Ervaringen Octavia PHEV

barretje

Senior Member
Wij zijn ook erg tevreden met onze phev icm de caravan. Tanken is inderdaad vervelend door de kleine tank. Ik reed meestal 200-250 km en ging dan tanken. Wij nemen een winterband mee
ie ik in de caravan leg. Ik ga niet naar zuid-Frankrijk zonder reservewiel.
 
Golf en leon: ja. Maar is de passat phev (de nieuwe dan) is groter: die is immers het zelfde als de superb. En idd geen reservewiel.. maar tegewnoordig zit dat nergens meer bij tenzij je het bij besteld. maar in de phev gaat dat idd niet passen..
 

dj.verhulst

Forumguru
ik vind het ook lastig koop ik een PHEV of BEV....

mu de bevolking steeds meer groen gaat worden de kortingen heel bot afgebroken ... zoals altijd eigenlijk, stel je voor dat Jan modaal een voordeeltje heeft dat kan niet dat is alleen voor de mensen die het eigenlijk niet nodig hebben !!


Het grootste voordeel van een PHEV vind ik je zit niet vast aan één van beide platformen ,, en weegt minder dan een gewone BEV als de korting helemaal weg is. en aangezien ik geen eigen laadpaal heb is het wel handig dat ik ook op benzine kan.

mijn voordeel dat de korte stukken en in stadsverkeer kan ik volledig elektrisch rijden zonder problemen en de afstanden optimaal op benzine

hebben deze 1.4 ook de ACT mogelijkheid ( cilinder uitschakeling ) ?
 
De MRB korting zal idd verdwijnen voor BEV. In 2025 nog 75% korting en in 2026 het volle pond. Maar bij een BEV heb je niet de jaarlijkse oliewissel die bij een PHEV er wel is. En volgens mij kost zo’n reguliere beurt al gauw 250-350 euro bij de dealer. Iets om ook mee te nemen in de berekening. Kosten voor laden afzetten tegen benzine is een kwestie van uitrekenen.

ik heb ook geen laadmogelijkheid aan huis. Publieke paal kost hier 0,363 per kWh.
Als ik kijk naar de Enyaq (van het werk, baas betaald) dan gaat daar pakweg 70kWh in als deze nog 10% zou zijn. En dan kan ik met 100% zo’n 400-430 snelweg kilometers rijden. Die 70kWh kost dan 25 euro.

Zet ik dat af tegen de PHEV, die rijd gemiddeld 180km op de batterij in hybride. Dan is hij leeg. Verbruik benzine, 98, is dan 1:22.
En om dan te vergelijken tussen BEV en PHEV: 430/180 = 2,3. Dus laten we daar 2,5x opladen van maken. Het 2,5x opladen van deze 10kWh batterij kost per keer 3,60, Dus dat is 9 euro. En dan 430/22 = 19,54 liter benzine. Maak ik 20 liter van. Gemiddeld kost 98 zo’n 2,10. Euro95 wat goedkoper; 1,85.

20x 2,10 = 42 euro + 9 maakt 51 euro voor Euro98 en bij Euro95 zou je op 46 euro uitkomen.

Dus het opladen van een BEV is ongeveer de helft goedkoper dan een hybride voor dezelfde afstand. Dus ondanks de hogere MRB komt het denk ik wel gunstiger uit.
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Correctie, na prinsjesdag zag het er zo uit, dus als de plannen niet (weer) veranderen:
Voor de duidelijkheid, vooralsnog zien de komende jaren er zo uit voor EV-rijders.

  • 2024 – geen MRB
  • 2025 – 75 procent korting
  • 2026 – 25 procent korting
  • 2027 – 25 procent korting
  • 2028 – 25 procent korting
  • 2029 – 25 procent korting
  • Vanaf 2030 – volledige MRB
 

jongetje

Forumguru
ik vind het ook lastig koop ik een PHEV of BEV....

Het grootste voordeel van een PHEV vind ik je zit niet vast aan één van beide platformen ,, en weegt minder dan een gewone BEV als de korting helemaal weg is. en aangezien ik geen eigen laadpaal heb is het wel handig dat ik ook op benzine kan.

mijn voordeel dat de korte stukken en in stadsverkeer kan ik volledig elektrisch rijden zonder problemen en de afstanden optimaal op benzine
Juist met een Hybride sta je elke dag aan de laadpaal om die 50km bereik weer aan te vullen. Met een volledig elektrische auto met 400 a 600km hoeft dat juist niet meer. Hier in de straat staat ook elke dag de buurman zijn HEV te laden en de Full EV's doen dat maar 2 keer per week of op hun werk.

Daarnaast heb je zoals al gezegd ook nog het onderhoud van de benzinemotor die meerijdt. (en zakelijk is en EV ook nog iets voordeliger in de bijtelling. Ik ga dit jaar over naar een EV en dit forum dan ook verlaten).
 
Laatst bewerkt:

Jessedew

Senior Member
Het zou kunnen dat een EV qua goedkoper is dan een plugin, is dat ook zo qua aanschaf? (heb het dus niet over auto van de zaak)
Ik kijk dan naar een jong gebruikte uit pak m beet 2021/22. die koop je voor circa 30k. (beetje afhankelijk km stand, maar zo rond de 30.000 km.
Is er ook iets te zeggen vwb restwaarde? Een volledige ev is natuurlijk volledig afhankelijk van de accu, maar ook een phev is niks waard zonder goed accupakket.
Wat in mijn geval meeweegt, het moet een station zijn (auto staat direct voor mijn keukenraam en met een Kodiaq is dat veel te hoog bijv) en er moet een caravan achter kunnen. De mobiliteit is dan bij een PHEV nog wel beduidend meer, je kan bijladen op de snelweg, maar kan ook kiezen om niet of minder hybride te rijden op de snelweg bij constante snelheid.
een uiteindelijke berekening staat of valt naar mijn idee met name met de restwaarde, die je nog niet kan voorspellen. Al denk ik dat zowel een EV als phev even veel zullen afschrijven (door de elektrische component) (en dan moet je dus weer kijken naar de aanschafwaarde)

Voor 30k koop je wel een hele mooie Skoda (phev) en anders zit je met een MG5 of voor 40k een e astra.
vind ik toch nog wel concessies doen.

Kan je een EV rijden voor je werk en daar laden, dan is het wel weer een nobrainer, dan kom je met een EV in the end beter voor de dag.
Ik overweeg nu nog altijd om desnoods (als mijn octavia echt veel kosten krijgt) hetzelfde model te kopen uit 2019 met weinig kilometers (dan bespaar ik 10k tov het nieuwe model (phev) voor dat geld, kan ik 81.000 km rijden (zeker 7 jaar in mijn geval)
 

canth

Actief lid
De MRB korting zal idd verdwijnen voor BEV. In 2025 nog 75% korting en in 2026 het volle pond. Maar bij een BEV heb je niet de jaarlijkse oliewissel die bij een PHEV er wel is. En volgens mij kost zo’n reguliere beurt al gauw 250-350 euro bij de dealer. Iets om ook mee te nemen in de berekening. Kosten voor laden afzetten tegen benzine is een kwestie van uitrekenen.

ik heb ook geen laadmogelijkheid aan huis. Publieke paal kost hier 0,363 per kWh.
Als ik kijk naar de Enyaq (van het werk, baas betaald) dan gaat daar pakweg 70kWh in als deze nog 10% zou zijn. En dan kan ik met 100% zo’n 400-430 snelweg kilometers rijden. Die 70kWh kost dan 25 euro.

Zet ik dat af tegen de PHEV, die rijd gemiddeld 180km op de batterij in hybride. Dan is hij leeg. Verbruik benzine, 98, is dan 1:22.
En om dan te vergelijken tussen BEV en PHEV: 430/180 = 2,3. Dus laten we daar 2,5x opladen van maken. Het 2,5x opladen van deze 10kWh batterij kost per keer 3,60, Dus dat is 9 euro. En dan 430/22 = 19,54 liter benzine. Maak ik 20 liter van. Gemiddeld kost 98 zo’n 2,10. Euro95 wat goedkoper; 1,85.

20x 2,10 = 42 euro + 9 maakt 51 euro voor Euro98 en bij Euro95 zou je op 46 euro uitkomen.

Dus het opladen van een BEV is ongeveer de helft goedkoper dan een hybride voor dezelfde afstand. Dus ondanks de hogere MRB komt het denk ik wel gunstiger uit.
Deze rekensom moet echt iedereen zelf maken. Voor mij zijn de publieke oplaadpalen 37 (werk met anwb pas) tot 53 ct (meeste andere palen met Shell recharge app) per kwh. Ik heb in 6 maanden tijd nu buiten werk één keer een paal gezien waarbij het goedkoper was om met de ANWB pas te laden.

Voor mij (wel eigen laadplek) is de berekening als volgt: ik vul de energie iets vaker bij en gebruik dus meer electrisch en minder benzine:
11 km/kwh = 40kwh voor die 400-430 km. Prijs is gemiddeld toch wel zo'n 30 cent (thuis laden is goedkoper, maar ergens anders laden is snel zo'n 35/53 cent). Dus dat is zo'n 12 euro aan electrisch.
Op benzine rijd ik dan zo'n 35km per liter en ben ik dus met 12 liter klaar. 12x2,10 = 25 euro. Dus 37 euro in totaal.
Electrisch zou ik 70x0,25 (want alleen thuis laden) = 17,50 kwijt zijn. Maar daar heb ik dan de vakanties (heb al zo'n 1000 vakantie km's gemaakt) niet in meegenomen.
Zo bekeken is de BEV veel goedkoper. Maar ik kon/wilde niet meer dan 27.000 euro aan de wagen uitgeven. Daar heb je geen recente Enyaq voor.
 
Dat is zeker zo.
Iedereen moet zelf de afweging maken op basis van kosten/baten en de portemonnee. En mogelijk ook de vrouw des huizes ;)

Laten we het verder maar hier bij laten (of verder gaan in een ander EV vs BEV vs ICE topic..)

Voor wat betreft mijn de O4 RS PHEV: die vind ik wel veel lekkerder rijden/sturen dan de Enyaq bijvoorbeeld..
In de RS zit ik een stuk blijer (als ie iig zonder problemen blijft......) dan in de Enyaq.. dat is echt meer een A-naar-B auto..
 

dj.verhulst

Forumguru
Het zou kunnen dat een EV qua goedkoper is dan een plugin, is dat ook zo qua aanschaf? (heb het dus niet over auto van de zaak)
Ik kijk dan naar een jong gebruikte uit pak m beet 2021/22. die koop je voor circa 30k. (beetje afhankelijk km stand, maar zo rond de 30.000 km.
Is er ook iets te zeggen vwb restwaarde? Een volledige ev is natuurlijk volledig afhankelijk van de accu, maar ook een phev is niks waard zonder goed accupakket.
Wat in mijn geval meeweegt, het moet een station zijn (auto staat direct voor mijn keukenraam en met een Kodiaq is dat veel te hoog bijv) en er moet een caravan achter kunnen. De mobiliteit is dan bij een PHEV nog wel beduidend meer, je kan bijladen op de snelweg, maar kan ook kiezen om niet of minder hybride te rijden op de snelweg bij constante snelheid.
.....


nieuw is het wel duidelijk als ik 45 a 50 K kan kapot slaan op een hagel nieuwe wagen dan is er zoveel te krijgen , wat zeker interessant is, heb in een model Y gereden die is mega ruim en rijd best goed, sportiever en scherper dan een Enyaq eigenlijk die minder krachtig is en minder ver komt .

maar 2e hands is het een ander verhaal, daar lap je voor een 2e hands model y snel een 35 K , alleen een model 3 is relatief goedkoop maar krapper ...

en als je toch het volle pond moet betalen is een Octavia PHEV goedkoper omdat ie minder weegt , en de minste aanpassingen vereist, en stiekem een stuk mooier is en minder wrevel oproept , een Tesla word nog wel eens opzettelijk beschadigd omdat mensen iets tegen Musk hebben of tegen elektrische auto's in het algemeen.

een Octavia PHEV in RS uitvoering is zeker een zeer mooi en sportieve verschijning.

ik ben een privé rijder , had lease auto's maar nu niet meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

PizzaPieter

Donateur
Correctie, na prinsjesdag zag het er zo uit, dus als de plannen niet (weer) veranderen:
Voor de duidelijkheid, vooralsnog zien de komende jaren er zo uit voor EV-rijders.

  • 2024 – geen MRB
  • 2025 – 75 procent korting
  • 2026 – 25 procent korting
  • 2027 – 25 procent korting
  • 2028 – 25 procent korting
  • 2029 – 25 procent korting
  • Vanaf 2030 – volledige MRB
Oh nee, toch niet. https://nos.nl/artikel/2539028-bela...-rijden-sneller-afgebouwd-vanwege-misrekening
 

dj.verhulst

Forumguru

marco_b

Forumguru
Rij nu sinds begin 2023 een PHEV. Eerst zakelijk (Hyundai Tucson PHEV), toen vanaf 1 januari 2024 prive (Hyundai Tucson PHEV) en nu weer zakelijk (Mercedes A250e PHEV).

Zakelijk is voor mij gewoon de meest goedkope oplossing.

Maar privé was het ook erg leuk rijden. Ik kon mijn kilometers veelal elektrisch rijden waardoor ik tot de zomervakantie genoeg heb gehad aan 1 tank benzine (€ 70,00). Ik had rekening gehouden met een accijnsverhoging en zelfs met betaling van voltarief MRB was ik goedkoper uit met de Tucson. Ding weeg leeg een kleine 1.900 kg en veel fijne kilometers mee gemaakt.

Reden voor mij dat ik nu zakelijk wederom voor een PHEV heb gekozen is enerzijds economisch. Maar wij hebben ook nog een caravan en de PHEV is flink zwaarder dan een benzine uitvoering waardoor de wegligging toch wel erg fijn is. Nadeel (voor mij) van het huidige gebakje is de kleine tank van 35 liter. Dan moet ik wat vaker stoppen onderweg. Maar dat vind mijn vrouw dan weer een groot voordeel.

nu 3 weken onderweg in de A en nog geen druppel brandstof hoeven gebruiken. Actieradius op 1 accu is ongeveer 72 km.
 

Patron

Senior Member
Lease technisch is een PHEV heel aantrekkelijk, ook vanwege de restwaarde.
Ter vergelijk, ik wacht nu op een Kodiaq II PHEV en het verschil tussen de PHEV en de MHEV was 300 euro in het voordeel van de PHEV. Dat icm het comfort van elektrisch kunnen rijden en toch ook benzine met de caravan erachter maakt de keuze toch makkelijk
 

dj.verhulst

Forumguru
ik ben wat aan het grasduinen tussen een gewone PHEV en de RS ,, en ik zie dat technisch wel wat verschillen zijn , motor en elektromotor zijn gelijk, maar puur door software wat meer gecombineerd vermogen of heeft ie ook zwaardere electro regel techniek ?
De vering van de RS is ook anders ? (stugger) heeft alleen de gewone de bekende semi onafhankelijk achtervering ?

de accu zit waar normaal het reservewiel zit ? ze staan niet meer in de showroom anders loop ik ff bij een dealer binnen.

En de uitrusting van de RS is luxer en sportiever geaccentueerd ?

Zijn er mensen die de DSG de software bij gewerkt hebben om de slijtage van de platen in te dammen ?
 
1; Volgens mij zelfde motorisering; dus softwarematig idd meer vermogen.
2; de RS komt volgens mij standaard met DCC.
3; geen reservewiel idd. Maar de accu zit onder de auto onder de achterbank. Daardoor kleinere brandstof tank. Voordeel is wel de verhoogde laadvloer.
4; ja doorgaans luxere afwerking
5; DSG is prima. Behoeft geen aanpassing. Daarbij; gecompliceerd met zn 3 koppelingen. Zou er niets aan laten doen áls dat al kan. Schakelmomenten zij goed. Rijd gewoon weg in 1 ipv slippend in 2.
 

jongetje

Forumguru
op dat punt is er niks veranderd ,, een overheid die als het hen zo uitkomt de regels veranderd.
ik vind het bijzonder het was al door 1e en 2e kamer heen , en ook al begroot ,, en nu is het een ding.
Wel vind ik dat hybride nog wel een korting zou moeten krijgen , ze worden onterecht weg gezet, het hangt puur af hoe gebruik je de wagen.
Haha, in de eerste regel spreek je over de overheid die de regels aanpast zoals het hen uitkomt.
En jij wilt, omdat je een hybride hebt, dat de regels in jouw voordeel worden aangepast.
 
Bovenaan Onderaan