Ervaringen Octavia PHEV

@JeSko mogelijk. Is het 3e jaar dat we ermee naar Frankrijk zuiden rijden , met 4'en en trekhaakkoffer. Altijd al rond de 900-950 km gezeten. + 1000k wrs als hij leeg is ...en 1 chauffeur....maar dan is de kans groot dat ik harder ga rijden...en dus geen 1000k haal:LOL:
 

spikehome

Forumguru
Ik vind 1 op 24 niet super bijzonder.
De vRS reed op lange afstanden met 104 op de acc (103 echte kmh) wel regelmatig 1 op 22.
De korte stukje daarin tegen 1 op 8
 
Dank voor de reacties. Bij gewoon snelweg en de ACC op 100-105 red ik denk ik geen 200km voordat de accu plat is. Den Haag naar Zwolle was zo’n 165 km. Eenmaal daar was de accu best leeg. Daar aan de laadpaal gezet, van t weekend gemoten en toen op dezelfde manier naar huis. Toen dus meteen getankt en kwam ik op 1 op 24.

Maar gezien die elektromotor dus wel mee helpt op de snelweg vroeg ik me een beetje af wat dit met het verbruik doet als de accu plat is en die elektromotor dus niet kan mee helpen..

Mijn O3 deed vrijwel altijd 1:14 - 1:16.
 
Laatst bewerkt:

coppe218

Senior Member
...Mijn ervaring is dat de auto het gebruik van de accu afstemd als hij weet wat je route is.
Dat kan ik beamen. Daarom gebruik ik altijd het originele navisysteem. Ik moet zeggen dat hij buiten het bedieningsgemak (dat is dramatisch qua invoer). Route en omleiding met de online fileinformatie werkt prima
 

Bakkertje

Forumguru
@Disaster-Master
ik rij met een superb iv . Ben net naar frankrijk gereden , volgeladen en trekhaakkoffer. Batterij volgeladen en tank ook. Ik kom op +-950km met volle tank en volle batterij. Tankvolume is 58 liter.
Auto rijdt met lege batterij bij ons op de autostrade aan 120-125 ( cruise control) ongeveer 5.5 -6 liter / 100km op BC.
Dit is een grotere en zwaardere wagen dan de octavia. Dus ik vermoed dat het bij dat model iets lager gaat uitkomen.
Daar sta ik echt enorm van te kijken. Dat red ik met mijn volgepakte Passat GTE echt niet. Denk dat ik qua verbruik dan rond de 1 op 15 a 16 zit dus veel verder dan 700 - 750 km kom ik echt niet. Maar volgepakt is bij mij wel 5 mensen erin, 2 volwassenen en 3 pubers met daarbij alle spullen die we op vakantie nodig denken te hebben.
Nu is mijn accu wel kleiner dan die van de Superb, maar dan nog...

In Frankrijk rijd ik overigens dan 134 km/uur op de teller ..
 
@Bakkertje wij zijn met 2 volwassenen , 2 kinderen van 10-13jaar. koffer vol, fiets mee, en trekhaakkoffer vol . Ik rij wel de hele weg 120-125 op de teller ( de vrouw kijkt altijd mee :sneaky:) . Dat zal het verschil in verbruik al wel verklaren. Ook rij ik met 2.7 - 3.2 bar in de banden.
Het verbruik op al onze vakanties ( in 3 jaar ) is eigenlijk vrij stabiel ( 5.5 -6 liter op bc ) en ik haal effectief 900km , dan geeft hij nog 50 aan ... maar daar waag ik mij niet aan met een volgeladen wagen en vakantiebestemming in zicht :LOL:
 
Vreemd @Bakkertje want dat verbruik van jou dat haalde ik gemiddeld (uitgerekend aan de pomp) over alle ritten wel.. ok; meestal 1:14-1:15 en daar zitten ook veel korte stukken bij. Ben ooit met de O3 naar polen gegaan; had nergens geen haast voor om er te komen.. pakweg 800km gehaald met 1 tank.. easy going op de CC met stipt 100.. heb toen 1:18 gehaald.. had nog nooit zo zuinig gereden met de O3 haha..

Maar jouw GTE zou toch wel wat zuiniger mogen lopen denk ik..
Aan de andere kant; @sietse235 geeft waardes op van de BC; die kloppen veelal niet met wat er vervolgens bij de pomp getankt wordt.
 

Bakkertje

Forumguru
@Disaster-Master en @sietse235 ik denk dat die extra puber + het feit dat het alle drie pubers zijn zomaar 150 kg scheelt aan personen, dan nog de extra bagage (want ja 3 vrouwen en kleding, schoenen etc....) en ik rijd een hoger tempo.
Dus ik denk dat het redelijk verklaarbaar (en dus vergelijkbaar) is. Bandenspanning heb ik ook hoog inderdaad (235 40 r19 bytheway).

Laatst alleen naar Aaken gereden en dan kom ik makkelijk boven de 1 op 20 maar dan rijd je de hele weg 105 op de teller..

Hoe dan ook, nette waardes voor de Superb :thumbsup:
 

Jessedew

Senior Member
hallo allemaal, zelf heb ik een octavia 3 combi, nog steeds naar tevredenheid, dus over een tijdje wil ik als opvolger wellicht een octavia 4 plugin hybride.

Klopt het dat je hem kan opladen via het stopcontact (moet je dan je groepenkast nog aanpassen?) ik heb zonnepanelen dus zou dat dan (grotendeels) op die stroom kunnen doen en hoeveel kw gaat er in de accu doorgaans?

Volledig elektrisch vind ik vooralsnog geen optie, maar zo'n hybride lijkt me nog wel wat, icm zonnestroom waar je op termijn toch niks meer voor krijgt.

En heb een caravan, dus moet wel wat kunnen trekken, maar las dat dat geen probleem is.
 

Bakkertje

Forumguru
Ja je kan met een 230 lader opladen met maximaal 10A (2,3 kw). Dat kan op een normale groep alleen moet ie er dan geen airfryer op dezelfde groep aanzetten.

Qua capaciteit durf ik het niet te zeggen maar ik denk dat er een 13 kWh accu inzit. Maar dat weet Google vast wel.
 
@Jessedew ; de accu is de O4 iV is 13kWh. Maar effectief is 10kWh bruikbaar. Indien van 1% laden tot en 100% gaat er ongeveer 10,5 kWh aan stroom in. Dus dat is redelijk gelijk. Weinig verlies op dat punt.

indien je hem met de bijgeleverde 230v “granny” lader wilt laden dan zou ik hem standaard instellen op “laadstroom verlagen” indien je tijd genoeg hebt. Dan gaat het met zo’n 800 W en duurt het pakweg een uur of 12 om hem te laden. En anders idd op de reguliere snelheid met max 2,3 kW.

Let tzt wel op bij de O4 dat er daadwerkelijk een toegestaan trekgewicht staat vermeld op het kentekenbewijs. Mijn import auto had geen COC waar dit op stond en dan staat er dus keurig 0 kg op het kentekenbewijs. Voor mij geen probleem maar wel dus als er wat achter zou moeten.

Indien je een eigen oprit hebt zou ik een wallbox (3 fase) laten monteren.
De auto laad dan met 3,6 kWh (1 fase weliswaar) op en dan is deze in 3,5 uur vol.
 

Pheaton144

Senior Member
De O4 Plug-in-Hybride is in mijn optiek echt een top auto, Afgelopen vakantie met bagagewagen Zuid-Frankrijk op en neer gereden met een gemiddeld verbruik van 1:11,9.
 

Bakkertje

Forumguru
Wellicht nog handig om te vermelden is dat de granny lader wel meer verlies heeft dan een "echte" lader, maar ook weer neit zoveel om er een business case op te kunnen maken..
 
Bovenaan Onderaan