Ervaringen Octavia PHEV

Dat ligt een beetje aan de regio waar de RS vandaan kwam. Niet alle opties zijn gelijk overal. Veelal is de RS PHEV een import, is maar zeer kort in NL geleverd geweest. Mijn RS heeft bijv geen vooruitverwarming. Volgens mij kwam die optie standaard met het winterpakket. Dus verwarmde stoelen voor/achter, verwarmd stuur, verwarmde ruitenwisser sproeiers etc. Dat heb ik dan weer wel. Maar in mijn geval dus geen voorruit verwarming.

Jessedew

Forumguru
ik heb, in mijn zoektocht, naar een PHEV, een dealer ge contact, gewoon 1 opgezocht met 170.000 km op de klok en onderhoudshistorie opgevraagd, maar bleek dat dat exemplaar met 170.000 (zal wel weinig ingeplugd zijn) geen bijzonderheden had gehad qua onderhoud of spraakmakende reparaties.

Dat geeft mij opzich wel een goed gevoel om toch voor een PHEV te gaan, lijken dus wel betrouwbare auto's. Idee is om er 1 te kopen met 30.000 tot max 80.000 km op de klok en daar dan weer 6 jaar (65-80k km in totaal) mee te rijden. (daarna zie ik wel weer verder)

Nu heb ik een buitenstopcontact, maar volgens mij, zit er sowieso nog meer op die groep (zelfs zonnepanelen en wat keuken (verlichting + koelkast) lijkt me dan raadzaam om wat te schuiven met de groepen? Zodat de PHEV via normaal stopcontact geladen kan worden maar wel een (vrijwel) lege groep.

Bakkertje

Forumguru
@Jessedew Je kunt 3 dingen doen:
1. Laadstroom omlaag zetten in de auto (naar 6A), dan duurt het laden alleen erg lang
2. Aparte groep voor het buiten stopcontact, laden gaat dan met 10A en duurt nog steeds lang. Bovendien heb je meer verlies dan bij een vaste laadpaal.
3. Je installeert een vaste lader.

In jouw geval als je een vrijwel lege groep hebt kun je hem ook gewoon met 10A (dat is max met een 230v lader) opladen. De skoda PHEV's hebben een 13 kWh accu en met een 2,2 kWh lader ga je dan van 0 -100 % in (afgerond) 6 uur.
Een investering in een vaste lader ga je overigens niet zomaar terug verdienen door de besparing in stroom, zie ook:

Qua betrouwbaarheid, ik heb de mijne (Passat GTE) met 85 dkm gekocht en die staat inmiddels op 151 dkm. Behalve gewoon onderhoud geen problemen (klopt af) aan de aandrijflijn. Wel dingen er omheen, maar die staan even los van het feit dat het een PHEV is.

Jessedew

Forumguru
Thanks! daar heb ik wat aan. Lang laden is geen probleem voor mij. De auto staat meer stil dan dat ie rijdt. Wat je schetst met de Passat is volgens mij ook wel van toepassing op Skoda. Wat zijn de belangrijkste problemen Heb namelijk al het e.e.a. gelezen over software updates etc.

Bakkertje

Forumguru
@Jessedew met de aandrijflijn heb ik gelukkig geen problemen bij mijn auto. Maar dat is een GTE uit 2015 (modeljaar 2016). Of er problemen zijn met de Skoda broers kan ik je niet vertellen, er zijn hier op het forum wel verhalen voorbij gekomen over software inderdaad.
Problemen die ik (nog) heb zitten in het Active Info display (die geeft een storing, maar werkt verder 100%) en mijn stuurhuis heeft speling en moet vervangen worden.

EdwardP

Actief lid
Nu heb ik een buitenstopcontact, maar volgens mij, zit er sowieso nog meer op die groep (zelfs zonnepanelen en wat keuken (verlichting + koelkast) lijkt me dan raadzaam om wat te schuiven met de groepen? Zodat de PHEV via normaal stopcontact geladen kan worden maar wel een (vrijwel) lege groep.
Ik laad ook gewoon via een normaal stopcontact, gaat prima. Laden duurt ongeveer vijfeneenhalf uur als hij helemaal leeg is.

Stopcontact zit op een aparte groep en is met dikkere kabels aangesloten.

De accu is weliswaar 13 kWh, maar effectief laad ik max 10 kWh. Blijkbaar blijft er altijd een reserve achter.

Klopt er is maar 10kW bruikbaar. Echter als je stil staat voor de deur en bijv bij 1% resterend blijft zitten met de verwarming aan kun je hem wel verder leegtrekken. Heeft geen zin, maar daar kwam ik destijds zelf eens achter omdat ik nog in de auto zat te zitten en er na het laden zo’n 11.nogwat kW in was gegaan.

vaggie

Lid
Is dat dan niet gewoon de extra stroom die de verwarming heeft verbruikt?

Laatst bewerkt door een moderator:

bobby45

Actief lid
Hoi hoi zit weer te denken aan een octavia phev.
Ben ooit een 1.4 tsi op lpg naar 350.000 km gereden.
Over gestapt naar 1.6 tdi sportvan 2017 , een tunig keur gekregen in marum.
Gewoon dat alles net wat beter werkt .
Deze zit nu op 230.000.km 138 euro per maand wegenbelasting.
Deze octavia staat vlakbij.
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Kilometerstand: 32.170 km
Bouwjaar: 06/2021
Verkoopprijs: € 26.450,-
Is dit wat,komt vast uit Duitsland.

Graag tips advies

hemi24

Forumguru
Mooie volle wagen, wel een vreemde advertentietekst…

Deze ŠKODA Octavia Combi oogt, klinkt en rijdt al heel ervaren, maar is nog hartstikke jong.

Willen ze nu zeggen dat ‘ie afgeragd is?!?

bobby45

Actief lid
Deze staat ook vlak bij . Zit niet zo veel opties op.

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Kilometerstand: 19.424 km
Bouwjaar: 06/2022
Verkoopprijs: € 25.950,-

EdK

Forumguru
Fijne toko, mijn Fab4 komt er ook vandaan ( vestiging Heereveen ) een toko waar je nog behandeld word als klant en niet als een nummer... :koffie:

edit: typo aangepast

Laatst bewerkt:

Jessedew

Forumguru
Als die grijze zwart geweest zou zijn zou ik er zelfs nog wel interesse in hebben, ben ook nog altijd aan het oriënteren. Wacht nog op de perfecte qua opties prijs en km stand die voorbij komt.

bobby45

Actief lid
Ben wezen kijken in buitenpost de witte prima behandeling gehad ook nette onderhandelingen.
Morgen naar dokum dat is wel favoriet.
Wordt vervolgd

Jessedew

Forumguru
Ben wezen kijken in buitenpost de witte prima behandeling gehad ook nette onderhandelingen.
Morgen naar dokum dat is wel favoriet.
Wordt vervolgd
Wat versta je onder onderhandelingen, kan je nog wat met de prijs doen, of iets extra erbij? Wel of geen inruil zal ook uitmaken?

Bovenaan Onderaan