Ervaringen Octavia PHEV

Jessedew

Forumguru
@Jessedew voor mij een nobrainer inderdaad.

Hoe dan ook ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Goede tips! Tank altijd 98, maar die halve tank, ja dat is wel een goeie, die zou ik zelf na 1 of 2 x tanken ook wel verzinnen, maar hele goeie, waarom zou je extra ballast meenemen terwijl je het meestal niet nodig hebt.

Had eerder al gekeken naar de wegenbelasting, die is met 300kg extra gewicht wel iets meer, maar ook niet schokkend. Kost per 3 maanden, zo'n 80 euro meer, (op benzine kan je voor 80 euro 650 km rijden) op stroom zo'n is dat zo'n 130 kwh wat je wel eerst ff moet compenseren.

weliswaar is dat niet heel voordelig, als ik het zo eens bekijk, maarja benzine zal niet goedkoper worden in de toekomst en stroom kan je altijd wel goedkoper dan standaard tarief uit het stopcontact halen (met een dynamisch contract.) en stroom is obv 40 ct kwh ook al helft goedkoper dan rijden op benzine.

Onderhoud (oliewissel) laat ik nu ook jaarlijks doen, dus dat zal niet extra veel kosten tov de huidige auto, in het begin heb je garantie, dus dan is het hopelijk de eerste paar jaren alleen een olie wissel en misschien wat vloeistoffen / banden. Als ik doorrij met mijn huidige auto ga ik waarsch richting de 2.000 euro per jaar aan onderhoud.

Echt voordelig is het natuurlijk niet om een nieuwere auto kopen, dus wat voor mij telt is ook het uiterlijk en alle opties die erin zitten.

Rob

Forumguru
Wat ik in de bediening nog mis (of niet kan vinden) is instellingen voor de instapverlichting.

Het valt me op dat de hemellampjes van de achterbank direct uitgaan als je de achterdeur sluit.
M'n zoontje van 6 zit dan direct in het donker en moet dan op de tast de gordel vastmaken. Er zijn hier vast vaders of moeders met ervaring die weten dat de meeste kinderen van 6 soms wel maar lang niet altijd even rustig gaan nadenken hoe ze dat kunnen oplossen:D

Bij de voordeuren gaat de binnenverlichting pas uit als je de auto op contact zet.

Lang verhaal kort:
Weet iemand of ergens in te stellen is dat de binnenverlichting bij de achterbank net zolang aanblijft als bij de voorstoelen? (zoals het trouwens ook in de Leon PHEV was)

Laatst bewerkt:
Volgens mij is het niet in te stellen ergens in het menu.. ik ervaar het zelfde ‘probleem’
Enige wat je kunt doen is bovenaan op de console van de bediening de instelling even veranderen.. van deur open/dicht. Alternatief is even zelf de bestuurders deur op een kiertje houden..

• Leuk
Waarderingen: Rob

Rob

Forumguru
Die "work arounds" gebruik ik inmiddels ook inderdaad.
Ach ja, nog een paar maandjes, dan is het weer lekker lang licht buiten en hebben we 't het niet meer nodig:D

Jessedew

Forumguru
https://www.autohoogenboom.nl/voorr...oel-stuurverwarming-518996017/?soort=occasion

ik ga morgen bij deze auto kijken, lijkt voor mij wel genoeg opties te hebben, acceptabele prijs, maarja Skoda hoogenboom wordt je niet vrolijk van als je die googeld. De druk staat er wel op, ik belde vandaag, maar woensdag komt er al iemand anders voor deze auto. Dus het is kiezen of naast de pot pissen. Weet ook niet hoe ik me zou voelen als ik woensdag een afspraak zou hebben staan. Opzich waren ze daar dan wel weer transparant over.

EdwardP

Actief lid
Mooie auto, zo te zien lekker compleet. Ik zou me alleen niet onder druk laten zetten bij zo'n grote aanschaf.
Als deze verkocht wordt, is er vast wel weer een andere te vinden.

Rhodez

Actief lid
En besef je dat dit een importauto is. Hoeft niks mis mee te zijn uiteraard, maar kan wel risico zijn.

Jessedew

Forumguru
Dat klopt idd. Weinig geschikt nederlands aanbod te vinden (wat opzich wel prima is natuurlijk, dan rijdt men er gewoon in) zal wel navraag doen hoe het importeren is gegaan.

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Zal toch wel een aantoonbare onderhoudshistorie bij zitten, ga ik gemakshalve even vanuit?
Een iV van 4 jaar en meer dan 50d km, zou toch tenminste 3 servicebeurten moeten hebben gehad…?

Rob

Forumguru
Volgens mij is het niet in te stellen ergens in het menu.. ik ervaar het zelfde ‘probleem’
Enige wat je kunt doen is bovenaan op de console van de bediening de instelling even veranderen.. van deur open/dicht. Alternatief is even zelf de bestuurders deur op een kiertje houden..
Hier nog even op terugkomen.. Dinsdagavond extra op gelet maar zodra m'n zoontje de achterdeur dichtdoet gaat gelijk het licht daar uit, ook als ik de voordeur open laat. Lampjes voor branden dan wel. @Antera , jij nog iets in je hoge hoed om de achterdeurlampjes langer te laten branden?
Grappig, in de Leon PHEV was de binnenverlichting erg fel en bleef voor en achter aan, nu is het precies andersom:pardon:

kem2024

Nieuw lid
Vraagje over snelheid en comfortabel rijden.
2024 1.4 TSI iV octavia combi sport business winterbanden 17" 2.7 bar.
Afgelopen week van Nl naar Oostenrijk in Duitsland gemerkt dan boven de 160 km/h de wagen mijn inziens teveel zwabbert en boven de 180 km/h was het niet fijn rijden. Met mijn vorige seat leon fr station met de benzine uitvoering was het tot ruim boven de 200 km/h meer dan ok.
Wie heeft soort gelijke ervaring?
En is dit gewoon zo of dealer bezoekje?
Hoor graag

EdwardP

Actief lid
Zijn de winterbanden geschikt voor hoge snelheden? En zwaar geladen?
Je zou verwachten dat de auto niet moet zwabberen op die snelheden.

kem2024

Nieuw lid
2 personen en normaal beladen. Geen idee hoge snelheid. Maar wat is hoog 200 moet toch kunnen met deze banden.

kem2024

Nieuw lid
Wintercollectie ts830p 17 205/55

Contiwintercontact ts830p 205/55 17

Bijlagen

• Screenshot_20250207_200944_Chrome.jpg
    Screenshot_20250207_200944_Chrome.jpg
    528,1 KB · Weergaven: 7

kem2024

Nieuw lid
ik moest even naar de auto. Wat voor letter waar?

Bijlagen

• 20250207_202707.jpg
    20250207_202707.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 14

Tman0961

Forumguru
De H. Snelheidsindex is 210km/h. Dus dat is prima.

Heb je met zomerbanden een vergelijkbare rit met dezelfde snelheden gemaakt? Ik heb dezelfde ervaring gehad met het wisselen naar winterbanden. Op zomerbanden prima, op winterbanden onprettig zwabberig bij 180km/h plus.
Je zou volgende keer eens een ander merk winterbanden kunnen proberen.

• Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan