Het klopt inderdaad dat ik nu vrij voordelig rijd met behulp van mijn zonnepanelen. Dat verschil wordt straks natuurlijk wel kleiner met de nieuwe MRB tarieven voor PHEV door het extra gewicht dat ze meeslepen. Daarbij is het bereik vanuit de fabriek (60km in theorie) natuurlijk prima. Echter als je daar maar 80% van hebt, omdat je je auto plotseling nodig hebt en dan ook nog de accu degradatie over een paar jaar meeneemt, dan wordt de actieradius wel erg summier. Ik vindt het verder echter prima rijden dus daar is niks mis mee en ben ook blij met de auto zelf.
Ik laad mijn auto eigenlijk 95% van de tijd aan mijn eigen laadpaal (Zappi), welke zelf de intelligentie heeft om alleen de overtollige zonnepanelen stroom naar mijn auto te gooien. Hier hoef ik dus niet naar om te kijken. Ik vind het alleen jammer dat je in de Skoda app niet gewoon max 80% kan instellen, zonder gebruik te maken van schema's. Ik weet namelijk niet ver van tevoren wanneer ik mijn auto nodig heb, dus dat laden op tijd dat werkt niet heel goed voor mij.
Ik heb mijn handleiding er nog eens op nageslagen en er word inderdaad niks vermeld over een max capaciteit, maar wel dat je direct na het compleet leeg rijden van de accu deze moet opladen omdat er anders schade (degradatie) kan optreden.
Ik zal toch eens proberen (voor zover dat nu nog nut heeft) op die 80% te letten in de hoop dat het niet snel nog slechter wordt. Moet volgende maand voor een beurt en zal ook de dealer eens vragen of ze iets van een meting kunnen doen.