Ervaringen Octavia PHEV

Bakkertje

Forumguru
De phev laadt met maximaal 3,5 kW met een accu van 13 kWh kost het dan ook maximaal 3,7 uur om de accu helemaal te laden.

Daarvoor moet ie wel aan een “echte” laadpaal aangesloten zijn. Op een 230v stekker lader doet ie maximaal 2,3 kW en duurt het 5,7 uur om de auto helemaal op te laden.
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Wat bij 'gedeelde' laadpalen ook wel voorkomt is dat ze op een 3x 25A aangesloten/afgezekerd zijn. Dan is het max voor de 2 auto's samen 18 kW.
Dat komt wel overeen met wat @Disaster-Master in post#119 schreef.
Maar dat is bij een PHEV niet de remmende factor, die laadt met max 16A op 1 fase.
 

Rhodez

Lid
Dank! Vanmiddag bij een andere paal geladen en die ging inderdaad een stuk sneller. Nog geen 3,5 uur, maar wel 3 uur en 3 kwartier om hem vol te laden. Hij geeft dan overigens bij vol aan 49 kilometer elektrisch te kunnen rijden.
 
Ja dat zal denk ik nog wel wat bijstellen.. ik houd het zelf niet echt bij, momenteel geeft hij bij mij 39km aan. Heb hem vanmiddag opgeladen.. hij gaf aan dat het 3:15 ging duren.. weet niet precies wanneer hij klaar was.

rijd wel gewoon met alles aan. Maar zet je de verwarming/airco uit komt er zo 5km range bij. Maar ik ga niet in de kou zitten ;)
Afgelopen zomer wel 50km gezien. Nu is die voorspelling ook best aan de veilige kant. Ik kijk liever naar het aantal procenten. Want bijv vanmiddag gaf hij nog 7km aan terwijl de acculading 25% was.. dat is wel erg karig. En uiteraard zit er dan ook meer in. Hangt wel echt af van de rijstijl uiteraard, maar dat vertaald zich niet zo snel terug in de voorspelde range.. wellicht op 0 zetten. Dat zou kunnen uiteraard.
 

yves1966

Forumguru
Ik heb een laadpunt van 7,4 kwh in de garage met vaste kabel van 7,5 m. Octavia staat ingesteld op de laagste reserve wat 20% is. Op de app van EDI staat duidelijk dat de max oplaadsnelheid van de octavia 3,6 kwh is. Als de wagen buiten staat nu het kouder is zie je inderdaad minder km tegoed doordat de verwarming een deel zal gebruiken. Voor de rest uiterst tevreden over de phev.
 

Rhodez

Lid
Toch nog weer even een vraagje jongens. Ik lees op een aantal forums dat je het beste een elektrische of hybride auto tot maximaal 80% op kan laden. Klopt dat voor de Skoda Octavia? In het systeem kan ik namelijk nergens een instelling vinden dat hij tot maximaal 80% laadt en in mijn Zappi laadpaal kan ik dat volgens mij ook niet aangeven.
 
Nee; hij laad altijd door tot 100%.
Voor EV’s wordt aanbevolen om de accu tot 80% te laden om de levensduur te verlengen. Maar bij de PHEV is dat niet zo.
 

Captain Hook

Forumguru
De s/w matig gestuurde accu laadsystemen met BMS zijn 'slim' genoeg om dat zelf te regelen; de optimale laadcondities. Daar zou ik als gebruiker zelf niet te veel proberen aan te veranderen...
 
Hij heeft t over de hoogvolt accu. Niet de loodaccu. En die hoogvolt accu wordt altijd naar 100% geladen en kun je niet via instellingen limiteren tot bijv 80 of 90% zoals je dat bij een EV wel kan. Enige wat je kunt doen is de lader tzt zelf ontkoppelen. Maar dan moet je bijv een timer zetten na een x aantal tijd..0
 

jongetje

Forumguru
Nee; hij laad altijd door tot 100%.
Voor EV’s wordt aanbevolen om de accu tot 80% te laden om de levensduur te verlengen. Maar bij de PHEV is dat niet zo.
Het zijn dezelfde accu's alleen wat minder bij de phev. Het is voor elke lithium accu beter om tot 80 procent te laden. Ook die in je telefoon (vaak is daar een instelling voor, iig wel bij Samsung).
Dat heeft niets met een phev of ev te maken.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Meest waarschijnlijk is dat het BMS de HV accu zelf al beperkt, oftewel, er zit een grotere (veiligheids-)marge in die HV accu om ervoor te zorgen dat 100% lading (beduidend?) minder is dan 100%.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik weet niet hoe het bij VAG PHEV's geregeld is, maar bij b.v. de Ford Kuga, regelt het BMS (en alle systemen die daarmee te maken hebben) het laden van zowel de HV- als de 12V accu.
Juist om te voorkomen dat b.v. de 12V accu leeg is, terwijl de HV accu keurig geladen is en je alsnog niet kunt gaan rijden. Gewoonweg omdat je auto niet wil (op)starten.
Dat probleem kwam bij de eerste jaargangen van Ford's PHEV regelmatig voor. Ook Toyota had een soortgelijk probleem met hun PHEV modellen.
En meestal worden de modules die dit soort systemen aansturen, gemaakt door fabrikanten als Bosch, TI, LG, Valmet, Hella, e.d.
 
Ik weer dat volgens de handleiding de lood accu ook wordt geladen zodra je de hoogvolt accu laad. En zodra je ermee rijd of eigenlijk het contact aan hebt wordt de accu continue van stroom voorzien vanuit de HV accu..
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mijn auto (Passat GTE) kan ik het instellen in mijn auto,
Iets van maximale lading, die kan ik dan met een schuifje variëren. Als ik dan ook een vertrektijd instel zorgt de auto ervoor dat de auto op het moment van vertrek 100% geladen is en voorverwarmd (ideaal hoef je ook niet te krabben). Het voordeel is dat de accu dan opgewarmd is en daarmee lekkerder presteert dan wanneer ie koud is. En je laadt de accu niet voor een langere tijd tot 100%.

Dit is natuurlijk op basis van mijn ervaringen met mijn VW, maar ik neem aan dat dit bij een Skoda dan op een soortgelijke manier kan?

Verder kan ik bij zien dat als de auto helemaal leeg is en ik hem helemaal vol oplaadt er zo'n 8 kWh ingaat, terwijl er een 9,9 kWh accu inzit. Ik denk dat men daar naar refereert @Rhodez
 

Bakkertje

Forumguru
Ik weer dat volgens de handleiding de lood accu ook wordt geladen zodra je de hoogvolt accu laad. En zodra je ermee rijd of eigenlijk het contact aan hebt wordt de accu continue van stroom voorzien vanuit de HV accu..
Dat klopt, er zit zover ik weet ook geen dynamo op mijn auto.
 

yves1966

Forumguru
Verder kan ik bij zien dat als de auto helemaal leeg is en ik hem helemaal vol oplaadt er zo'n 8 kWh ingaat, terwijl er een 9,9 kWh accu inzit. Ik denk dat men daar naar refereert @Rhodez
Het verschil zit in het percentage dat steeds in de batterij moet blijven en in te stellen is. Minimum bij de octavia is dat 20% van de 13 kwh.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Een auto (PHEV, dus met een ICE er in) zonder dynamo??
Als je nu eens een week (of enkele weken) lang niet kunt stekkeren, en de auto toch dagelijks op brandstof moet gebruiken, verandert 'ie dan op enig moment in een grote presse-papier?
Ook wanneer je 20% van de HV accu (3kWh?) als 'reserve' hebt raakt de 12 V accu ooit wel leeg, en dan?
Gebruikt 'ie dan die 'reserve' uit de HV accu?
Kan een PHEV uberhaupt regenereren? Want dan zijn mijn vragen beantwoord, maar ik weet 't niet.
Maar als 'ie wel kan regenereren, heeft 'ie wel degelijk een 'dynamo' aan boord.........toch? Een grote!
 

Captain Hook

Forumguru
@Peter-036 D'r zit geen dynamo in als in reguliere ICE auto's.

Uiteraard recupereren PHEV's elektrische energie tijdens het afremmen. Of nog beter, vaak kan er volledig afgeremd worden, zonder de frictieremmen te gebruiken.
En idd, de elektromotor doet op dat moment dienst als energiebron; m.a.w. werkt als dynamo.

Vrijwel iedere elektromotor werkt twee kanten op:
-zet elektrische energie om in beweging.
-zet beweging om in elektrische energie.

En de dynamo uit een 'ouderwetse' ICE auto zou dat in principe ook kunnen, maar is niet als zodanig aan de aandrijftrein gekoppeld.
Vergelijk het verhaal met de startmotor in een wat oudere auto, die kon je vaak ook misbruiken om de auto van z'n plek te krijgen.
 

Captain Hook

Forumguru
Als je nu eens een week (of enkele weken) lang niet kunt stekkeren, en de auto toch dagelijks op brandstof moet gebruiken, verandert 'ie dan op enig moment in een grote presse-papier?
!
Idd! Daar hebben zowel Ford als Toyota (en volgens mij nog wat merken) in het begin problemen mee gehad...
Dan waren het ineens hele zware presse-oprit geworden. :D
 
Bovenaan Onderaan