Juist met een Hybride sta je elke dag aan de laadpaal om die 50km bereik weer aan te vullen. Met een volledig elektrische auto met 400 a 600km hoeft dat juist niet meer. Hier in de straat staat ook elke dag de buurman zijn HEV te laden en de Full EV's doen dat maar 2 keer per week of op hun werk.ik vind het ook lastig koop ik een PHEV of BEV....
Het grootste voordeel van een PHEV vind ik je zit niet vast aan één van beide platformen ,, en weegt minder dan een gewone BEV als de korting helemaal weg is. en aangezien ik geen eigen laadpaal heb is het wel handig dat ik ook op benzine kan.
mijn voordeel dat de korte stukken en in stadsverkeer kan ik volledig elektrisch rijden zonder problemen en de afstanden optimaal op benzine
Deze rekensom moet echt iedereen zelf maken. Voor mij zijn de publieke oplaadpalen 37 (werk met anwb pas) tot 53 ct (meeste andere palen met Shell recharge app) per kwh. Ik heb in 6 maanden tijd nu buiten werk één keer een paal gezien waarbij het goedkoper was om met de ANWB pas te laden.De MRB korting zal idd verdwijnen voor BEV. In 2025 nog 75% korting en in 2026 het volle pond. Maar bij een BEV heb je niet de jaarlijkse oliewissel die bij een PHEV er wel is. En volgens mij kost zo’n reguliere beurt al gauw 250-350 euro bij de dealer. Iets om ook mee te nemen in de berekening. Kosten voor laden afzetten tegen benzine is een kwestie van uitrekenen.
ik heb ook geen laadmogelijkheid aan huis. Publieke paal kost hier 0,363 per kWh.
Als ik kijk naar de Enyaq (van het werk, baas betaald) dan gaat daar pakweg 70kWh in als deze nog 10% zou zijn. En dan kan ik met 100% zo’n 400-430 snelweg kilometers rijden. Die 70kWh kost dan 25 euro.
Zet ik dat af tegen de PHEV, die rijd gemiddeld 180km op de batterij in hybride. Dan is hij leeg. Verbruik benzine, 98, is dan 1:22.
En om dan te vergelijken tussen BEV en PHEV: 430/180 = 2,3. Dus laten we daar 2,5x opladen van maken. Het 2,5x opladen van deze 10kWh batterij kost per keer 3,60, Dus dat is 9 euro. En dan 430/22 = 19,54 liter benzine. Maak ik 20 liter van. Gemiddeld kost 98 zo’n 2,10. Euro95 wat goedkoper; 1,85.
20x 2,10 = 42 euro + 9 maakt 51 euro voor Euro98 en bij Euro95 zou je op 46 euro uitkomen.
Dus het opladen van een BEV is ongeveer de helft goedkoper dan een hybride voor dezelfde afstand. Dus ondanks de hogere MRB komt het denk ik wel gunstiger uit.
Het zou kunnen dat een EV qua goedkoper is dan een plugin, is dat ook zo qua aanschaf? (heb het dus niet over auto van de zaak)
Ik kijk dan naar een jong gebruikte uit pak m beet 2021/22. die koop je voor circa 30k. (beetje afhankelijk km stand, maar zo rond de 30.000 km.
Is er ook iets te zeggen vwb restwaarde? Een volledige ev is natuurlijk volledig afhankelijk van de accu, maar ook een phev is niks waard zonder goed accupakket.
Wat in mijn geval meeweegt, het moet een station zijn (auto staat direct voor mijn keukenraam en met een Kodiaq is dat veel te hoog bijv) en er moet een caravan achter kunnen. De mobiliteit is dan bij een PHEV nog wel beduidend meer, je kan bijladen op de snelweg, maar kan ook kiezen om niet of minder hybride te rijden op de snelweg bij constante snelheid.
.....
Oh nee, toch niet. https://nos.nl/artikel/2539028-bela...-rijden-sneller-afgebouwd-vanwege-misrekeningCorrectie, na prinsjesdag zag het er zo uit, dus als de plannen niet (weer) veranderen:
Voor de duidelijkheid, vooralsnog zien de komende jaren er zo uit voor EV-rijders.
- 2024 – geen MRB
- 2025 – 75 procent korting
- 2026 – 25 procent korting
- 2027 – 25 procent korting
- 2028 – 25 procent korting
- 2029 – 25 procent korting
- Vanaf 2030 – volledige MRB
op dat punt is er niks veranderd ,, een overheid die als het hen zo uitkomt de regels veranderd.
Haha, in de eerste regel spreek je over de overheid die de regels aanpast zoals het hen uitkomt.op dat punt is er niks veranderd ,, een overheid die als het hen zo uitkomt de regels veranderd.
ik vind het bijzonder het was al door 1e en 2e kamer heen , en ook al begroot ,, en nu is het een ding.
Wel vind ik dat hybride nog wel een korting zou moeten krijgen , ze worden onterecht weg gezet, het hangt puur af hoe gebruik je de wagen.