Ervaringen Octavia PHEV

Bakkertje

Forumguru
Als je nu eens een week (of enkele weken) lang niet kunt stekkeren, en de auto toch dagelijks op brandstof moet gebruiken, verandert 'ie dan op enig moment in een grote presse-papier?
In mijn geval (en daarmee denk ik bij alle VAG PHEV's) wordt de hoogvolt accu altijd tot een minimum geladen, zoals al gemeld via het regeneren wat ie via de elektromotor doet.
Er zit ook een batterij laad stand op de auto waarmee de elektromotor enkel als dynamo gebruikt wordt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dit herinnert me aan de twee NSU's Prinz4L die ik ooit (jaren '60-'70 al!) heb gereden. Die waren voorzien van iets wat in de folder werd aangeduid als 'Dynastart' - inderdaad, één apparaat dat dienst deed als dynamo én als startmotor. Zat ook rechtstreeks op één uiteinde van de krukas gemonteerd; aan het andere eind was de versnellingsbak gekoppeld. Samen een zeer compact geheel.
Dus er is alweer niet zo heel veel nieuws onder de zon...
 

johanl

Senior Member
Ik heb al een paar keer gelezen dat het beter is om de batterij niet volledig op te laten maar tot 80%. Weet iemand of het wel beter is voor de accu om tot 100% te laden als je dat met de instelling beperkte laadstroom doet?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Nee, het is eenvoudig slecht voor de HV accu om lange tijd (te) leeg of (te) vol te blijven staan, maar voor een PHEV zal het weinig tot geen kwaad doen, anders had de fabrikant je wel de mogelijkheid geboden om het laadniveau te beperken.
Als je die mogelijkheid wel hebt, zou ik inderdaad niet boven 80% laden, tenzij ik de volgende morgen meteen een flink stuk ga rijden.
Qua kosten kun je de laadstroom (in Nederland, Belgie heeft een andere tariefstructuur) beter niet beperken: bij langzamer laden treden er hogere laadverliezen op.
 

johanl

Senior Member
Ik kan wel instellen tot welk % er geladen moet worden, dat heb ik momenteel op 90% staan omdat ik toch een beetje rijbereik wil hebben. Ik laad hem alleen tot 90% als ik de volgende dag er mee ga rijden. Dat is soms ver genoeg om de accu leeg te rijden maar ook regelmatig dat er nog 40-50% overblijft.
 
Ik heb me er wel redelijk in verdiept en denk er wel het nodige van te weten.

De chemie in een liion cell houd niet van een aantal dingen; een lage cellspanning, warmte en het laden tot 100% om vervolgens niet te worden gebruikt.

Dat dik gedrukte is van belang.
Mijn iphone heeft na ruim een jaar nog steeds een batterij capaciteit van 100%. Dat komt omdat ik hem altijd oplaad wanneer er ongeveer nog 20% lading in zit. Ik laat hem als het niet anders kan niet onder die 20% komen. Van een lage cellspanning onstaat schade in een cel. Het zelfde gebeurt met wanneer de cel tot 100% geladen wordt. Alle ionen moeten verhuizen naar “de andere kant” en dat gaat moeilijk. Daarom duurt het laden van 80 naar 100 ook bijna net zo lang als van 20 naar 80. Die 20-80 regel kom je veel tegen. Maar de 20 daarvan geld eigenlijk “altijd” want lage cell spanning is schade. Die 80 geld eigenlijk voor opslag. Die liion cell is best gestrest wanneer alle ionen in 1 kant zitten gepropt. Ga je dan de cell niet gebruiken en laat je hem liggen op de plank; dan treed daar ook schade door op. Dus beste is bij niet gebruik idd opladen tot 80%.

Dat een beetje in zn algemeenheid.

In mijn O4 kan ik geen limiet instellen tot welk percentage geladen moet worden. Die gaat standaard naar 100%.
 

johanl

Senior Member
Dat kan alleen als de planner gebruikt wordt (zowel in de auto als de app), zoals je in dit screenshot ziet kan ik het laadniveau instellen. Overigens staat er hier wel duidelijk bij dat MAX gebruiken minder goed is als gereduceerd. Best verwarrend allemaal.
Screenshot_20231208_113906_Mykoda.jpg
 

Alpha

Donateur
Hier doe ik vijf dagen per week tot 80% laden en twee dagen per week naar 100%. Dit gerealiseerd met laadschema's. De tijd dat ie klaar moet zijn is dan gelijk aan de tijd dat ik vertrek. In de winter combineer ik dit met voorverwarmen van de auto.

Ik heb ook via de app ingesteld dat ik minimaal 30% acculading wil hebben.

Naar mijn mening houden de accu's of het nu PHEV of EV is nooit van 100% lading langdurig maar ook niet van langdurig leegzijn.

Stond zo ook in de handleiding vandaar dat ik mij hier op gebaseerd heb. In de handleiding stond iets van als je laadt tot 100% dan gelieve zsm te vertrekken zodra 100% bereikt is.
 

Bakkertje

Forumguru
Om ook nog maar een duit in het zakje te doen.
Die van mij staat gewoon op 100% dat doe ik inmiddels 2 jaar en het bereik van de auto is er nog altijd niet veel minder van geworden.
Het lastige van een PHEV is dat er een kleine accu inzit en daarmee het bereik ook beperkt is. In mijn geval kom ik tot 38 km ongeveer (in de zomer zonder verwarming), laden tot 80% heeft dan ook niet zo gek veel zin.
De nieuwe Superb en Kodiaq krijgen een 25,7 kwh accu (met een theoretisch bereik van 100km) dan wordt het een ander verhaal. Of als je natuurlijk een volledig elektrische auto hebt.

Overigens kwam ik laatst op marktplaats nieuwe 9,9kwh accu's tegen voor zo'n 2000 euro. Nog steeds een hoop geld natuurlijk maar wel te overzien. De 13 kwh accu's zijn overigens 3000 euro.
 
Ahja inderdaad dat klopt ja.. met de planner kun je een limiet instellen. Maar ik heb hier niet de luxe om aan huis te laden en gebruik dus een openbare laadpaal waar het uiteraard ook zo is dat zodra je klaar ben je geacht wordt de auto te verplaatsen.. Ze zouden het best kunnen inbouwen zou je denken.. maar het zit er niet in zoals dat bijv wel het geval is bij de enyaq. Maar goed. Ik laat hem altijd dys tot 100.. of ik moet toevallig zien dat hij 90-95 ofzo is, ja, dan ga ik niet wachten en haal ik hem weg.

overigens is het ook altijd zo dat als hij 100% is, ik hem 50 meter verplaats er meteen 99% staat..
 
@Bakkertje heb jij dan een 9,9 kW accu.. (waarvan bruikbaar 8 kW dan ofzo?)
In de O4 zit een 13, bruikbaar is 10 kW. Daar haal ik in de zomer wel de 45–50km mee. Nu in de winter (gewoon verwarming aan) 35-40 volgens de BC, al zit er denk ik wel meer in. Laatst bijv restantlading was 25% en de opgegeven range 7km..
 

yves1966

Forumguru
Ik heb een vaste laadpaal in de garage in combinatie met zonnepanelen en thuisbatterij. In wintertijd laadt ik traag op wegens capaciteitstarief en weinig opbrengst. In de zomer of aan openbare laadpalen laad ik aan volle snelheid. Wagen staat als automatisch ingesteld en start steeds in volledig elektrische modus. Voor langere ritten waar ik te kort kom met de batterij (boven de 55 km) rij ik steeds in de hybride stand, dat scheelt enorm voor de batterij. Deze activeer ik bij vertrek. Heb de wagen natuurlijk nog maar een maand en ga in de toekomst misschien nog andere mogelijkheden ontdekken.
 
Ja hij staat standaard in electro en rijprofiel ook op standaard. Ik zet deze meestal in eco, dan is het afremmen op de electromotor net ff wat meer aanwezig. Inderdaad hybride voor de langere stukken. Wanneer je de navi niet gebruikt, en de accu vol is kun je ongeveer 200km afleggen (snelweg, 100km/u) totdat de accu zo goed als leeg is. Toen zo ervaren met een rit den haag - zwolle - den haag. In zwolle geladen en dus weer vol terug. En van te voren de tank afgetankt (98) en dan kwam ik op 1:22 uit als ik me goed herinner.

Hier in NL is vanwege de salderingsregeling (zo lang als dat nog zo is..) een thuisaccu niet interessant.
 

yves1966

Forumguru
Hier is het nu ook een pak minder interessant om een thuisbatterij te plaatsen. 2,5 jaar geleden kreeg ik nog maximum subsidie en was het de moeite om te bestellen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Disaster-Master Met een 13kWh accu waarvan je 10kWh kunt/mag gebruiken heb je al een 20% buffer. Ga ervanuit dat de buffr gelijk verdeeld is, dan laad je dus van 'leeg' (10%) naar 'vol' (90%). Prima toch!
@yves1966 Hier in Nederland is er (nog?) geen subsidie voor thuisaccu's (is er ook niet geweest), maar de prijzen dalen al wel.
Overigens is dit toch wel een beetje off topic hier.
 

Rhodez

Lid
Dank allen! @johanl: hoe werkt die planner precies? Ik heb sinds woensdag namelijk wel een eigen laadpaal hier thuis. Dat is een Zappi en heb ik zo ingesteld dat hij alleen laadt bij overschot zonne-energie (vanaf de lente vermoed ik) of wanneer het daltarief ingaat.
 
Bovenaan Onderaan