Ervaringen Octavia Greenline met Caravan trekken

- de aanhangwagen heeft een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg, of

- de aanhangwagen heeft weliswaar een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, maar de toegestane maximum massa van het samenstel (trekkend voertuig en aanhangwagen) bedraagt niet meer dan 3.500 kg.

De maxumum massa van de caravan is 1300KG. Gewichten Octavia Greenline:

Gewichten

Kentekengewicht (kg) 1.180 [1.180]
Max. laadgewicht (kg) 650 [670]
Max. toelaatbaar totaalgewicht (kg) 1.830 [1.850]
Max. aanhangergewicht ongeremd (kg) 640
Max. aanhangergewicht geremd (kg) 1.000
Max. kogeldruk (kg) 75
Max. daklast (kg) 75

1300 + 1850 = 3150kg dus rijbewijs B.

Zie: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php
 

Bakkertje

Forumguru
@barrie spoorenberg Het klopt dat je voor een combinatie onder de 3500 kg geen E rijbewijs nodig hebt.
Wat ik duidelijk wil maken is dat de Greenline maximaal 1000 kg mag trekken (geremd) een caravan van net geen 1000 kg leeg, weegt in de praktijk ruim boven de 1000 kg (sterker nog, hij zal waarschijnlijk dicht tegen die maximaal 1300 kg zitten) en daarmee mag je dus de weg niet op. Je bent simpelweg niet verzekerd.
Vandaar ook dat ik adviseer om de caravan met de basis uitrusting te wegen. Als ie dan onder de 1000 kg blijft kun je het gerust doen.

Voor wat betreft het E rijbewijs is het zo dat er gekeken wordt naar het maximale gewicht van het trekkend voertuig op kenteken en dus niet naar het feitelijke gewicht. En daar zit in mijn geval de crux. Mijn caravan mag maximaal 1500 kg wegen en doet dat waarschijnlijk ook :nailbiting:, de auto op kenteken maximaal 2087 en dus moet ik een E achter B hebben. Ook al zou ik mijn auto leeg hebben, en daar wijkt de Nederlandse regelgeving af van de Europese. Dat was voor mij de reden om dat uit te zoeken en na te vragen Nu is de regelgeving daaromtrent dusdanig vaag dat een agent het waarschijnlijk ook niet meer snapt.

Maar bottomline, als je met een Greenline met een caravan opstap gaat die op de weegschaal over de 1000 kg gaat ben je simpelweg niet verzekerd, ook niet met een E rijbewijs.
 

Torica

Lid
Ik ben deze zomer met mijn greenline en een caravan van (beladen) 1000 kg. naar zuid Frankrijk geweest. Bovendien in de auto 5 volwassenen. Geen centje pijn, cruisecontrol op 105 km. Mits je de motor op toeren houdt zijn ook de heuvels (op de snelwegen) prima te doen zonder dat de snelheid onder de 90 km. per uur komt.
Ik heb wel de Eibachs laten monteren, in Nederland had ik zonder de Eibachs last van zwabberen van de caravan, na montage van de Eibachs is dit volledig weg en voelt de combinatie super stabiel aan.
 
@barrie spoorenberg

Maar bottomline, als je met een Greenline met een caravan opstap gaat die op de weegschaal over de 1000 kg gaat ben je simpelweg niet verzekerd, ook niet met een E rijbewijs.

Dat ben ik met je eens, en is ook niet de bedoeling. Ik ben een beginner qua caravans en wil je bedanken voor je feedback. Ik ga met de verkoper van de caravan dit zeker even bespreken. En anders maar gaan kijken naar een wat kleinere...
 

Bakkertje

Forumguru
@jalex_h dat is het kromme in NL. De Europese regelgeving zegt dat je daarvoor een opleiding hebt moeten volgen, in NL kun je dat enkel bewijzen door het examen af te leggen voor je E rijbewijs..
Als je dat haalt zou je dus een b+ rijbewijs kunnen ophalen, maar ja dan kun je beter gewoon je E rijbewijs ophalen :D
Welkom in NL..
 

jjvherk

Nieuw lid
Beste forum leden,

Deze zomer met de caravan ( Delta met opbouw lengte 3.95m 1000kg beladen, 3 volwassenen, 4 vouwfietsen in de koffer) naar Spanje geweest.
Auto 1.6 greenline combi (06-2014) is voorzien van hulpveren.
Het rijden ging prima, 120km/h op de franse tol was niet inspannend.
in zuid frankrijk veel zijwind, combinatie werd wat wiebelig, 90 km/h ging goed.
Alleen het optrekken vanuit stilstand en heuveltje op is erg lastig om zonder wiel slip te doen.
De auto voelt op de snelweg prettig aan in de 4e versnelling, zodat er nog pit in zit.
Verbruik over 3200km met de caravan 1:9 (gem snelheid 110km/h).
Bij het inhalen van vrachtauto's of bussen bleef de combinatie stabiel.
Wel hoge kogeldruk van 75-80 kg toegepast.
Temp van koelvloeistof 90C en olie 110C bleven mooi.
O ja wel 17"x225 wielen / banden, opgepompt tot 3,2 bar achter.

voor de spiegels speciale opvul blokjes aangeschaft (€5,=)

DSC08454-1.jpg
 

Tafkah

Forumguru
Klein beetje off-topic, want dit is een SII greenline, met 1200 kg chick (Kip), 4 fietsen op het dak en Deense modder op de zijkant....

20140721_082503730_iOS.jpg

Maar ja... toch even showen eh..
 

Tafkah

Forumguru
Heb hem zelf niet hoeven wassen, want thuisgekomen heeft een onverlaat er een krasje in getrokken.... (zit net artikel te lezen van @Stewie )

Hij is weer schoon en krasvrij dankzij de schade reparatie bedrijf...
 

niels912

Nieuw lid
Ik ben net 2 weken terug met een O gr l combi, en het gaat prima, maar in de file voor de gotthard is het niet fijn, naast het feit dat hij minder mag trekken vanwege koeling ligen de versnellingsbakverhoudingen niet gunstig, je moet vrij veel toeren maken om op te trekken op een helling, simpelweg omdat het koppel niet eerder beschikbaar is, verder over stabiliteit niets te klagen, en ook niet als het allemaal op gang is, de 6 moet je niet gebruiken, dat is je auto pesten! Met mijn o1 1900 pompverstuiver uit 2005 ging trekken gemakkelijker
 

auriga

Forumguru
Artikel 5.18.18a
  • 1.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:
    • a.de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;

    • b.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;

    • c.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de sterkte van de mechanische koppelinrichting;

    • d.de technisch toegestane maximummassa van het trekkend voertuig, of 1,5 maal de technisch toegestane maximummassa van de personenauto, voorzover de personenauto een aantekening in het kentekenbewijs of in het kentekenregister ‘G’ heeft.
  • 2.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens zonder een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s maximaal 750 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:
    • a.de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;

    • b.de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;

    • c.de helft van de massa van het trekkende voertuig in rijklare toestand.
  • 3.De massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van aanhangwagens achter driewielige motorrijtuigen mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van het trekkende driewielige motorrijtuig.
  • 4.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van een personenauto geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag géén aanhangwagen worden voortbewogen.
(bron: wetten.overheid.nl)


Aangezien er nergens meer wordt gesproken over 'massa vermeerderd met laadvermogen' (zoals vroeger wel gangbaar was), valt hieruit te concluderen dat je elke aanhanger/caravan achter je Octavia greenline mag haken zolang het daadwerkelijke totaalgewicht (aanhanger + lading) onder de 1000 kg blijft.

Let wel; dit gaat over wat de auto mag trekken; als je als bestuurder geen E achter B hebt is de limiet 750 kg!

Dus een aanhanger met laadvermogen van 2000 kg en een leeggewicht van 300kg mag je met max. 700kg beladen. En als je BE hebt mag je er ook mee rondrijden.
Bij een caravan betekent dit in de praktijk dus meer lading in de auto...

Naar mijn mening is die 1000 kg een fictief getal, dat is bedacht om deze auto 'groen' te krijgen, en dit weinig met veiligheid / constructie o.i.d. te maken heeft; de octavia 2 Combi 1.9 TDI 105 pk mag bijvoorbeeld 1400 kg trekken, en zo verschillend zijn deze auto's nou ook weer niet. "de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkende voertuig" zal waarschijnlijk een stuk hoger liggen dan 1000 kg.
 

niels912

Nieuw lid
Ik deel je mening niet, zoals ik al refereerde zijn de auto's er niet beter op geworden met de groene regels. Waar je vroeger veel meer koppel had bij lage toeren is dat nu verdwenen, en dat is ook mijn bewuste keuze, het scheelt namelijk veel geld per maand.;)
 

Desperado

Forumguru
Ik deel die mening ook niet en ik hoop je ook nooit tegen te komen met je zwaarder dan toegestane caravan achter je auto. Mensen zoals jij die denken dat ze het beter weten brengen andere weggebruikers in gevaar.
 

micky

Forumguru


Aangezien er nergens meer wordt gesproken over 'massa vermeerderd met laadvermogen' (zoals vroeger wel gangbaar was), valt hieruit te concluderen dat je elke aanhanger/caravan achter je Octavia greenline mag haken zolang het daadwerkelijke totaalgewicht (aanhanger + lading) onder de 1000 kg blijft.

Let wel; dit gaat over wat de auto mag trekken; als je als bestuurder geen E achter B hebt is de limiet 750 kg!

Dus een aanhanger met laadvermogen van 2000 kg en een leeggewicht van 300kg mag je met max. 700kg beladen. En als je BE hebt mag je er ook mee rondrijden.
Bij een caravan betekent dit in de praktijk dus meer lading in de auto...

Naar mijn mening is die 1000 kg een fictief getal, dat is bedacht om deze auto 'groen' te krijgen, en dit weinig met veiligheid / constructie o.i.d. te maken heeft; de octavia 2 Combi 1.9 TDI 105 pk mag bijvoorbeeld 1400 kg trekken, en zo verschillend zijn deze auto's nou ook weer niet. "de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkende voertuig" zal waarschijnlijk een stuk hoger liggen dan 1000 kg.

Je verhaal over de 750KG en E achter B is onjuist.

In het verleden mocht je met "B" een "geremde" aanhanger trekken waarvan de maximale toegestane massa (MTM, dus totaal haalbare gewicht) niet zwaarder was dan het leeggewicht van het trekkende voertuig, waarbij het totaal nooit boven de 3500KG uit mocht komen.
sinds 19 januari 2013 mag je met alleen "B" wél een aanhanger trekken die zwaarder is dan het trekkende voertuig, mits het voertuig dit toestaat. Wederom mag het totaal niet boven de 3500kg uit komen.

Mag je in theorie boven de 3500KG totaal uitkomen (maar minder dan 4250KG) met je combinatie dan moet je "B+" of "BE" halen, boven de 4250KG is het altijd "BE"

En wat betreft de constructie, deze zuinige auto's hebben wel degelijk beperkingen tov de minder zuinige, zaken als verkeerd verhoudingen in de overbrenging en te weinig koeling, voor zover mij bekend heeft het trekken van een aanhanger niets te maken met het uiteindelijke label wat een auto krijgt, kijk maar naar de Volvo v60 Plugin en de Outlander PHEV (1500KG).
 

Bakkertje

Forumguru
sinds 19 januari 2013 mag je met alleen "B" wél een aanhanger trekken die zwaarder is dan het trekkende voertuig, mits het voertuig dit toestaat. Wederom mag het totaal niet boven de 3500kg uit komen.

En daarover ben ik conclaaf geweest, men weegt enkel het gewicht van de caravan en neemt van de auto het maximaal toegestane gewicht. In mijn geval: stel dat ik m'n caravan tot 1500kg vollaad dan is het maximum gewicht van mijn auto (2087 kg) 87 kg teveel voor een B rijbewijs.
Het totaalgewicht van de combinatie wordt niet gewogen. Nu is het langzaamaan dusdanig ingewikkeld geworden dat bij een controle een agent het waarschijnlijk ook niet meer weet..

Het gevolg is nu dan weer wel dat mensen dan maar een auto die onder de 2000 kg max weegt gaan rijden. En daarmee wordt de verhouding caravan vs auto weer minder en ontstaat er een minder stabiele combinatie..

Eigenlijk moet je (als je het mij vraagt) voor het goede gewoon niet te zwaar willen rijden. In mijn geval Superb + caravan van max 1500kg laad ik zoveel mogelijk in de auto aan zware spullen. En wat in de caravan gaat zoveel mogelijk op de as. De stabiliteit vind ik daarmee in orde, maar je merkt wel dat de 1.6 het dan echt zwaar heeft. Voor onze vakanties in NL gaat het prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Smir

auriga

Forumguru
Je verhaal over de 750KG en E achter B is onjuist.

@micky : Je hebt gelijk vwb het rijbewijs (ik was met name aan het kijken wat de auto wel/niet mag trekken)

Aanhanger gebruiken met rijbewijs B
U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:

  • De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
  • Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.
Wilt u met uw personenauto een zwaardere aanhanger voorttrekken (zoals een boottrailer of caravan), dan heeft u een rijbewijs BE of B+ code 96 nodig.

Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto
De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).​


Dus voor wat betreft de auto geldt dat het trekgewicht (leeg gewicht van aanhanger + daadwerkelijke lading) niet meer mag zijn dan wat het kentekenbewijs aangeeft
Voor de chauffeur met B rijbewijs geldt echter dat het gewicht van de auto + aanhanger + laadvermogen niet meer dan 3500 kg mag bedragen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Naar mijn mening is die 1000 kg een fictief getal, dat is bedacht om deze auto 'groen' te krijgen, en dit weinig met veiligheid / constructie o.i.d. te maken heeft; de octavia 2 Combi 1.9 TDI 105 pk mag bijvoorbeeld 1400 kg trekken, en zo verschillend zijn deze auto's nou ook weer niet. "de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkende voertuig" zal waarschijnlijk een stuk hoger liggen dan 1000 kg.
Hier heb ik ernstig mijn twijfels bij, energielabels, uitstootniveaus, "groenheid" van de auto worden toch bepaald zonder aanhanger erachter? Door het maximum trekgewicht te verlagen wordt ie echt niet groener.

Ik denk wel (met anderen, zoals te lezen valt) dat de auto zelf flink wordt aangepakt om hem "groen" te krijgen. Als gevolg hiervan zal de fabrikant oprecht vinden dat het maximum trekgewicht naar beneden moet. Dat zal niet een fictief getal zijn, maar een reeel bepaald getal, gebaseerd op de wijzigingen die aangebracht zijn om hem "groen" te krijgen, niet andersom. Vergeet niet dat het zeker niet gunstig is voor een fabrikant om een laag maximumgewicht te moeten publiceren, hij zal er toch minder auto's door verkopen. Jij en ik weten niet hoe verschillend de greenline en de 1.9TDi verschillen onderhuids, en al helemaal niet wat dat voor effect heeft onder zware omstandigheden.

Ik hoop net als anderen ook altijd geen mensen tegen te komen die denken dit soort regels aan hun laars te kunnen lappen. Het zal uiteraard best heel vaak goed gaan, zeker op een rustige vlakke weg. Maar het zijn wel deze mensen die problemen veroorzaken, de combinatie reageert vreemd op een onverwachte stuurcorrectie, windvlaag bij inhalen van een vrachtauto, met oververhitte motor stilvallen op de weg naar boven, geschaarde kombinatie op de weg naar beneden, met files, gewonden of erger als gevolg. Ga er maar van uit dat zo'n opgegeven gewicht inderdaad het maximum is, is voor iedereen beter. Wil je zwaarder, prima, koop/lease dan een auto die daarvoor geschikt is, die bestaan ook, dan maar niet groen.
 

andrehj

Forumguru
Ik deel je mening niet, zoals ik al refereerde zijn de auto's er niet beter op geworden met de groene regels. Waar je vroeger veel meer koppel had bij lage toeren is dat nu verdwenen, en dat is ook mijn bewuste keuze, het scheelt namelijk veel geld per maand.;)
Het hangt er maar net vanaf wat je "lage" toeren noemt. Onder de 1500 (tegenwoordig zelfs nog lager, tot 1250) leveren gedownsizede motoren inderdaad wat minder koppel, maar daarboven halen ze hun atmosferische broertjes snel in. Ik zou in ieder geval nooit meer een turboloze motor willen.
En ook aan het turbogat bij lage toeren wordt nog gewerkt, met de ontwikkeling van elektrisch aangedreven turbo's.
En, zoals je zelf al zegt, je kiest zelf voor een 1.6 TDI. Je had ook gewoon de 2.0 TDI kunnen kiezen. Die heeft stationair al veel meer koppel.
 

auriga

Forumguru
Hier heb ik ernstig mijn twijfels bij, energielabels, uitstootniveaus, "groenheid" van de auto worden toch bepaald zonder aanhanger erachter? Door het maximum trekgewicht te verlagen wordt ie echt niet groener.

Sommige auto's (bijv. BMW 320 d Efficient Dynamics met 160pk dikke diesel) mogen niet eens met een trekhaak worden uitgerust vanwege het 'groene' karakter, ik weet zeker dat deze auto makkelijk een aanhanger kan trekken.

Het verlagen van het maximale trekgewicht (of dit nu politieke of technische redenen heeft) ontmoedigt het kunnen trekken van een redelijke caravan/aanhanger. Als een greenline dit gewoon zou mogen trekken, kan dit voor menigeen een extra reden om deze 14% auto te leasen. Ook voor de particuliere rijder zou deze dan interessant worden, want de BPM op 14% auto's ligt ook een stuk lager, dus krijg je meer luxe voor hetzelfde geld.

En ja, ik geloof zeer zeker dat Skoda de greenline flink heeft geknepen om deze in het 14% segment te krijgen (langere overbrengingen, lager koppel, alles voor lagere CO2 en theoretische verbruikscijfers)
Die hard caravanners zullen deze auto toch niet gauw kiezen. Een sterkere diesel heeft dan de voorkeur en is in het dagelijks gebruik soms zelfs nog zuiniger dan een groene versie, gewoon omdat de motor minder hard hoeft te werken.
Ik spreek uit ervaring: mijn 11 jaar oude VW Bora TDI 96kW (pompverstuiver) rijdt gemiddeld 4.6 l/100km.

Je kunt auto's zo groen maken als je wilt, uiteindelijk komt het toch aan op het rechtervoetje van de chauffeur...
 
Bovenaan Onderaan