Ervaringen Octavia Greenline met Caravan trekken

micky

Forumguru
@auriga Ik heb wel de O3 1.6TDI DSG Greentech besteld, ik ben een die hard caravaner, maar de "gewone" greentech zal de caravan veel beter kunnen trekken dan de geknepen greenline en dit heeft gewoon te maken met de overbrengingsverhouding, los van de nadelen als minder koeling enz.
 

Desperado

Forumguru
ik weet zeker dat deze auto makkelijk een aanhanger kan trekken
Mijn auto kan ook makkelijk het dubbele trekken van wat hij mag, maar het mag niet en dat is met een reden. En niet om milieu gezeur. Tenzij dezelfde auto me precies dezelfde specificaties in andere landen wel meer mag trekken geloof ik niet in wat jij denkt zeker te weten.
 

Bakkertje

Forumguru
@micky
Voor de chauffeur met B rijbewijs geldt echter dat het gewicht van de auto + aanhanger + laadvermogen niet meer dan 3500 kg mag bedragen.

Dat klopt ten dele. Een caravan die max 1500 kg mag wegen, mag je met een B rijbewijs nog steeds niet trekken als het maximale gewicht van de auto op kenteken meer dan 2000 kg bedraagt. Het gaat dan dus niet om het daadwerkelijke gewicht maar nog steeds om het kenteken gewicht (helaas). De Nederlandse wet wijkt hierin ook af van de Europese wetgeving. De Europese wet gaat uit van het daadwerkelijke gewicht en niet van de papieren maxima. Dat heb ik ook nagevraagd bij het ministerie en is daar ook bevestigd.
De (onofficiële) reden is dat men auto's niet kan wegen bij een controle en een caravan schijnbaar wel.

Maar goed, we dwalen nu wel erg af :D
On topic: een 14% Octavia kan prima een last van 1000 kg trekken :)
 

wazda2

Actief lid
Auto is ook lastiger wegen zitten veel meer variabelen in dan een caravan. Benzine/diesel, personen, versnaperingen, denk dat het idee van het papieren maximum gewicht te gebruiken heel wat discussie/ bezwaarschriften voorkomt. En eerlijk gezegd denk ik dat de gemiddelde vakantieganger zijn aanhanger beter weegt dan wat er allemaal in de auto verdwijnt of er extra bovenop wordt meegenomen. ;)
 

micky

Forumguru
tja, hoe dan ook, bij een controle wordt alles gewogen, dus auto incl. personen en caravan en als je dan weet dat je op het randje beladen bent voelt dat toch niet prettig kan ik je vertellen, we mochten wel door, vorig jaar :)
 

stradje

Actief lid
Wij hebben dit jaar zo'n lief klein Eriba Puckje gekocht met een maximumgewicht van 750kg, dus zonder eigen kenteken. Dat ligt zalig achter de wagen. Eigenlijk voel je het nauwelijks, afgezien van de trekkracht. 100-105 op de CC zat ons verbruik zo rond de 1:16. Ons overall gemiddelde van alle ritten ligt op 1:22 (zie handtekening voor een link naar spritmonitor). Eigenlijk viel me die 1:16 wel mee, want je frontaal oppervlak is natuurlijk een stuk groter.
 

King Catan

Nieuw lid
Deze zomer met Octavia Combi 1.4 TSI Automaat en Hobby caravan 1180 kg leeg gewicht (max 1500 kg beladen) op vakantie geweest. Snelheid tot 95 ging wel. Daarboven begon de caravan regelmatig te zwabberen. Gelukkig werkt TSC goed maar het was geen pretje.

Zouden hulpveren dit voorkomen en zijn er meer berijders met deze ervaring?
 

andrehj

Forumguru
Snelheid tot 95 ging wel. Daarboven begon de caravan regelmatig te zwabberen. Gelukkig werkt TSC goed maar het was geen pretje.
Zouden hulpveren dit voorkomen en zijn er meer berijders met deze ervaring?

Belangrijkste is uiteraard een juiste belading, dus voldoende kogeldruk en massa laag concentreren laag, zo dicht mogelijk bij de as. Dus geen fietsen hoog achterop de caravan!

De auto zal met stijvere veren iets stabieler worden. Je vering kun je verstijven met hulpveren, verlagingsveren of luchtbalgen in de bestaande veren.
 
Ondertussen heb ik een caravan gekocht. Mede op aanraden van de mensen hier op het forum besloten het "veilig" te gaan doen. Ik heb een Adria A430 gekocht van 775kg leeg die maximaal tot 1000kg beladen mag worden. Zo kan mijn lieftallige echtgenote toch lekker wat spulletjes meenemen. Ook vanwege het feit dat ik geen ervaring heb met caravan rijden vond ik dit een verstandige keuze. Nu hoop ik wel dat ik de Eibach verlagingveren "nodig" heb.;) Ik heb het weekend de auto van @Skoda liefhebber 1 mogen proberen bij de meeting in Nuenen. Dat viel helemaal niet tegen. Is niet zo stug als ik dacht! Nog bedankt daarvoor!
 

Vanenkelen

Forumguru
Sommige auto's (bijv. BMW 320 d Efficient Dynamics met 160pk dikke diesel) mogen niet eens met een trekhaak worden uitgerust vanwege het 'groene' karakter, ik weet zeker dat deze auto makkelijk een aanhanger kan trekken

Dat is toch niet helemaal waar... Een collega van mij heeft deze auto (vorige model) en heeft eea uitgezocht. Onderdeel van de efficiënt dynamics aandrijflijn is in ieder geval een aangepast vliegwiel (lichter of zwaarder dat weet ik even niet meer) dat niet tegen de hogere belasting van een caravan of aanhanger kan.
 
@Joske tnx! Mijn 2 gasten vonden het erg leuk! Mijn vader staat voor de keuze van een nieuwe auto, dus de meeting was ook erg leuk voor hem. Ennnnn, alle bonnetjes zijn op gegaan! Nog bedankt daarvoor!! ;)
 

derf

Senior Member
@King Catan Ik rijd ook met een 1.4 tsi en een caravan erachter met een gelijk gewicht als de jouwe. Ik heb er hulpveren onder en ik kan je vertellen dat die het probleem niet oplossen. Laatst met een gelijke auto met eibachveren eronder gereden en dat ligt wel een stuk strakker. Dus die gaan er bij mij eerdaags ook onder
 
Wij hebben achter onze Skoda Octavia 1.6 DSG een caravan hangen die tussen de 1400 en 1500 kg weegt. OOk wij hadden last van het slingeren, hiervoor een Superb II 2.0 tdi DSG gehad en nooit ergens last van gehad. Echter hebben we de caravan opnieuw ingeladen en alles anders verdeeld en een kogeldruk genomen van 80 kg. De vakantie naar Frankrijk is heel goed bevallen cruise control gehad op 95 a 100 km/u. De enige momenten dat we hem iets meer voelde was bij het inhalen van een auto ambulance. Ook een stukje 120 km/u gereden bij het inhalen van een vrachtwagen ook dit maal geen probleem. Dus kijk goed naar de lading en maak de auto zwaar i.p.v. alles in de caravan.

Auto is wel gechipt, dit rijdt wel heel plezierig in de bergen met caravan.
 

MaRco2

Forumguru
@micky : Je hebt gelijk vwb het rijbewijs (ik was met name aan het kijken wat de auto wel/niet mag trekken)

Aanhanger gebruiken met rijbewijs B
U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:

  • De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
  • Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.
Wilt u met uw personenauto een zwaardere aanhanger voorttrekken (zoals een boottrailer of caravan), dan heeft u een rijbewijs BE of B+ code 96 nodig.

Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto
De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).​


Dus voor wat betreft de auto geldt dat het trekgewicht (leeg gewicht van aanhanger + daadwerkelijke lading) niet meer mag zijn dan wat het kentekenbewijs aangeeft
Voor de chauffeur met B rijbewijs geldt echter dat het gewicht van de auto + aanhanger + laadvermogen niet meer dan 3500 kg mag bedragen.


Dus nu hoef ik me niet meer aan de 1.172 (of kunnen we de 1.272 kg rijklaargewicht hanteren?) te houden, wat waarschijnlijk toch al niet lukte met de Adria Adora 482PS.:)

Voorheen zat ik altijd leeg over de 1.500 kg (en mocht 1.600 kg er achter) met de Outlander 2.4.

Nu kan ik dus gewoon zonder gezeur die 1.500 kg aan houden (wat krapjes is.... ik heb namelijk net een tandemasser van totaal 2.700 kg afgehaald van de week, leeg 631 kg, dus met de 10% overschrijding is 950 kg er op net de grens.:)

Dat is ook hooguit wat er op zal komen voorlopig, maar op termijn moet er wel een zwaardere trekauto bij komen als er zwaardere auto's opgehaald zouden worden uit het buurland.:)

Zo'n autotransporter (al eerder eentje achter de Octavia gehad, leeg dan) is enorm stabiel, niet vergelijkbaar met een caravan.
 

MaRco2

Forumguru
Dé reden dat ik geen GreenLine zou nemen, is het veel te lage trekgewicht.

De normale 1.6TDI 105 5V mocht overigens 1.500 kg hebben. Net als de Superb 1.6TDI GL.


In het verleden (toen ik nog op 50 km afstand woonde) voor het trekken van een autotransporter de Pajero Sport van mijn pa geleend (mag 2.800 kg aan de knobbel hebben, weegt leeg ook weer meer dan 1.900 kg, dan blijft er ook weinig over tot de 3.500 kg om mee te nemen.... achteraf gezien zat ik er met de Aygo vanuit België nog over heen ook.).

Kar + citybug was plm. 1.300-1.400 kg. Oeps... het mooie was... mijn toenmalige Outlander Sport 2.0 (1.500 kg trekgewicht), trok die kar (leeg met terugbrengen) solo gewoon een stuk beter.
 

auriga

Forumguru
Het blijkt dat de greenline dus wel degelijk meer dan 1000kg geremd mag trekken (volgens de fabrikant), maar dit hangt af van het hellingspercentage.
Omdat het hellingspercentage in de Nederlandse wetgeving geen factor is, houden ze dus maar het lage trekgewicht voor de steilste helling aan (alsof je dat in Nederland zult meemaken)

Dit zijn de waarden volgens het instructieboekje:

ImageUploadedByTapatalk1416750845.505479.jpg
 
Bovenaan Onderaan