Ervaringen Octavia PHEV

Ahja jij rijd een GTE.. de nieuwe superb of Passat lijkt me wel wat.. 3 fase 25kw accu én 50kW DC…

maar goed.. @Rhodez..
Volgens mij moet je je vertrektijd instellen. En dan stemt de auto het laden daarop af.. maar dat heeft natuurkijk alleen zin als je dagelijks het zelfde schema hebt, of anders gezegd: je kunt tot 3 verschillende schema’s plannen. En dan kun je het zo uitkienen dat de auto bijv 80 of 90% is geladen én voorverwarmd (of gekoeld) is bij aanvang van de vertrektijd..
 

johanl

Senior Member
@Rhodez ik stel in dat ik bijv zaterdag om 10:30 wil vertrekken. De auto weet hoe lang het duurt om het gewenste % te bereiken en begint dan x uur van te voren met laden zodat de auto vlak voor vertrek dat % heeft bereikt. In de huidige periode (winter) stel ik ook in dat een bepaalde temperatuur bereikt moet worden zodat de auto alvast warm is, dat scheelt ook weer een slokje energie. Omdat de Skoda Connect app (of onderliggende techniek) wat wisselvallig werkt moet ik het wel vaak in de auto zelf instellen, maar het kan dus ook in de app.
 
Ja, maar het schema zal dus geen rekening houden met het wel of niet actief zijn van de laadpaal voor wat betreft zonnestroom of niet.. kun je het schema wel activeren als de laadkabel niet aangesloten is ?
 

johanl

Senior Member
Ik kan alleen opladen bij openbare laadpalen, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Deze week heb ik gisteren de planner ingesteld en net 10 min terug de laadkabel aangesloten, dat lijkt prima te gaan (zodra ik maar niet vergeet mijn laadpas tegen de paal te houden).
 

Rhodez

Lid
OK, dus dat geldt dan alleen voor situaties als je een dag van tevoren al weet hoelaat je de volgende ochtend wil vertrekken? Dat is bij mij nagenoeg nooit het geval helaas.
 

johanl

Senior Member
Ja, dat heet plannen inderdaad ;) Wat wellicht ook nog kan werken als je de accu niet vol wil laden is d.m.v. de laadapp (ik gebruik Laadkompas) een tijd in te stellen dat het laden moet stoppen. Als je weet dat de accu na 4.5 uur vol zit kan je het bijv. laten stoppen na 4 uur. Als je thuis oplaad zijn er wellicht wel timers te vinden (of een slimme stekker die je ook met een app kan bedienen).
 

Rhodez

Lid
Nou, heeft niet perse met plannen te maken. Ik gebruik de auto niet voor mijn werk. Wel om 's middags dochters naar sport te brengen e.d. Maar zoals gezegd wil ik ook liever alleen laden wanneer er zonne-overschot is of anders dus de nacht van de tevoren zodat ik het daltarief kan gebruiken.
 

Alpha

Donateur
Om even terug te komen op mijn post. Dit was de tekst waar ik mijn laadschema’s op gebaseerd heb. Komt uit de handleiding van Skoda voor Octavia iV’s gebouwd na november 2021.
 

Bijlagen

  • IMG_0333.jpeg
    IMG_0333.jpeg
    648,9 KB · Weergaven: 42

Rhodez

Lid
Dat is opvallend. Mijn Octavia is ook in 2021 geproduceerd, maar in mijn onderhoudsboekje staat het (aanzienlijk) genuanceerder:
 

Bijlagen

  • IMG_8465.png
    IMG_8465.png
    210,8 KB · Weergaven: 42

Alpha

Donateur
Welk hoofdstuk is dat bij jullie? Bij mij Hoogvoltsysteem en dan Over het opladen.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Fijn. Te horen dat ik mijn phev volgens de handleiding oplaadt. Gewoon tot 100%..

Zoals ik eerder al schreef die timer helpt om het maximale uit de accu te halen door het laatste stukje te laden net voor vertrek (en dan ook je interieur te verwarmen. Dit werkt in ieder geval zeker met de 230v lader en ik zal het aan mijn algen laadpaal ook nog eens proberen.
Publieke laders willen nog we eens de sessie afbreken dan kan de auto het niet hervatten.

Oh ja, als ik mijn Webasto stand kachel aanzet gaat de auto ook laden. Dat zal ik ook nog eens proberen aan de laadpaal thuis.
 
Laatst bewerkt:

Alpha

Donateur
Top, dankjewel. Heb me daar rot naar gezocht sinds ik de auto heb. Dankjewel. Dat online ding is verschrikkelijk.
 

Rhodez

Lid
Vandaag voor de zekerheid bij mijn nieuwe dealer voor onderhoud nog eens nagevraagd. Ook daar gaf de verkoper aan dat de PHEV anders is dan volledig elektrische auto’s en gewoon volledig opgeladen mag worden (ook gewoon naar 0% overigens).
 
Je kunt hem leegrijden tot 1%.
En dan gaat er bij de laadpaal 10kW in. Gezien de 13kW accu blijft de accu dus altijd voor ongeveer 15% geladen.
 
Bovenaan Onderaan