Ervaringen Octavia PHEV

uitje

Nieuw lid
Je hoort toch hele verschillende verhalen over het wel of niet moeten/kunnen laden tot 100%. Misschien dat dit dan de oorzaak bij mij zou kunnen zijn. Ik weet trouwens niet of er 8 jaar garantie op die accus zit en dan zal je zeker in een discussie terecht gaan komen met de dealer die je waarschijnlijk niet gaat winnen. Ik moet eerlijk zeggen dat als ik er op moet gaan letten om hem maar tot 80% vol te laden het wel een gedoe wordt. Zeker omdat die skoda app niet de mogelijkheid heeft om dit zonder 'schema' te doen volgens mij? Dan moet ik met 2 apps gaan lopen rommelen en daar wordt ik niet blij van. Mijn plan was om volgend jaar voor iets anders te gaan kijken en ik moet zeggen dat nadat dit mijn eerste PHEV was ik toch zit te overwegen om weer helemaal terug te gaan naar benzine.
 

johanl

Actief lid
Uiteraard eigen keuze, maar lijkt me dat je met behulp van je zonnepanelen toch wel vrij voordelig rijd. Je kan ook de accu langzaam opladen, als de auto toch de hele nacht stil staat, komt de batterij ook ten goede.
 

Alpha

Donateur
Ik heb dus vanaf dag 1 de auto tot 80% geladen behalve 2 dagen in de week dat ik naar kantoor moet.
Dit geregeld met drie schema’s (weekdagen thuis, weekdagen kantoor en weekend) die altijd “just in time” klaar zijn met laden. De auto staat maximaal een half uurtje op 100% die dagen dat ik naar kantoor ga.

Als de zon veel schijnt start ik met de hand een laadactie. Meestal tot maximaal 90%. Ik stel altijd een timer in van bijvoorbeeld een uurtje. Dus ja, ik zit dan met het handje te rommelen maar voor mij werkt het. Geloof dat je ook zoiets hebt als Tibber of ANWB slim laden. Maar dan moet je hun volgens mij ook als energieleverancier hebben.

Dus ik kijk nu op mijn Homewizard of ik genoeg stroom teruggooi het net op en dan start ik een laadactie. Ik bedoel ik betaal toch die 30-40 euro per jaar om de auto op afstand te kunnen besturen. Dus dan maak ik daar ook maar gebruik van haha!

En wat betreft dat laden tot 80%, het stond letterlijk in de versie van de handleiding die ik kreeg. Ook gaf de dealer dat aan bij uitlevering van de auto… Dat de meningen er enorm over verdeeld zijn snap ik. Maar voor mij werkt dit prima.
 

uitje

Nieuw lid
Het klopt inderdaad dat ik nu vrij voordelig rijd met behulp van mijn zonnepanelen. Dat verschil wordt straks natuurlijk wel kleiner met de nieuwe MRB tarieven voor PHEV door het extra gewicht dat ze meeslepen. Daarbij is het bereik vanuit de fabriek (60km in theorie) natuurlijk prima. Echter als je daar maar 80% van hebt, omdat je je auto plotseling nodig hebt en dan ook nog de accu degradatie over een paar jaar meeneemt, dan wordt de actieradius wel erg summier. Ik vindt het verder echter prima rijden dus daar is niks mis mee en ben ook blij met de auto zelf.

Ik laad mijn auto eigenlijk 95% van de tijd aan mijn eigen laadpaal (Zappi), welke zelf de intelligentie heeft om alleen de overtollige zonnepanelen stroom naar mijn auto te gooien. Hier hoef ik dus niet naar om te kijken. Ik vind het alleen jammer dat je in de Skoda app niet gewoon max 80% kan instellen, zonder gebruik te maken van schema's. Ik weet namelijk niet ver van tevoren wanneer ik mijn auto nodig heb, dus dat laden op tijd dat werkt niet heel goed voor mij.
Ik heb mijn handleiding er nog eens op nageslagen en er word inderdaad niks vermeld over een max capaciteit, maar wel dat je direct na het compleet leeg rijden van de accu deze moet opladen omdat er anders schade (degradatie) kan optreden.

Ik zal toch eens proberen (voor zover dat nu nog nut heeft) op die 80% te letten in de hoop dat het niet snel nog slechter wordt. Moet volgende maand voor een beurt en zal ook de dealer eens vragen of ze iets van een meting kunnen doen.
 

Bakkertje

Forumguru
De soh (state of health) is ook uit te lezen met VCDS / OBDeleven.

Copy/Paste van het obdeleven forum:
If you want there's the possibility to check the SOH (state of health) of the battery pack of your cars:
(19) Gateway - Live Data - search SOH and enter.
You will see the % of your SOH.

Ik zal de mijne nog eens uitlezen (GTE uit 2015), in de praktijk kom ik nog steeds zo'n 35 - 38 km op een accu en dat eigenlijk al zo zolang als ik hem heb. Het zal een kilometer of 5-8 schelen met het begin. Nu 150 dkm, toen ik hem kocht 85. Opladen doe ik gewoon tot 100% met een Alfen lader.
 

jesse_s93

Forumguru
Even hardop denkend @uitje, maar je kunt in de schema's toch aangeven dat hij dit moet herhalen en op welke dagen je dit ingesteld wilt hebben. Als je dan twee schema's aanmaakt op herhalen voor alle dagen en daarbij instelt dat hij tot 80% moet laden, dan heb je toch wat je zou willen? Een met tijd begin van de ochtend, zodat de auto wel tot 80% geladen is als je wilt vertrekken en één eind van de middag, zodat je ook gebruik kunt maken van je zonne-energie. Het is wellicht niet goed om hem volgeladen een tijd te laten staan, maar met 80% zou je voldoende marge moeten hebben.
 

uitje

Nieuw lid
Het probleem is dat schema's er vanuit gaan dat je op een bepaalde tijd een bepaalde hoeveelheid geladen hebt. (bijv 80%) Echter weet mijn auto niet met welke snelheid deze geladen wordt. Dit kan namelijk variëren van 1.4 tot 3.6kWh (1 fase) wat geregeld wordt door mijn Zappi. Als er tijdens het laden een wolk komt dan stopt de Zappi met laden. Hier valt dus geen schema op te maken vanuit de Skoda app gezien, omdat deze niet weet wanneer te beginnen om op x tijd klaar te zijn. Het zou dus mooi zijn als ik gewoon kan instellen laden tot max 80% en de zappi daar 1 of meerdere dagen de tijd voor heeft afhankelijk hoe hard de zon schijnt. Wat ik nog wel eens kan proberen is om een schema aan te maken welke zegt dat ik om 8:00 op 80% wil zitten. Echter als de zappi pas vanaf bijv 7:00 gaat laden dan zal mijn auto om 8:00 pas een beetje bijgeladen zijn. Ik weet niet wat er dan na 8:00 gebeurd als je hem gewoon aan de lader laat hangen. Zal hij dan alsnog gewoon de hele dag doorladen totdat de 80% is bereikt?
 

jesse_s93

Forumguru
Aanvullend zou je dan "beperkte laadstroom" kunnen selecteren als standaard. Dan houdt de Octavia al standaard rekening met een lagere laadsnelheid en kan hij hier rekening mee houden.

Als hij om 8:00 nog niet 80% heeft bereikt, zal hij inderdaad door blijven laden na 8:00 totdat hij wel 80% is geladen.
 

Rhodez

Lid
Het probleem met de Zappi icm met de Skoda app heb ik voor 80% laden ook! Best vervelend dat je dit niet aan kan geven in de app. Ik heb het maar aan mijn dealer gevraagd en doe gaf aan dat de hybride accus gewoon tot 100% geladen mogen worden. Ik let er overigens wel op dat ik niet lang volgeladen stil sta.
 
Ja het zit er gewoon niet in.. de optie om de laadtoestand te beperken.. overigens in de nieuwe kodiaq/superb wat ook phev is zit wel een optie om te beperken tot 80%. Ik laad hem gewoon tot 100.. en áls ik er op let in de app en ik zie dat hij ergens tussen 80 en 90 ofzo is dan haal ik hem wel van de lader af..
 

Captain Hook

Forumguru
Dan heeft Ford dat blijkbaar anders geregeld bij de Kuga PHEV (zeker afgekeken van Toyota?).

Die mag/kun je gewoon 100% laden. Want ondanks de 14kWh accu krijg je er toch nooit veel meer dan 11kWh ingepompt. Daar houdt 'ie zelf al rekening mee. En ook al geeft 'ie aan dat er nog 0km rijbereik is, dan nog kun je 's-ochtends elektrisch wegrijden.

Beter gestaag & constant laden, verder geregeld door de boordelektronica, dan continu (laten) onderbreken bij gebrek aan voldoende power vanuit je PV-installatie. Als er weer eens een paar wolkjes voorbijkomen... ;)
 
Dat is bij de octavia ook.. 1% batterij en dan laden naar 100% dan gaat er zo’n 10-10,5kWh in. En dat terwijl de accu 13kWh is. Dus die zal idd nooit leeg-leeg zijn en ik gok dat 100% vol ook niet echt 100 is..
 

Captain Hook

Forumguru
[aanvulling]
Gisteren een flinke rit gemaakt, waarbij de HV-accu al lang leeg was gereden. M.a.w. de nodige kilometers op benzine gereden.

Vannacht is de Kluger Kuga weer opgeladen.
En er ging in z'n totaliteit 12,3 kWh in (inclusief de laadverliezen).
Nachttarief was ca. 0,28€/kWh x 12,3 = 3,44€ en daarvoor heb ik ruim 60km elektrisch gereden.
 
Laatst bewerkt:
Hier idem situatie. Gister lange rit en idd accu nog op 1% en 0km resterend. Bij aankomst eerst nog even wezen eten.
Maar: dan rijd je weg van het parkeervak, in hybride modus, en dan gaan toch de eerste meters elektrisch.

Viel me ook op op lange stukken met 50km/h dat tóch de motor uit ging en ik tussen de kruispunten elektrisch reed. Ondanks 1% accu lading. Kon er nog een klein beetje mee spelen door het pedaal niet te diep in te trappen want je ziet dat anders de brandstofmotor erbij komt. Zelfs heel langzaam versnellen met +1 km per uur erbij lukte. Maar omdat ik die paar stukken met 1% wel elektrisch heb gereden ging er dit keer wel meer in dan gebruikelijk: 11,61 kWh. En omdat ik gebruik moet maken van publieke laadpalen en er hier in de wijk ‘s-avonds maar weinig plek is laat ik hem laden met gereduceerd vermogen. Wat dan vervolgens 9 uur en 20 minuten geduurd heeft ;)
 
Nee dat valt wel mee denk ik, heb dat wel vaker zo gedaan en ook wel bij 10% en dan ging er gewoon zo'n 9kWh in. Heb nu gewoon echt nog stukken gereden elektrisch terwijl het 1% was. Dat was voor het eerst. Er zal wellicht wat meer laadverlies zijn maar dat is niet die 1,61 kWh.. hij was nu gewoon echt leger..

Heb ook wel eens met 1% bij de laadplek gestaan en nog een half uur met de verwarming aan omdat ik zat te bellen. En die bleef gewoon verwarmen en dan gaat er ook meer in. En dan wordt er gewoon meer van de accu gebruikt.
 

Bythez

Nieuw lid
Hi ik heb een vraagje omtrent de auto.
Ik heb nu een skoda octavia hybrid 2021.

Echter merk ik dat het laden bij publieke laadpalen tamelijk langzaam gaat.. Hij laad met +-1,5kw op dit is beduidend lager dan de geadverteerde waarde. Waar zal dit aan kunnen liggen? De laad momenten zijn op redelijk verspreid en op 'rustige' momente geweest.

Waar kan dit aan liggen?
 
Bovenaan Onderaan