Ik denk dat de combinatie zware auto en geen strakke vering zoals de leon fr het probleem is.
Sorry, ik werd hiermee op het verkeerde been gezet. Ik snap wat je bedoelt nu.
Dus met zomerbanden 200 geen probleem? Dan moet ik denk ik toch de vering eens na laten kijken.
Bij 200km/h rijd gedraagt een auto zich echt anders dan bij normale snelheden. Bij de meeste auto’s waarin ik gereden heb werd het boven de 160-170km/h zoekeriger en onrustiger. Ik herken dat dit specifieke effect door winterbanden versterkt kan worden.
Alleen de high-end automerken/modellen of specifiek aangepaste voertuigen hebben dit een stuk minder.
Zit er op jouw uitvoering DCC op of heb je een sport-onderstel?
Dat de wagen met winterbanden meer “onzeker” voelt, snap ik. Dat hij dit op zomerbanden min of meer ook doet vind ik minder logisch. Dus ik kan me voorstellen dat je dit met de garage opneemt; wellicht controleren van de balancering van de wielen, uitlijning, ophanging, stuurinrichting, etc.
Ook kan ik me goed voorstellen dat je misschien appels met peren vergelijkt in zin van jou vorige wagen; Leon en je huidige wagen. Ik denk dat er een groot verschil is in weggedrag en wegligging al dan niet op hoge snelheid.
De superb is bijvoorbeeld berucht om het deinen en zoeken door de keuze voor comfort-achtige schokbrekers. Ik kan dit omzeilen met DCC op sportstand. Bij eerdere modellen hebben velen er een serie Eibach onder gezet waarmee dit ook opgelost was.
Dat maakt dat ik trouwens ook wel benieuwd ben of anderen met dezelfde Octavia jouw ervaringen herkennen, omdat ik niet beter weet dat bovenstaande een Superb “producteigenschap” is.
Als je geen DCC hebt, en er niets uit je garagebezoek komt, ben ik bang dat een aanpassing in het onderstel de enige oplossing is die overblijft.