2,5 mm2 is op zich ook geen probleem qua maximale stroomsterkte.
MAAR... het hele circuit tussen groepenkast (alamat) en de uiteindelijke steker die in je auto gaat, is geen massief 2,5 mm2! Daar zitten vaak nog diverse verbindingen tussen. In de vorm van klemmen, kroonstenen, doorverbindingen, e.d.
En die worden dan wel urenlang, behoorlijk zwaar belast.
Daarnaast moet je op diezelfde groep niet net een wasmachine/-droger of andere grootverbruiker aansluiten die in het tijdsinterval van het laden van je PHEV, ook een paar kW trekt.
Anders kun je dit soort dingen krijgen:
En je hebt niet altijd zicht wat zich ergens achter in een kast, in de muur, onder de vloer, in het plafond, e.d. zit.
Vooral niet omdat het opladen van een PHEV een urenlang proces is, en niet, zoals b.v. een strijkbout, die ff een paar minuutjes een paar kW trekt.
Zo heb ik een nieuwe groep, vanuit de groepenkast, naar de garage, met 4 mm2 getrokken, waar de laadpaal (begrensd op 16A) aan zit. Om zometeen onze Kuga PHEV te kunnen laden. En de enige doorverbinding die er tussen zit, is gemaakt met originele Wago klemmen, geschikt tot 32A. Just to be safe...