Ervaringen Octavia PHEV

Alpha

Donateur
Vandaag heeft “Blue” zijn tweede beurt gehad. Heb hier toch maar eens stiekem gevraagd of ze ook de PHEV accu wilden testen. Met name omdat die van mij na productie een aantal maanden op het vliegveld had gestaan vanwege de brand in de deurpanelenfabriek. Maakte mij een beetje zorgen dat ie daar helemaal leeg had gestaan voor lange duur.

Konden niks beloven maar gingen toch even kijken of ze hem kondem doormeten. Zojuist de auto opgehaald en had netjes een rapport in de auto liggen:

In totaal 3.669,72kWh geladen
Totale stilstandtijd volledig geladen: 24 dagen
Totale stilstandtijd: 869 dagen (hier zie je dus dat ie wel de tijd op t vliegveld meetelt)
Aandeel stilstandtijd volledig geladen: 2.8%

De accu was verder gezond. Gedetailleerde analyse was volgens het ODIS-systeem niet nodig. Sowieso meer dan 70% resterende energie-inhoud.

Niet zo mega veelzeggend maar volgens de dealer was de accu prima in orde. Ik laad overigens nog steeds tot 80% en 2x week tot 100% als ik naar kantoor moet. Maar dan rijd ik ook zo goed als direct weg zodra die op 100% zit. Range zit met dit weer rond de 50km met een hele zware voet. Ik rijd niet bepaald zuinig…

Dusjah voor mij werkt dat prima zo en denk dat ik het ook zo blijf doen. Even als tussentijdse update van mijn PHEV ervaringen.
 
Laatst bewerkt:

Jessedew

Forumguru
Als ik het goed begrijp ben je tevreden over de phev? Ik ben toch wel beetje aan het kijken naar een phev occasion. Maar twijfel nog wel ivm software geneuzel etc. Optie voor mij is ook een octy uit 2020 uitlopend model met weinig km zoeken. Toc nieuwe model met zelfde km stand is dat 5k goedkoper.
 

Alpha

Donateur
@Jessedew yep, 100% tevreden. Die van mij is wel van 2022 en heeft eigenlijk van begin af aan geen issues gehad met software. Hardware versie H58 en software versie 1941 zijn nu al maandenlang stabiel. Auto is zuinig en rap. Korte stukjes altijd volledig elektrisch en als ik eens een flink stuk moet gaan kan dat ook zonder laadstress. Dusjah ik ben helemaal pro PHEV.
 

Rhodez

Actief lid
Hier ook een zeer tevreden PHEV-eigenaar @Jessedew . Ik heb hem nu ongeveer 7 maanden en hij komt uit 2021. Ook software versie 1941 en is merendeel van de tijd stabiel. Enige wat hij soms heeft is dat de icoontjes van de radiozenders uit zichzelf verplaatsen, waardoor ze niet meer bij de betreffende zender horen. Dealer heeft dat woensdag bij de zomercheck netjes hersteld. In Nederland rijdt ik nagenoeg alles elektrisch en op vakantie met benzine. Ben volgens mij ook van de weinigen hier met een trekhaak waar ook een normaal trekgewicht van de RDW aan gekoppeld is, maar waarvan de trekhaak volgens de dealer na afloop is geplaatst. Kan dus wel.

Fijne aan de auto ook dat er achterin zoveel beenruimte is. Dat is voor onze kids echt een verademing! Ik rijd nu in de zomer ongeveer 50-60 km elektrisch op een volle accu. In de winter was het rond de 35-40 km.
 

Jessedew

Forumguru
Dat klinkt wel goed dan, mezelf kennende geef ik dan liever iets meer uit om er mooi bij te rijden (lees nieuw model) ik heb inmiddels wat dealers aan de lijn gehad over trekgewicht. Vaak niet geregistreerd, die zal ik helaas links laten liggen, maar er is wel wat aanbod waar dat wel geregistreerd staat, maar waar ook nog geen trekhaak op zit. Dit exemplaar is waar ik nu naar kijk, wacht nog ff tot de ctypto koersen verder stijgen dan kan ik 'm zonder pijn halen, of soortgelijk exemplaar. 30k vind ik duur zat.

 

Canon-Eye

Forumguru
waar dat wel geregistreerd staat, maar waar ook nog geen trekhaak op zit
Of er wel of geen trekgewicht is geregistreerd is voor elke auto met NL kenteken simpel op te zoeken. Dit staat totaal los van het al dan niet gemonteerd zijn van een trekhaak. In gevallen waar er niets (of 0 kg) is vermeld weet je dat je je de moeite van het monteren van een trekhaak wel kunt besparen, tenzij je van plan bent om die uitsluitend te gebruiken voor een fietsdrager.
 
Laatst bewerkt:

Jessedew

Forumguru
Klopt idd. Kan je zien bij rdw. Ik heb een caravan dus bij iedere interessante octavia die geïmporteerd is, kijk ik en 90% valt dan helaas af. Maar komt goed hoor
 

uitje

Nieuw lid
Ik heb die van mij nu 3 jaar en heb toch wel het gevoel dat de accu behoorlijk achteruit gegaan is. Laad hem altijd tot 100% op via de stroom die ik over heb vanuit mijn zonnepanelen. Staat max een dag of 3 stil met 100% geladen accu. Echter als hij nu vol is dan geeft hij nog maar zelden aan (en dan heb ik het over de zomer) dat hij nog meer dan 45-46km resterend heeft. Boven de 50km kom ik absoluut niet meer. Ook niet als dit 50km op de snelweg (100km) met de cruise control is terwijl dit in het begin zeker mogelijk was.
 

johanl

Senior Member
Volgens mij word er nog steeds aangeraden om niet lang na het laden tot 100% te gaan rijden. Zelf zou ik niet tot 100% laden en de auto dan een paar dagen stil laten staan.
 

Rhodez

Actief lid
Er zit toch 8 jaar garantie op de accu? Als hij zo snel degradeert zou ik er mee terug gaan naar de dealer.
 

johanl

Senior Member
Dat geld ongetwijfeld voor een bepaalde mate van degradatie, de vraag is of dat hier het geval is. Zelf haal ik ongeveer 60km op een volle accu, rustige rechtervoet scheelt veel.
 

uitje

Nieuw lid
Je hoort toch hele verschillende verhalen over het wel of niet moeten/kunnen laden tot 100%. Misschien dat dit dan de oorzaak bij mij zou kunnen zijn. Ik weet trouwens niet of er 8 jaar garantie op die accus zit en dan zal je zeker in een discussie terecht gaan komen met de dealer die je waarschijnlijk niet gaat winnen. Ik moet eerlijk zeggen dat als ik er op moet gaan letten om hem maar tot 80% vol te laden het wel een gedoe wordt. Zeker omdat die skoda app niet de mogelijkheid heeft om dit zonder 'schema' te doen volgens mij? Dan moet ik met 2 apps gaan lopen rommelen en daar wordt ik niet blij van. Mijn plan was om volgend jaar voor iets anders te gaan kijken en ik moet zeggen dat nadat dit mijn eerste PHEV was ik toch zit te overwegen om weer helemaal terug te gaan naar benzine.
 

johanl

Senior Member
Uiteraard eigen keuze, maar lijkt me dat je met behulp van je zonnepanelen toch wel vrij voordelig rijd. Je kan ook de accu langzaam opladen, als de auto toch de hele nacht stil staat, komt de batterij ook ten goede.
 

Alpha

Donateur
Ik heb dus vanaf dag 1 de auto tot 80% geladen behalve 2 dagen in de week dat ik naar kantoor moet.
Dit geregeld met drie schema’s (weekdagen thuis, weekdagen kantoor en weekend) die altijd “just in time” klaar zijn met laden. De auto staat maximaal een half uurtje op 100% die dagen dat ik naar kantoor ga.

Als de zon veel schijnt start ik met de hand een laadactie. Meestal tot maximaal 90%. Ik stel altijd een timer in van bijvoorbeeld een uurtje. Dus ja, ik zit dan met het handje te rommelen maar voor mij werkt het. Geloof dat je ook zoiets hebt als Tibber of ANWB slim laden. Maar dan moet je hun volgens mij ook als energieleverancier hebben.

Dus ik kijk nu op mijn Homewizard of ik genoeg stroom teruggooi het net op en dan start ik een laadactie. Ik bedoel ik betaal toch die 30-40 euro per jaar om de auto op afstand te kunnen besturen. Dus dan maak ik daar ook maar gebruik van haha!

En wat betreft dat laden tot 80%, het stond letterlijk in de versie van de handleiding die ik kreeg. Ook gaf de dealer dat aan bij uitlevering van de auto… Dat de meningen er enorm over verdeeld zijn snap ik. Maar voor mij werkt dit prima.
 

uitje

Nieuw lid
Het klopt inderdaad dat ik nu vrij voordelig rijd met behulp van mijn zonnepanelen. Dat verschil wordt straks natuurlijk wel kleiner met de nieuwe MRB tarieven voor PHEV door het extra gewicht dat ze meeslepen. Daarbij is het bereik vanuit de fabriek (60km in theorie) natuurlijk prima. Echter als je daar maar 80% van hebt, omdat je je auto plotseling nodig hebt en dan ook nog de accu degradatie over een paar jaar meeneemt, dan wordt de actieradius wel erg summier. Ik vindt het verder echter prima rijden dus daar is niks mis mee en ben ook blij met de auto zelf.

Ik laad mijn auto eigenlijk 95% van de tijd aan mijn eigen laadpaal (Zappi), welke zelf de intelligentie heeft om alleen de overtollige zonnepanelen stroom naar mijn auto te gooien. Hier hoef ik dus niet naar om te kijken. Ik vind het alleen jammer dat je in de Skoda app niet gewoon max 80% kan instellen, zonder gebruik te maken van schema's. Ik weet namelijk niet ver van tevoren wanneer ik mijn auto nodig heb, dus dat laden op tijd dat werkt niet heel goed voor mij.
Ik heb mijn handleiding er nog eens op nageslagen en er word inderdaad niks vermeld over een max capaciteit, maar wel dat je direct na het compleet leeg rijden van de accu deze moet opladen omdat er anders schade (degradatie) kan optreden.

Ik zal toch eens proberen (voor zover dat nu nog nut heeft) op die 80% te letten in de hoop dat het niet snel nog slechter wordt. Moet volgende maand voor een beurt en zal ook de dealer eens vragen of ze iets van een meting kunnen doen.
 

Bakkertje

Forumguru
De soh (state of health) is ook uit te lezen met VCDS / OBDeleven.

Copy/Paste van het obdeleven forum:
If you want there's the possibility to check the SOH (state of health) of the battery pack of your cars:
(19) Gateway - Live Data - search SOH and enter.
You will see the % of your SOH.

Ik zal de mijne nog eens uitlezen (GTE uit 2015), in de praktijk kom ik nog steeds zo'n 35 - 38 km op een accu en dat eigenlijk al zo zolang als ik hem heb. Het zal een kilometer of 5-8 schelen met het begin. Nu 150 dkm, toen ik hem kocht 85. Opladen doe ik gewoon tot 100% met een Alfen lader.
 

jesse_s93

Forumguru
Even hardop denkend @uitje, maar je kunt in de schema's toch aangeven dat hij dit moet herhalen en op welke dagen je dit ingesteld wilt hebben. Als je dan twee schema's aanmaakt op herhalen voor alle dagen en daarbij instelt dat hij tot 80% moet laden, dan heb je toch wat je zou willen? Een met tijd begin van de ochtend, zodat de auto wel tot 80% geladen is als je wilt vertrekken en één eind van de middag, zodat je ook gebruik kunt maken van je zonne-energie. Het is wellicht niet goed om hem volgeladen een tijd te laten staan, maar met 80% zou je voldoende marge moeten hebben.
 

uitje

Nieuw lid
Het probleem is dat schema's er vanuit gaan dat je op een bepaalde tijd een bepaalde hoeveelheid geladen hebt. (bijv 80%) Echter weet mijn auto niet met welke snelheid deze geladen wordt. Dit kan namelijk variëren van 1.4 tot 3.6kWh (1 fase) wat geregeld wordt door mijn Zappi. Als er tijdens het laden een wolk komt dan stopt de Zappi met laden. Hier valt dus geen schema op te maken vanuit de Skoda app gezien, omdat deze niet weet wanneer te beginnen om op x tijd klaar te zijn. Het zou dus mooi zijn als ik gewoon kan instellen laden tot max 80% en de zappi daar 1 of meerdere dagen de tijd voor heeft afhankelijk hoe hard de zon schijnt. Wat ik nog wel eens kan proberen is om een schema aan te maken welke zegt dat ik om 8:00 op 80% wil zitten. Echter als de zappi pas vanaf bijv 7:00 gaat laden dan zal mijn auto om 8:00 pas een beetje bijgeladen zijn. Ik weet niet wat er dan na 8:00 gebeurd als je hem gewoon aan de lader laat hangen. Zal hij dan alsnog gewoon de hele dag doorladen totdat de 80% is bereikt?
 
Bovenaan Onderaan