Ervaringen Octavia PHEV

Ja. En. Je moet je afvragen of je zo langdurig stroom wil trekken over je reguliere bedrading. Als ik hem via een haspel (die ik helemaal uitrol) met de granny lader oplaad wat ik soms voor de deur doe dan wordt de stekker aan het stopcontact best wel warm en het snoer ook. Dat geld natuurlijk dan ook voor de normale bedrading in je pvc buizen.
 

jongetje

Forumguru
indien je hem met de bijgeleverde 230v “granny” lader wilt laden dan zou ik hem standaard instellen op “laadstroom verlagen” indien je tijd genoeg hebt. Dan gaat het met zo’n 800 W en duurt het pakweg een uur of 12 om hem te laden. En anders idd op de reguliere snelheid met max 2,3 kW.
Je moet juist niet langzaam laden als je zonne stroom wilt gebruiken. Dan moet je tussen 10 en 16uur juist de accu volproppen als de panelen het meeste doen.
 
Dat maakt met de huidige saldering regeling geen moer uit..

Juist het overbelasten van je huis netwerk (dus de leidingen in de muur) zou ik dat niet langdurig willen; door uren lang bijna het max vermogen te trekken.. dan warmt de boel in de muur lekker op..
 

jongetje

Forumguru
Als je goede bekabeling hebt kan dat prima (en dan bedoel ik niet een stekker in het stopcontact van de keuken door het raam, maar een aparte kabel vanuit de meterkast met een CEE wandcontactdoos). De omvormer doet namelijk de hele dag hetzelfde door continue vermogen in te voeren en dat is ook geen probleem.
 

Jessedew

Senior Member
De O4 Plug-in-Hybride is in mijn optiek echt een top auto, Afgelopen vakantie met bagagewagen Zuid-Frankrijk op en neer gereden met een gemiddeld verbruik van 1:11,9.
Hoe hard heb je dan gereden? want met de O3, met 85kmu rijd ik met de caravan nog 1 op 10. (neem dus aan dat je flink hebt doorgereden?) m.a.w. ben wel benieuwd wat het verbruik is van iemand met een caravan of normaal verbruik zonder caravan met 100 km/u op de snelweg.
Hoe is het bij jullie met storingen? Lees dat die met name in het begin waren, zijn die al opgelost? Ik heb nu een storingsvrije auto en een nieuwe occassion moet dan altijd wel net zo goed zijn als de vorige.
 

Bakkertje

Forumguru
@Disaster-Master aangenomen dat je gewoon standaard 2,5 mm2 heb in je huis, dan is het maximum 32A. Dus die 10A zit op en derde van het maximale..
Daarbij duurt het zo'n 4 uur om de auto helemaal vol te krijgen, dat is geen dagen aaneen zeg maar. Andersom, moeten we met z'n allen wel waakzaam zijn voor de veiligheid, want 10A is niet niks..
 

Jessedew

Senior Member
en thanks voor de reacties over het laadproces. Ik heb gelukkig nog alle tijd om erover na te denken. De occassion prijzen moeten eerst nog wel even wat zakken voordat ik me aan een hybride waag, mogelijke accu vervanging etc lijkt me een grote kostenpost. (ik koop auto's meestal als ze 4 a 5 jaar oud zijn en rij er dan 5 jaar + in. Dat gaat tot nu toe zonder alteveel bijkomende kosten, maar kan niet inschatten hoe dat met hybride auto's gaat zijn. (met elektrische fiets accu's 'geen goed vergelijk natuurlijk' gaat er ook weleens wat stuk zonder duidelijke oorzaak, dat wil je niet bij je auto (althans lijkt me een dure grap)
 

Captain Hook

Forumguru
2,5 mm2 is op zich ook geen probleem qua maximale stroomsterkte.
MAAR... het hele circuit tussen groepenkast (alamat) en de uiteindelijke steker die in je auto gaat, is geen massief 2,5 mm2! Daar zitten vaak nog diverse verbindingen tussen. In de vorm van klemmen, kroonstenen, doorverbindingen, e.d.
En die worden dan wel urenlang, behoorlijk zwaar belast.

Daarnaast moet je op diezelfde groep niet net een wasmachine/-droger of andere grootverbruiker aansluiten die in het tijdsinterval van het laden van je PHEV, ook een paar kW trekt.

Anders kun je dit soort dingen krijgen:
Abzweigdose3.jpg


En je hebt niet altijd zicht wat zich ergens achter in een kast, in de muur, onder de vloer, in het plafond, e.d. zit.
Vooral niet omdat het opladen van een PHEV een urenlang proces is, en niet, zoals b.v. een strijkbout, die ff een paar minuutjes een paar kW trekt.

Zo heb ik een nieuwe groep, vanuit de groepenkast, naar de garage, met 4 mm2 getrokken, waar de laadpaal (begrensd op 16A) aan zit. Om zometeen onze Kuga PHEV te kunnen laden. En de enige doorverbinding die er tussen zit, is gemaakt met originele Wago klemmen, geschikt tot 32A. Just to be safe...
 
Juist. Precies dat. En dat is mij meer waard dan die paar centen die je eventueel uit bespaard door te laden als de zon schijnt.. dus wil ik aan huis laden omdat alle palen hier in de wijk vol zijn? en kan hij toevallig voor de deur staan? dan doe ik dat dus met gereduceerd laadvermogen.

Verder moet iedereen dat lekker zelf weten.. Maar ik wil bijv niet dat mn huis afbrand door een geintje zoals op de bovenstaande verzameldoos..

Mn schoonvader heeft een eigen oprit. Heeft nu nog geen EV of PHEV. Maar tzt als hij dat wil dan zal ie een wallbox monteren en dat gaat dan ook idd rechstreeks van de groepenkast in 1 ruk met 4mm2.

Al helemaal bij een EV waar je rustig 50-80kWh in gaat douwen is dat denk ik geen overbodige luxe..
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb bij de bouw van het huis een grondkabel laten leggen (op een aparte 16A groep) die was bedoeld voor een elektrisch hek. Dat hek is er nooit gekomen, dus die kabel heeft er jarenlang voor niks gelegen. Totdat... we de tent vervingen door een caravan. Mooie gelegenheid om in een onopvallende hoek een klein kastje te plaatsen met een dubbel buitenstopcontact, afgeschermd tegen weer en wind. Hartstikke handig, niet alleen voor de caravan maar ook voor stroomvragende klusjes op de oprit zoals gesnoeide takken verhakselen en zo. Kwam ook prima van pas toen de dochter met EV een nachtje bleef slapen. Die kon mooi de grannylader aansluiten.
Maar als (ALS!) ik ooit een (PH)EV zou gaan rijden, dan laat ik wel een wallbox ophangen aan een van de carportpalen. Er zit maar een cm of 60 tussen de meterkast en de buitenmuur, dus het kan nooit heel ingewikkeld worden om geschikte bekabeling door die muur en dan langs een spant van de carport naar een steunpaal te leggen. Die box zelf wil ik zeker niet aan de muur, want dan versmalt hij de doorloop tussen de auto en het huis.
 

EdK

Forumguru
aangenomen dat je gewoon standaard 2,5 mm2 heb in je huis, dan is het maximum 32A.
Howwww
32A mag NIET over een 2,5mm² bedrading ! Dit moet al 4mm² wezen.
2,5mm² zekeren wij niet hoger dan 20A, bij 25A gaan we al over op 4mm²
En ja een standaard wcd kan max een 10A hebben, maar zodra de contacten niet meer dezelfde druk op de pennen uitoefenen dan krijg je dus overgangs weerstand en dus warmte.
Daarom met laders / omvormers en meer van die continu hoge stroom verbruikers is het raadzaam om over te stappen op CEE Form wcd's en dikkere bedrading.
Zien laatste tijd steeds meer dat kasten brandsporen vertonen door hoge stromen continu en niet goed aangedraaide of losgekomen bedrading onder klemmen.
 

EdK

Forumguru
Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-06 om 12.25.32.jpg


Bovenstaande foto kwam ik week geleden tegen nadat klant had gebeld dat er rook uit zijn kast kwam.
Daar dit 2 uur in nacht was heeft collega hem geadviseerd de hoofdzekeringen uit te zetten.
Volgende ochtend was dit mijn ochtendklusje langs het IJ te A'dam.
Oorzaak ?? Allereerst slecht onderhoud ( lees geen ) maar klant heeft nu een contract afgesloten.
Door slechte onderhoud zijn er bout/schroef verbindingen los gekomen en door vele continu vermogen ( elektrisch varen ) was 1 zijde van de 125A schakelaar verbrand en het verdeelblok en uiteraard was de bedrading flink aangetast.
Maar na eerst de klimplanten die rondom de kast en ook in de kast aan groeien waren verwijderd te hebben voor groot deel, de boel dus vervangen en herbedraad en na een kleine 3 uur kon de eigenaar zijn boten weer laden zodat hij de avond met zijn klanten door de grachten kon varen....
 

Captain Hook

Forumguru
Ik ben zelfs zo'n gek die een momentsleutel hanteert om het voorgeschreven aandraaimoment te gebruiken als ik dit soort elektra aanleg...
:koffie:
En om de zoveel tijd checken of alles nog goed strak vastzit.
 

EdK

Forumguru
Bij ons word ook alles met momentsleutel en schroevendraaier aangedraaid hoor.
En niet zoals vroeger het aanhaalmoment een slag voor het breken was.
Maar af en toe heb ik wel eens dat als ik de voorgeschreven aanhaalmomenten toepas dat ik denk van is dit echt nu wel vast ??
En voor gevoel dat ik dan toch nog een kwart slag extra erop zet....
En ja met schroef / bout verbindingen blijft het raadzaam om deze periodiek te controleren.
En je zal verbaast staan dat sommige verbindingen dan na 2 jaar ( voorbeeld ) dan aardig zijn losgekomen.
Oorzaak ?? warm / koud worden van belaste groepen en dus krimp/rek in materiaal.
Trillingen van buitenaf , en ook trillingen die wij niet eens voelen maar er wel zijn...
Dus ja periodiek onderhoud verdiend zich terug, velen zien het als een kostenpost.
Maar bovenstaande foto van mij , de reparatie is duurder kan ik je vertellen.... helemaal als dit in weekend stap op sprong moet gebeuren !!
 

Rhodez

Lid
Wat is bij jullie eigenlijk de laadtijd? Het valt me op dat deze bij mij toch wel aanzienlijk langer is dan de 3,5 uur die je op internet leest. Vandaag voor het eerst echt bijna 0% gehad en opgehaald toen hij echt net klaar was. Heeft bij de paal 4 uur en 3 kwartier geduurd. Valt me toch een beetje tegen.
 
Dat ligt dan aan de paal.. mogelijk een paal met 2 uitgangen en zat er een andere auto aan?

om even een voorbeeld te schetsen:
openbare garage met laadpunten waar ik de enyaq aan hing: dus 11kW 3-fase: dat ging maar met slechts 4 kW !..
ander voorbeeld: gister kwam ik op een laadplek met 2 uitgangen. Zat al een auto aan. Op het display kon ik zien dat die auto geladen werd met 11 kW. Toen ik de enyaq erbij prikte zakte hij naar 6,9 en ik had iets van 9,2 kW. Dus ik vermoed dat die paal slechts 16A totaal heeft.

terug naar de octavia:
Hier aan een openbare paal, en ook wel eens vanaf 1% geladen, duurt dat ongeveer 3-3,5 uur.
maar de laatste 10% duurt wel een uur zowat. Dat gaat best langzaam. Van 1-80% gaat volgens mij in een uurtje of 2. Zoiets.
 
Heb even mijn laatste laadsessie bekeken. Die begon bij 1% en heb hem bij 98% eraf getrokken.
Starttijd was 12:05 en eindtijd 15:10. 3 uur 5 minuten dus. 10,17 kW geladen. (Voor 3,35 euro :thumbsup:)
 

EdK

Forumguru
Tsja is maar net hoe die paal staat afgesteld op aantal KW per uur !
Dus ik vermoed dat die paal slechts 16A totaal heeft.
Kan maar hoeft zeker niet !
Wij leveren ook veel palen met 2 aansluitingen van 11KW per aansl.
Alleen krijgt de klant vaak beperkingen van de NUTS bedrijven momenteel opgelegd.
We hebben laadpalen geplaatst die staan afgesteld op een 5,5A per paal met 2 aansluitingen.
Wel daar wil je niet echt aan hangen met 2 EV's lijkt me.
En ja je kunt het nergens aflezen op de paal dat er een max limiet is ingesteld.
En krijgt op bepaald moment de klant een goedkeuring om volledig te laden dan is het één belletje naar collega en word het softwarematig meteen aangepast....
 
Bovenaan Onderaan