Ervaringen Octavia PHEV

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Berghuis Graaf (laat graven?) een mantelbuis naar de plek voor de laadpaal, met naast de stroomkabel ook 2 (twee!) utp kabels er in.
Daar aul je tzt veel plezier/gemak van kunnen hebben. Zie desgewenst 'gathering.tweakers.net/forum' voor meer info.
 

Bakkertje

Forumguru
Aanvullend op @Peter-036 zorg dat je dan echt een serieus dikke buis legt (ik had zelf een 45 mm pijp voorbereid en dat was niet genoeg).
Verder geen bochten van 90 graden erin, maar alleen 45 graden bochten.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Even mbt de buizen.
Leg NIET een rode / zwarte ribbelbuis.... lijken erg mooi maar in de praktijk zijn het ondingen en vaak als je later de kabels of nog een kabel wil leggen dan geeft dit problemen omdat ze plat gedrukt zijn door de grondwerking !
Beste is gewoon een rioolpijp van rond 110mm of een slag lager.
Alleen maar 45 graden bochten gebruiken ( lijm en nog beter manchet ) en tijdens leggen een trektouw er meteen in doen.
Dit doe je dan éénmalig en indien je later moet verzwaren of bij leggen dan is het zo gedaan.
En voor de UTP kabel, gebruik wel een buitenkabel ( indien in buis ) of als je legt zonder buis een grondkabel uitvoering.
De kabel die je in je huis gebruikt trekt vocht de kabel in en is de kabel na enkele tijd rijp om niet meer gebruikt te worden.....
En ja de voeding heb ik al vaker gezegd, leg meteen een grondkabel 4x6mm²+aarde.
Dan ben je als prive gebruiker voor de toekomst voorbereid. En ohja alles behoort in principe minimaal 60cm diep onder maaiveld te liggen !!!
En niet op de aarde leggen en er graszaad overheen zaaien zodat hij onder de grasmat verdwijnt !!!! ( je zal ze de kost moeten geven die dit doen )
 

hemi24

Forumguru
Wat @EdK zegt: ongelooflijk hoe lui die laadpaalmonteurs zijn, zelfs die die voor de grote maatschappijen lopen als bijv. Leaseplan, die leggen gewoon zonder blikken of blozen twee vinger onder de bestrating..!

:thumbsdown:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Alpha

Donateur
Vandaag heeft “Blue” zijn tweede beurt gehad. Heb hier toch maar eens stiekem gevraagd of ze ook de PHEV accu wilden testen. Met name omdat die van mij na productie een aantal maanden op het vliegveld had gestaan vanwege de brand in de deurpanelenfabriek. Maakte mij een beetje zorgen dat ie daar helemaal leeg had gestaan voor lange duur.

Konden niks beloven maar gingen toch even kijken of ze hem kondem doormeten. Zojuist de auto opgehaald en had netjes een rapport in de auto liggen:

In totaal 3.669,72kWh geladen
Totale stilstandtijd volledig geladen: 24 dagen
Totale stilstandtijd: 869 dagen (hier zie je dus dat ie wel de tijd op t vliegveld meetelt)
Aandeel stilstandtijd volledig geladen: 2.8%

De accu was verder gezond. Gedetailleerde analyse was volgens het ODIS-systeem niet nodig. Sowieso meer dan 70% resterende energie-inhoud.

Niet zo mega veelzeggend maar volgens de dealer was de accu prima in orde. Ik laad overigens nog steeds tot 80% en 2x week tot 100% als ik naar kantoor moet. Maar dan rijd ik ook zo goed als direct weg zodra die op 100% zit. Range zit met dit weer rond de 50km met een hele zware voet. Ik rijd niet bepaald zuinig…

Dusjah voor mij werkt dat prima zo en denk dat ik het ook zo blijf doen. Even als tussentijdse update van mijn PHEV ervaringen.
 
Laatst bewerkt:

Jessedew

Senior Member
Als ik het goed begrijp ben je tevreden over de phev? Ik ben toch wel beetje aan het kijken naar een phev occasion. Maar twijfel nog wel ivm software geneuzel etc. Optie voor mij is ook een octy uit 2020 uitlopend model met weinig km zoeken. Toc nieuwe model met zelfde km stand is dat 5k goedkoper.
 

Alpha

Donateur
@Jessedew yep, 100% tevreden. Die van mij is wel van 2022 en heeft eigenlijk van begin af aan geen issues gehad met software. Hardware versie H58 en software versie 1941 zijn nu al maandenlang stabiel. Auto is zuinig en rap. Korte stukjes altijd volledig elektrisch en als ik eens een flink stuk moet gaan kan dat ook zonder laadstress. Dusjah ik ben helemaal pro PHEV.
 

Rhodez

Lid
Hier ook een zeer tevreden PHEV-eigenaar @Jessedew . Ik heb hem nu ongeveer 7 maanden en hij komt uit 2021. Ook software versie 1941 en is merendeel van de tijd stabiel. Enige wat hij soms heeft is dat de icoontjes van de radiozenders uit zichzelf verplaatsen, waardoor ze niet meer bij de betreffende zender horen. Dealer heeft dat woensdag bij de zomercheck netjes hersteld. In Nederland rijdt ik nagenoeg alles elektrisch en op vakantie met benzine. Ben volgens mij ook van de weinigen hier met een trekhaak waar ook een normaal trekgewicht van de RDW aan gekoppeld is, maar waarvan de trekhaak volgens de dealer na afloop is geplaatst. Kan dus wel.

Fijne aan de auto ook dat er achterin zoveel beenruimte is. Dat is voor onze kids echt een verademing! Ik rijd nu in de zomer ongeveer 50-60 km elektrisch op een volle accu. In de winter was het rond de 35-40 km.
 

Jessedew

Senior Member
Dat klinkt wel goed dan, mezelf kennende geef ik dan liever iets meer uit om er mooi bij te rijden (lees nieuw model) ik heb inmiddels wat dealers aan de lijn gehad over trekgewicht. Vaak niet geregistreerd, die zal ik helaas links laten liggen, maar er is wel wat aanbod waar dat wel geregistreerd staat, maar waar ook nog geen trekhaak op zit. Dit exemplaar is waar ik nu naar kijk, wacht nog ff tot de ctypto koersen verder stijgen dan kan ik 'm zonder pijn halen, of soortgelijk exemplaar. 30k vind ik duur zat.

 

Canon-Eye

Forumguru
waar dat wel geregistreerd staat, maar waar ook nog geen trekhaak op zit
Of er wel of geen trekgewicht is geregistreerd is voor elke auto met NL kenteken simpel op te zoeken. Dit staat totaal los van het al dan niet gemonteerd zijn van een trekhaak. In gevallen waar er niets (of 0 kg) is vermeld weet je dat je je de moeite van het monteren van een trekhaak wel kunt besparen, tenzij je van plan bent om die uitsluitend te gebruiken voor een fietsdrager.
 
Laatst bewerkt:

Jessedew

Senior Member
Klopt idd. Kan je zien bij rdw. Ik heb een caravan dus bij iedere interessante octavia die geïmporteerd is, kijk ik en 90% valt dan helaas af. Maar komt goed hoor
 

uitje

Nieuw lid
Ik heb die van mij nu 3 jaar en heb toch wel het gevoel dat de accu behoorlijk achteruit gegaan is. Laad hem altijd tot 100% op via de stroom die ik over heb vanuit mijn zonnepanelen. Staat max een dag of 3 stil met 100% geladen accu. Echter als hij nu vol is dan geeft hij nog maar zelden aan (en dan heb ik het over de zomer) dat hij nog meer dan 45-46km resterend heeft. Boven de 50km kom ik absoluut niet meer. Ook niet als dit 50km op de snelweg (100km) met de cruise control is terwijl dit in het begin zeker mogelijk was.
 

johanl

Actief lid
Volgens mij word er nog steeds aangeraden om niet lang na het laden tot 100% te gaan rijden. Zelf zou ik niet tot 100% laden en de auto dan een paar dagen stil laten staan.
 

Rhodez

Lid
Er zit toch 8 jaar garantie op de accu? Als hij zo snel degradeert zou ik er mee terug gaan naar de dealer.
 

johanl

Actief lid
Dat geld ongetwijfeld voor een bepaalde mate van degradatie, de vraag is of dat hier het geval is. Zelf haal ik ongeveer 60km op een volle accu, rustige rechtervoet scheelt veel.
 
Bovenaan Onderaan