Ervaringen Octavia PHEV

Ja dat is 20% van de 10kW die als gebruiker bruikbaar is. Ik heb het over de restlading bij 1% ten opzichte van het 13kW accupakket als geheel.
 

yves1966

Forumguru
Inderdaad soms kan je zogezegd meer laden maar heb ervaren dat dit enkel is wanneer je aan de laadpaal blijft hangen na vol laden. Blijkbaar treed er een beetje verlies op dat telkens terug aangevuld wordt. Best eens kijken op de laadapp wanneer je de melding krijgt dat de wagen volgeladen is.
 

Captain Hook

Forumguru
@Berghuis Dure kWh's zijn dat zeg! :rolleyes:

8,54/12,17 = bijna 71 cent per kWh!

Dat loont dan toch zowat niet om elektrisch te rijden bij dat soort tarieven? :pieker:
Ik laad thuis voor, beetje per dag verschillend, ca. 20-30 cent/kWh.
 

yves1966

Forumguru
Heb in Gent, Geraardsbergen en Oudenaarde geladen van 0,37 tot 0,50 euro. Zijn vooral privé laadpalen en van bedrijven die duurder zijn. Best ondergronds parking gebruiken.
 

Captain Hook

Forumguru
Soms doen mensen dingen niet vanwege geld.
Oh natuurlijk, wacht ik snap 'm! Dat ik zo naïef heb kunnen zijn, sorry. :D
Dat is om de aandeelhouders van de laadpaalbusiness te spekken! Stel je voor dat die anders te weinig verdienen.

:deuk::deuk::deuk:

Mocht ik abuis zijn, dan verneem ik graag wat dan wel de nobele motivatie kan zijn om zoveel te betalen voor een kWh...
 
Laatst bewerkt:

yves1966

Forumguru
Daarom dat de meeste phev rijders thuis laden met eigen zonnepanelen en thuisbatterij. Mensen met een wagen van de werkgever die alle kosten betaald maakt het niet uit wat het kost om te laden, baas betaald toch.
 

Captain Hook

Forumguru
@johanl Tuurlijk; dat was ik helemaal vergeten.
Want nu worden die uitlaatgassen ergens anders de atmosfeer in geblazen. Da's veel beter voor het milieu, toch? ;)
Per slot van rekening moeten die elektroontjes ergens vandaan komen...

BTW: daar ging het op zich helemaal niet om; al dan niet EV rijden. Het ging om dat absurd hoge kWh tarief!
 

johanl

Senior Member
@johanl Tuurlijk; dat was ik helemaal vergeten.
Want nu worden die uitlaatgassen ergens anders de atmosfeer in geblazen. Da's veel beter voor het milieu, toch? ;)
Per slot van rekening moeten die elektroontjes ergens vandaan komen...

BTW: daar ging het op zich helemaal niet om; al dan niet EV rijden. Het ging om dat absurd hoge kWh tarief!
Zo'n standaard opmerking, maar die zag ik al aankomen. Je weet dat een steeds groter gedeelte van de opgewekte energie niet van fossiele brandstoffen vandaan komt? En dat dat aandeel alleen maar groter gaat worden?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Af en toe vind je, zoals @Berghuis , een openbare laadpaal die (beduidend) duurder is dan andere, en thuis laden is sowieso goedkoper.
Een deel van de hogere prijs zou ook kunen komen door een starttarief.
Overigens treden er ook nog laadverliezen op, die kunnen oplopen tot 15-20%, en die zitten ook in dat bedrag.
Overigens rijdt hij dan nu op stroom voor ~10 cent/km bruto 'brandstofkosten', daarvoor moet je benzineslurper ongeveer 1 op 20 gemiddeld kunnen halen.
 

Captain Hook

Forumguru
Zo'n standaard opmerking, maar die zag ik al aankomen. Je weet dat een steeds groter gedeelte van de opgewekte energie niet van fossiele brandstoffen vandaan komt? En dat dat aandeel alleen maar groter gaat worden?
So what? Al komen de elektronen uit een generator die aangedreven wordt een kerncentrale, een golfslaggenerator of een Pumpspeicherkraftwerk (zoals ze die in de Alpen hebben).


KaprunStauseen6 by Erik Haak, on Flickr

Het ging om de prijs van een kWh! Daar plaatste ik in eerste instantie vraagtekens bij...

Ik heb al eens vaker ter sprake gebracht; de absurde prijsverschillen van een kWh als je een EV wilt opladen.
Net alsof benzine/diesel bij de ene pomp 1,80/liter kost, en bij de volgende pomp 5 euro/liter!
Dat zouden we toch ook niet normaal vinden? Alleen maar omdat er een andere vulpistool aanzit? Zelfs dikkere tankslangen bij speciale vrachtwagentankstations zijn niet ineens 2-3x zo duur als bij een gewoon tankstation met een normaal vulpistool.
Maar bij elektronen tanken kan dat allemaal wel!?! Dat vind ik absurd.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Overigens rijdt hij dan nu op stroom voor ~10 cent/km bruto 'brandstofkosten',
Dan moet de kWh prijs rond de 40 ct liggen en moet je echt rustig rijden.

Ik laad wel voor mijn portemonnee en kijk dan ook voor dat ik publiek ga laden wat het tarief is.
Bruto brandstof prijs met 1 op 16 ligt rond de 11 ct (obv 1,80 per liter) dus publiek laden is vaak duurder dan benzine.

Verder gebruik ik het laden ook om dat vrije plekje op de parkeerplaats te gebruiken. Vaak ook dichtbij naast de invalide parkeerplaats (Eerlijk=eerlijk)
 

Bakkertje

Forumguru
@Captain Hook om de prijsverschillen “aan te vechten” zou je meerdere laadpassen kunnen nemen. Het tarief wordt bepaald tussen pas en paal aanbieder. Zelf heb ik een Elec2go pas zonder abonnement (opslag van 1ct per kWh).
Er zijn ook al (uiteraard) apps beschikbaar die de tarieven voor je vergelijkt zodat je de voordeligste pas kunt gebruiken.
En ja ik ben het helemaal met je eens dat dit absurt is, maar dit is het verdienmodel voor de exploitanten..
 

Berghuis

Donateur
@Peter-036 laadpaal moet er nog komen. Door de geweldige privé parkeerplekken achter het huis hoef ik gelukkig maar 25 te overbruggen vanaf de meterkast. Dus dat wordt graven, dus combineer het met het aanpakken van de tuin.
Daarnaast rij ik zakelijk, probeer er wel op te letten niet te duur te laden, maar om nou een kilometer te gaan lopen daarvoor vind ik niet handig. Ja, goed voor de beweging I know, maar tijd is ook kostbaar :ROFLMAO:
 
Hier in den haag betaal ik 33ct per kW in de btw. (27ct ex). Dit zijn dan openbare palen van exploitant Ecotap. 1 Laadpas is gratis, geen abonnement en geen transactiekosten.

Dat van die 0% leeg, of 20% resterend en dan 0km aangeven… er zullen verschillen zijn denk ik dan?
Ik kan hem bij niet verder leegtrekken dan 1%. Dan gaat de motor aan. Als ik dan bij de mode knop kijk zie ik daar 1% staan met 0km resterend. Geen 20% en 0 resterend? 0% heb ik nog niet eerder gezien. En minimaal 20% erin laten: daar staat hij bij mij ook op maar zit dat niet onder het menu van de vertrekplanner? Of bedoel je iets anders? Want voor zover ik me kan heugen kan ik alleen daar iets in stellen met een minimale laadtoestand voor de voorverwarming en daar staat bij mij inderdaad de slider op 20%.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan