Ervaringen Octavia PHEV

Rob

Forumguru
@Jessedew , zeker als de kabel over eigen terrein loopt zou ik simpelweg een flink verlengsnoer nemen. Doe ik al 1,5 jaar bij m'n werk om het stopcontact in de fietsenstalling te kunnen halen en gaat prima. Verlengsnoer is 25 meter.

Oh en natuurlijk in combinatie met een standaard thuislaadkabel :D
 

Rob

Forumguru
Tja.. Het is wel heel erg geschreven met een action kabeltje voor een scheerapparaat als referentie ;)
Met een juiste kabel (certificering, dikte, etc) zijn alle genoemde risico's prima te ondervangen
 

Jessedew

Senior Member
een verlengsnoer gebruiken leek mij op voorhand al een slecht idee, qua prijs scheelt het denk ik ook niet. (of je nu een goed verlengsnoer koopt of gewoon 10m kabel (zonder verlengsnoer)
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De stekker die aan zo'n oplader zit, heeft er een thermische beveiliging in zitten, bij een verlengsnoer zit die niet in de stekker.
Er gaat een flinke stroom voor langere tijd door zo'n apparaat, en dus door alle verbindingen tussen dat apparaat en de WCD.
Elke overgang/ stekkerverbinding is een kans op (over-)verhitting.
 

Rob

Forumguru
Mijn Brennenstuhl snoer heeft beveiliging tegen oververhitting en overbelasting. Ik snap je punt maar met de juiste spullen zie ik het probleem niet zo.
 

hemi24

Forumguru
Even de koe bij de horens vatten:

Nu een mantelbuisje ingraven, mét meerdere trekdraden, naar het punt waar je in de toekomst wellicht een laadpaal gaat plaatsen.
Leg je er voor nu een fatsoenlijke kabel in voor een buitencontactdoos.

Een contactdoos ónder een buitenkraan is natuurlijk bij voorbaat al kansloos…! :sterretjes:
(Of is de kraan niet meer aangesloten?)
 

Canon-Eye

Forumguru
Vaak onderschat gevaar bij verlengkabels is de inductiewerking indien de kabel nog voor een flink deel opgerold in/op de haspel zit: al die windingen samen werken als een inductiespoel. Je zou niet de eerste zijn die met twee gourmetstellen op tafel (aangesloten op hetzelfde haspeltje) halverwege de maaltijd de brandweer moet bellen.
Kies een verlengkabel (óók als het een dikke is) dus niet overmatig lang en zorg dat hij helemaal vrij, niet-opgerold ligt.

De betere tip is natuurlijk van @hemi24 : zet voorlopig halverwege je oprit een deugdelijk aangesloten buitenstopcontact op een paaltje, liefst in een (half-)open kastje tegen de regen. Dan ben je niet alleen voorbereid op een later te plaatsen laadpaal, maar ook op een toekomstige auto die z'n laadaansluiting mogelijk op een willekeurige andere plek heeft zitten, zeg linksachter of zo.
 
Helemaal met hemi eens.
Trek gewoon een fatsoenlijke grondkabel. Die hoeft dan niet eens in een buis (mits diep genoeg gelegd) en sluit die rechtstreeks aan in de groepenkast op een eige groep. Eventueel later dan makkelijk te veranderen naar een 3 fase automaat. En kies dan voor 4mm2 ipv 5x 2.5mm2. Dat laatste is voldoende. Maar 4mm2 is gewoon beter; minder opwarming in de kabel vanwege de - en vooral dat - langdurige tijd dat er een grote stroom loopt voor uuuuuren lang.
 

Jessedew

Senior Member
Even de koe bij de horens vatten:

Nu een mantelbuisje ingraven, mét meerdere trekdraden, naar het punt waar je in de toekomst wellicht een laadpaal gaat plaatsen.
Leg je er voor nu een fatsoenlijke kabel in voor een buitencontactdoos.

Een contactdoos ónder een buitenkraan is natuurlijk bij voorbaat al kansloos…! :sterretjes:
(Of is de kraan niet meer aangesloten?)
Ga toevallig wel de oprit nog ff klein beetje ophogen, minimaal, liggen wat tegels te wiebelen. Maar eventueel komt er alleen een wallbox, gewoon aan de buitenmuur. Wil niet een paal op de oprit, dat trekt me niet zo. (grote kans dat je daar dan weer tegenaan rijd, of in elk geval daar rekening mee moet houden met parkeren (wil de auto ook af en toe net iets anders kunnen parkeren.) Mocht het wel een paal worden, dan zou ik die in de 'heg' of aan het einde ervan plaatsen. (moet ik de grindmatten tegen die tijd eruit halen en daaronder de kabel maken.)

Die kraan, ziet er idd wel wat 'gek' uit, maar die zit er niet pal boven, en als die al gebruikt wordt, dan is het met een tuinslang, maar dat is zelden tot nooit. en natuurlijk niet als er 'geladen' wordt.
Het hele idee om het 'goed' aan te pakken is er zeker wel, maar voor nu wil ik eerst eens gewoon laden met een thuislader, (dat doet bijna iedereen in de straat met een hybride namelijk) lijkt me dat zolang je niet op vol vermogen laadt, het ook veilig genoeg is. (bijvoorbeeld in de nacht als er bijna geen belasting is van je 'huisnetwerk'.
Overigens is 11 jaar geleden alle electra volledig vernieuwd omdat we toen het huis gestript hebben, helemaal opnieuw aangelegd, met 12 groepen, dus dat zou het probleem nu niet moeten kunnen zijn. (met de wetenschap van nu,,, had ik nog meer dingen net iets anders gedaan)

In de komende tijd kan ik dan eens rustig nadenken, (tijdens het lange laden:giggle:) hoe ik dit het beste aan kan pakken en daar helpen deze tips zeer zeker bij!
 

EdK

Forumguru
Neem rode mantelbuis met trekdraad van 50 of 70mm en graaf die in en leg deze wel met ruime bochten zodat in toekomst een nieuwe kabel er altijd makkelijk doorheen glijd.
Neem ipv de 4mm² een 6mm² en dus een YMvk-as 4x6mm² , dan ben je zeker op de toekomst voorbereid !
Neem meteen mee in die mantelbuis één of twee UTP CAT5e of 6 en liefst een grondkabel uitvoering.
Dit om eventueel in toekomst dan ook met load balancing te kunnen werken en de tweede voor eventueele rechtstreekse communicatie met de lader vanuit je netwerk..
En de mantelpijp altijd even aan tuinzijde afplakken met een nylondoek er in zodat er geen vuil in loop van jaren in kan lopen en de boel verstopt !
Katoenen doek kan ook maar die rot op de duur weg !
Purren kan ook maar als je dat er later uit moet krijgen dan vervloek je jezelf

En de plek voor nu zou mijn keuze zijn om hem in de haag inderdaad te zetten, maar snoei er wel jaarlijks de boel vrij !!
Weet uit ervaring dat als er storing is en hij moet open en je moet dan eerst de boel vrij snoeien , je echt niet vrolijk gaat worden...

En snoer over je pad naar de wagen ?
Ja het kan, maar hou rekening mee dat als de kranten/folder jongen/meisje of de postbode of de collectant op zijn platte muil gaat en iets breekt of erger JIJ dan aansprakelijk ervoor bent !!
En dat kan een stukkie duurder uitvallen dan het bovenstaande kabeltje leggen wat je een dag kost en wat eurie's :pieker:
 

Bakkertje

Forumguru
Tijdje terug hebben we hier de oprit vervangen en ik dacht laat ik slim zijn en alvast een buis naar de kruipruim te boren. Zo gezegd zo gedaan, ik een 40 mm buis geboord, 2 bochten van 45 graden en ik denk zo, ik ben klaar..
Mannen van de lader komen met een 4x 6mm2 kabel, die ging er niet doorheen, daarna is er alsnog een nieuw gat geboord om de kabel erin te krijgen.
Wat @EdK als aangeeft, als je iets gaat maken neem dan 2 utp kabels mee. Bij mijn Alfen lader wordt er 1 gebruikt voor het netwerk en 1 voor het aansluiten op de p1 poort van je slimme meter. Nieuwere types hebben ook vaak WiFi aan boord en dan zou in principe 1 kabel genoeg zijn. Maar dat (het gebruik van WiFi) raad ik ten zeerste af. Als je overstapt van Internet aanbieder en de WiFi veranderd werkt je lader niet meer, moet je dan ook maar net aan denken dat je dat aanpast en WiFi is niet zo stabiel.

Overigens als je plannen hebt om op termijn een vaste lader te nemen zou ik dat direct doen, scheelt een hoop gedoe en met een vaste lader kun je ook daadwerkelijk met 3,5 kW laden ipv 2,3. Minder verliezen en het gaat sneller als je dat wilt. De andere voordelen als op tijdstip x laden heb je dan ook vaak. Mijn werkgever biedt Alfen laders aan, die zijn relatief duur en ook geschikt om zakelijk te verrekenen. Als je dat allemaal niet nodig hebt zijn er voordeligere alternatieven.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Denk toch dat er wat aders bij zitten ? Of je moet een 230V aansluiting hebben nu ?
Maar dat is dan weer jammer want een Ymvk-as 4x6mm² is meteen voorbereid op een 400V aansluiting....
En heb je nu maar 1 fase nodig dan dop je de andere 2 fases in de laadpaal af ! ( dus niet afknippen ! )
 

Bakkertje

Forumguru
Je hebt gelijk @EdK het is 4x 6mm2, was even in de war met de 3 fases en dus 3 aders, maar je hebt natuurlijk ook een N nodig..
In theorie zou mijn lader ook op 22 kWh kunnen laden, maar is geknepen op 11 vanwege de rest van mijn huis installatie. Dus als ik ooit een verzwaring zou willen om op 22 kWh te laden, dan is mijn lader daar, inclusief kabel, klaar voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan