat een gewicht van om en nabij de 1000 kg voor een Greenline veiliger is dan 1500kg voor een 1.4TSI elegance businessline. Eens?

Mbt gewicht caravan: zaken als accu, mover, boiler, vers water, spoelwater toilet, gasfles, reservewiel en eventueel later ingebouwde accessoires zijn vaak niet in het lediggewicht zoals op het type plaatje staat meegenomen. Meten is weten!

Dat ben ik met je eens! En daar zal ik dus rekening mee moeten houden....

Tja, dat wordt dan toch maar een vouwwagen..........

Dat ben ik niet met je eens! ;)
 

dirkkroneman

Forumguru
Ik wel.. Gewichtsbesparing, gewichtsbesparing en gewichtsbesparing. Je kunt ook geen panodak krijgen bijvoorbeeld. Ook de koeling was van een maatje minder wat ik mij kan herinneren.
 

RD1970

Senior Member
Op heb op caravan sites gelezen dat een combinatie Octavia met 1500 kg niet echt een stabiele combinatie is.

Dat klopt helemaal, simpelweg omdat de caravan in dat geval zwaarder is dan het trekkende voertuig. Dat wordt in de toekomst echt nog wel een probleem omwille van het feit dat een gemiddelde caravan in beladen toestand al snel richting de 1.300 kg gaat en de auto's omwille van milieulabel, CO2-uitstoot etc steeds lichter worden gemaakt door autofabrikanten. Caravanfabrikanten lopen (nog) niet mee in deze ontwikkeling...... :thumbsdown:
 

CDK

Forumguru
Het zou zomaar eens kunnen dat @dirkkroneman daar een punt heeft hoor, op een 1.4 weet ik niet maar op een 1.8 of 2.0 zitten zeker andere / grotere remmen. Dus zo raar is dat niet hoor!
 

Bakkertje

Forumguru
De combinatie plus laadvermogen is minder dan 3500kg dus rijbewijs B.

Dat is waar voor zover het trekkend voertuig de aanhanger mag trekken, in jouw geval is dat dus niet zo.
Hieronder de terugkoppeling die ik heb gehad hierover: (ik neem aan dat dit ook voor agenten geldt)

Personen in het bezit van een rijbewijs B mogen motorvoertuigen op vier of meer wielen met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3.500 kg besturen, die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen (exclusief bestuurder).

Binnen deze categorie heeft men ook de bevoegdheid tot het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:

- de aanhangwagen heeft een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg, of

- de aanhangwagen heeft weliswaar een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, maar de toegestane maximum massa van het samenstel (trekkend voertuig en aanhangwagen) bedraagt niet meer dan 3.500 kg.

Dit zijn voorwaarden die gelden voor de betreffende rijbewijscategorie (B). Op het afgegeven kentekenbewijs van het trekkende voertuig kunnen echter nadere beperkingen zijn gesteld.

Dit alles is geregeld in artikel 15, eerste lid, onder e, van het Rr.


Per 19 januari 2013 vloeit uit artikel 15, eerste lid, onder e, in samenhang bezien met het vierde lid, onder c, van het Rr voort dat binnen rijbewijscategorie B óók – vandaar het teken ‘+’ achter ‘B’ – een aanhangwagen voortgetrokken mag worden met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, zolang de toegestane maximum massa van het samenstel (trekkend voertuig en aanhangwagen) niet meer bedraagt dan 4.250 kg. Het rijbewijs B moet dan echter wel zijn voorzien van een bij ministeriële regeling aangegeven codering (code 96) waaruit blijkt dat de houder is geslaagd voor het examen dat de bevoegdheid geeft tot het besturen van zo'n samenstel.


Hetgeen per 19 januari 2013 aldus in artikel 15 van het Rr is vervat, vormt een juiste implementatie van de inhoud en strekking van de Richtlijn, meer in het bijzonder van artikel 4, eerste en vierde lid, onder b, daarvan.


U kunt het aangehaalde artikel 15 van het Rr desgewenst vrijelijk raadplegen viahttp://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/HoofdstukI/6/Artikel15 en artikel 4 van de Richtlijn via http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:403:0018:0060:NL:PDF.
 
Bovenaan Onderaan