Ervaringen Octavia PHEV

kem2024

Nieuw lid
Ja, met zomerbanden hetzelfde met deze auto. Met winterbanden erger. Ik denk dat de combinatie zware auto en geen strakke vering zoals de leon fr het probleem is. En hert is lease dus effe andere banden zit er niet in.
 

Tman0961

Forumguru
En de belading is ook iets om in je achterhoofd te houden. Dat doet ook veel qua wegligging. Jij hebt het met zomer en winterbanden zeg je, rijd je dan met zomerbanden ook met zo’n zware belading?

Kijk eens hoe het gaat zonder zware belading.
 

kem2024

Nieuw lid
Ik heb eigenlijk nooit zware belading. Ik was afgelopen week skiën met z'n tweetjes dus alleen wat kleding en ski schoenen mee. Dus dat is ook eigenlijk net niks.
ik ga het de lease maatschappij melden en dan zien we wel. Uitlijning laten nakijken lijkt mij een logische.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Er zit in het diepere/grovere profiel van winterbanden een klein beetje meer beweging, of dat hier aan de hand is??
Maar het kan (een deel van) de oorzaak zijn.
 

hemi24

Forumguru
En misschien toch iets meer bandenspanning (achter)?
Wat staat er in het tankklepje, voor zware belading? Dit kun je namelijk ook aanhouden voor hoge snelheden.
 

Tman0961

Forumguru
Ik denk dat de combinatie zware auto en geen strakke vering zoals de leon fr het probleem is.
Sorry, ik werd hiermee op het verkeerde been gezet. Ik snap wat je bedoelt nu.

Dus met zomerbanden 200 geen probleem? Dan moet ik denk ik toch de vering eens na laten kijken.

Bij 200km/h rijd gedraagt een auto zich echt anders dan bij normale snelheden. Bij de meeste auto’s waarin ik gereden heb werd het boven de 160-170km/h zoekeriger en onrustiger. Ik herken dat dit specifieke effect door winterbanden versterkt kan worden.
Alleen de high-end automerken/modellen of specifiek aangepaste voertuigen hebben dit een stuk minder.

Zit er op jouw uitvoering DCC op of heb je een sport-onderstel?

Dat de wagen met winterbanden meer “onzeker” voelt, snap ik. Dat hij dit op zomerbanden min of meer ook doet vind ik minder logisch. Dus ik kan me voorstellen dat je dit met de garage opneemt; wellicht controleren van de balancering van de wielen, uitlijning, ophanging, stuurinrichting, etc.

Ook kan ik me goed voorstellen dat je misschien appels met peren vergelijkt in zin van jou vorige wagen; Leon en je huidige wagen. Ik denk dat er een groot verschil is in weggedrag en wegligging al dan niet op hoge snelheid.
De superb is bijvoorbeeld berucht om het deinen en zoeken door de keuze voor comfort-achtige schokbrekers. Ik kan dit omzeilen met DCC op sportstand. Bij eerdere modellen hebben velen er een serie Eibach onder gezet waarmee dit ook opgelost was.
Dat maakt dat ik trouwens ook wel benieuwd ben of anderen met dezelfde Octavia jouw ervaringen herkennen, omdat ik niet beter weet dat bovenstaande een Superb “producteigenschap” is.

Als je geen DCC hebt, en er niets uit je garagebezoek komt, ben ik bang dat een aanpassing in het onderstel de enige oplossing is die overblijft.
 
Laatst bewerkt:

Jessedew

Senior Member
Leuke discussie, maar terecht punt hierboven. Het is leuk als je auto 200kmh kan, maar dat is toch niet iets wat je langere tijd gaat doen? Oke ik heb in Duitsland ook weleens geprobeerd de topsnelheid te halen, maar ik denk niet dat het fair is om te verwachten dat de auto bij 200kmh nog koersvast is. 160kmh langere tijd is denk ik hard zat en waar in het design rekening mee gehouden is. Alles erboven is toch meer voor de racemonsters.
 

kem2024

Nieuw lid
Sorry, ik werd hiermee op het verkeerde been gezet. Ik snap wat je bedoelt nu.
Erwin: Met veel peugeots(508, 406, 308) had ik dit ook. Bij de A3 sportswagon, Peugeot 308sw 2021, Seat Leon FR 2022 had ik dit dus niet.
Zit er op jouw uitvoering DCC op of heb je een sport-onderstel?
Erwin: geen idee het is een Sportline business uit 2024 met automaat. Hoe kom ik daar achter? Ik heb een beetje van alles uitgeprobeerd in het menu en de s stand op automaat maar voel geen stuggere auto. (De seat Leon FR had dat wel)
Dat de wagen met winterbanden meer “onzeker” voelt, snap ik. Dat hij dit op zomerbanden min of meer ook doet vind ik minder logisch. Dus ik kan me voorstellen dat je dit met de garage opneemt; wellicht controleren van de balancering van de wielen, uitlijning, ophanging, stuurinrichting, etc.
Erwin: Ga ik doen
Dat maakt dat ik trouwens ook wel benieuwd ben of anderen met dezelfde Octavia jouw ervaringen herkennen, omdat ik niet beter weet dat bovenstaande een Superb “producteigenschap” is.
Erwin: Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Als je geen DCC hebt, en er niets uit je garagebezoek komt, ben ik bang dat een aanpassing in het onderstel de enige oplossing is die overblijft.
Erwin: wat kost zo'n grapje nieuwe veren?
Dank voor je reactie.
Mijn reacties bovenin erbij gezet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

kem2024

Nieuw lid
Leuke discussie, maar terecht punt hierboven. Het is leuk als je auto 200kmh kan, maar dat is toch niet iets wat je langere tijd gaat doen? Oke ik heb in Duitsland ook weleens geprobeerd de topsnelheid te halen, maar ik denk niet dat het fair is om te verwachten dat de auto bij 200kmh nog koersvast is. 160kmh langere tijd is denk ik hard zat en waar in het design rekening mee gehouden is. Alles erboven is toch meer voor de racemonsters.
Hoi, ik ben wel iemand die indien mogelijk langere tijd op hogere snelheid rijd als dat kan (lees 180). En ja 160 is hard zat maar bij vorige auto's was 180 geen enkel probleem. En ik mag van mijn vrouw toch niet harder dan 180. Maar in deze auto valt ze niet meer in slaap door het gedein .
 

canth

Actief lid
Ik kan in ieder geval bevestigen dat met een ander onderstel (eibach veren + bilstein dempers) het geen enkel probleem is om langere tijd hard te rijden. Ben twee keer naar duitsland geweest sinds ik de auto heb en beide keren was de auto koersvast tot ver boven de 160/170. Dat is overigens met 18" velgen en all-season banden gemonteerd.
Bij vorige auto's heb ik dit wel meegemaakt. Alfa 147 met 15" lichtmetaal gleed bij hoge snelheden uit flauwe bochten, de Seat Leon met 17" lichtmetaal lag bij die snelheid nog als op rails.. Beide auto's hadden een 140pk diesel moter.
 

hemi24

Forumguru
@Jessedew : die discussie is hier al eens gevoerd: volgens sommigen “past” de mat uit de O3, maar persoonlijk vind ik het er behoorlijk “crappy” uitzien, met de missende strook van 4 a 5 cm die je tekort komt…

 
Tja, de O3 mat in de O4 past niet 100%. Je houd aan het eind 2-3cm over. @dnlffn heeft de specifieke mat gekocht voor de O4. Bevalt dat? Met die 2 vakken? Is overigens een duur ding. Persoonlijk lijkt het mij niks…

Ik gebruik in de O4 die O3 mat. Heb ik gratis verkregen. Tweedehands zijn die niet zo duur. En die pleur ik dr alleen in als ik m nodig heb. Verder staat ie gewoon op zn kant in de berging en zal t mij verder jeuken dat ie niet precies exacto op maat is..

Houd er rekening mee met zo’n vaste schaal-bak dat je dan niet meer bij het opbergvak kunt zodra er een beetje lading op ligt..
 

Jessedew

Senior Member
Ik denk dat ik in eerste instantie gewoon maar de huidige plastic mat uit de Octavia 3 haal thuis, voor aflevering (gok erop dat de dealer dat niet doorheeft dat die er niet meer in ligt) en er ligt er nog 1 onder natuurlijk, je kijkt niet op het reservewiel. Daarnaast, had die maar meer moeten bieden voor mijn inruil auto. Als die iets te klein is, past die in elk geval wel. Ik denk dat het voor mij op het eerst oog afdoende is. Iets anders bestellen kan altijd nog. Inruilen en erna alsnog de mat opeisen niet :ROFLMAO: nu al spijt dat ik destijds nog de waterpomp en remblokken heb laten vervangen en een nieuwe bestuurdersmat besteld heb dit jaar. (maargoed had ook gekund dat ik nog een jaar met de O3 had rondgereden, was nog niet zeker van verkoop, dus het is zo, achteraf is het altijd...)
 

Jessedew

Senior Member
Ben ik weer met een vraag :pardon:
Ik wil nog een thuislader bestellen, wel zo handig voordat de auto komt, eind februari.

Zoals je ziet in onderstaande foto's, ik zou theoretisch met 5 meter uit kunnen komen, maar moet ik de auto altijd voor het laden met de neus op de oprit parkeren, en de weg erachter is druk met fietsers etc, dus parkeer daarom liever achteruit, om ongelukken te voorkomen. Daarom ben ik op zoek naar een oplader van 10 meter. (hoef ik ook niet door de heg te lopen voor het opladen)
Stopcontact zit aan de rechterkant (en komt misschien ooit wel een laadpaal, maar nu nog niet iig)
20250216_121717_resized.jpg

20250215_153541_resized.jpg

https://evplug.eu/products/skoda-oc...aden-en-memory-functie?variant=47123736199502
299 zonder tas

https://voldt.nl/products/type-2-23...8a-16a-3-7kw-laadkabel?variant=46875719663950

https://www.wallboxdiscounter.com/nl/loady-type-2-schuko-verstelbare-thuislader.html?id=270224992
225 (zonder tas)

https://www.bol.com/nl/nl/p/univers...g.2_49_50.51.FeatureOptionButton#productTitle
(10m helaas uitverkocht)

Die van Skoda is 274 euro (en volgens mij 5 meter)
daarnaast is uitgestelde start een must ivm over 2 jaar stoppen salderen etc. dan wil ik in de nacht of zonnige momenten kunnen laden en dat vooraf instellen.

Kortom mijn vraag, zijn dit een beetje acceptabele laders, welke zouden jullie kiezen, of heb ik nog een pareltje niet kunnen vinden op het wijdverbreide internet?
 

Bijlagen

  • 20250215_153541_resized.jpg
    20250215_153541_resized.jpg
    490,8 KB · Weergaven: 18
Bovenaan Onderaan