Ervaringen Octavia PHEV

dj.verhulst

Forumguru
Zijn de remschijven zo groot dat 15" velgen niet passen van mijn O3 ?? heb op een site gekeken maar daar staat 16" en en andere site 17"
ik overweeg een O4 PHEV

Sowieso is de bandenmaat van de O3 en de O4 niet gelijk. Maar dat het minimaal 17 inch is zou zomaar eens kunnen. De auto is een stuk zwaarder dus daar is de remmerij op aangepast. Ikzelf rijd een RS iV. De reguliere benzine RS heeft ook standard iets grotere schijven.. ik weet alleen niet of de afmetingen van de schijf van een reguliere phev nog anders is van de RS phev.

Maar ff los daarvan.. 15 inch.. das toch geen porum..?

Laatst bewerkt:

Jessedew

Forumguru
15 inch is idd beetje gek, ik heb nog heel even overwogen om mijn 18 inch O3 velgen over te zetten (als ik een exemplaar met lelijke velgen zou aankopen, maar krijg 19inch) maar ik ga iig nog wel op zoek naar een winterset voor volgende winter denk ik. dan is het idd wel handig om te weten welke inch maat je nodig hebt zodat het past.
Velgen van een Passat, passen die ook? vrijwel identieke auto. oftwel, als iemand mij kan helpen aan de passende velg en steekmaat voor de O4 hou ik me aanbevolen.

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@Jessedew De steek van een Passat is hetzelfde, ET waarde ook volgens mij. Maar een Passat heeft een grotere wielomtrek en daardoor een andere bandenmaat. Passat heeft standaard 215 55 R17 of 225 50 R17, bij een Octavia is het 225 45 R17.
Dus een Passat wiel zal passen maar de omtrek klopt dan niet meer.
Je zou (als je in de familie wil blijven) kunnen kijken voor een Golf wiel.

Passat is de tegenhanger van de Superb
De Octavia past in het rijtje met de Golf en Leon.

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Volgens mij zit er een kleine 10mm verschil in de ET-waarde van een O4 (46-48) en de Passat B8 (38-40)…

dj.verhulst

Forumguru
Sowieso is de bandenmaat van de O3 en de O4 niet gelijk. Maar dat het minimaal 17 inch is zou zomaar eens kunnen. De auto is een stuk zwaarder dus daar is de remmerij op aangepast. Ikzelf rijd een RS iV. De reguliere benzine RS heeft ook standard iets grotere schijven.. ik weet alleen niet of de afmetingen van de schijf van een reguliere phev nog anders is van de RS phev.

Maar ff los daarvan.. 15 inch.. das toch geen porum..?
ik heb nu 195 breed op 15 ,, ik heb die set 2 jaar en zonde als ik ze niet meer kan gebruiken want je krijgt er amper iets voor terug.

Nu weet het draagvermogen en snelheid is anders maar als je banden voor de max systeem snelheid neem zit je aan een V band vast en die op winterband . terwijl ik nu genoeg heb aan T harder dan 190 ga ik nooit en zit je met een 1.0 tsi toch al bijna op max
maar ik rij regelmatig in Duitsland en daar zijn ze best precies . al denk ik dat ze niet verder kijken dan of er een sneeuw vlokje op de band staat in geval van een controle

hemi24

Forumguru
@Bakkertje : die website zit er wel vaker faliekant naast…

Edit: nog even nagezocht, en blijkbaar hebben we beide een beetje gelijk;

hier een overzicht voor de Passat:

1740423193836.png

overzicht v.w.b. De O4 (klik moet vergroten):

1740423412970.png

Laatst bewerkt:
@dj.verhulst : je gaat voorbij aan de omtrek. De load/snelheidindex is hierin totaal niet relevant. De wielomtrek is van de O3 anders dan de O4. O3 is bijv bij 17 inch 205/50 en bij de O4 is dat 205/55. Dus zelfs al zouden die 15 inchers over de remklauwen heen passen, dan nog heb je er niets aan. Dus ja, dat is dan jammer dat ze weinig waard zijn, maar je zult toch andere moeten zoeken

Bakkertje

Forumguru
@hemi24 ik ben speciaal even naar de schuur gelopen om te kijken ET44 zijn de orginele 19 inch wielen van mijn passat. Dus zo faliekant zit die site er niet naast, de london 17 inch wielen zijn ET 40.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Disaster-Master Je hebt gelijk, ik heb sinds 31 januari naar aanleiding van een vraag/topic rapport van @Rallye die vraag ook al aan @Pasqual gesteld, maar die is sinds 6 december niet meer ingelogd geweest.
Ik ga dan nu maar eens de berichten hier over laden/laadpalen en laadpassen schiften en naar een topic in de stamtafel verplaatsen.
Verwacht niet heel snel resultaat, ik ben bang dat 't een flinke (uitzoek-) klus wordt.

Jessedew

Forumguru
Inmiddels een paar ritjes in mijn Octavia gereden, ook tussendoor thuis steeds opgeladen, vandaag dus ritje van 80 km enkele reis. Die rijdt ik dan hybride en zonder op te laden, is de accu leeg aan het einde van de 160km. Is daar nog een oplossing voor? Je kan alleen kiezen voor e modus of hybride. hij laadt, volgens mij dan niet meer op tijdens het rijden?
Of zie ik wat over het hoofd?

Rob

Forumguru
-Druk op de fysieke "Mode" knop.
-Druk op "Hybrid" in je scherm
-Vinkje uitzetten
-Rechts is plaatje van de accu. Door vinkje uit te zetten verschijnen daar een pijltje omhoog en omlaag om de laadstand te bepalen/vastzetten. En dan een minimale stand instellen (oftewel een "ontladingslimiet") of een hogere stand, dan gaat ie laden tijdens het rijden.

Jessedew

Forumguru
Ah dat is een goeie tip! Kan je ook langere ritten doen en toch wat acculading bewaren. Had het vinkje wel gezien maar nog niet ontdekt wat de functie was.

• Leuk
Waarderingen: Rob
Boekie leze héh Jesse ;)

Als je de geïntegreerde navigatie gebruikt dan past hij de lading/verbruik er op aan; maar mijn ervaring is dat hij hem dan in het laatste stuk tot aankomst de accu helemaal leeg rijd.. dan gaat op de snelweg ineens de motor uit bijv voor het laatste stuk.. en daar heb je weinig aan aks je ook weer terug moet zonder de optie te kunnen laden.. gebeurt niet indien he carplay en maps gebruikt; dan heb je dat wat je nu al ervaarde.

Jessedew

Forumguru
Goed punt, die is in het Duits ;) dus had al NL versie gevonden en wilde die uitprinten, maar dat lukt niet, lezen lukte wel, maar gister vroeg die ineens om een wachtwoord. Nu een andere gevonden, ook wel te lezen, maar kan er helaas geen printbare pdf van maken.

Had idd google maps gebruikt voor navigeren, althans wist de weg wel, maar handig voor files. Nog niet ervaren of de standaard navigatie daar enigzins mee overweg kan.

Bovenaan Onderaan