Ervaringen Octavia PHEV

Bakkertje

Forumguru
@jongetje wie wil er nu belasting betalen? Dus iedereen wil dat het in zijn of haar (of hoe je jezelf wilt identificeren) voordeel de regels aangepast hebben lijkt me?
 

dj.verhulst

Forumguru
Haha, in de eerste regel spreek je over de overheid die de regels aanpast zoals het hen uitkomt.
En jij wilt, omdat je een hybride hebt, dat de regels in jouw voordeel worden aangepast.
ik wil dat het eerlijk gebeurt , ik heb niet eens een PHEV,

op basis van onderbuik gevoelens word de PHEV's zo aangepakt dat er amper geladen word en puur met de tankpas van de baas gereden.
Er zullen er bij zijn die dat doen, maar als de overheid het nalaat om geen duidelijke voorwaarden te stellen dat je moet aantonen dat je zoveel geladen heb wat een redelijk beeld geeft is hun basis wat smal op met dat argument te wapperen .

Terwijl de particulier echt wel gaat laden omdat dit gewoon geld verdienen is , met eigen panelen helemaal !
 

Chiel

Actief lid
In onze leaseregeling worden eisen gesteld aan PHEV voertuigen in de vorm van een maximum percentage brandstof t.o.v. elektriciteit en wordt er heel sterk op aangedrongen dat je laadt bij je eigen laadpaal. De kosten voor de laadpaal zijn in het leasecontract opgenomen. Aan het einde van de looptijd ben je eigenaar van de laadpaal. Als je te weinig stekkert en meer brandstof verbruikt dan overeengekomen, worden de kosten ingehouden op je salaris.

Collega's die een PHEV rijden, maken er juist een sport van om zoveel mogelijk elektrische kilometers te rijden.

Ook wordt gestimuleerd om zoveel mogelijk lokaal te tanken. Bij meer dan 90% lokaal getankte brandstof/elektriciteit betaal je geen eigen risico bij o.a. ruitschade.

Vorige week heb ik in Nederland voor het eerst in 16 jaar 5 liter getankt langs de snelweg. Vlak voor thuiskomst in het dorp de auto afgetankt. Ik heb keuze uit 3 pompstations in ons dorp en kies voor de goedkoopste pomp.

Ik geloof oprecht dat er met mij genoeg zakelijke rijders zijn die zich bewust zijn van de kosten waar de werkgever voor opdraait.
 
Laatst bewerkt:

jongetje

Forumguru
@Chiel hebt een punt, maar dat is wel theorie. Als je geen eigen oprit hebt en ook geen laadpaal in de straat omdat dit onder de vve valt en die werkt niet mee? Dan kun je dus alleen nog op andere plekken laden los van thuis.
 

marco_b

Forumguru
Wat ik wel zou willen zien is dat een elektrische auto of hybride auto gelijk wordt behandeld als een benzine auto. Zo kun je particulieren denk ik stimuleren om elektrisch te rijden. En zeg nou niet dat de wegen zwaarder belast worden door gewicht want bedrijfswagen betalen ook een fractie van wat een particulier moet betalen.

Met de huidige regelgeving ga je als particulier een vergelijk maken en dan is het minder interessant. En de enige reden dat een Nederlander elektrisch gaat rijden is omdat het goedkoper is. Er zijn maar een paar geitenwollensokkenrijders die dit rijden vanuit milieu oogpunt. Ik vraag mij overigens af of een elektra auto de toekomst heeft. Maar dat is een andere discussie.

Zoals gezegd, ik vind een PHEV fijn rijden maar doe dit hoofdzakelijk voor mijn portemonnee. Dat ik wat minder fossiele brandstoffen gebruik compenseer ik wel met andere speeltje.
 

Chiel

Actief lid
@jongetje Helemaal waar.
Daarom heb ik afgezien van de VW Golf 8 PHEV en heb gekozen voor een Octavia HB 1.5 MHEV. Beiden onderaan de streep op een paar euro na even duur. Dus maandbedrag inclusief brandstof/energie.

In mijn gemeente gaan ze op aanvraag een laadgoot aanleggen tussen je tuin en de openbare parkeerstrook, zodat je de laadkabel verzonken naar de auto kan voeren. Ik zou dan iedere avond en ochtend het autootje van mijn vrouw en mijn PHEV van plek moeten wisselen. Het is niet ons plekje en dan ben je afhankelijk van de medewerking van alle buren en bezoekers. Was mij teveel gedoe en onzekerheid. Dit is voor jou ook geen oplossing vanwege de VVE.

Ik was nu nog niet verplicht en daarom stel ik het stekkeren nog 4 of 5 jaar uit.
 
Laatst bewerkt:

Patron

Senior Member
Bij ons wordt het zeer gewaardeerd om zoveel mogelijk te stekkeren. Wij hebben gelukkig 2 laadpalen in de straat dus vaak genoeg plek om dit te doen. Gemiddeld rij ik zo’n 1500/2000km op een tank benzine. Die haal ik doorgaans weer in het dorp en niet op de snelweg.
 

dj.verhulst

Forumguru
Er zijn zat bedrijven die zich niet echt druk maken of de PHEV wel geladen worden en dat dit maar sporadisch gebeurt.
En dat is het argument en als de accu echt leeg is en je dus ook niet op hybride mode kan rijden dat ie dan zo veel zou vervuilen en verbruiken, dat word gebruikt om de hond te slaan .


nog even een vraag heeft alleen de RS vaak een elektrisch verwarmde vooruit ? en de gewone ?
 
Dat ligt een beetje aan de regio waar de RS vandaan kwam. Niet alle opties zijn gelijk overal. Veelal is de RS PHEV een import, is maar zeer kort in NL geleverd geweest. Mijn RS heeft bijv geen vooruitverwarming. Volgens mij kwam die optie standaard met het winterpakket. Dus verwarmde stoelen voor/achter, verwarmd stuur, verwarmde ruitenwisser sproeiers etc. Dat heb ik dan weer wel. Maar in mijn geval dus geen voorruit verwarming.
 

Jessedew

Senior Member
ik heb, in mijn zoektocht, naar een PHEV, een dealer ge contact, gewoon 1 opgezocht met 170.000 km op de klok en onderhoudshistorie opgevraagd, maar bleek dat dat exemplaar met 170.000 (zal wel weinig ingeplugd zijn) geen bijzonderheden had gehad qua onderhoud of spraakmakende reparaties.

Dat geeft mij opzich wel een goed gevoel om toch voor een PHEV te gaan, lijken dus wel betrouwbare auto's. Idee is om er 1 te kopen met 30.000 tot max 80.000 km op de klok en daar dan weer 6 jaar (65-80k km in totaal) mee te rijden. (daarna zie ik wel weer verder)

Nu heb ik een buitenstopcontact, maar volgens mij, zit er sowieso nog meer op die groep (zelfs zonnepanelen en wat keuken (verlichting + koelkast) lijkt me dan raadzaam om wat te schuiven met de groepen? Zodat de PHEV via normaal stopcontact geladen kan worden maar wel een (vrijwel) lege groep.
 

Bakkertje

Forumguru
@Jessedew Je kunt 3 dingen doen:
1. Laadstroom omlaag zetten in de auto (naar 6A), dan duurt het laden alleen erg lang
2. Aparte groep voor het buiten stopcontact, laden gaat dan met 10A en duurt nog steeds lang. Bovendien heb je meer verlies dan bij een vaste laadpaal.
3. Je installeert een vaste lader.

In jouw geval als je een vrijwel lege groep hebt kun je hem ook gewoon met 10A (dat is max met een 230v lader) opladen. De skoda PHEV's hebben een 13 kWh accu en met een 2,2 kWh lader ga je dan van 0 -100 % in (afgerond) 6 uur.
Een investering in een vaste lader ga je overigens niet zomaar terug verdienen door de besparing in stroom, zie ook:

Qua betrouwbaarheid, ik heb de mijne (Passat GTE) met 85 dkm gekocht en die staat inmiddels op 151 dkm. Behalve gewoon onderhoud geen problemen (klopt af) aan de aandrijflijn. Wel dingen er omheen, maar die staan even los van het feit dat het een PHEV is.
 

Jessedew

Senior Member
Thanks! daar heb ik wat aan. Lang laden is geen probleem voor mij. De auto staat meer stil dan dat ie rijdt. Wat je schetst met de Passat is volgens mij ook wel van toepassing op Skoda. Wat zijn de belangrijkste problemen Heb namelijk al het e.e.a. gelezen over software updates etc.
 

Bakkertje

Forumguru
@Jessedew met de aandrijflijn heb ik gelukkig geen problemen bij mijn auto. Maar dat is een GTE uit 2015 (modeljaar 2016). Of er problemen zijn met de Skoda broers kan ik je niet vertellen, er zijn hier op het forum wel verhalen voorbij gekomen over software inderdaad.
Problemen die ik (nog) heb zitten in het Active Info display (die geeft een storing, maar werkt verder 100%) en mijn stuurhuis heeft speling en moet vervangen worden.
 
Nu heb ik een buitenstopcontact, maar volgens mij, zit er sowieso nog meer op die groep (zelfs zonnepanelen en wat keuken (verlichting + koelkast) lijkt me dan raadzaam om wat te schuiven met de groepen? Zodat de PHEV via normaal stopcontact geladen kan worden maar wel een (vrijwel) lege groep.
Ik laad ook gewoon via een normaal stopcontact, gaat prima. Laden duurt ongeveer vijfeneenhalf uur als hij helemaal leeg is.

Stopcontact zit op een aparte groep en is met dikkere kabels aangesloten.

De accu is weliswaar 13 kWh, maar effectief laad ik max 10 kWh. Blijkbaar blijft er altijd een reserve achter.
 
Klopt er is maar 10kW bruikbaar. Echter als je stil staat voor de deur en bijv bij 1% resterend blijft zitten met de verwarming aan kun je hem wel verder leegtrekken. Heeft geen zin, maar daar kwam ik destijds zelf eens achter omdat ik nog in de auto zat te zitten en er na het laden zo’n 11.nogwat kW in was gegaan.
 
Bovenaan Onderaan