Ervaringen Octavia PHEV

jesse_s93

Forumguru
Dat is normaal @Rhodez. Voor elektrische auto's wordt vaak gerekend met 3/5e wat je in de winter nog zou moeten halen. Dan ligt die 37km wel in lijn met de verwachting. Als ik hem tot 100% zou laden heb ik ook tussen de 35-40km in mijn display staan, in de zomer red ik de 55 zeker en bij veel b-wegen red ik de 60 ook wel.

De verwarming en winterbanden (in mijn geval) helpen allemaal (niet) mee met betrekking tot de actieradius.
 

PizzaPieter

Donateur
ANWB:
"Een elektrische auto functioneert eigenlijk het best als het tussen de 20 en de 25 graden is. Komt de temperatuur onder de 18 graden, dan kun je dit al merken in bijvoorbeeld je bereik. Bij vrieskou is de elektrische auto dan ook op zijn slechtst."

EV Kenniscentrum:
"Een aantal oorzaken van een lagere actieradius in de winter zijn:
  1. Het verwarmen van de cabine kost energie
  2. Lagere spanning in de banden door de kou en daardoor meer rolweerstand
  3. Hogere luchtweerstand door koudere lucht
  4. Koude batterijen leveren minder vermogen
Je gaat dus méér energie gebruiken om met hetzelfde comfort als in de zomer te kunnen rijden."
 

Rhodez

Actief lid
OK, helder. Dank. Dan weet ik in ieder geval dat er niets met de accu is. Reden dat ik het vraag is dat een paar maanden nadat ik de auto had gekocht bij een andere dealer een zomercheck liet doen en daaruit naar voren kwam dat het niveau van de koelvloeistof van de accu veel te laag was. Is toen na veel gedoe (Pon... :pieker:) onder garantie aangevuld. Ik wilde dus even checken of dat niet nadelig is geweest voor de capaciteit, maar gelukkig niet.
 
Ik had vandaag 40 staan, maar volgens mij in de zomer zelfs een keer 70 gehad. Wat hij aangeeft haalt hij niet altijd trouwens.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik snap je zorg @Rhodez maar dit is redelijk normaal. Ik wil nog wel eens met de stoelverwarming aan en de verwarming uit rijden. Dat gaat op zich nog wel. Een andere truuc om iets meer uit je accu te halen is om gebruik te maken van de ingestelde vertrek tijd. De accu wordt dan op het laatste moment voor vertrek tot 100% geladen. Die is dan warm en daarmee haal je er iets meer uit. Verwacht daar geen wonderen van maar het scheelt ietsjes voor mijn gevoel (1 - 3 kilometer in mijn geval)
 

Jessedew

Senior Member
Ik overweeg een phev te kopen, rij ongeveer 10.000 km per jaar. ik begrijp dat hij tussen de 17 en 20 kwh stroom verbruikt per 100km? uitgaande van 41 cent kwh, mijn contract tot 2027, rij je de helft goedkoper dan benzine. (Benzine octavia 3, 1 op 16 = 6,25 L x € 2,25 = € 14 per 100 km.) Tov stroom 20 kwh = € 8,2 per 100km. Uiteraard kan ik eerst nog gratis laden met mijn energie contract en extra opwek tov huidige verbruik. Of in 2027 overschakelen op dynamisch zodat je ook gunstig kan laden. We zullen veelal elektrisch kunnen rijden (5000km per jaar) en met name langere familie en (caravan) vakantie ritten hybride uitvoeren. Rest is vaak maar max 20km, boodscha, zwemles, etc. Woon werk verkeer is er weinig, doe ik met de motor. Met deze gedachte is een hybride een no brainer toch?
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@Jessedew voor mij een nobrainer inderdaad. Je moet er wel rekening mee houden dat een hybride zwaarder is dan een normale benzine uitvoering en dat je daardoor meer belasting betaald. Als ik naar mezelf kijk tank ik (los van de vakantie ritten) 1x per 2000 kilometer. De rest rijd ik elektrisch waarbij de stroom zelf opwek.
Dus ja je redenering klopt vrij aardig, totale kosten zul je iets verder door moeten rekenen en ook rekening houden met de belasting en het onderhoud (de mijne krijgt ieder jaar of 15000 kilometer een beurt, bij benzine is dat wellicht anders).

Hoe dan ook ik heb er geen seconde spijt van gehad.
 

Rhodez

Actief lid
Voor mij was het ook een nobrainer. Ik denk dat ik nog wel minder tank dan Bakkertje. Omdat ik dat zo weinig doe, tank ik maar een halve tank vol en voor de zekerheid met Euro98, omdat Euro95 vocht aantrekt als die te lang in de tank zit. Is voor jou misschien ook iets om rekening mee te houden.

Ik heb overigens wel specifiek een eigen laadpaal genomen die qua laden zich echt richt op de overproductie van de zonnepanelen. Dus is bij mij een Zappi geworden. Daar kun je in de toekomst ook heel goed op basis van het dynamisch contract laden, waarbij hij rekening houdt met de goedkope perioden. Let wel op: de accu van 10 kwh is op zich zo vol, dus je houdt alsnog wel overproductie over in de zomer.

Qua caravanritten: houdt er wel rekening mee dat de auto op het kentekenbewijs trekgewicht heeft. Dat is niet bij alle Octavia IV's het geval heb ik begrepen en als dat er niet is, dan kun je ook naderhand dit niet aanpassen en dus geen caravan trekken. De mijne was gelukkig niet geïmporteerd en had al een trekhaak en trekgewicht.
 

Jessedew

Senior Member
@Jessedew voor mij een nobrainer inderdaad.

Hoe dan ook ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Goede tips! Tank altijd 98, maar die halve tank, ja dat is wel een goeie, die zou ik zelf na 1 of 2 x tanken ook wel verzinnen, maar hele goeie, waarom zou je extra ballast meenemen terwijl je het meestal niet nodig hebt.

Had eerder al gekeken naar de wegenbelasting, die is met 300kg extra gewicht wel iets meer, maar ook niet schokkend. Kost per 3 maanden, zo'n 80 euro meer, (op benzine kan je voor 80 euro 650 km rijden) op stroom zo'n is dat zo'n 130 kwh wat je wel eerst ff moet compenseren.

weliswaar is dat niet heel voordelig, als ik het zo eens bekijk, maarja benzine zal niet goedkoper worden in de toekomst en stroom kan je altijd wel goedkoper dan standaard tarief uit het stopcontact halen (met een dynamisch contract.) en stroom is obv 40 ct kwh ook al helft goedkoper dan rijden op benzine.

Onderhoud (oliewissel) laat ik nu ook jaarlijks doen, dus dat zal niet extra veel kosten tov de huidige auto, in het begin heb je garantie, dus dan is het hopelijk de eerste paar jaren alleen een olie wissel en misschien wat vloeistoffen / banden. Als ik doorrij met mijn huidige auto ga ik waarsch richting de 2.000 euro per jaar aan onderhoud.

Echt voordelig is het natuurlijk niet om een nieuwere auto kopen, dus wat voor mij telt is ook het uiterlijk en alle opties die erin zitten.
 

Rob

Forumguru
Wat ik in de bediening nog mis (of niet kan vinden) is instellingen voor de instapverlichting.

Het valt me op dat de hemellampjes van de achterbank direct uitgaan als je de achterdeur sluit.
M'n zoontje van 6 zit dan direct in het donker en moet dan op de tast de gordel vastmaken. Er zijn hier vast vaders of moeders met ervaring die weten dat de meeste kinderen van 6 soms wel maar lang niet altijd even rustig gaan nadenken hoe ze dat kunnen oplossen:D

Bij de voordeuren gaat de binnenverlichting pas uit als je de auto op contact zet.

Lang verhaal kort:
Weet iemand of ergens in te stellen is dat de binnenverlichting bij de achterbank net zolang aanblijft als bij de voorstoelen? (zoals het trouwens ook in de Leon PHEV was)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het niet in te stellen ergens in het menu.. ik ervaar het zelfde ‘probleem’
Enige wat je kunt doen is bovenaan op de console van de bediening de instelling even veranderen.. van deur open/dicht. Alternatief is even zelf de bestuurders deur op een kiertje houden..
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Rob

Forumguru
Die "work arounds" gebruik ik inmiddels ook inderdaad.
Ach ja, nog een paar maandjes, dan is het weer lekker lang licht buiten en hebben we 't het niet meer nodig:D
 

Jessedew

Senior Member
https://www.autohoogenboom.nl/voorr...oel-stuurverwarming-518996017/?soort=occasion

ik ga morgen bij deze auto kijken, lijkt voor mij wel genoeg opties te hebben, acceptabele prijs, maarja Skoda hoogenboom wordt je niet vrolijk van als je die googeld. De druk staat er wel op, ik belde vandaag, maar woensdag komt er al iemand anders voor deze auto. Dus het is kiezen of naast de pot pissen. Weet ook niet hoe ik me zou voelen als ik woensdag een afspraak zou hebben staan. Opzich waren ze daar dan wel weer transparant over.
 

EdwardP

Actief lid
Mooie auto, zo te zien lekker compleet. Ik zou me alleen niet onder druk laten zetten bij zo'n grote aanschaf.
Als deze verkocht wordt, is er vast wel weer een andere te vinden.
 

Rhodez

Actief lid
En besef je dat dit een importauto is. Hoeft niks mis mee te zijn uiteraard, maar kan wel risico zijn.
 

Jessedew

Senior Member
Dat klopt idd. Weinig geschikt nederlands aanbod te vinden (wat opzich wel prima is natuurlijk, dan rijdt men er gewoon in) zal wel navraag doen hoe het importeren is gegaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Zal toch wel een aantoonbare onderhoudshistorie bij zitten, ga ik gemakshalve even vanuit?
Een iV van 4 jaar en meer dan 50d km, zou toch tenminste 3 servicebeurten moeten hebben gehad…?
 

Rob

Forumguru
Volgens mij is het niet in te stellen ergens in het menu.. ik ervaar het zelfde ‘probleem’
Enige wat je kunt doen is bovenaan op de console van de bediening de instelling even veranderen.. van deur open/dicht. Alternatief is even zelf de bestuurders deur op een kiertje houden..
Hier nog even op terugkomen.. Dinsdagavond extra op gelet maar zodra m'n zoontje de achterdeur dichtdoet gaat gelijk het licht daar uit, ook als ik de voordeur open laat. Lampjes voor branden dan wel. @Antera , jij nog iets in je hoge hoed om de achterdeurlampjes langer te laten branden?
Grappig, in de Leon PHEV was de binnenverlichting erg fel en bleef voor en achter aan, nu is het precies andersom:pardon:
 
Bovenaan Onderaan