Ervaringen Octavia PHEV

Jan_iV

Lid
@Jessedew is het nog gelukt met je handleiding? Want ik heb een tijdje geleden een versie gevonden (ŠKODA OCTAVIA iV 08.2020, Holandština/Dutch, V1, R2, RoW, nl_NL) die volgens mij wel te printen is. Mocht je interesse hebben, dan kan ik je wel een wetransfer linkje sturen.

Zitten er eigenlijk nog bepaalde forum regels aan het plaatsen van dit soort pdf's in de bibliotheek? Want anders kan ik het natuurlijk ook gewoon daar toevoegen.

Jessedew

Forumguru
Het is mij gelukt om de onderhoudshistorie van mijn IV te krijgen, oa. via connect app, dat is dan wel weer handig van die nieuwe auto's.

Onderstaand heb ik kunnen reproduceren.

Nu is de vraag, is het een 'probleem' auto, of zijn nu juist alle problemen opgelost. Afgezien dan van de melding dat SOS en travel assist niet beschikbaar is dan. (en heb nog 2 jaar garantie, dus in die tijd gaat het zeker een keer opgelost worden, of ik laat het in the end wegcoderen)

Km standUitgevoerde terugroep actie(s)Werkzaamheden / reparatie
16km97EQS- Service pakket Skoda
930927J6
69BN

90Q9
97C1
Update 12V systeem
Software update, SOS foutmeldingen?
Software update

Algemene omschrijving, reparatie regelapparaat voor stuurwiel elektronica
Sensor parkeerhulp
207629305
90v7
Aanbrengen isolatiemat?
reparatie regelapparaat voor stuurwiel elektronica
20990Versterker voor dsp
37144Keuzehendel reparatie
Sinds 32.000 km rijdt deze Skoda in NL rond.
45901Aflevering. (voor mijn aankoop)
Grote beurt, DGS oliewissel
bougies vv
remvloeistof
nieuwe ruitenwissers

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik zou zeggen: in tegenstelling tot veel NL-Octavia’s is deze wel teruggeweest voor diverse terugroepacties…! :thumbsup:

jesse_s93

Forumguru
@Jessedew qua terugroepacties zie ik geen bijzonderheden, behoudens het feit dat ik er één mis en direct jouw foutmeldingen verklaard: 48S5. Als je daarvoor nog teruggaat richting de dealer, ben je ook van de travel assist meldingen af.

SOS meldingen lijkt hier niet aan gerelateerd, tenzij je emergency assist meldingen bedoelt.

Jessedew

Forumguru
Die 48S5 update staat, notabene op mijn verzoek op de werkorder voor aflevering, maar betwijfel of ze die wel hebben uitgevoerd. Komt samen met emergency assist meldingen voor. Ik neem wel aan dat ze dat onder garantie alsnog gaan fixen. Komt soms wel, soms niet voor tijdens het rijden. En aangezien die tijdens de proefrit van de werkplaats waarschijnlijk dat niet deed, die update niet gedaan. (Lekker dan)

jesse_s93

Forumguru
@Jessedew heb je je chassisnummer al eens ingetoetst op één van de recall sites. Toen voor mijn Octavia de 48S5 uitstond was dit een open recall op de recall site van Skoda Australie. De OTA update stond dan weer op de terugroepactie site van Dieteren BE.

Maar eigenlijk, op het moment dat hij niet in jouw lijstje staat van uitgevoerde recalls, zou hij nog moeten gebeuren. Die meldingen zijn echt heel irritant. Soms continu achter elkaar.

Jessedew

Forumguru
Ja irritant is het zeker. Reed er vrijdag mee, toen gingen de meldingen achter elkaar. Gelijk de dealer gebeld, dus die kon het horen tijdens het rijden. / telefoongesprek. 16 april kan ik terecht voor een wacht afspraak. (Eventueel leenauto) Zei nog, deze storing/update (48s5) zou het kunnen zijn. Hij gaf aan dat de monteur er wel naar zou kijken. Heb ook een site gevonden waar ze aanbieden om hem weg te coderen, dus een paardenmiddel is er altijd. Openstaande terugroepacties, ik kan het me niet voorstellen, gekocht bij een officiële Skoda dealer (bewust ook om garantie te hebben) vandaag gaf de auto geen enkele melding overigens. Tja zeg het maar

dvraemdo

Nieuw lid
Hallo, ik ben nieuw op dit forum, en dan nog eens Belg ook, dus m'n excuses moest ik hier wat te veel met de deur in huis vallen met m'n vraag ;) Het gaat over het volgende: mij Octavia 3 uit 2017 (pré facelift) is een week geleden aangereden toen deze geparkeerd stond in mijn straat. De expert, aangesteld door de verzekeringsmaatschappij, heeft mijn auto (economisch) total loss verklaard. Daarom overweeg ik sterk om deze te vervangen door een tweedehands O4 (Combi), en eigenlijk nog nog liefst een PHEV. Ik ga binnenkort eens bij een Skoda dealer gaan zien naar eentje uit 04/2021, dus ongeveer vier jaar oud, met net geen 50000 km op de teller.

Mijn gebruikerssituatie is als volgt: ik schat dat zowat 60 a 70% van mijn verplaatsingen zijn om met te verplaatsen naar (en van) m'n werk. Afstand woonst-werk is 16 km, en geen snelwegverkeer. Daarom dacht ik dat het misschien juist interessant is om een PHEV te nemen, zodanig dat ik thuis kan opladen, en dan voor de sporadischere verdere verplaatsing dus op benzine kan overgaan.

Vandaar ook mijn vraag: zou de batterij van die O4 PHEV na 4 jaar al veel van zijn capaciteit verloren zijn (is dit trouwens na te gaan, kwestie dat ik weet waar ik moet naar vragen bij de dealer?)? Maw, haal ik de 32 km heen/terug voor het werk, in de slechtste omstandigheden (winter)? De auto zal voorlopig ook wel steeds buiten geparkeerd staan, ik weet niet of dat invloed heeft op de capaciteit van de batterij, die op dat moment vermoedelijk aan de lader hangt? En als ik die afstand nu nog zou halen, wat binnen 5 jaar bvb? Alvast bedankt voor de info.

ESL

Actief lid
32km zónder snelweg verkeer zou denk ik net moeten kunnen in de winter. 's morgens aan de paal laten voorverwarmen helpt al een stuk, trouwens.
Maar, stel nou dat je die afstand net NIET zou halen, wat is dan je bezwaar? Rij je dus alsnog 90% elektrisch en tank je paar keer per jaar. Dat is toch prima? Niet teveel zorgen om maken.

dvraemdo

Nieuw lid
32km zónder snelweg verkeer zou denk ik net moeten kunnen in de winter. 's morgens aan de paal laten voorverwarmen helpt al een stuk, trouwens.
Maar, stel nou dat je die afstand net NIET zou halen, wat is dan je bezwaar? Rij je dus alsnog 90% elektrisch en tank je paar keer per jaar. Dat is toch prima? Niet teveel zorgen om maken.
Bedankt voor de snelle respons! Idd, ik heb me die bedenking ook wel zitten maken, en eigenlijk is het geen ramp om op de koudere dagen de benzinemotor bij te laten springen. Echter: stel dat op de terugweg, op 2 km van huis, de benzinemotor opspringt, is dat op de langere duur niet te slecht voor de motor, wegens de korte afstand (motor warmt niet op)? Ok, koud starten moet ik bij mijn O3 (1.0 TSI) ook dus minstens twee keer per dag doen, op zich zou dat geen verschil mogen maken op de slijtage?

Jessedew

Forumguru
Mijn net gekochte phev uit 2021 heeft nog 99% batterij, dealer heeft uitdraai gemaakt. Qua koud starten etc. Tja je hebt ook minder koude starts, omdat je vaak elektrisch rijdt. Ik streef er nu naar 1x per 2 weken een iets langere rit grotendeels op benzine te doen. De motor slaat sowieso aan als hij denkt dat het nodig is. Kofferbak ruimte is wel beduidend kleiner dan de O3 helaas.

ESL

Actief lid
Bedankt voor de snelle respons! Idd, ik heb me die bedenking ook wel zitten maken, en eigenlijk is het geen ramp om op de koudere dagen de benzinemotor bij te laten springen. Echter: stel dat op de terugweg, op 2 km van huis, de benzinemotor opspringt, is dat op de langere duur niet te slecht voor de motor, wegens de korte afstand (motor warmt niet op)? Ok, koud starten moet ik bij mijn O3 (1.0 TSI) ook dus minstens twee keer per dag doen, op zich zou dat geen verschil mogen maken op de slijtage?

Ik heb geen idee, eerlijk gezegd. Ik doe het altijd zo. Maar persoonlijk denk ik dat die 32km wel haalbaar is hoor. Ik heb net even snel gekeken; ik haal op 1 acculading richting werk zo'n 40km, waarvan grootste deel snelweg (30 km ofzo). Daarna gaat hij verder op brandstof. Die 32km zonder snelweg moet goed haalbaar zijn. Dat is overigens een Superb, maar de aandrijflijn is nagenoeg hetzelfde.

De motor slaat sowieso aan als hij denkt dat het nodig is.

Mijn Superb start automatisch altijd in E-mode zolang er prik in de accu zit. De motor start dan pas als de accu leeg is, of als je het gaspedaal door de weerstand heen tot op de bodem in trapt. Dat is met koude motor niet aan te bevelen, trouwens. Als je de auto in hybride modus zet, dan zal hij regelmatig de brandstofmotor gaan starten, óók als de accu nog niet leeg is.

Jessedew

Forumguru
Ja hybride rijdt ie zuinig op benzine als het ware. Maar ook als je altijd elektrisch zou willen rijden, zal de motor om in conditie te blijven ook weleens starten, is wat ik ermee bedoelde. Daar hoef je als rijder als het goed is niet heel druk over te maken.

barretje

Senior Member
Wij redden die 32 km makkelijk in de winter. Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Onze octavia komt ook 2021 en heeft er 42000 op staan.

ESL

Actief lid
Ja hybride rijdt ie zuinig op benzine als het ware. Maar ook als je altijd elektrisch zou willen rijden, zal de motor om in conditie te blijven ook weleens starten, is wat ik ermee bedoelde. Daar hoef je als rijder als het goed is niet heel druk over te maken.

Dat is ook precies wat ik bedoel; ik heb deze ervaring niet. Dat heeft mijn auto nog nooit gedaan, ook niet na lange periode alleen maar elektrisch rijden.

Jessedew

Forumguru
Ah okee. Ik heb hem nog niet lang dus dit is wat ik op internet las. Maar voor mijn eigen gemoedsrust wil ik af en toe wel op benzine/ hybride rijden, zodat alles lekker soepel blijft lopen.

dvraemdo

Nieuw lid
Mijn net gekochte phev uit 2021 heeft nog 99% batterij, dealer heeft uitdraai gemaakt. Qua koud starten etc. Tja je hebt ook minder koude starts, omdat je vaak elektrisch rijdt. Ik streef er nu naar 1x per 2 weken een iets langere rit grotendeels op benzine te doen. De motor slaat sowieso aan als hij denkt dat het nodig is. Kofferbak ruimte is wel beduidend kleiner dan de O3 helaas.
Iedereen nogmaals bedankt voor de goede adviezen. Ik kan niet op ieder bericht persoonlijk antwoorden, maar heb nu wel zo al een vrij positief beeld van de PHEV's in de VW-groep gekregen intussen. @Jessedew , je stelt dat de kofferbak ruimte beduidend kleiner is dan de O3, is dat dan vooral qua diepte (nu vlakke laadvloer zie ik)? Het is maar dat ik in mijn huidige O3 een bench voor mijn hond staan heb.

Echter, doordat de laadvloer lager ligt dan de laaddorpel, heb ik de bench op blokjes moeten zetten, omdat anders het deurtje niet open kan zwaaien. Dit zou dan bij de O4 PHEV niet nodig zijn, maar ik zou dan wel zeker moeten zijn dat ze er überhaupt in past. 'k Verwacht hier echter niet meteen een probleem ('k ga in ieder geval de maten opnemen van de bench voor ik morgen naar de autodealer rij ;) )

En wat het niet alleen puur elektrisch rijden betreft (maar dus de hybride gebruiken waarvoor hij gemaakt is): ik denk dat ik het ook zo ga doen dan, want dagelijks opladen zie ik niet meteen haalbaar (voorlopig ook geen laadpaal gepland, dus ik ga via de tragere lader op 230V stopcontact moeten). Financieel wsch ook minder interessant om veel thuis te laden, aangezien ik geen zonnepanelen heb op mijn huidige woning (wel via de werkgever een korting op elektriciteitsfactuur). Ik kijk vooral uit naar het verschil comfort (optrekken, hernemingen...) tss de 1.0 TSI in de O3 en de 1.4 PHEV in de O4, de eventuele besparingen in brandstof zijn mooi meegenomen.

Jessedew

Forumguru
Voor wat betreft de 'bench' inderdaad goed de maat opmeten. Je hebt wel gewoon een vlakke laaddrempel. Ik had de plastic beschermmat uit de O3 gehaald en die past in de O4, dus qua oppervlakte is er weinig veranderd. Wielkuip ruimte hebben ze ook meer benut, zat voorheen bij mij de Canton subwoofer, die is daar verdwenen, daar win je. iets aan bagageruimte.

Als je de hybride niet of weinig wilt laden en geen panelen hebt, twijfelachtig of het dan een 'verstandige' keuze is. Ik laad hem gewoon zoals je op mn avatar kan zien, op de oprit op via een buitenstopcontact met 10A, dat gaat prima, zolang je geen haast hebt. Duurt dan 9 uur voordat die vol is (en kan in 3u met een laadpaal) maar ach, als die in de nacht oplaadt, prima toch. Laadt nu toevallig overdag op, omdat m'n vrouw laat thuis kwam en ik geen zin had om de auto nog aan te koppelen. (en zij ook niet)
Voordeel, je hebt altijd nog wat benzine in de tank om in geval van nood weg te kunnen.

Of de PHEV sneller is dan de TSI dat weet ik niet, je hebt immers ook 400kg aan accu meer bij je.

Ik heb de PHEV (of de TSI) gewoon nodig ivm een caravan.

Overigens, zonder zonnepanelen laden, op stroom rijden wat je niet zelf opwekt is ongeveer de helft goedkoper dan op benzine rijden (2.30 de liter v.s 40ct kwh) met dynamisch contract kan je als je dat wilt, gratis laden, maar moet je er wel de tijd voor hebben, in de nacht is stroom goedkoop als het hard waait of in de zomer overdag.

Wel is er in NL volgend jaar meer wegenbelasting. Om dan een beetje voordeel te behouden, moet ik tenminste 200 km elektrisch rijden per maand om de hogere wegenbelasting te compenseren.
Andere reden dat ik de PHEV heb is idd bijdrage van de werkgever van 1800 euro en het feit dat deze alle opties heeft die ik graag wilde.

- Ik zou iig geen PHEV adviseren als je,
- dagelijks lange stukken rijdt en niet eenvoudig kunt bijladen ergens
- niet thuis kunt laden, dynamisch contract kan het alsnog lucratief zijn als je geen zonnepanelen hebt.
- zoveel mogelijk ruimte in de auto wilt.

Bovenaan Onderaan