Ervaringen Octavia Greenline met Caravan trekken

RD1970

Senior Member
Het blijkt dat de greenline dus wel degelijk meer dan 1000kg geremd mag trekken (volgens de fabrikant), maar dit hangt af van het hellingspercentage.
Omdat het hellingspercentage in de Nederlandse wetgeving geen factor is, houden ze dus maar het lage trekgewicht voor de steilste helling aan (alsof je dat in Nederland zult meemaken)

Dit zijn de waarden volgens het instructieboekje:

Bekijk bijlage 32615

@auriga, het gaat bij de Greenline niet om wat hij kan, maar om wat hij mag trekken. En dat mag heeft alles met de uitstoot en dus met de bijtellingscategorie.....:(
 

Canon-Eye

Forumguru
Jammer alleen dat het op het kentekenbewijs aangegeven maximum uiteindelijk ook in het buitenland bepalend is.
Die Franse koddebeier hecht echt geen enkele waarde aan je instructieboekje... :nono:
 

auriga

Forumguru
Precies @RD1970, het wordt dus bepaald door de milieulobby en niet door de techniek.
Je zou toch ook eens een extra voordeeltje hebben aan je greenline, dat is not done in NL
 

Snorremans

Senior Member
De 1e 400 km zit er op! Prima combinatie, geen geslinger, cruisecontrol op 100 km/u. Dit is mijn 4e Skoda met caravan. De 1e was een Octavia 1.9Tdi + Dethleffs van 1380 kg beladen. De 2e was een Superb II 1,9 Tdi met de zelfde caravan. De 3e was een Superb II 1,6 Tdi ABT. En hier de laatste combinatie een O3 2.0Tdi met een nieuwe Dethleffs C'go 475EL (leeg 1010Kg) beladen 1289 Kg. T.o.v. de 3 vorige auto's meer dan voldoende vermogen. De combinatie ligt prima op de weg. Met inhalen een keer de 120 Km/h aangetikt. Geen probleem.

4.jpg 1totaal.jpg 3neuswiel.jpg 4links.jpg
 

Bijlagen

  • 2rechts.jpg
    2rechts.jpg
    578,4 KB · Weergaven: 21

andrehj

Forumguru
@Snorremans : Mooie weegschaal (en mooie combinatie!). Ik zit er over te denken om ook zo eentje te kopen (die weegschaal dus). Heeft die weegschaal ook een instelling voor vierwielige voertuigen (auto's dus)? Want dan is ie helemaal ideaal.
 

andrehj

Forumguru
Dat snap ik, maar ik zag op je foto's dat de weegschaal voor een aanhanger een speciaal menu had, waardoor je netjes de twee wielen en het neuswiel weegt en waarna het apparaat dit dan netjes voor je optelt. Ik begrijp dat zo'n functie er voor auto's niet in zit?
 

Canon-Eye

Forumguru
Let wel: het gewicht onder het neuswiel is in principe iets hoger dan de feitelijke kogeldruk, want de koppeling heeft een langere hefboom dan het neuswiel - en Moment is nu eenmaal Kracht x Arm. Dus zodra je 'm aankoppelt en het neuswiel optrekt, gaan er van die 74 kilo een paar af die er onder de as bij komen (want de totale massa verandert natuurlijk niet).

Daarom heb ik een simpel disselwegertje gekocht en die zodanig op een stukje 50mm PVC afvoerbuis geplaatst dat de hoogte vanaf de straat ca. 2 à 3 cm minder is dan de onbelaste trekhaakhoogte. Eindsituatie komt dan nagenoeg overeen met de werkelijk aangekoppelde caravan - van belang omdat het zwaartepunt onvermijdelijk hoger zit dan het hart van de as, dus een beetje voor- of achterover maakt ook verschil.
 

Snorremans

Senior Member
@Canon-Eye Die paar kilo maken mij niets uit. Ga ik ook niet merken. Rij al 10 jaar door heel Europa met een caravan en ik let nooit zo op de kogeldruk. Ik til de dissel op en als het zwaar is vind ik het prima. Het verschil tussen 25 kg en 75 kg voel ik wel. Mijn vorige caravan heb ik 1 keer op een weegbrug gewogen en deze was 75 Kg te zwaar (1300 toegestaan, 1375 gewogen). De banden, as en auto konden het eenvoudig aan (Octavia II 1.9Tdi, Superb II 1.9Tdi en als laatste een Superb II 1.6Tdi ABT). Nu dus deze nieuwe combinatie, gaat helemaal goed. Niet slingeren en meer dan voldoende vermogen. In de zomer een Zodiac in een dakkoffer op het dak (75 Kg) en een 25 Pk buitenboordmotor in de kofferbak (75 Kg) + toebehoren boot (tankje, reddingsvesten, ankertje enz.... 50 Kg). En dan nog 3 inzittenden. De auto hangt niet door (MAD luchtbalgen op 2,7 bar). Nu mooi binnen de marges. Caravan mag 1350 Kg zijn.
 

andrehj

Forumguru
De handleiding had ik intussen al gevonden, en die geeft aan dat er drie verschillende opties zijn:
  1. Aanhanger met 1 as (en kogeldruk)
  2. Aanhanger met 2 assen (en kogeldruk)
  3. Auto of camper (niet te zwaar voor de 1000 kg versie van de weger) met vier wielen.
Dat gaat dus helemaal goed komen.
Mooie foto's overigens!

Hier nog een plaatje met de mogelijkheden:
reich_weight_control_3_1.jpg
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
De handleiding had ik intussen al gevonden, en die geeft aan dat er drie verschillende opties zijn:
  1. Aanhanger met 1 as (en kogeldruk)
  2. Aanhanger met 2 assen (en kogeldruk)
  3. Auto of camper (niet te zwaar voor de 1000 kg versie van de weger) met vier wielen.
Dat gaat dus helemaal goed komen.
Mooie foto's overigens!

Hier nog een plaatje met de mogelijkheden:
reich_weight_control_3_1.jpg
Waarbij gezegd moet worden dat de wegen niet werkt voor een tandemas, de wegingen zijn zeer afwijkend in de resultaten. de overige varianten zijn wel betrouwbaar.
 

andrehj

Forumguru
Inmiddels heb ik trouwens wat reviews van de Reich caravanweger gevonden (Google daar maar eens op), en die zijn niet bijster positief. Er wordt vooral geklaagd over de grote afwijkingen.
Nog maar even niet kopen dus.
 

jonbongoofy

Forumguru
@andrehj dit is toch dezelfde als de politie gebruikt? Toen ik nog in de paardensport zat werden we regelmatig gecontroleerd met een soortgelijke weger. En je kreeg gewoon een boete als het gespan te zwaar was. Ga ervan uit dat ze wel betrouwbaar moeten zijn.
 
Bovenaan Onderaan